راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش دوم

11 1,213
بخش دوم: بازهم به اعداد توجه کنید!

در بخش قبلی در مورد هدف از خرید دوربین‌های خانگی، مفاهیم اولیه در مورد گستره‌ی زوم (فاصله‌ی کانونی)، و استفاده از کادرهای باز یا بسته گفتیم. در این بخش، اندکی در مورد استاندارد فول‌فریم صحبت می‌کنیم و باز می‌گوییم که به اعداد بیش‌تر توجه کنید!

لازم است برای مقایسه‌ی اعداد و ارقام، یک اساس مناسب داشته باشیم. احتمالاَ به‌یاد دارید که در زمانی که عکاسی دیجیتال هنوز اختراع نشده بود، بیش‌تر دوربین‌ها تصاویر را روی فیلم ثبت می‌کردند. در آن زمان، نوعی فیلم عکاسی، به‌صورت حلقه‌های 24 یا 36تایی در بازار وجود داشت. اگر به‌یاد داشته باشید، این فیلم‌ها، تصاویر را در اندازه‌ای کوچک (36 × 24 میلی‌متر) ثبت می‌کردند، که هنگام چاپ امکان بزرگ‌کردن آن‌ها روی کاغذ عکاسی وجود داشت.

فیلم‌های عکاسی فقط از این نوع نبودند، و انواع دیگری از آن‌ها نیز تولید می‌شد، اما مشهورترین و پراستفاده‌ترین آن‌ها همین فیلم‌های ذکرشده بودند که در اصطلاح به‌آن‌ها فیلم‌های 35 یا 135 گفته می‌شد. به‌علت استفاده‌ی گسترده از این نوع فیلم‌ها، فیلم 135 تبدیل به یک استاندارد در صنعت عکاسی شد.

در عکاسی دیجیتال، به‌جای فیلم عکاسی، از حسگر (سنسور) دیجیتال استفاده می‌شود. حسگرهای اکثر دوربین‌های حرفه‌ای امروزی، اندازه‌ای مشابه فیلم‌های 135 دارند. به‌این قطع (اندازه) حسگر، فول‌فریم یا FX گفته می‌شود. حسگرهای دوربین‌های دیگر، از جمله دوربین‌های خانگی که حسگرهای کوچک‌تری دارند، نیز نسبت به‌همین قطع مقایسه می‌شوند.

برگردیم به بحث اصلی در مورد دوربین‌های خانگی: دوربین A4000 کانن یادتان هست؟ نگاهی به تصویر این محصول در صفحه‌ی آن در وب‌سایت پیکسل بیاندازید، و اولین اعداد نوشته‌شده در پایین لنز را ببینید. در این‌جا نوشته شده: 5 تا 40 میلی‌متر. پس داستان 28 تا 224 میلی‌متر چه بود؟

لنز دوربین A4000 کانن
لنز دوربین A4000 کانن

مسئله ساده است: از آن‌جایی که حسگر این دوربین، از یک حسگر فول‌فریم کوچک‌تر است، باقی اعداد مربوط به برخی مشخصات فنی آن نیز، با نسبتی یکسان، کوچک‌تر خواهند بود. هر ضلع یک حسگر فول‌فریم 6 / 5 (پنج‌و‌شش‌دهم) برابر حسگر دوربین A4000 است. پس فاصله‌ی کانونی سر واید لنز A4000، یعنی 5میلی‌متر، در قطع فول‌فریم معادل 28میلی‌متر خواهد بود. این عبارت را طور دیگری نیز می‌توان بیان کرد: فاصله‌ی کانونی سر واید لنز این دوربین 5 میلی‌متر است. در بخش مشخصات فنی آن خواندیم که این سر واید در قطع فول‌فریم معادل 28میلی‌متر است. پس با تقسیم 28 بر 5، می‌توان فهمید که حسگر فول‌فریم 6 / 5 برابر حسگر دوربین A4000 است.

این اعداد به چه درد می‌خورند؟ خوب، به‌نظر خیلی از فروشندگان به‌هیچ دردی! اما واقعاً این‌طور نیست. در یک قاعده‌ی نسبتاً کلی (به‌هرحال استثناء همه‌جا وجود دارد)، هرچه حسگر بزرگ‌تر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود. حسگر دوربین A4000 و بسیاری از دوربین‌های خانگی، حسگرهای قطع 1/2.3″ هستند. اما دوربین‌های خانگی گران‌قیمت‌تر، حسگرهای بزرگ‌تری دارند. پس اگر کیفیت تصویر برایتان خیلی مهم است، قبل از این‌که اصطلاحاً به «مگاپیکسل» توجه کنید (بعداً در این مورد صحبت خواهیم کرد)، خوب است قطع حسگر دوربین موردنظر را بررسی نمایید.

مثال: دوربین G15 کانن، نسبت به A4000 حسگری بزرگ‌تر دارد. حسگر G15، از نوع قطع 1/1.7″ است که اندازه‌ی تقریبی 5 / 7 × 6 / 5 میلی‌متر دارد. با این اوصاف حسگر فول‌فریم تقریباً 6 / 4 برابر این حسگر است. به‌همین دلیل است که فاصله‌ی کانونی لنز این دوربین که برابر 1 / 6 تا 5 / 30 میلی‌متر است، در قطع فول‌فریم معادل 28 تا 140 میلی‌متر است. از تمام این مقایسه‌های ریاضی که بگذریم، دوربین G15 گران‌تر، و کیفیت تصویر آن بسیار بالاتر است؛ در حالی که حسگر G15 تعداد تقریبی 12 میلیون پیکسل، و حسگر A4000 تقریباً 16 میلیون پیکسل دارد.

برای بررسی قطع حسگر دوربین‌ها ابتدا به صفحه‌ی دوربین موردنظر در وب‌سایت پیکسل بروید، و در تب مشخصات، مقدار Sensor Size را بررسی کنید. تصویر زیر می‌تواند راهنمای شما باشد. برای بزرگ‌تر شدن تصویر، روی آن کلیک کنید.

بخش مشخصات دوربین A4000 کانن
بخش مشخصات دوربین A4000 کانن

بخش اول این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش سوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش چهارم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش پنجم این راهنمای خرید را بخوانید.

11 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    بازهم تشکر برای مطلب بسیار خوب شما … همان گونه که در قسمت اول نوشته شما هم نوشتم کاش کاربران عادی را درگیر این اعداد و ارقام نمیکردیم …. توضیح در مورد فول فریم شما بسیار کار آمد و روان است اما در میانه توضیحات همه چیز دوباره بر سر اعداد و ارقام و محاسبه خراب شد …. کاش تکه وسط را ندیده بگیریم تا بتوانیم این مطلب را کاربردی تر پنداریم …. این جور نیست؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از توجه شما ممنونم.
      واقعاً امکان ندیده‌گرفتن آن قسمت وجود دارد. رویکرد من هنگام نوشتن این بود: کافی‌ست فقط قسمت پررنگ‌تر خوانده شود و اگر کسی بیش‌تر علاقه‌مند بود، قسمت دیگر را چند بار (در صورت لزوم) بخواند.

      1. سروش نفيسي می‌گوید

        آفرین بر شما ….

  2. میمهان می‌گوید

    درود بر شما و سپاس از مطالب مفید
    به نظر بنده کاربری که این مطلب برایش قابل درک باشد و به قول جناب نفیسی امکان هضم این توضیحات و اعداد و ارقام را داشته باشد ، احتیاج به راهنمایی برای خرید دوربین ندارد و بهتر بود مطلب خیلی ساده تر از اینها نوشته میشد.
    جسارت بنده رو ببخشید.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از این‌که نظر خود را با ما درمیان گذاشتید ممنونیم.
      از نظر من، کم‌هوش فرض‌کردن مخاطب اصلاً کار صحیحی نیست. احترام به مخاطب کار بسیار مهمی است و هرکس که توانایی خواندن سطرهای بالا را داشته باشد، دانش مسائلی مانند ضرب و تقسیم را حتماً دارد. بر همین اساس، به‌نظرم بهتر است مسائل به‌اصطلاح «فنی‌تر» را نیز در کنار عبارات ساده‌تر بیاوریم، تا خوانندگان در صورت تمایل عوامل تأثیرگذار را بهتر درک کنند.
      بازهم از اظهارنظر شما سپاسگزاریم.

  3. ارسلان محمدی می‌گوید

    به پیشنهاد یکی از دوستان به این بلاگ اومدم تا اطلاعات کسب کنم .
    دارم به تازگی اطلاعات کسب مبکنم واسه خرید دوربین . در حین خوندن به اعداد و ارقام رسیدم دچار سردرگمی گشتم
    کاش میشد همه مطالب رو طبق بندی بشه و این همه اعداد و ارقام در کنار هم نیان .
    اتفاقا هوش من زیاده و ارتباطی به کم هوش و با هوش بودن مخاطب نداره .
    شما باید خودتون رو جای یه فردی بذارید که از اطلاعات عکاسی چیزی نمیدونه و ساده و کارآمد براش توضیح بدین .
    بازم ممنونم از زحمات شما

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      دوست عزیز،
      ما می‌توانیم فرض کنیم که دوستی که قصد خرید یک دوربین دارد، حداقل تا حدی به عکاسی (یا حداقل عکسِ خوب گرفتن) علاقه‌مند است، پس احتمالاً صبر و حوصله‌ای هم برای یادگیری برخی اصول دارد.
      ما نمی‌توانیم در مورد ظاهر زیبای دوربین صحبت کنیم، اعداد را حذف کنیم، و نهایتاً نتیجه بگیریم که کدام دوربین بهتر است. قضاوت در مورد این‌که چه بخرید به عهده‌ی شماست، ضمناً ما اصراری نداریم که شما حتماً همه‌ی این مطالب را بخوانید.
      ما تلاش می‌کنیم تا مجموعه‌ای از مطالب را در اختیار شما بگذاریم، تا از شخصی که در مورد دوربین‌ها هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارد، فراتر روید، و بتوانید دوربین خودتان را خودتان انتخاب کنید.
      ضمناً باید بگویم که اعداد و ارقام، و ریاضیات، از مهم‌ترین بخش‌های فنون و هنرهای عکاسی هستند. در عکاسی شما با فناوری درگیر می‌شوید تا اثری بیافرینید، پس باید فناوری را خوب بشناسید. برای یک کاربر خانگی، به نظر من و بسیاری دیگر، حداقل دانش، مطالبی است که در این سری نوشته شده است.
      با تشکر از این‌که نظرتان را با ما درمیان گذاشتید

  4. سیاوش می‌گوید

    این چرتا پرتا چیه نوشتی ! فض کنیم دوستی داریم رفته اصفهان ..حالا این دوستمون اشکانه اسمش .حالا معادل لنز حسگر 3.5 به 6 هست که تقسیم بر دیافگرام میشه 2.4 که برای همینه …. خودتم نفهمیدی چی گفتی

  5. سیاوش می‌گوید

    دوستان دیگه هم نظرات میخونم همینطورن […] کلا سر کاری بچه ها نخونید ی سرچ گوگل بزنید انقدر مطالب مفید راجب اندازه دیافگرام و حسگر ها به زبان ساده هست به همراه اسم دوربین و …

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      دوست عزیز، معمولاً در این مواقع گفته می‌شود که «قصد بی‌احترامی ندارم»، اما این‌بار باید بگویم که اتفاقاً قصد بی‌احترامی دارم.
      شما مطالبی که به‌صورت کاملاً رایگان و بدون چشم‌داشت در اختیار شما قرار داده شده را خوانده‌اید و در آخر با زبانی چاله‌میدانی و کلماتی نامناسب (که مجبور به سانسور آن‌ها شدیم) زیر مطلب نظر خود را نگاشته‌اید. با توجه به این‌که سطح سواد ابتدایی شما از دیکته و رسم‌الخطی که به‌کار برده‌اید مشخص است، دلیل این‌که اصلاً تصمیم گرفته‌اید مطالبی که تا این حد بالاتر از سطح آگاهی شما هستند بخوانید را متوجه نمی‌شوم.

  6. سروش نفیسی می‌گوید

    از طرح چنین نوشته هایی در این وبلاگ وزین بسیار متاسف شدم! البته با وجود اتفاق های این هفته در خصوص نوشته های ایرانی هایی که در صدد تخریب فرهنگی جامعه هستند آن هم در صفحات شخصی یک ورزشکار خارجی زیاد هم متعجب نشدم ! ای کاش کمی به خودمان بیاییم و قبل از ارسال نوشته هایمان آن را دوباره بخوانیم ! نقد یک نوشته کاری است بسیار به جا و پسندیده که خود باعث ادامه بحث و نتیجه گیری مثبت میشود اما درج چنین الفاظی …. ! از مدیریت سایت و وبلاگ وزین پیکسل خواستارم تا با اینگونه نوشته با کلمات نابجا برخوردی شایسته داشته و بلادرنگ در صدد حذف آن ها برآیند ….

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.