انقلاب سیگما

7 1,830
Sigma 35mm F1.4 DG HSM
Sigma 35mm F1.4 DG HSM

سیگما سال میلادی گذشته اعلام کرد که سری جدیدی از لنزها را به‌بازار عرضه خواهد کرد. این سری، ظاهر و دسته‌بندی جدیدی داشت: هنر (A)، ورزش (S)، و معاصر (C). هیچ‌کس فکر نمی‌کرد سیگما، که سابق بر این کنترل کیفیت نسبتاَ ضعیف، ولی محصولاتی با قیمت مناسب داشت، بتواند یک‌باره انقلابی به‌راه بیاندازد، و محصولاتی با این کیفیت روانه‌ی بازار کند.

قیمت‌گذاری این لنزهای جدید، نسبت به لنزهای قدیمی‌تر سیگما، جسورانه‌تر بود. برای مثال، مدل قبلی لنز 35میلی‌متر f/1.4 سیگما، تقریباَ 300 تا 400 دلار ارزان‌تر از مدل جدید آن است، که حدود 900 دلار قیمت دارد.

هنگامی که این محصولات به‌بازار عرضه شدند، بسیاری از منتقدان با کنجکاوی شروع به بررسی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کیفیت آن‌ها کردند. اولین هدف، لنز 35میلی‌متری جدید سیگما بود، که رقیبانی بسیار جدی، شامل کارل‌زایس، کانن، نیکون و سامیانگ داشت. نتیجه‌ی بررسی‌ها حیرت‌آور بود: این لنز از تمامی لنزهای رقبا، با اختلاف چشمگیری، شارپ‌تر است! باور نمی‌کنید؟ کافی است نتایجی که سایت‌های حرفه‌ای و معتبری هم‌چون DxO و DPReview (جایزه‌ی طلایی) منتشر کرده‌اند را بررسی کنید.

مسئله فقط کیفیت اپتیکی این لنز نیست. جزئیاتی که در طراحی بدنه‌ی آن مدنظر قرار گرفته‌اند، از شیارهای بدنه‌ی لنز که برای نصب آسان آن روی بدنه قرار دارند، تا کیفیت عالی حلقه‌ی فوکوس و پنجره‌ی فاصله‌‌ی فوکوس، همه حاکی از جدیت سیگما برای شروع دور جدیدی از رقابت هستند.

لنزهای جدیدی نیز در راه هستند: یک لنز اعجاب‌انگیز زوم، مخصوص دوربین‌های قطع APS-C یا DX، با فاصله‌ی کانونی 18 تا 35میلی‌متر و دیافراگم ثابت f/1.8، که اولین در نوع خود محسوب می‌شود، و یک ایستگاه (داک) لنز با اتصال USB، برای تنظیمات ریز که آن هم پدیده‌ای جدید است.

Sigma USB Dock
Sigma USB Dock

پیکسل سابقه‌ای طولانی در ارائه‌ی محصولات جدید به‌بازار عکاسی ایران دارد؛ از جمله لنزهای عکاسی کارل‌زایس، تجهیزات لومی‌کوئست، محصولات فوتیکس، لوازم HDSLR، محصولات پاکت‌ویزارد، و بسیاری دیگر از کالاهایی که در جهان سروصدا کردند، و فکر می‌کردیم می‌توانند در ایران نیز طرفداران پروپاقرصی داشته باشند.

اکنون، دوست داریم از شما عزیزان در مورد این سری جدید سیگما، و خصوصاَ لنز 35mm f/1.4 DG HSM سؤال کنیم. نظر شما راجع به این لنز چیست؟ فکر می‌کنید اگر آن‌را در پیکسل عرضه کنیم، چه‌قدر امکان فروش داشته باشد؟

7 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    به یاد دارم از مدت ها قبل که به دنبال لنز سیگما بودم فروشگاه شما را به دلیل عرضه محصولات سیگما به من معرفی کردند … حرف از سالیان قبل است که سایت وزین پیکسل هم وجود خارجی نداشت و در فروشگاه هم فقط دو برادر مشغول بودند … رضا و احسان …. و از همان موقع به من تفهیم شد که فقط اگر برای هزینه کرد لنز های نیکون و کنون مشکل دارم باید به سراغ سیگما بروم ! و کیفیت با پرداخت بیشتر برای عکس ها امکان پذیر است و بس که این مورد را در لنز های سیگما نمی یافتم ! حال صحبت از عرضه محصولات جدید با قیمت های بیشتر از سیگما هستیم ! آیا سیگما میتواند اعتماد از دست رفته کاربران لنز های را بدست آورد ؟ آیا با خرید لنز های سیگما دچار اشتباه نخواهیم شد؟ آیا نمیتوانیم با وجود هزینه بیشتری که سیگما در سری جدید خود طلب کرده کمی هزینه را افزایش داده و همان روال سابق خودمان را در پیش بگیریم کنون … نیکون … کارل زایس؟ کاری که اطمینان خود را پس داده است؟ آیا شما باشید راه رفته و مطمین را ترک میکنید و راه نرفته و خطرناک را آن هم با قیاس چند سایت از این راه میروید؟ اگر شما توانستید به این سوال ها پاسخ شایسته دهید اطمینان داشته باشید که کاربران هم برای دل را به دریا زدن آمادگی پیدا خواهند کرد …!

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      قبلاَ هم که سیگما لنزهای ارزان‌قیمت و با کیفیت متوسط عرضه می‌کرد، یک روز تصمیم گرفت برای روکم‌کنی هم که شده، وارد حوزه‌ی شلوغ 50میلی‌متری‌ها بشود، و لنز 50mm f/1.4 به‌بازار عرضه کرد – که از همه‌ی لنزهای مشابه، حتی کانن و نیکون، گران‌تر بود.
      بعد از مدتی که کارل‌زایس لنز 50mm f/1.4 به‌بازار عرضه کرد، لنز سیگما هنوز هم از نظر تفکیک‌پذیری و شارپنس پیشتاز بود.
      آن‌زمان من بین سیگما و کارل‌زایس، کارل‌زایس را انتخاب کردم. با وجود این‌که لنز 50میلی‌متری زایس، در حداکثر دیافراگم و حتی تا f/4، چندان شارپ نبود و تفکیک‌پذیری پایینی داشت، اما چیزی داشت که برای من مهم‌تر بود: کاراکتر. هاله‌های آبی آبراسیون رنگی، کنتراست پایین، بازنمایی رنگی عجیب اما عالی، همه دلایل من برای این تصمیم بودند.
      اما هنوز هم بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم: لنز سیگمای 50میلی‌متر تفکیک‌پذیری بالا در حداکثر دیافراگم داشت. چیزی که هیچ‌کدام از لنزهای کانن و نیکون مشابه هم تا این حد نداشتند.
      با نگاه‌کردن به نمونه‌عکس‌های لنز 35 جدید سیگما، ترکیب «کیفیت» و «کاراکتر» را می‌بینم. چیزی که پیش از این در کم‌تر لنزی از تولیدکنندگان اصلی دوربین‌ها، دیده بودم و فقط در لنزهایی مثل 100میلی‌متر ماکرو، یا 21‌میلی‌متر زایس دیده می‌شد.

      1. سروش نفيسي می‌گوید

        امیدوارم بتوانیم به این باور برای سیگما هم برسیم …. لازمه آن به نظرم در دست داشتن و تست اینگونه لنز های سری جدید سیگما است …

  2. آرش می‌گوید

    راستش من اگه بخوام قیمت بالا بدم ترجیح میدم همچنان برم سراغ خود نیکون (نیکور) و جذابیت سیگما براى من فقط قیمت پایینش بوده، مگه اینکه در آینده کیفیت بالاترشون بطور گسترده جا بیفته و توسط عکاسها و مراجع بیشترى تایید بشه و حس کنم با همون قیمت لنز نیکور دارم لنز بهترى میخرم.

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      حرف شما درست است. اما باید توجه کرد که این لنز با وجود قیمت 900 دلاری، هنوز هم از مدل‌های مشابه کانن، نیکون و کارل زایس به‌طور چشمگیری ارزان‌تر است.

    2. سروش نفيسي می‌گوید

      به نظر نمیرسد که به این قیمت ها بتواند به کیفیت نیکون یا کنون برسد ! البته شاید من عینک بدبینی ضخیمی را به چشم دارم …. باید برای ما کاربران ایرانی و قیمت های گزاف فعلی کیفیت را ثابت کند تا بتوانیم به سمت سیگما قدم برداریم … با شما موافقم.

  3. علی دباغان می‌گوید

    با سلام
    سری های لنزهای سیگما قابلیتهای عجیبی دارن البته برخی مدلهاش که با یه جستجو میتونید پیداشون کنید
    البته هنوز از لحاظ کفیت ضد آب و خاک مثله بقیه برندها هستن اما اگر تو محیطی باشی که داخلی باشه من 100 در 100 سیگما رو پیشنهاد میدم
    یکی از فوق العاده ترین لنزهاش 70 ماکرو 2.8 هست . لنزی عجیب هست و حتی 35 سری ارت
    قطعا از خریدش ادم پشیمون نمیشن

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.