راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش اول

9 1,773
بخش اول: به اعداد توجه کنید!

CompactCameras

با همه‌گیرشدن تلفن‌های همراه هوشمند و پیشرفت روزبه‌روز دوربین‌های آن‌ها، خیلی‌ها دیگر به خرید دوربین‌های کوچک خانگی فکر نمی‌کنند یا در مورد خرید چنین چیزی شک دارند. خوب، اگر فکر می‌کنید که دوربین تلفن‌همراه‌تان پاسخگوی تمام نیازهای عکاسی و فیلم‌برداری روزمره‌ی شماست، پس حتماَ نیازی به‌خرید یک دوربین ندارید. اما اگر بدتان نمی‌آید مزایای استفاده از یک دوربین خانگی را بدانید، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

در بخش اول این مطلب، ابتدا به کلیات می‌پردازیم، و سپس بحثی اولیه در مورد «مقادیر و اعداد» خواهیم داشت. بخش بعدی نیز، ادامه‌ی بحث این بخش در مورد اعداد خواهد بود.
اولین سؤال ساده است: «چرا یک دوربین خانگی بخریم؟». پاسخ‌دادن به‌این سؤال چندان دشوار نیست. دوربین‌های خانگی به‌کاربران امکاناتی را ارائه می‌کنند که انواع دیگر دوربین‌ها (از دوربین‌های تلفن‌های همراه گرفته تا دوربین‌های اس‌ال‌آر) نمی‌کنند. مسئله یک چیز است: ارائه‌ی همه‌چیز لازم در یک بسته‌ی نسبتاَ کوچک.
مثلاَ دوربین‌های تلفن‌های همراه عموماَ دارای زوم اپتیکال نیستند. دوربین‌های اس‌ال‌آر نیز برای زوم، نیازمند لنزهای زوم هستند که هرکدام گستره‌ی خاصی را پوشش می‌دهند. اما بیش‌تر دوربین‌های خانگی، دارای لنزهایی با قدرت زوم هستند، که حداقل بخش وسیعی از کاربردهای روزمره، سفرها، جمع‌های خانوادگی و دوستانه، و موارد دیگر را پوشش می‌دهند.
اولین اعدادی که خوب است به‌خاطر بسپارید این‌ها هستند: 24 و 120. یک لنز «همه‌کاره و همه‌روزه» (مخصوص دوربین‌های اس‌ال‌آر فول‌فریم)، گستره‌ی زومی معادل 24 تا 120میلی‌متر دارد. با تقسیم 120 بر 24 عدد 5 حاصل می‌شود. یعنی چنین لنزی گستره‌ی زومی معادل 5برابر دارد. خوب است اگر یک دوربین خانگی انتخاب می‌کنید، لنز آن گستره‌ی زومی بین × 4 تا × 5 داشته باشد تا بتوانید در انواع شرایط روزمره از آن برای ثبت سوژه‌های دور یا نزدیک در کادرهای باز یا بسته استفاده کنید.
اما مسئله‌ی لنز دوربین فقط قدرت زوم اپتیکال نیست. گفتیم «کادرهای باز یا بسته». مثلاَ فرض کنید که می‌خواهید از دوست خود (فرض می‌کنیم او اشکان نام دارد)، در کنار یک بنای تاریخی (مثلاَ عمارت عالی‌قاپو در اصفهان) عکاسی یا فیلم‌برداری کنید. در این‌صورت لازم است به‌جز دوست شما، آن بنا نیز در تصویر دیده شود، تا توانسته باشید با تصویر پیامی را منتقل کنید: «اشکان به اصفهان سفر کرد، و از عمارت عالی‌قاپو بازدید نمود».
برای گرفتن تصاویری که کادرهای باز (واید) دارند، لازم است اعداد مربوط به فاصله‌ی کانونی (در مقیاس معادل در قطع فول‌فریم) در گستره‌ی واید قرار داشته باشند. برای کسب اطلاعات در این مورد، خوب است در اطلاعات فنی توجه کنید که گستره‌ی زوم، در مقیاس معادل فول‌فریم، از چه عددی شروع می‌شود.
برای مثال، به‌صفحه‌ی مربوط به دوربین مدل A4000 کانن بروید و روی بخش «مشخصات» کلیک کنید. تصویر زیر می‌تواند شما را راهنمایی کند:
صفحه‌ی دوربین A4000 در وب‌سایت پیکسلحال به‌بخش Focal Length نگاه کنید. در این بخش مقادیر 28 تا 224میلی‌متر (مطابق تصویر زیر) دیده می‌شوند.

مشخصات دوربین A4000از این اعداد می‌فهمیم که لنز این دوربین معادل هشت برابر زوم اپتیکال دارد، که این زوم اپتیکال از فاصله‌ی کانونی معادل 28میلی‌متر در قطع فول‌فریم شروع می‌شود. به‌تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر کادرهای مربوط به انواع فاصله‌های کانونی لنزها را (در قطع فول‌فریم) نمایش می‌دهد.

برای بزرگ‌شدن روی عکس کلیک کنید
برای بزرگ‌شدن روی عکس کلیک کنید

همان‌طور که در تصویر پیداست، لنزی با فاصله‌ی کانونی 24 یا 28میلی‌متر می‌تواند از فاصله‌ای مناسب، در کادری باز (واید) عکاسی یا فیلم‌برداری کند. لازم است بسته به‌نیازهای خود در مورد سر واید یا تله‌ی لنز دوربین تصمیم‌گیری کنید، اما در صورتی که به‌دنبال یک دوربین برای استفاده‌ی عمومی هستید، خوب است لنز آن 4 تا 5 برابر زوم اپتیکال داشته باشد، و سر واید آن از 24 تا 35 میلی‌متر شروع شود. ضمناَ توجه کنید که لنزهای دوربین‌های خانگی معمولاَ سر وایدتر از 24میلی‌متر ندارند.

ممکن است سؤال کنید که چرا بارها عبارت «معادل در قطع فول‌فریم» را تکرار کردیم. در مورد این مسئله و چند نکته‌ی دیگر، در بخش بعدی این مطلب توضیح بیش‌تری خواهیم داد.

بخش دوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش سوم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش چهارم این راهنمای خرید را بخوانید.

بخش پنجم این راهنمای خرید را بخوانید.

9 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    اشکان جان به نظرم خیلی سعی کردی تا روان و همه فهم بنویسی اما موفق نشدی و هنوز هم خیلی دقت برای فهم مطلب از دید کاربر معمولی لازم است …. ساده ترش کنی بد نیست فول فریم …. هه هه

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      آقای نفیسی عزیز، ممنون از این‌که همیشه هوای ما را دارید.
      مدت خیلی زیادی است که در مورد یک راهنمای خرید دوربین‌های خانگی فکر می‌کنم و در این مدت مطالب بسیاری در این مورد خواندم. تا حدی سعی کردم از تجربیات دوستان فروشگاه استفاده کنم، اما احتمالاَ لجبازی‌های دائمی‌ام باعث می‌شوند تا نهایتاَ به‌سمت این نوع نگارش پیش بروم. ضمن این‌که واقعاَ نمی‌دانم چه‌طور می‌توان بهتر در این مورد صحبت نمود. خوشحال می‌شوم نظر شما را دقیق‌تر بشنوم، چون ضمن داشتن تجربه‌ی بیش‌تر، برخورد منطقی‌تری از من دارید! 🙂
      ضمناَ مطلب بعدی را هم یادتان نرود! از استاندارد «فول‌فریم» برای ساده‌ترکردن برخی مفاهیم استفاده خواهم کرد، چرا که به‌نظرم راه ساده‌تری برای توضیح مطالبی مثل واید و تله، قطع حسگر، پله (Stop)، نوردهی، عمق‌میدان و بسیاری چیزهای دیگر سراغ ندارم.
      بی‌صبرانه منتظر نظرات شما هستم.

      1. سروش نفيسي می‌گوید

        دوست خوبم اگر می خواهید ساده توضیح دهید که چه دوربینی را کاربران عادی و خانگی می خواهند بخرند و نیازشان بر طرف شود باید تا از ارقام و اصطلاحات کم کنی و روان و ساده توضیح دهید . به نظر من کاربران خانگی و معمولی حوصله سروکله زدن با این ارقام ه هرچند ساده بیان شده شما را ندارند و به قول معروف به دنبال خریدی راحت و بدون دردسر هستند .
        به نظر شما استاندارد فول فریم برای کاربر راحت تر از تله یا واید یا نوردهی و … است؟

  2. مصطفی معراجی می‌گوید

    سپاس از شما.
    واقعا بارها و بارها دیدم کاربران خانگی دوربین هایی تهیه میکنند که فراتر از نیازشان مواردی را دارند که پول زیادی برای این امکانات پرداخت میکنند یا برعکس در مواردی به اشتباه دوربینی را تهیه میکنند که بعدا متوجه میشوند این دوربین آن امکانات به خصوص که مد نظر آن هاست را ندارد!
    متأسفانه در ایران ما از روی چشم و هم چشمی زیاد خرید میشود.
    به همین مبنا بسیار خوب است که به این مقوله رسیدگی شود.

  3. amin می‌گوید

    سلام
    خیلی خیلی ممنون
    نکات خیلی خوبی تو هر 5 آموزش بود
    اما آخرش یه سوالاتی واسم پیش اومد
    دباره ی Canon Powershot SX50 HS که زوم 24 – 1200 در حالت فول فریم داره …. اما در اصل 4.3 – 215 هست
    میخواستم ببینم این اختلاف که بخاطر سنسور ناشی میشه چقدر توی زوم تاثیر داره؟
    البته منظورم از زوم رنج اپتیکی نیست. خود بزرگ نمایی رو میگم
    یعنی مثلا زوم این دوربین از یک دوربین حرفه ای(مثلا سنسور 135 ) که لنز 300 میلیمتر روش هست ضعیف تر میشه؟

    دلیل این سوالاتم رو هم بگم
    میخوام دوربینی بگیرم قدرت زوم بالایی داشته باشه
    برای عکاسی تو طبیعت و عکاسی از ماه و ….
    از اونجا که نمیخوام هزینه زیادی هم بدم بهترین گزینه این بود به نظرم که از واید تا تله زوم رو هم داره
    اما اگه بزرگنماییش فقط 215 باشه فکر نمیکنم کارایی زیادی داشته باشه
    درسته؟
    من تازه میخوام وارد دنیای عکاسی شم و اطلاعات درستی ندارم
    اگه گزینه ی بهتری هم سراغ دارید ممنون میشم بهم معرفی کنید
    بازم ممنون

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      سلام
      از لطف شما بسیار ممنونم. مشخص است که مطالب را به‌خوبی درک کرده‌اید. از دقت و توجه شما سپاسگزارم.
      دوربینی که انتخاب کرده‌اید برای عکاسی از موارد مورد علاقه‌تان گزینه‌ی خوبی است.
      قبل از هرچیز پیشنهاد می‌کنم نقد و بررسی مایکل رایشمن، عکاس معروف طبیعت، در مورد این دوربین را بخوانید:
      http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/canon_sx_50_review.shtml

      و اما در مورد سؤالتان باید بگویم که از نظر میدان دید، زوم کامل لنز این دوربین، دقیقاً مشابه استفاده از یک لنز 1200 میلی‌متر روی یک دوربین فول‌فریم (135) خواهد بود. تفاوت عمده در کیفیت و دقت تصویر، و امکان کنترل عمق میدان است. این دو مورد هردو از مزایای استفاده از دوربین‌های فول‌فریم محسوب می‌شوند. اما به‌هرحال، برای داشتن یک دوربین فول‌فریم و یک لنز 1200 میلی‌متر، شاید مجبور شوید تا 100 هزار دلار هزینه کنید.

      بنابراین، در کل، به‌نظرم گزینه‌ی خوبی را انتخاب کرده‌اید.

  4. کریمی می‌گوید

    سلام
    برای مصرف خانواده چه دوربینی مناسب است :
    دوربین سوپرزوم با سنسور کوچک مثل سونی hx200 یا دوربین با زوم پایین و سنسور بزرگ مثل نیکون d3200 یا دوربین کامپکت مثل کانن sx270 ؟
    لطفا دلایل انتخاب را هم بیان فرمایید.
    سپاسگزارم

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      به‌طور کلی استفاده از دوربین‌های اس‌ال‌آر برای مصرف خانواده‌ها توصیه نمی‌شود. پیشنهاد شخصی من استفاده از یک دوربین سوپرزوم قوی (انتخاب شخصی من چیزی مشابه Fujifilm X-S1 خواهد بود، اما مطمئن نیستم هنوز در بازار وجود داشته باشد) همراه با برخی لوازم (خصوصاً یک فلاش خوب و یک ریموت‌کنترل) است. این ترکیب هم در خانه، هم در خارج از خانه (مثل پارک‌ها)، و هم در سفرها شما را همراهی خواهد کرد. ضمن این‌که لازم نیست مدت زمانی طولانی صرف یادگیری فنون پیشرفته‌ی عکاسی بکنید، چون واقعاً احتیاج چندانی نیست.

    2. اشکان زهرایی می‌گوید

      در مورد دلایل دیگر چنین انتخابی باید بگویم که همه‌چیز در «ارائه» خلاصه می‌شود: به‌نظر من عکس‌های خانوادگی نهایتاً تا سایز A4 چاپ خواهند شد و یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. به همین دلیل لزومی برای استفاده از دوربین‌های اس‌ال‌آر (که عموماً سنسورهای بزرگ دارند) برای ثبت حداکثری جزئیات وجود ندارد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.