لنزهای برتر نیکون برای شروع عکاسی
برای عکاسانی که میخواهند به شکلی جدیتر وارد دنیای عکاسی شوند، قیمت بالای برخی تجهیزات نظیر لنز، فلاش و غیره ممکن است آنها را دلسرد و ناامید کند؛ اما نباید فراموش کرد که همیشه بهترین تجهیزات، بهترین عکسها را بوجود نمیآورند. اگر حرف من را قبول ندارید، به سایتهایی مثل flickr و 500px سری بزنید تا خودتان ببینید که عکاسان خلاق با دوربینها و لنزهایی نهچندان گرانقیمت چه تصاویر زیبایی خلق کردهاند. با این حال، بعضیها باور اشتباهی را تبلیغ میکنند که در آن خلاقیت عکاس یگانه عامل تعیینکننده است و دوربین و تجهیزات هیچ نقشی در محصول نهایی (عکسهای فوقالعاده) ندارند! این باور هم غیر واقعی است و ما را یاد نقل قول معروف «از آن ور بام افتادن» میاندازد. واقعیت این است که خلاقیت و مهارت باید در کنار تجهیزات خوب قرارگیرند تا امکان به فعلیت رسیدن را پیدا کنند. این دو معادلهای برای رسیدن به عکسهای باکیفیت را بوجود میآورند که هر یک تا حدی میتواند ضعفهای دیگری را جبران کند اما هرگز نمیتواند به طور کامل جایگزین دیگری شود. مطمئناً در بعضی گونههای عکاسی احتیاج به تجهیزات پیشرفتهتر و گرانتر بیشتر از بقیه است (مانند عکاسی ماکرو یا عکاسی حیات وحش) و نمیتوان برای همهی این گونهها یک نسخهی واحد پیچید. با این حال، بسیاری از عکاسانی که تازه شروع به کار عکاسی کردهاند سعی دارند تا چند گونهی معمول عکاسی (مخصوصاً منظره و پرتره) را تجربه کنند تا بتوانند علاقهی اصلیشان را در یکی از آنها بیابند. در این مطلب قصد دارم عکاسان مشتاق را با یکی از مهمترین عوامل خلق عکسهای زیبا، یعنی لنز، بیشتر آشنا کنم و ضمن توضیح اطلاعاتی مهم در مورد آنها، چندین لنز مقرونبهصرفه برای شروع عکاسی به شکلی جدیتر را معرفی کنم. در این مطلب، تمرکز بر روی لنزهای دوربینهای قطع APS-C نیکون است؛ اما در مطلبی جداگانه، به همین منوال لنزهایی را برای استفاده بر روی دوربینهای APS-C کانن نیز معرفی خواهم کرد.
هر عکاسی که یک دوربین DSLR سایز APS-C را به همراه لنز کیت خریده باشد بعد از مدتی استفاده از لنز کیت متوجه ضعفهایش میشود. در مورد دوربینهای قطع APS-C نیکون (که این شرکت از عنوان DX در مورد آنها استفاده میکند) معمولا دو لنز به عنوان لنز کیت ارائه میشود. اولین لنز، Nikkor AF-S DX 18-55 f/3.5-5.6G VR است، که البته نیکون به تازگی نسخهی دومی هم از این لنز ارائه کردهاست، و دومی لنز Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR است که به همراه DSLRهای سطح بالاتر نیکون مانند D7000 و D7100 ارائه میشود. ویژگی بارز هر دوی این لنزها قیمت ارزانشان است. البته، لنز 18-55 با توجه به دامنهی زوم کمتری که دارد از لنز 18-105 ارزانتر است. این لنزها برای کسانی که برای اولین بار یک دوربین DSLR نیکون را خریداری میکنند و هنوز به طور جدی وارد دنیای عکاسی نشدهاند از جملهی بهترین گزینهها است. دامنهی زوم خوب از واید به نرمال و تا حدی تله امکان تجربهی عکاسی منظره و پرتره را به عکاسان میدهد. با این حال، بعد از مدتی تجربهاندوزی و عکاسی با این لنزها متوجه میشوید که به اندازهی کافی شارپ نیستند و دیافراگم متغیر و نهچندان باز آنها محدودیتهایی را برایتان بوجود میآورد.
اینجاست که به فکر خرید یک لنز باکیفیتتر و با دهانهی دیافراگم بازتر میافتید. دهانهی دیافراگم باز لنز علاوه بر امکان ایجاد عکسهایی با عمق میدان کمتر، در هنگام فیلمبرداری در شب هم میتواند به کیفیت فیلمها کمک کند. اما بعد از کمی جستجو در میان لنزهای زوم نیکون با دیافراگم باز (حداقلf/2.8) احتمالا به این نتیجه میرسید که اکثر آنها از محدودهی بودجهی شما به عنوان یک عکاس تازهکار خارجاند. آنهایی را هم که توان خریدشان را دارید یا به اندازهی کافی سریع نیستند (یعنی دیافراگم خیلی بازی ندارند) و یا دیافراگم ثابت ندارند.
در اینجا با اولین حقیقت در مورد لنزهای زوم باکیفیت و با دیافراگم باز و ثابت نیکون روبرو میشوید: این لنزها اصلا ارزان نیستند! در واقع، این نوع لنزها در برندهای دیگر هم همین وضعیت را دارند و به علت پیچیدگیهای بیشتری که در ساخت آنها وجود دارد همواره از دیگر لنزها (مخصوصاً لنزهای پرایم) قیمت بالاتری دارند.
در اینجا باید یک مسئله را روشن کنم که کیفیت و شارپنس یک لنز هیچ رابطهای با دهانهی دیافراگم بسیار باز لنز ندارد. بنابراین، اگر لنزی دارای دهانهی دیافراگم بسیار باز مانند f/1.8 است، اصلا بدین معنی نیست که آن لنز حتما از کیفیت و شارپنس بالایی هم برخوردار است. در واقع، ویژگی سریع بودن یک لنز تنها به معنی این است که آن لنز در مقایسه با لنز مشابهای که دیافراگم بستهتری دارد میتواند نور بیشتری را به سنسور تصویر برساند و عمق میدان کمتری را ایجاد کند.
عمق میدان کم معمولا در عکسهای پرتره برای محو کردن پشتزمینهی سوژه مورد نیاز است. بنابراین، در اینجا دو نکتهی مهم باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه لنز سریع (با دیافراگم باز) لزوما لنز باکیفیتی نیست و دوم اینکه اصولا کاربرد لنزهای سریع برای عکاسانی است که به عمق میدان کم در عکسهایشان نیاز دارند. برای مثال، اگر شما بیشتر علاقهمند به عکاسی از مناظر طبیعی و یا شهری هستید، اصولاً باید به دنبال عمق میدان بیشتر در عکسهایتان باشید. این بدین معنی است که شما معمولاً از دیافراگمهای بستهی لنزتان (معمولاً f/8 به بالا) استفاده خواهید کرد و نیاز چندانی به دیافراگم بسیار باز ندارید! اهمیت این موضوع در این است که هرچه دیافراگم لنز بازتر باشد، معمولاً قیمت لنز هم گرانتر خواهد بود. بنابراین، اگر نیاز به دیافراگم باز ندارید، صرف هزینهی بیشتر برای خرید لنزی سریع به معنی هدر دادن پولی است که میتواند در جای بهتری (مثلا خرید لنز شارپتر) خرج شود!
حال سوالی که پیش میآید این است که اگر دیافراگم باز لنز تعیینکنندهی کیفیت یک لنز نیست، چه عوامل دیگری در تعیین شارپنس و کیفیت لنز تاثیرگذار است؟ در پاسخ باید بگویم که مهمترین عامل در تعیین کیفیت یک لنز، المانهایی است که در آن بکار رفته است. همانطور که میدانید یک لنز از چندین المان شیشهای که در کنار هم قرارگرفتهاند تشکیل شدهاست و کیفیت آنها در انتقال نور، تمرکز درست پرتوهای نور در محل کانونیشان و عدم ایجاد خطای رنگی بیش از حد، کیفیت و شارپنس نهایی لنز را تعیین میکند. البته تنها جنس و نوع المانها مد نظر نیست و نحوهی قرارگیری آنها در کنار یکدیگر در ساختاری مستحکم و درست نیز مهم است.
با این مقدمهی نسبتا طولانی، میتوان گفت که اصلیترین معیار انتخاب لنز را باید شارپنس لنز درنظر گرفت و نه هیچ چیز دیگر. هرچند که عوامل دیگری چون خطای رنگی، تیرگی گوشههای تصویر و انتقال نور هم در تعیین کیفیت نهایی یک لنز دخیل هستند؛ اما بسیاری از ایرادات لنزها (نظیر تیرگی گوشههای تصویر) در مرحلهی پردازش عکسهای خام (raw) قابل رفع است، حال آنکه اگر لنزی شارپ نباشد، در مرحلهی پردازش عکسها نمیتوان این نقیصه را جبران کرد!
با در نظر گرفتن معیار شارپنس به عنوان مهمترین مشخصهی کیفیت یک لنز، در ادامه، سعی میکنم لنزهایی را برای دوربینهای قطع DX نیکون که از لحاظ قیمت برای بیشتر عکاسان تازهکار مقرونبهصرفه هستند و در عین حال شارپنس قابل قبولی را ارائهمیدهند معرفی کنم. این معرفی، لنزهای ساخت نیکون و دیگر شرکتهای سازندهی لنز را شامل میشود. همچنین، با خرید این لنزها به صورت دستدوم بیش از پیش میتوانید در هزینههایتان صرفهجویی کنید. خوشبختانه، کیفیت یک لنز در اثر مرور زمان کاهش پیدا نمیکند و اگر لنزی از لحاظ فیزیکی سالم باشد و موتور فوکوس خودکار آن کار کند، میتوانید از کیفیت تصاویری کاملا برابر با مدل نو آن لنز اطمینان داشته باید. با این حال، در ایران بازار لنزهای دستدوم آنچنان گسترده نیست و شاید بعضی لنزهای معرفی شده در اینجا تنها به شکل نو در دسترس باشند.
لنزهای پرایم نرمال
لنزهای در اصطلاح نرمال، لنزهایی هستند که زاویهی دیدی تقریبا برابر با زاویهی دید انسان (حدوداً 47 درجه) را دارند و به همین دلیل تصاویر ثبت شده با آنها بیشتر شبیه دید یک انسان از صحنهی عکاسیشده است. البته زاویهی دید چشم انسان بیش از 180 درجه است؛ اما تنها چیزی بین 40 تا 60 درجه از آن واضح و شارپ است و مابقی (دید جنبی) ناواضح بوده و تنها برای تشخیص حرکت قابل استفاده است. در دوربینهای فولفریم (35 میلیمتری) فاصلهی کانونی 50 میلیمتر زاویهی دید نرمال را ایجاد میکند؛ اما در دوربینهای قطع DX نیکون که سنسورهایی کوچکتر دارند، در فاصلهی کانونی تقریبا 35 میلیمتر به زاویهی دید نرمال دست پیدا میکنیم.
نیکون، در خط تولید لنز خود، یک لنز نرمال 35 میلیمتری مخصوص دوربینهای DX خود دارد. این لنز Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G است که دهانهی دیافراگم بسیار باز f/1.8 را داراست. این لنز با قیمتی حدود 200 دلار شارپنس قابل قبولی دارد و دیافراگم f/1.8 آن شما را قادر میسازد تا عکسهای خلاقانهای با عمق میدان کم بگیرید. هرچند که فاصلهی کانونی 35 میلیمتر (معادل 52 میلیمتر در دوربین فولفریم) بهترین فاصلهی کانونی برای عکسهای پرتره نیست، اما با این حال، با این لنز هم میتوانید عکسهای پرتره با پشتزمینهی محو زیبایی بگیرید. همانند اکثر لنزهای سریع، این لنز هم در بازترین دیافراگم، شارپنس یکدستی را در تمام مساحت فریم تولید نمیکند و در گوشههای تصویر از میزان شارپنس کاسته میشود. بنابراین، برای بهترین عملکرد، بهتر است حداقل یک استاپ دیافراگم را ببندید. اما خبر خوب این است که با این کار هم حتی در f/2.8 همچنان دیافراگم باز خوبی برای ایجاد عمق میدان کم در اختیار دارید.
در نهایت، حداکثر شارپنس در تمام مساحت فریم را در این لنز در دیافراگم f/5.6 میتوانید بدست آورید. بعد از آن هرچه دیافراگم را ببندید از میزان شارپنس در گوشههای تصویر کاسته میشود تا در نهات در f/11 بدلیل پدیدهی تفرّق نور یا diffraction با تصویری کاملا soft و با شارپنس پایین روبرو میشوید. این در مورد اکثر لنزها صحت دارد که در یک عدد خاص دیافراگم، یک لنز بالاترین شارپنس را دارا هست. بنابراین، برای استفادهی حداکثری از یک لنز، در صورت امکان بهتر است عکسهایتان را با همان عدد f (دیافراگم) که بهترین عملکرد لنز را نمایان میکند بگیرید. با این حال شارپنس تصاویر به عوامل دیگری هم بستگی دارد. برای مثال، اگر در عکسهای پرترهی خود از نور فلاش اکسترنال و یا حتی نور یک چراغ مطالعه هم استفاده کنید و حساسیت ISO را در پایینترین حد (ISO 100) نگاه دارید میتوانید در بازترین دیافراگم این لنز و هر لنز دیگری هم عکسهایی با جزئیات و شارپنس بسیار بالاتری بگیرید.
گزینهی دیگر نیکون در محدودهی نرمال، لنز Nikkor AF-S DX 40mm f/2.8G Micro است. این لنز کمی زاویهی دید کمتری نسبت به لنز 35 میلیمتری نیکون دارد و حداکثر دیافراگم آن نیز کمی بیشتر از 1 استاپ بستهتر از لنز 35mm f/1.8 نیکون است. همچنین، قیمت این لنز هم حدود 280 دلار است که کمی گرانتر از لنز 35 میلیمتری نیکون است. پس تا اینجا هیچ دلیلی برای انتخاب این لنز بجای لنز 35 میلیمتری ارزانتر و با دیافراگم بازتر نیکون نداریم؛ اما برگ برندهی این لنز شارپنس بالاتر آن در قیاس با لنز 35 میلیمتری نیکون است.
همانطور که از ابتدا تاکید کردم، در اینجا معیار ما برای انتخاب یک لنز ارزان قیمت و در عین حال بهتر و جدیتر از لنز کیت، بدست آوردن بیشترین میزان شارپنس با صرف حداقل هزینه است. این لنز در این زمینه، از لنز 35 میلیمتری نیکون برتر است و حتی در بازترین دیافراگم آن یعنی f/2.8 ، هم شارپنس بسیار خوبی را در وسط و گوشههای تصویر حفظ میکند. یک ویژگی دیگری که این لنز را جذابتر میکند، امکان ماکروی واقعی این لنز (نیکون برای لنزهای ماکروی خود از کلمهی Micro استفاده میکند) با بزرگنمایی 1 به 1 است که شما را قادر میسازد از هر سوژهای با فاصلهی بسیار نزدیک عکس بگیرید و اجسام و پدیدههای اطرافتان را با جزئیات بسیار بالا ببینید. حتی اگر خیلی علاقهمند به عکاسی ماکرو نباشید، حتما بدتان نمیآید آن را امتحان کنید (و احتمالا از این کار پشیمان نخواهید شد!). بنابراین، با صرف کمی هزینهی بیشتر نسبت به لنز 35 میلیمتری نیکون، میتوانید لنزی شارپتر و با قابلیت ماکروی واقعی بخرید که در عین حال یک لنز تقریبا نرمال برای عکاسی از اکثر سوژهها است.
اما اگر حاضر هستید هزینهی بیشتری کنید و دیافراگم بسیار باز برایتان خیلی مهم است، سیگما هم یک لنز 30 میلیمتری بسیار شارپ و با دیافراگم بسیار باز f/1.4 مخصوص دوربینهای DX نیکون دارد که از لنز 35 میلیمتری نیکون شارپتر و باکیفیتتر است. این لنز، Sigma 30mm f/1.4 DC HSM Art، با قیمتی حدود 450 دلار شاید برای یک لنز پرایم در این محدوده کمی گران به نظر برسد اما دو برتری نسبت به لنز 35 میلیمتری نیکون دارد. اول اینکه دارای دیافراگم بازتر f/1.4 است و دوم اینکه بوکهی (حالت محو پشتزمینه) بسیار نرمتر و زیباتری دارد. با اینکه این لنز سیستم تثبیت تصویر ندارد، اما برای فیلمبرداری بخصوص در شب و مکانهای کمنور هم گزینهی بسیار مناسبی است.
با توجه به ویژگیهای این سه لنز پیشنهادی، اگر برای خریدتان بودجهی محدودی دارید، در خرید لنز Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G شک نکنید. اگر تنها قادر به خرید یک لنز برای دوربین نیکون جدیدتان هستید، این لنز میتواند بهترین گزینهی شما باشد. با این حال، با صرف هزینهی کمی بیشتر و صرف نظر از یک استاپ نوری، میتوانید لنز Nikkor AF-S 40mm f/2.8G Micro را بخرید که هم شارپتر است و هم دارای قابلیت ماکروی واقعی است و میتواند اولین قدم شما برای کسب تجربه در این گونهی جذاب عکاسی باشد. لنز سیگما هم به اندازهی لنز 40 میلیمتری نیکون شارپ است و البته دیافراگم بسیار بازتری دارد؛ با این حال، اگر به این دیافراگم بسیار باز نیازی ندارید، صرف هزینهی بسیار بیشتر برای خرید این لنز خیلی منطقی نیست.
لنزهای زوم استاندارد
آنچه لنزهای پرایم را در بین عکاسان محبوب میکند، امکان استفاده از دیافراگمهای بسیار باز است. اما سختی کار با این لنزها در این است که برای بستن کادر دلخواهتان باید فاصلهی خود را با سوژه کم یا زیاد کنید. این کار در اکثر مواقع امکان پذیر است و شاید برای خیلیها اصلا آزار دهنده نباشد؛ اما شما در برخی مواقع یا امکان و یا فرصت نزدیکتر شدن به سوژه را ندارید (مانند عکاسی از یک مسابقهی والیبال و یا عکاسی از حیوانات در جنگل). در این حالت، تنها یک لنز زوم میتواند برای شما مفید واقع شود. راحتی استفاده از لنزهای زوم آنقدر مهم است که بسیاری از عکاسان حرفهای هم دارای چندین لنز زوم هستند و برای اکثر کارهایشان وابستگی زیادی به آنها دارند. اما این راحتی استفاده بدون هزینه نیست! معمولا لنزهای زوم خوب گران هستند و دیافراگم بسیار باز (مانند f/1.4) در اکثر آنها یافت نمیشود. لنزهای زوم در بسیاری از فواصل کانونی موجود هستند و محدود به فواصل کانونی تله نمیشوند. در اینجا لنزهای زوم استاندارد برای دوربینهای سایز APS-C نیکون، که از فاصلهی کانونی واید تا فواصل کانونی تقریبا تله را پوشش میدهند، معرفی خواهم کرد. در مورد این لنزها هم همچنان معیار شارپنس قابلقبول و البته قیمت مقرون به صرفه برای عکاسان تازهکار را مد نظر داریم؛ اما باید بپذیریم که این لنزها از لنزهای پرایم معرفیشده گرانتر خواهند بود.
متأسفانه، نیکون برای دوربینهای فرمت DX خود لنزهای زوم استاندارد خیلی خوبی نساخته است؛ اما خوشبختانه، سیگما این کمبود را برای نیکون جبران کرده است. سیگما دو لنز زوم خوب و با قیمتی معقول برای دوربینهای DX نیکون را در خط تولید لنزهای خود دارد. اولین لنز، Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro HSM است و دومی Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM است. لنز 50-18 دارای سیستم تثبیت تصویر اپتیکال (OS در لنزهای سیگما) نیست؛ اما در عوض دارای قابلیت ماکرو با بزرگنمایی 1 به 3 است که البته ماکروی آن واقعی و 1 به 1 نیست. همچنین لنز 50-18 از 50-17 قدیمیتر است و شاید دیگر نوی آن پیدا نشود. اما از لحاظ قیمت، تفاوت زیادی بین این دو است. لنز 50-18 با قیمتی در حدود 200 دلار (البته دستدوم) به فروش میرسد، در حالی که لنز 50-17 قیمتی 400 دلاری (نو) دارد. از لحاظ کیفیت و شارپنس، لنز 50-17 از لنز 50-18 قدیمیتر سیگما شارپتر است و این شارپنس بیشتر را تقریبا در تمام فواصل کانونی و اعداد دیافراگم خود حفظ میکند. این در حالی است که لنز 50-18 در بازترین دیافراگم، f/2.8، و در فاصلهی کانونی 18mm در وسط تصویر شارپ است؛ اما هرچه زوم کنید و به سمت فاصلهی کانونی 50mm بروید، از شارپنس تصویر به شکل کاملا محسوسی کاسته میشود.
این بدین معنی است که برای گرفتن عکسهای پرتره در فاصلهی کانونی 50mm و دیافراگم f/2.8 با این لنز شارپنس قابل توجهای را از دست میدهید و باید تا f/3.5 دیافراگم را ببندید تا حداقل وسط تصویر شارپ شود. این دقیقاً یکی از همان مواردی است که نشان میدهد دهانهی دیافراگم باز به معنی بهتر بودن لنز نیست؛ چراکه در حداکثر گشودگی دهانهی دیافراگم لنز 18-50 آنقدر از میزان شارپنس تصویر کاسته میشود که عملا ممکن است مجبور شوید هیچگاه هیچ عکسی با این عدد f نگیرید! بنابراین، لنز 17-50mm سیگما ارزش هزینهی بیشتر را دارد و در واقع، شارپترین لنز زوم برای دوربینهای DX نیکون در این محدودهی قیمت محسوب میشود.
هرچند که لنز Sigma 17-50mm سیگما در مقابل قیمتی که دارد و با توجه به شارپنس بسیار خوبی که در تمام فواصل کانونیاش ارائه میدهد برای عکاسان تازهکار که بودجهی زیادی ندارند بهترین گزینه است؛ اما نمیتوان از شارپنس و لنز زوم صحبت کرد و حرفی از شارپترین لنز زوم برای دوربینهای APS-C (هم کانن و هم نیکون) حرفی به میان نیاورد. لنز زوم Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art یک شاهکار از سیگما است که همانند دو لنز دیگر سیگما که معرفی شد، مخصوص دوربینهای DX نیکون (و البته دارای مدل سازگار با دوربینهای APS-C کانن هم هست) ساخته شدهاست. این لنز دارای شارپنس بینظیری است که از بازترین دهانهی دیافراگم آن یعنی f/1.8 ، که در کمتر لنز زومی دیده میشود، تا f/8 ادامه پیدا میکند. هرچند که این لنز، دامنهی زوم چندانی ندارد، اما در هر فاصلهی کانونی خود عملکردی به مانند بهترین و گرانقیمتترین لنزهای پرایم را دارا است. قیمت این لنز 800 دلار است که البته احتمالا از محدودهی بودجهی خیلی از دارندگان دوربینهای DX نیکون خارج است؛ اما باید بدانید کسی که این لنز را میخرد، علاوه بر تصاویر فوقالعادهای که میتواند با این لنز خلق کند، سرمایهگذاری پر سودی هم در لنز کرده است، چراکه این لنز آنقدر خوب است که تا سالهای سال ارزش خود را از دست نخواهد داد!
لنزهای واید و تله
برای اکثر عکاسان تازهکار، لنز نرمال یا زوم استاندارد میتواند اولین انتخاب باشد که برای بسیاری از کاربریها قابل استفاده است. با این حال، اگر خیلی به عکاسی منظره (شهری و طبیعت) علاقهمند هستید و احساس میکنید حتما به یک لنز واید یا سوپرواید باکیفیت احتیاج دارید، در اینجا چند لنز واید مناسب را به شما معرفی خواهم کرد.
متأسفانه، در این فاصلهی کانونی هم نیکون لنزهای خیلی مرغوبی ندارد، و آنهایی که مرغوب هستند (Nikkor AF-S DX 12-24mm f/4G IF-ED) قیمت بسیار بالایی دارند. ارزانترین لنز زوم واید با شارپنسی قابل قبول برای دوربینهای قطع DX نیکون لنز Tokina 12-24mm AT-X AF Pro DX است که البته دیگر تولید نمیشود و تنها باید به دنبال نوع دستدوم آن باشید که بین 250 تا 300 دلار قیمت خواهد داشت. همچنین توکینا لنز زوم واید دیگری با نام Tokina 12-28mm f/4 AT-X Pro DX دارد که در سال 2013 معرفی شده و قیمت نو آن در حدود 450 دلار دارد. سیگما هم لنز زوم واید،Sigma 10-20 f/3.5 EX DC HSM ، خوبی دارد که شارپنس قابل قبولی را با قیمتی حدوداً 450 دلاری ارائه میدهد. هیچکدام از این لنزها در شارپنس و بخصوص خطای رنگی عملکرد فوقالعادهای ندارند؛ اما در این ردهی قیمتی، تنها لنزهای قابل استفاده بر روی دوربینهای نیکون DX هستند. متأسفانه در حال حاضر لنز واید و سوپرواید باکیفیت و شارپنس خیلی خوب برای دوربینهای فرمت DX نیکون وجود ندارد و علاقهمندان به عکاسی با لنزهای واید باید به همین چند مدل لنز متوسط بسندهکنند.
خوشبختانه، این وضعیت در مورد لنزهای تلهی سازگار با بدنههای نیکون متفاوت است. بنابراین، اگر به عکاسی پرتره، یا ورزشی علاقه دارید، دستتان در انتخاب لنز بازتر است. یکی از اولین انتخابهای هر کس احتمالا لنز Nikkor AF-S 50mm f/1.8G است. این لنز مخصوص فرمت FX (فولفریم) نیکون است اما بر روی بدنههای DX هم قابل استفاده است. این لنز بر روی DSLRهای DX نیکون، زاویهی دیدی برابر با یک لنز 75 میلیمتری خواهد داشت. فاصلهی کانونی معادل 75 میلیمتر در دوربینهای فولفریم و دیافراگم بسیار باز این لنز را وقتی با قیمت بسیار مناسب آن (حدود 200 دلار) در نظر بگیرید به لنزی ایدهآل برای شروع عکاسی پرتره میرسید. این لنز بر روی بدنههای DX و FX بسیار شارپ است و اگر در آینده یک دوربین فولفریم نیکون را خریداری کنید، بر روی آن دوربین هم قابل استفاده خواهد بود.
اگر کمی قدرت تلهی بیشتری می خواهید، لنز Samyang 85mm f/1.4 Aspherical IF، هم که بر روی بدنههای DX فاصلهی کانونی معادل 127 میلیمتر در بدنههای فولفریم خواهد داشت، انتخاب بسیار خوبی است. این لنز با وجود شارپنس بسیار خوب (تقریبا برابر با لنز 50 میلیمتری نیکون) و دیافراگم باز f/1.4 قیمتی بسیار مناسب (حدود 290 دلار) دارد. البته، این لنز دارای فوکوس خودکار نیست و همواره باید با آن از فوکوس دستی استفاده کنید. نبود فوکوس خودکار برای عکاسان تازهکار خبر خوبی نیست؛ اما با این حال، با استفاده از امکان تأیید فوکوس توسط دوربین، به واسطهی چیپ مخصوصی که درون لنز قرارداده شده، میتوانید تا حد زیادی از فوکوس درست بر روی سوژهتان اطمینان حاصل کنید. همچنین این لنز علاوه بر حلقهی فوکوس بسیار نرم، دارای حلقهی تنظیم دیافراگم هم میباشد که آن را برای فیلمبرداری هم بسیار مناسب میکند. همهی این امکانات را به بهای بسیار مناسب و کاملا مقرون به صرفهای میتوانید بدست بیاورید. برای مقایسه، لنز Nikkor AF-S 85mm f/1.8G که فوکوس خودکار دارد، و البته کمی شارپتر از لنز 85 میلیمتری سامیانگ است، را درنظر بگیرید که بسیار گرانتر از لنز سامیانگ بوده و با قیمتی حدود 480 دلار به فروش میرسد.
با این حال، وجود فوکوس خودکار برای بعضی مقاصد عکاسی (مخصوصا در عکاسی از سوژههای متحرک) ضروری است و این هزینهی بیشتر برای خرید لنز 85 میلیمتری نیکون را کاملا توجیه میکند.
نتیجهگیری
در این مطلب سعی کردم تا با معرفی شارپنس به عنوان مهمترین معیار انتخاب لنز و رفع ابهامات در مورد رابطهی کیفیت لنز و دیافراگم باز، به عکاسان تازهکار نیکونی برای انتخاب لنزهایی با حداقل قیمت و کیفیت قابل قبول کمک کنم. با فرض اینکه اکثر عکاسان تازهکار دارای بدنههای DX نیکون هستند، بیشتر لنزهای معرفی شده در این مطلب نیز مخصوص بدنههای DX نیکون هستند. جدیتر شدن در عکاسی ممکن است نیازمند صرف هزینههای بالایی برای خرید تجهیزات بخصوص لنزهای باکیفیت باشد؛ اما همچنان گزینههایی وجود دارند که بدون خالیکردن حساب بانکی شما میتوانند کیفیت عکاسی شما را به یک سطح بالاتر ببرند. یکی از اولین قدمها در ارتقای کیفیت عکاسی، کنار گذاشتن لنز کیت و خرید لنز باکیفیتتر و شارپتر است. با توجه به محدودهی بودجهای هر شخص، در این مطلب لنزهایی که میتوانند با هزینهای نهچندان بالا، کیفیت و شارپنس بسیار بهتری از لنز کیت را ارائه دهند به شما معرفی کردم. با خرید هر یک از این لنزها (بسته به نوع کاربری مورد نظرتان) در یک طرف معادلهی گرفتن عکسهای باکیفیت (تجهیزات و امکانات خوب) پیشرفت خواهید کرد. برای پیشرفت بیشتر، دانش عکاسیتان را بالا ببرید، تمرین کنید و بدانید که مداومت و پشتکار در این کار رمز موفقیت شما خواهد بود.
سلام
ممنونم از اطلاعات جامع و کامل شما
تشکر
سلامت و شاد باشید
باسلام
زحمتی داشتم برای شما دوست بزرگوار
اگر زحمتی نیست نقدی بر لنز200-18 VR. II. از Nikon داشته باشید خصوصا بحث شارپنس و مقایسه با میزان شارپنس مثلا f1.8 35mm
با تشکر
این واقعا فوق العاده بود و حسابی کمکم کرد زیرا در عین خلاصه بودن بسیار غنی بود و خوانده رو دچار سردرگمی نمی کرد …بسیار ممنون وسپاسگذارم
میشه بگید من که یک d3300 دارم کدام بهتره. با توجه به این که 50 م م واس فول فریمه و روی دوربین من میشه 72 و در کادربندی دچار مشکل میشم
و 35 م م برای dx هست روی دوربین من همون 35 یا بیشتر میشه. عکس پرتره منظره و تمام قد می خوام باهاش بگیرم
امین عزیز،
لنز 35 روی دوربین شما تقریباً زاویهی دید معادل یک لنز 50 روی یک دوربین فولفریم را دارد که زاویهی دید نرمال محسوب میشود. برای نوع عکاسی مد نظر شما لنز 35 مناسب تر است.
سلام و عرض ادب.
من دوربین نیکون ی ۳۲۰۰ دارم با لنز 18 105 و 55mm میخوام عکس بیرون محیط باز با کیفیت بالا بگیرم چه لنزی استفاده کنم
با سلام
لنز های زیر انتخاب ایده الی برای این منظور هستند:
Nikon AF-S 35mm F1.8G DX
Nikon AF-S 50mm F1.8G
بینهایت عالی کمک کننده بود باشکر فراوان از عوامل پیکسل
سلام
بابت اطلاعاتی که دادین ممنون
من نیکون d5300 دارم.از الان به فکر خرید دوربین فول فریم هستم.چه لنزی بگیرم که به بعدابا فول فریم هم بتونم استفده کنم.
هم زوم داشته باشه
هم دیافارگم باز
و از همه مهمتر شارپنس خوبی داشته باشه
با تشکر
خیلی ممنون از اطلاعات جامعتون خیلی کمکم کرد واسه خرید لنز ای کاش درباره لنز تله هم مطلبی میزاشتین
سلام من دوربینم ٧١٠٠ هستش
دنبال یک لنزخیلی شارپ و معقول هستم زیر ٢ میلیون تومان
ولی چون قصد تغییر بادی رو دارم نیازمند یک لتز هستم ک بشه رویفول فریم هم وصل کرد
لطفاً راهنمایی کنید ( بیشتر واید ب دردم میخوره و تله )
نجومی و پرتره
حالا اگر دوتا لنز هم شد مهم نیست اوموقه میتونم ٣ تومن هزینه کنم
زیبا بود و جامع
امیدوارم در مورد لنزهای تله هم مطلب بزارین.
ضمنا در لنز واید نیکون 10-24 هم داره با دیافراگم 4 که لنز خوب و شارپی محسوب میشه
البته به قیمت 3 میلیون و 100
دست 2 هم به قیمت 2 میلیون.
سلام. اگه بخوام یه لنز زوم و با قیمت مناسب بخرم چه پیشنهاد میدید. دار حال حاضر فقط 18.55 دارم که بزرگنمایی کمی داره.یه لنز میخوام که بهتر باشه. مثلا 18-200 رو گفتن که خوبه. یا مثلا 18-105. کدوم از نظر شما بهتره؟؟
با سلام
واقعا مطالب نوشته شده توسط جنابعالی بسیار
کارآمد و آموزنده بود
درود خدا بر شما) تشکر از اطلاعات شما اما باید این موضوع را بگم که اتفاقا نیکون هر لنز بسیار عالی در این محدوده هایی که گفتید نداره رو داره ولی قیمت بالایی داره نیکون مخصوص فول فرم ها لنز بسیار با کیفیت 17-55و 50رو داره که قیمتش 950دلاره و مثلما وقتی شما کیفیتی بالاتر از لنز 17-50سیگما رو میخاید (باید)پول دو برابر رو پرداخت کنید و باید نام سه لنز فوق با کیفیت نیکون رو برای شما بگم که با بهترین لنز های کارل زایس الملن برابری میکنه عبارتند از 24میلیمتر فیکس)28میلیمتر فوق کیفیت)17-55 معروف به بلُره و اسن سه لنز مخصوص غیر فول فرم ها میباشد،.
سلام
در بین لنز های نیکون جای 40 mm ماکرو واقعا خالیه چرا این لنز رو موجود نمیکنید ؟؟
سلام
لطفا موجودی کالا را از طریق شماره تماس ما پیگیری کنید.
سلام.
خسته نباشید.
برای عکاسی تبلیغاتی یا صنعتی و عکس گرفتن از اجسام در فاصله ی نزدیک بهترین فاصله ی کانونی چیه؟
و اگه امکان داره یه لنز واسه این کار معرفی کنید. فرمت DX
مرسی
با سلام
ممنونم از سایت خوبتون و مقالات کامل و جامعی که قرار میدید.
من تازه کارم و یه دوربین نیکون D3300 خریدم در کنار لنز 55-18 کدوم یکی از این لنزها را پیشنهاد میدید؟
لنز 140-18 / لنز 200-55 / لنز 300-18 / لنز 300-70
لازم بذکره که علاقه ی وافری برای عکاسی از طبیعت و مناظر طبیعی و شکار و ماهیگیری و عکسبرداری از هواپیما دارم و میخوام لنزی مناسب برای محیط های بسته و لنز مناسبی هم جهت فضاهای باز تهیه کنم.
باتشکر
با سلام
با توجه به اینکه لنز 55-18 رو دارید و با در نظر گرفتن کیفیت لازم برای نیاز شما Nikon 70-300 ED VR انخاب خوبی هست.
با سلام
ممنونم متشکر از جواب و راهنماییتون
جسارتا سوال دیگه هم داشتم
بین لنز 140-18 و 200-55 کدوم رو پیشنهاد میدید.؟
اگر بخوام در کنار لنز 55-18 و 300-70 که شما فرمودید یک لنز واید هم داشته باشم بین لنز 140-18 و 200-55 کدوم رو مناسبتر میدونید؟
خواهش میکنم اگز دو لنز 55-18 و 300-70 رو تهیه کردین هیچ کدام از لنزهایی که بهشون اشاره کردین رو لازم نمیدونم.
سلام من بادی 7100 دارم با لنز 18-140
اما میبینم ک شارپس خوبی نداره نسبت به لنز های بقیه دوستان عکاس پرتره میخام بدونم
50m1/8g بخرم
یا 50m1/8d
ایا شارپس این دو لنز با هم فرق داره؟
یا اختلاف قیمتشون فقط بخاطر داشت فکوس داخلی سریه g
چون دوربین من فکوس داخلی داره اگر که نه همون سری 1/8d رو تهیه کنم
نظرتون چیه؟
با سلام.
هر دو لنزی که اشاره کردین شارپنس شون بسیار بهم نزدیک البته با فاصله کمی 50mm f1.8G شارپتر هسشت.تفاوت اصلی این دو روی دوربین شما سرعت فوکوس بالاتر و با صدای خیلی کمتر هست.
البته بنده لنز های Tamron 45mm f1.8 و sigma 50mm f1.4 ART نتایج خیلی بهتری به شما خواهند داد.
سلام. میشه خواهشا منو راهنمایی کنین؟
دوربین 5300 دارم و فعلا لنزم همون لنزکیت 18 55
میخواستم لنز جدیدی بگیرم و باهاش بتونم عکس های به مراتب باکیفیت تر و شارپ تر حتی در نور نامطلوب بگیرم و همچنین در شرایط عادی هم به مراتب پرتره های باکیفیت با بوکه بسیار زیبا و جذاب و همچنین در عکسای طبیعت و منظره هم به فراخور استفاده تفریحی و سفر و شخصی نیاز شد عکس های عالی . چه در نور خوب و چه نور نامطلوب مثلا غروب یا …
بین چند مورد مردد هستم بسیار و خواهشا کمکم کنین با توضیح کامل.
لنز 17-50 سیگما که بالا معرفی کردید .
لنز 35 فیکس با دیاف 1.8 د ایکس
و لنز 50 فیکس با دیاف 1.8 ورژن جی
بین این 3 لنز واقعا موندم. اون 17 50 که فرمودید در کل فوکال شارپ هست تقریبا چه نقاط ضعفی نسبت به این 2 لنز داره اگه توی فوکال 50 و 35 قیاس بشه توسط شما. از نظر بوکه چه قدر تفاوت هست.
از نظر عکاسی نور کم چه میزان اون دیاف 1.8 در اونجا قابل استفاده هست و یا عکس شارپ هست ؟؟ برای 17 50 وضعیت چه طوره.
منظورم اینه 17 50 رو بگیرم که کل رنج یه لنز با دیاف 2.8 داره پسفردا حسرت نداشتن یه لنز پرایم 50 یا 35 رو خواهم خورد؟ یا نه ؟ تفاوت چه قدر هست. ممنونم
سلام.
لنز 50 رو همواره به عنوان لنزی پیشنهاد میدیم که “هر عکاسی یکی از اون رو در کیفش داره”
پس اگه 50 بخرید مطمئن تره و احتمال اینکه پشیمون بشید تقریباً صفره!!!
چون یک تجربه جدید در عکاسی خواهد بود . . .
و از طرف دیگه دیافراگم بازتری دارید که عکاسی در نور کمتر رو ممکن میکنه و جلوه زیبایی هم به عکس میده .
پیسنهاد ما برای شما 50mm 1.8g هست که موتور فوکوس هم داره و کیفیت ساختش خیلی خوبه .
این مورد برای پرتره مناسب تره . . .
اما اگر گرایشتون بیشتر به منظره ست 35mm 1.8g همون کیفیت رو با زاویه دید بازتر در اختیارتون قرار میده . . .
سلام آقا سعید گل.
دوربین من نیکون D5300هستش با کیت لنز55-18 هدفم عکاسی از مناظر داخل و خارج از شهر است.
برای این کار لنز پرایم بهتره یا زوم؟
هرکدام که بهتره را لطفا لطفا یکی دو مورد مثال بیارید تا قیمت حداکثر یک میلیون تومان.
واقعا کمک بزرگی میکنید.درود فراوان بر شما.
سلام.
آقای فرامرزی تا چند روز دسترسی به وبلاگ ندارن،
من با اجازه شون جواب شما رو میدم که بیش از این کامنت شما بی جواب نمونه.
اگر منظره براتون مهمتره 35mm 1.8G در بین لنزهای ارزون قیمت نیکون، لنزی باکیفیت و خوش ساخت هست.
سلام من از روی عکس نقاشی میکنم و معمولا نیازمو با دوربینه گوشیم برطرف میکردم ولی الان به این نتیجه رسیدم که دوربین گوشیم از لحاظ رنگها و کنتراست ها و … اون چیزی که در واقعیت وجود داره نیست و یه خروجی کاملا متفاوتی از طبیعت رو به من میده و اصلا هم به دنبال شارپ بودن غیر منطقی رنگها و… نیستم و سوالم از دوستان اهل فن که چه دوربینی مناسبه برای عکاسی در طبیعت و عکاسی در شب که رنگها و تنالیته ها و کنتراست ها وخاکستری های رنگ های مانند سبز و ..که در طبیعت وجود داره رو بدون اغراق به من خروجی بده و یا اگر لنز خاصی مد نظر دوستان هست به من معرفی کنند . متشکرم.
سلام و ممنون از توجه نظرتون
البته هیج دوربینی به صورت کاملا دقیق رنگها را ثبت نمیکند و کمتر نمایشگری با دقت بسیار بالا رنگها را بازنمایی میکنند. ولی مسلما با به کارگرفتن دوربینهایی با قطع سنسور بزرگتر و امکان عکاسی در فرت Raw میتوان با دقت بیشتری رنگها را ثبت کرد. گزینههای زیادی برای عکاسی در طبیعت و عکاسی در شب برای انتخاب وجود داره ولی باید دید که چه مقدار قصد دارید برای این کار هینه کنید. به علاوه این مطالب رو در مجله پیکسل مطالعه کنید، احتمالا بهتون کمک میکنه:
بهترین دوربینها برای عکاسی در نور کم
۷ لوازم ضروری برای عکاسی در شب
راهنمای خرید لنز برای عکاسی منظره
با سلام
میخوام یه لنز بگیرم که تازه کارم تو کار عکاسی پرتره و مدلینگ. اگه میشه تو انتخاب کمکم کنید که چه لنزی برای این کار مناسبه با در نظر گرفتن دوربینم (نیکون دی 800) . ممنون میشم از راهنماییتون.
انتخاب خودم (nikon 85mm f1.8)
سلام
مناسب ترین لنز برای این کار رو در اختیار دارید!
در کنار اون یک 50 میلیمتر هم میتونید داشته باشید.
50 میلیمتری f/1.4D میتونه انتخاب خوب و مقرون به صرفه ای باشه.
سلام ممکنه نظرتون راجع به نیکون AF_S 24 :120
ED_VR f/4g رو بدونم آیا شارپنس خوبی داره و برای آتلیه و عکاسی پرتره مناسب هست یا در این رنج قیمت لنز بهتری میشه معرفی کنید ممنون میشم
سلام
شما جهت مشاوره میتونید با شماره 02188674814 تماس بگیرید
سلااااااااااااااااااااااااااام و عرض ادب
آقاااااااااااااااااااا، من ی سوال دارم که خیلی درگیرم کرده، لطفاً اساتید پاسخ بدن چون دیگه دارم دیونه میشم از وسواس.
لنز های سریه n نیکون که با علامت خط زرد دور اونها و پوشش نانو کریستال، درست میشن، چند درصد از لنز های معمولی کیفیت بهتری دارند برای کار فیلم برداری و تصویر سینمایی. مثلاً 85mm f1.8 با 85mm f1.4.این تفاوت قیمت تقریباً 4میلیونی، بین اینها معقول هست بپردازم یا خیر،،،و اینکه سوال دومم اگر از لنزهای معمولی مثل 50mm f1.8 G,استفاده کنم،روی پرده ی سینمای دانشگاه به متراژ تقریبی 8 متر، تصویر شارپی دارم یا خیر، تصویر میترکه.
خیییییلی ممنون میشم از راهنمایی ارزنده تون.
سلام
متاسفانه باید بگم شما یجورایی کلاً راه رو اشتباه رفتید،
و حتماً 88674814 داخلی 502 تماس بگیرید!!!
سلام
به نظر شما لنز 17-50 سیگما میتونه جایگزین خوبی بجای دو لنز 35و50 نیکون باشه؟پرتره هایی که لنز سیگما ثبت میکنه بوکه های لنز 50 رو داره؟
تا حد زیادی بله
اما قطعاً دو استاپ دیافراگم بازتر قطعاً بوکه زیباتری میده . . .
من شخصاً لنز فیلکس رو ترجیح میدم.
خصوصاً 50 میلیمتری روی غیرفول فریم!
با سلام و خسته نباشید من به تازگی دوربین D5300 با لنز 18-140 خریدم و بین دو لنز 35 و 50 فیکس موندم با توجه به کراپ بودن دوربینم واسه عکاسی پرتره و یکم منظره کدوم لنز انتخاب بهتری روی دوربین من هست ؟ با تشکر
سلام
برای پرتره قطعاً 50 بهترین گزینه ست.
و این لنز برخلاف تصور، برای عکاسی خیابانی با دوربینهای غیرفول فریم هم عالیه!
اما 35 رو به کسانی توصیه میکنیم که کمتر به پرتره فکر میکنن . . .
این مطلب رو بخونید:
چرا هر عکاس باید یک لنز ۵۰ میلیمتری داشته باشد؟
سلام.
میخواستم بدونم برای دوربین نیکون D7500 که لنز دوربینش mm18_140 هستش لنزِ قویه ایه و زومش خوبه؟ من فقط برامکیفیت عکس مهمه که خیلی با کیفیت باشه. میشه بگید بالاتر از این لنز چه لنزی هست؟ من هنوز قصد خرید نیکون d7500 رو دارم. ممنون میشم اگه راهنماییمکنید ^-^
سلام. کیفیتی که به لنز ارایه میده بستگی به فاکتورهای مختلفی داره. لنزهای زوم DX نیکون (۱۸-۱۴۰ و ۱۸-۱۳۵و ۱۸-۳۰۰) لنزهای متداولی هستند که کیفیتی خوبی دارند و برای شروع عکاسی خیلی مناسب هستند. البته بیشترین شارپنس رو رو دوربین D7500 لنز ۱۸-۱۴۰ داره. اگر قصد ندارید که عکسهاتونو بزرگتر از ۷۰ در ۵۰ سانتیمتر چاپ کنید یا صرفا میخواید عکس یا ویدیو رو در شبکههای مجازی یا اینترنت منتشر کنید، لنز مناسبی هستش.
سلام
من خیلی وقته دارم مطالب شمارو بررسی میکنم خیلی هم کمکم میکنه ولی بین دوتا لنز گیر کردم
منم مثل خیلی از دوستان اماتور دوربین 5300 نیکون خریدم و با توجه به بوجه محدود غیر از لنز 18-55 روی خود دوربین یک
لنز 55-200 هم خریدم الان یک لنز فیکس میخوام بگیرم برای عکاسی داخل فضای بسته و نور کم و خانوادگی در کل دوست دارم همه چیز داخل قاب باشه ولی خود ولی عکس های پرتره بسته با بوکه های خاص میبینم دیونه میشم البته با لنز 55-200 پرتره های خوبی میگیرم حتی با55-18 الان با این داستانهایی که تعریف کردم و با توجه به لنز هایی که دارم بین 35 و 50 نیکون کدوم بگیرم بهتره؟
سلام.
گزینه مناسب می تونه لنز Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G باشه. چون به طور اختصاصی برای دوربین های با سنسور APS-C ساخته شده و عملکرد بهتری رو دوربین شما داره. الیته اگر قصد دارید در آیده ای نزدیک بدنه خود را به یک دوربین فول فریم ارتقا بدید بهتره که یکی از لنز های 50 میلی متر سری G نیکون را انتخاب کنید. در غیر این صورت لنز 35 میلی متری گزینه ایده ال تری برای دوربینتون هست.
سلام وقت شما بخیر
من تازه میخوام وارد عرصه عکاسی بشم و برای کار مدلینگ در فضای باز و یکم در فضای بسته میخوام دوربین نیکون d5300رو با لنز ۱۸-۱۴۰تهیه کنم ، برام کیفت و شفافیت و خوش رنگ نشون دادن رنگ ها توی عکس خیلی مهمه به نظر شما این دوربین با این لنز انتخاب مناسبی برای این کار هست یا همین دوربین با لنز ۱۸-۵۵هم همین کار رو میتونه واسم انجام بده با هزینه کمتر ؟؟؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
سلام
چون قصد دارید کار مدلینگ انجام بدید، لنر ۱۸-۱۴۰ گزینه بهتریه. برای واضح و خوش رنگ نشون دادن عکسها هم بهتره که به صورت Raw عکاسی کنید با نرمافزاری مثل لایت روم فیلتر یا ادیت مورد نظر رو رو عکس انجام بدید. برای شروع دوربین D5600 نیکون انتخاب خوبیه
سلام
من نیکون 5500 دارم با کیت 18.140 علاقعه به عکسای پرتره دارم
بین لنز 50mm و 85mm گیر کردم
سلام
با توجه به اینکه دوربین شما سنسور APS-C داره، لنز ۵۰ میلیمتر F1.8 سری جی گزینه بهتریه.
f1.4 با 1میلیون اختلاف ارزششو داره؟
سلام. با توجه به اختلاف دیافراگم نیماستاتپی و دوربینی که دارید، نه توجیه اقتصادی نداره
با سلام و خسته نباشید خدمت شما و تیم حرفه ای تون
مقاله بسیار کاملی بود و واقعا کمک کننده مخاطبان
من یک سوال داشتم خیلی ممنون میشم اگه سریع پاسخ بدید
من میخوام دوربین نیکون d5300 بخرم و نمیدونم چه لنزی مناسب من هستش
حداقل مبلغ لنز هم یک میلیون یا کمی بیشتر باشه
و برای عکاسی پرتره و فضای باز میخوام
ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام لطف دارید
با این بودجه گزینهای خیلی زیادی نست ولی برای شروع لنز ۱۸-۱۴۰ میلیمتر G گزینه مناسبی هستش.
سلام وقت تون بخیر و خسته نباشید
من تازه میخوام عکاسی رو شروع کنم و تقریباً مبتدی هستم
و به عکاسی مدلینگ در فضای باز و پرتره علاقه دارم و فیلم برداری اصلا برام مهم نیست
میخواستم بدون پیشنهاد شما برای خرید یک دوربین و لنز مناسب چیه
بوجه فعلیم 6/7 میلیون هست اما بعدا باز هم میتونم لنز جایگزین بخرم
خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید واقعا به راهنمایی تون نیاز دارم
و اگه میشه اون لنز لرزشگیر داشته باشه
منتظر جوابتون هستم
سلام. یه دوربین DSLR میانرده مثل D5600 نیکون با لنز ۱۸-۱۴۰ میلیمتر G گزینه خیلی خوبی برای شروع هستش. بعدا هم میتونین یه لنز ۵۰ میلیمتر F1.4 G یا لنز ۸۰ میلیمتر که برای پرته مناسب هستش تهیه کنید.
سلام
بنطرتون دوربین ۷۱۰۰ لنز پرتره 85mm f1.8بهتره یا50 f1.8 ؟؟؟؟
سلام لنز ۸۵ میلیمتر گزینه بهتری برای پرتره هستش
با سلام خدمت همه اساتید
من حدود یک سالی هست نیکون D5300 با لنز کیت 18-55 دارم و الان میخواهم یک لنز دیگه بخرم. من به عکاسی پرتره علاقه دارم اما میخواهم گاهی اوقات هم بتونم عکس از طبیعت بگیرم و قابلیت زوم داشته باشم.
برای همین بین لنز ثابت 50mm 1.8g و لنز 18-140 موندم کدوم رو بگیرم. سوالم اینه که اگر لنز 18-140 رو بگیرم؛ با فاصله کانونی حدود 70 الی 80 میلیمتر میتونم عکسهای پرتره قابل قبول بگیرم؟ ممنون از راهنماییتون
سلام، لنز اگر لنز ۵۰ میلیمتر f1.8 رو تهیه کنید، در عکاسی پرتره دستتون برای تنظیم عموق میدان باز تره و از طرف دیگه لنزی دارید که در محیطهای کمنور رو میتویند عکسهایی با روشنایی قابلقبول بگیرید. اگر لنز ۱۸-۱۴۰ رو بگیرید تفاونت چندانی برای عکاسی پرتره با لنز ۱۸-۵۵ نداره. با توجه به قطع سنسور دوربینتون، بهترین فاصله کاننی برای عکاسی پرتره ۵۰ میلیمتر هستش. برای عکاسی از طبیعت اگر منظورتون عکاسی منظره هستش، به یه لنز واید نیاز دارید، که همون لنز ۱۸-۵۵ لنز مناسبیه. ولی ار میخواید از حیوانات عکاسی کنید، یه لنز تله بهتره که داشته باشید مثل ۱۸-۱۴۰ میلیمتر
با سلام و احترام
ممنون از اینکه به همه سوالات پاسخ میدین.
من یه دوربین D3200 با لنز 18-55 دارم. معمولا عکاسی پرتره زیاد انجام میدم و از طرفی عکاسی طبیعت مخصوصا برا زوم کردن روی موارد خاص رو انجام میدم.
میخواستم بدونم نظر شما چیه و چه لنزهایی میتونه کارمو راه بندازه. البته از لحاظ قیمتی هم مناسب باشه و عکس های واضه و با کیفیتی در زوم پایین و بالا داشته باشه. آیا لنزی هست که کار دوتاشو انجام بده(پرتره و زوم)
مثلا من با همین18-55 همیشه مشکل عقب و جلو دارم. نه خیلی نزدیک میشه نه خیلی دور میره و زومشم معمولا بازه
ممنون میشم کمک کنید. با تشکر از سایت خوبتون
سلام
منظور از لنز زوم لنزی هستش که فاصله کانونی متغیر داشته باشه و نه اینکه تله یا واید باشه. مثلا لنز ۸-۱۵ میلیمتر هم یک لنز زوم به حساب میآد. دوربین مناسب برای کار شما که از لحاظ قیمتی هم خیلی توجیه اقتصادی نداشته باشه، لنز Nikon AF Zoom-NIKKOR 70-300mm f/4-5.6G هستش.
با سلام
بنده یک تازه کار در زمینه عکس هستم و حدود یک ماهه در زمینه عکاسی مطالعه دارم و قصد خرید دوربین عکاسی نیکون را دارم. اینطور که متوجه شدم با توجه به نوع کاربرد باید برای خرید لنز اقدام کرد. حال سئوال من اینه که برای شروع کار عکاسی در فضای باز و پرتره و حدود بودجه 5 تومان دوربین و لنز مناسب پیشنهادی شما چیه؟ متشکرم
با سلام، جهت مشاوره و راهنمایی برای خرید میتوانید با شماره تلفن فروشگاه تماس بگیرید: 88674814
برایه دوربین نیکون ۷۱۰۰ چه لنز پیشنهاد میکنید و برایه پرتره؟
سلام
یه لنز با فاصله کانونی صد میلیمتر و حدود اون برای عکاسی پرتره مناسبه که برای دوربین شما که سنسور کراپ داره، میشه لنزهایی با فاصله کانونی از ۵۰ تا ۸۵ میلیمتر. اگر محدودیت قیمت ندارید، لنر ۸۵ میلیمتر سری آرت سیگما گزینه ایدهالیه. مجموعا با طیف گستردهای از لنزها میشه عکس پرتره گرفت، ولی لنزهایی با فاصله کانونیای که گفته شد و حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگم F1.2 تا F2.8 گزینههای مناسبی هستند.
سلام
لنز Nikkor AF-S DX 40mm f/2.8G Micro برای پرتره هم میشه بکار برد? عمق میدان کم و بوکه برام مهمه؟
سلام
مشخصا این لنز جزو بهترین لنزها برای پرتره نیست و ر مقایسه با لنزهایی که برای عکاسی پرتره ساخته میشن، عمق میدان بیشتری داره و بوکهای سافتی در پسزمینه نمیدهه. هم چنین این لنز فاصله کانونی معادل ۶۰ میلیمتر داره، که فاصله کانونی ایدهال برای پرتره به حساب نمیآد.
با سلام
لنز Sigma 50-100mm f/1.8 DC HSM Art هم شارپنسی مشابه Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art داره؟
واسه نیکون 7500 میخوام.فاصله قیمتیشون حدودا 2میلیونه. اگر شارپنسش مشابه باشه باید لنز فوق العاده ای باشه
سلام.بله شارپنسشون مشابه بهم هست
درود بر شما
ممنوناز اطلاعاتی که دادید
من Nikon d7200 دارم و بیشتر از محیط شهری و طبیعت عکس می گیرم و می خوام لنزی داشته باشم که بوکه سازی مطلوبی داشته باشه..هزینه اش براممهمه ولی خوب در عینحالمدنبال یکلنز خوب میگردم. میشه لطفا پیشنهادتون بگید؟
خیلی ممنونم از وقتی که میذارید.
سلام دوست عزیز.
لنز Nikon 35mm f1.8G DX یکی از بهترین انتخاب هایی هست که میتونین داشته باشین.
سلام و وقت بخیر
باتشکر از مطالب با ارزشی که ارائه دادین
من یک دوربین نیکون d7000 با لنز 105-18 دارم وکارم عکاسی پرتره (آتلیه در فضای بسته) هستش ، میخواهم کارم رو گسترس بدم هر چند که پول هم دارم و میتونم یک دوربین فول فریم (گران قیمت در حد 40 میلیون هم ) بخرم ولی چون وضعیت بازار هم خوب نیست نمیخواهم زیاد سرمایه گذاری کنم به نظر شما چه لنزی برای این دوربین و برای این کارم بخرم؟ ویا اگه بخوام دوربینم رو عوض کنم چه دوربینی رو برای پرتره در آتلیه فضای بسته (تمام قد ، خانوادگی و برای چاپ عکس سایزهای بزرگتر از 40*30) پیشنهاد میدید؟ ممنونم ببخشید سوالم طولانی شد.
سلام
ضمن خسته نباشید از سایت خوبتون.
من دوربین d3200 دارم با لنز ۱۸-۵۵ و بیشتر برای جمع خانوادگی عکس میگیرم که شامل مراسم های عروسز و… هم میشه. از طرف دیگه هم به عکاسی طبیعتم علاقه دارم. اما نکته اینجاست که این لنز خیلی قدرت مانور نداره و برای زوم کردن باید دوربین رو جلو ببرم که خیلی جالب در نمیاد. همچنین تو طبیعتم نمیتونم یه تصویر رو از فاصله دور نزدیک بیارم و عکس بگیرم و وقتی زوم میکنم بیشتر واید هستش. طبق تحقیقاتی که کردم چندتا لنز نتیجه رسیدم. لنز ۵۰-۲۰۰ و ۵۰-۳۰۰ و ۷۰_۳۰۰و ۱۸-۱۴۰ یا ۱۸-۲۰۰ که البته خیلی نمیدونم کدومشون سازگاری کامل داره با مدل دوربین من. حالا میخواستم بدونم شما میتونید کمک کنید که کدوم یک از این لنزها به دردم میخوره.
همچنین یه سوال دیگه اینکه چرا نمیشه از لنز AF-P 70-300 برای دوربین D3200 استفاده نمود؟ طبق اطلاعاتی که من دارم دوربین من دارای سیستم فوکوس اتومات در داخل خودش نیست و این کسری با لنزهای سری AF-S/P جبران شده چراکه داخل این لنزها موتور فوکوس اتومات قرارداده شده است. خب حالا همین لنز که نام بردم داخلش فوکوس اتومات داره و باید بشه تو ۳۲۰۰ ازش استفاده نمود. چرا میکن اگه از این لنز برا این دوربین استفاده کنی فوکوس اتومات رو ازدست میدی. مگه این لنزها ساخته نشدن که مشکل نداشتن فوکوس اتومات دوربین هایی مثل مال من رو برطرف کنن؟ ممنون
سلام برای فتوپزشکی چهره عکس پرتره چهره که جزییات بینی کاملا معلوم باشه چه لنزی برای دوربین D3400 نیکون خوبه؟
سلام دوست گرانقدر. برای این کار لنز 55-18 یا 140-18 مناسبه.