آلپا: محصولاتی عالی و مردمانی بهتر

1 2,031
عرضه رسمی بهترین‌ دوربین‌های فنی موجود در دنیا توسط گروه پیکسل

1.
چند سال پیش در مسیر جستجوی بی‌پایان کیفیت، با محصولات شرکت آلپای سوییس آشنا شدم. هرگز چیز بدی در مورد آن‌ها نخواندم، بلکه بارها دیدم که حتی وسواسی‌ترین صاحب‌نظران با حالتی ناشی از تحسین و تعجب از آلپا می‌نویسند. بعد از جستجوهای بیشتر، تقریبا مطمئن شدم که در حال حاضر، آلپا و سینار به ترتیب در دوربین‌های فنی تخت و فانوسی بهترین‌ها هستند. این نتیجه‌گیری البته زحمت و محصولات مهم شرکت‌هایی چون آرکا-سوییس، کمبو و لینهوف را نادیده نمی‌گیرد و ناچیز نمی‌شمارد. اما مطلعم که حتی بعضی کارکان این شرکت‌ها، به جایگاه خاص و نوآوری‌های آلپا و سینار معترفند.

ظرافت‌های دوربین‌های آلپا را مشکل بتوان در عکس نشان داد.

در جلساتی که با رضا منفرد داریم، از هر دری سخنی می‌رود؛ از جمله معرفی برندها و سازندگانی که کشف کرده‌ایم. زمانی که برای بار اول سایت و محصولات آلپا را نشانش دادم، او مدتی در سکوتی توام با تعجب به محصولات آن نگاه کرد و دست آخر گفت: «عجب!».

زندگی پر از اتفاق‌های غیرمنتظره است:
در نمایشگاه فوتوکینای 2014 هنگامی که رضا به سوی غرفه آلپا رفت تا باب گفتگو را باز کند، تعجب کردم. چون متاسفانه عکاسی فنی و قطع متوسط در ایران نه تنها به درستی معرفی نشده است، بلکه گاهی عملکرد بعضی دست‌اندرکاران موجب شده که نوعی دلزدگی و بدبینی نسبت به آن به وجود آید. اما آگاهان، نیک می‌دانند که عکاسی با دوربین‌های فنی و بک‌های قطع متوسط همچنان در بسیاری از پروژه‌های خطیر، مهم یا سطح بالا تنها انتخاب است. آن‌جا حدس زدم که رضا می‌خواهد پیکسل دست به بازمعرفی این نوع عکاسی و مزیات آن بزند و برای آغاز چه انتخابی بهتر از آلپا؟

یخ رابطه در اولین گفت‌گو زود آب شد. شاید چون مدیران آلپا دیدند که کسانی از ایران به سراغ‌ آن‌ها آمده‌اند که هم کمابیش با سیستم آن‌ها آشنا هستند و هم احترامی واقعی و عمیق به زحمات و محصولات‌شان می‌گذارند.  خانم کاپاول، مدیر ارشد آلپا به ما گفت که هرگز تمایل ندارند که دوربین‌های آلپا به مشتری اشتباه بفروشند، زیرا این کار نه شایسته شان شرکت است و هم موجب نارضایتی کاربر خواهد شد، از این شرافت حرفه‌ای البته تحت تاثیر قرارگرفتیم. پس از گفتگوی اولیه کوتاهی، خوشبختانه طرفین با لبخند و با امید به همکاری‌های آینده از یکدیگر خداحافظی کردند.

پیچ‌های تنظیم و تراز با پیچ‌گوشتی‌های ویژه تنظیم و بسته می‌شوند.

مکاتبه برای عیارسنجی ما و شناخت بیشتر متقابل از روزهای بعد از نمایشگاه آغاز شد و بیش از شش ماه به طول انجامید. می‌دانستیم که آلپا در انتخاب شریک تجاری حساسیت‌های خاص، اما به جای خود را دارد و بنابر این گام به گام پیش آمدیم. آقای هانس‌-پیتر اوچسنر (مشاورفنی و پشتیبانی از مشتریان) در طول این مدت با صبر و حوصله رابط ما و شرکت بودند و از زمانی که همکاری قطعی شد از هیچ مساعدتی فروگذار نکردند. عاقبت، تعیین شد که دوره آموزشی پیکسل در روزهای ابتدایی ماه اردی‌بهشت سال جاری برگزار شود. گذراندن این دوره آموزشی که پیش‌نیازهایی نیز دارد، برای هر نماینده آلپا الزامی است. براساس تجربه‌هایی که در کار با دوربین‌های فنی دارم و شناخت نسبی سیستم آلپا قرار شد که به این ماموریت اعزام شوم. پیش از آن آقای اوچسنر برنامه دقیق و فشرده مفاد آموزشی و ساعت‌های مختص به آن را برایم ارسال کرده بود، با نظم و ترتیبی که از یک شهروند سوییسی انتظار می‌روند.

 

2.
در روز و ساعت تعیین‌شده به دفتر آلپا در شهر زوریخ رسیدم. آقای هانس-پیتر به استقبال آمد و بعد از معارفه، بازدید از قسمت‌های مختلف شرکت و پذیرایی، آموزش شروع شد. وقت آلپا به قدری محدود است که به من گفتند که آموزش من به همراه یکی از پرسنل تازه جذب شده شرکت انجام خواهد شد. من هم استقبال کردم زیرا همیشه هر ذهن فعال سوالاتی حین یادگیری مطرح میکند که ممکن است از نظر دیگران دوربماند. آقای روزن‌بایر به عنوان مشاور علمی شرکت مرا با گستره اطلاعات و حس طنز خود تحت تاثیر قرار داد، در عین حال با جدیت مراقب این بود که من حداقل دانشی که برای درک و معرفی سیستم لازم است را کسب کنم.

رالف روزن‌بایر و ترکیب آلپا اکس‌وای و آلپا اف‌پی‌اس برای نمایش تصویر زنده بک و آزمایش فوکوس.

برخورد تیم آلپا حرفه‌ای و البته دوستانه بود. مهمان‌نوازی مثال زدنی آن‌ها موجب شد که در میان آن‌ها حس راحتی خاصی داشته باشم و تا جایی که در توانم بود سعی در یاد گرفتن کنم. در روز سوم عاقبت بعد از شش ماه نامه نمایندگی رسمی گروه پیکسل (در حال حاضر، تنها نمایندگی آلپا در منطقه)، تایید دوره‌دیدن نماینده گروه و دوربین آلپا مکس را جهت نمایش به مشتری‌ها را تحویل گرفتم.

هنگام خداحافظی به آن‌ها گفتم: «شما به خوبی محصولات‌تان هستید؛ شاید هم بهتر».

 

3.
دوربین آلپا سری‌دوزی نمی‌شود. بلکه شرکت آلپا سیستم سازگار، توسعه یافته در حال گسترشی طراحی کرده (آلپا 12) که حسب نیازهای هر عکاس یا پروژه، پیکره‌بندی و پیشنهادهای مناسب او عرضه می‌شود. دانستم که آلپا حتی از عکاس‌ها نمونه کار می‌خواهد تا با سبک‌کارشان آشنا شود و به این وسیله بتواند به آن‌ها کمک کند که کارشان را به کمال نسبی برسانند.

قطعات آلپا بعد از ساخت تک‌تک توسط نیروی انسانی خبره نیز برسی می‌شوند.

برای روشن‌تر شدن بحث، شاید ذکر مثالی مفید باشد: قطعات مختلف آلپا را مانند پارچه‌هایی بسیار ممتاز و بی‌همتا در نظر بگیرید  که بر اساس سفارش و نیاز یک مشتری، تبدیل به لباسی برازنده و اختصاصی می‌شوند. این قطعات در آلپا طراحی و در کشور سوییس ساخته می‌شوند. برای لنز آلپا به سراغ رودن‌اشتوک و اشنایدر رفته است، دو شرکتی که در طراحی و ساخت لنزهای بسیار با کیفیت سابقه طولانی دارند، اما هر لنز برای آلپا سفارشی می‌شود و پس از رسیدن به آلپا مورد ارزیابی‌های دقیق قرار می‌گیرد. ماجرا ماهیتا با دنیای لنزهای تیراژ انبوه متفاوت است، زیرا بارها دیده‌ شده که چند عدد لنز همسان، نتایج متفاوتی می‌دهند و این برای عکاسی حساس و سطح بالا امری قابل قبول نیست.

مایکل ریچمن، بنیانگذار سایت لومینوس لنداسکیپ می‌گوید که آلپا مثل جواهر ساخته شده است. این توصیف یک تعارف نیست، درک این مثال زمانی ممکن می‌شود که یک محصول آلپا از نزدیک مشاهده و بررسی شود. مقایسه دوربین‌های آلپا با اس‌ال‌آرهای مجهز به سنسورهای جدید و پرمگاپیکسل فقط نشان می‌دهد که مقایسه‌کننده درک صحیحی از مساله ندارد.

هانس-پیتر قابلیت‌های شبکه‌ای منحصر به فرد آلپا اف‌پی‌اس را نمایش می‌دهد.

آلپا در مورد سادگی ظاهری، کیفیت ساخت بی‌مانند، طراحی بسیار حساب‌شده، سازگاری در راه رسیدن به بهترین کیفیت عکاسی است. آلپا برای یک عمر خریداری می‌شود و بلکه می‌تواند نسل به نسل به ارث برسد. زیرا سازگاری یکی از اصول تغییرناپذیر محصولات آلپاست.

هودهای آلپا با توجه به اطلاعات فنی دقیق لنز طراحی می‌شوند.

4.
جستجوی نهایت کیفیت برای یک آدم مشکوک به وسواس، غیر منتظره‌ نیست؛ خصوصا در زندگی کاری او. اما گاهی کیفیت لازمه کار است و شوخی بردار نیست، مثل کپی‌برداری تصویری از آثار هنری، عکاسی هوایی یا ثبت‌دیجیتالی اسناد مهم. با خبریم که در بسیاری از مراکز مربوطه در کشور این کارها با شیوه‌های نادرست انجام می‌شود که این به غیر از دوباره‌کاری و پول دور ریختن هیچ نتیجه دیگری ندارد.

امیدواریم بتوانیم در گروه پیکسل مشاور خوب و امینی برای دوستانی که نهایت کیفیت را با قیمت متناسب با آن می‌خواهند، باشیم. عکاسی سطح بالا در ایران جای کار زیادی دارد، ما آماده هستیم که به اندازه خود به این کار کمک کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با محصولات و راهکارهای آلپا می‌توانید با ایمیل alpa[at]pixel.ir تماس بگیرید.

1 نظر
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    تبریک به گروه پیکسل . گروهی که پیش تاز در همه چیز هست و بازهم پیش گام در عرضه محصولات جدید . بسیار خوش حال شدم و توفیق روز افزون شما را از پروردگار خواستارم . هادی خان خسته نباشید و منتظر دیدن و شنیدن نوآوری ها از جانب شما هستم

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.