نسل بعدی دوربین‌ها درک می‌کنند

0 1,037

aaaa

یکی از مهم‌ترین اهداف در عکاسی دیجیتال، ایده تشخیص خودکار و انتخاب صحیح اجزای هر صحنه است. اخیرا برخی پیشرفت‌های خوبی هم در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال سایت Flickr امکان تگ کردن خودکار افراد موجود در هر صحنه را به کاربرانش می‌دهد، و گوگل هم در جدید‌ترین سرویسی که در اختیار عکاسان قرار داده است، به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از قابلیت پیشرفته تشخیص خودکار تصاویر، عکس‌های آپلود شده را جستجو کنند یا این عکس‌ها را به طور خودکار لیبل بزنند.

نکته مهم اینجاست که این نوع خدمات که احتیاج به هوش مصنوعی قدرتمندی دارند، در حال حاضر در سرویس‌های آنلاین تحت وب یا برخی از نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری وجود دارند و تابحال روی دوربین‌های عکاسی ارائه نشده‌اند. اما شرکت Qualcomm سازنده پردازنده‌های تجهیزات ارتباطی و مخابراتی، اعلام کرده که در حال کار روی سیستم پیشرفته‌ای به نام SceneDetect است که به دوربین‌ها امکان می‌دهد آنچه را که می‌بینند تشخیص بدهند.

lcomdemo

SceneDetect به تجهیزات تصویربرداری امکان می‌دهد اطلاعات رسیده به حسگر را سریعا پردازش کرده و با الگو‌های داخلی خود تطابق بدهد. این همان روشی است که مغز انسان می‌تواند وجود اجزای مختلف یک تصویر را درک کند و به تغییر این اطلاعات واکنش نشان دهد.

البته این سیستم درک هوشمند در مراحل اولیه خودش است و به همین دلیل هنگامی که به اینترنت متصل نیست و به صورت آفلاین کار می‌کند، عمل تطابق را کندتر انجام داده و کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. اما نکته جالب اینجاست که هرچقدر اجزای بیشتری را در تصاویر پیدا می‌کند، الگوهای بیشتری را یاد گرفته و در واقع مانند ذهن انسان آموزش می‌بیند.

این قابلیت هوشمند، قرار است ابتدا در تلفن‌های همراه هوشمند شود و بعد پا به دنیای دوربین‌ها بگذارد. تصویر کنید تا چند سال آینده، دوربین‌ها نه تنها می‌توانند عناصر موجود در صحنه را تشخیص دهند، بلکه می‌توانند با استفاده از بانک اطلاعات داخلی خود، عادات عکس‌برداری شما را یاد گرفته، بهترین شرایط عکس‌برداری از سوژه را برایتان توضیح داده و پیشنهاد‌های جذابی برای ثبت آن صحنه به شما بدهند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.