نقد و بررسی دوربین کانن EOS R100

دوربین کانن EOS R100 مناسب افرادی است که کیفیتی بالاتر از گوشی‌های هوشمند در ثبت تصاویر می‌خواهند.

0 2,568

دوربین کانن EOS R100 یک دوربین بدون آینه جایگزین برای دوربین‌های پایین رده DSLR همانند، 250D و 2000D است. باوجوداین موضوع که این دوربین بیشتر برای کسانی که برای اولین بار قصد خرید دوربین را دارند، طراحی شده، اما قادر است کاربران باتجربه‌تر را نیز تحت تأثیر بگذارد. عدم وجود نمایشگر لمسی، ممکن است برای کسانی که به عکاسی با گوشی‌های هوشمند عادت کرده‌اند را از خرید این دوربین منصرف کند. اما با نگاهی دقیق‌تر به این دوربین، متوجه ویژگی‌های جالب‌توجه آن ازجمله، سنسور ۲۴.۱ مگاپیکسلی، سیستم فوکوس خودکار قدرتمند و دسترسی به لنزهای متنوع خواهیم شد و احتمالاً استفاده از آن برای تصویربرداری را به گوشی هوشمند خود ترجیح دهیم. همچنین قیمت اقتصادی این دوربین باعث این موضوع شده که دانشجویان عکاسی و علاقه‌مندان بتوانند بدون هزینه گزاف، اولین دوربین خود را تهیه کنند.

نقاط قوت

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه اما کارآمد
  • کیفیت تصویر عالی
  • رابط کاربری آسان

نقاط ضعف

  • عدم وجود نمایشگر لمسی
  • کراپ و عدم امکان استفاده از قابلیت Dual Pixel هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K
  • محدودیت دامنه حساسیت ISO

دوربین EOS R100 کانن، دوربینی است که بسیاری از افراد از زمان رونمای از سری R، منتظر آن بوده‌اند. اما چرا؟ در این سری از دوربین‌های کانن دوربین‌های حرفه‌ای، دوربین‌هایی با توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 8K و دوربین‌های سینمایی وجود دارند، اما دوربینی برای تازه‌کارها با قیمتی اقتصادی در این سری از دوربین‌های کانن تا قبل از رونمایی از EOS R100 وجود نداشت. این دوربین همچنین می‌تواند برای خانواده‌هایی که می‌خواهند با کیفیت بهتری نسبت به گوشی‌های هوشمند از لحظات دلخواه خود فیلم‌برداری کنند و این کار پیچیدگی چندان بیشتری از گوشی‌های هوشمند برایشان به همراه نداشته باشد نیز گزینه بسیار مناسبی است.

هنگام استفاده از حالت خودکار این دوربین، رابط کاربری آن به‌قدری ساده است که حتی فردی که تابه‌حال از دوربین عکاسی استفاده نکرده، می‌تواند تصاویر باکیفیتی ثبت کند. اما با شروع یادگیری تنظیمات دوربین و استفاده از حالت‌های نیمه‌خودکار و حالت دستی این دوربین به قابلیت‌های گسترده آن‌که در گوشی‌های هوشمند در دسترس نیست، پی خواهید برد.

مشخصات فنی دوربین EOS R100

  • مانت لنز: مانت RF-S کانن
  • سنسور: ۲۴.۱ مگاپیکسلی APS-C CMOS
  • پردازشگر تصویر: DIGIC 8
  • سیستم فوکوس خودکار: Dual Pixel CMOS (پوشش ۸۸ درصد از سطح سنسور)
  • حساسیت ایزو: ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ قابل ارتقا تا ۲۵۶۰۰
  • تثبیت‌کننده تصویر: دیجیتال
  • فیلم‌برداری: رزولوشن 4K تا ۲۵ فریم بر ثانیه (کراپ ۱.۵۵ برابری)، رزولوشن 1080p تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه (بدون کراپ)، رزولوشن 720p تا سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری به‌صورت عمودی
  • منظره‌یاب: وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای، ۶۰ فریم بر ثانیه، بزرگنمایی ۰.۹۵ برابری
  • کارت حافظه: ۱ درگاه کارت حافظه SD
  • نمایشگر: وضوح ۱.۰۴ میلیون نقطه‌ای، غیر لمسی
  • حداکثر سرعت عکاسی پی‌درپی: ۶.۵ فریم بر ثانیه (۳.۵ فریم در صورت فعال بودن فوکوس خودکار)
  • اتصالات: وای-فای، بلوتوث، Micro HDMI، پورت میکروفون
  • ابعاد: ۱۱۶.۳×۸۸.۱×۵۸.۷ میلی‌متر
  • وزن: ۳۵۶ گرم

سادگی یکی از مهمترین فاکتورهای دخیل در طراحی این دوربین بوده است، به همین دلیل بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته که در دوربین‌های امروزی شاهد آن‌ها هستیم در EOS R100 وجود ندارد، اما در عوض حتی کاربرانی که تابحال دوربین در دست نگرفته‌اند نیز می‌توانند به‌راحتی با این دوربین کار کنند. لازم به ذکر است که امکان استفاده از منو دارای راهنما نیز در این دوربین کانن وجود دارد.

با وجود قابلیت Creative Assist، امکان تغییر تنظیماتی مانند کنتراست، روشنایی و مقدار تار بودن پس‌زمینه برای کاربر به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به آشنایی با تنظیمات بیشتر، مهیا شده است. همچنین حالت‌های نیمه‌خودکار و حالت دستی نیز برای کسانی که تجربه کار با دوربین بیشتری دارند در دوربین EOS R100 وجود دارد.

تصویر ثبت شده به همراه دوربین EOS R100

سنسور ۲۴.۱ مگاپیکسلی این دوربین، نسخه‌ای بهینه‌شده از سنسوری است که در دوربین EOS M50 Mark II به‌کاررفته است. این سنسور امکان ثبت جزئیات غنی و عمق میدان کم در تصاویر را برای کاربران مهیا کرده است. همچنین اگر از سوژه‌هایی که با شما فاصله زیادی دارند، عکاسی می‌کنید، نسبت کراپ ۱.۶ برابری این دوربین باعث افزایش فاصله کانونی لنز دوربین شما و بزرگنمایی بیشتر خواهد شد.

سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel این دوربین نیز عملکرد پاسخگویی به همراه دارد. به بیانی دقیق‌تر، سیستم فوکوس خودکار هیبریدی این دوربین با فوکوس خودکار دوربین‌های DSLR مانند EOS 5D Mark IV مشابه است. این دوربین بیشتر برای عکاسی طراحی شده تا فیلم‌برداری، اما بااین‌حال EOS R100 در فیلم‌برداری نیز دوربین توانایی است و می‌توان به همراه آن در رزولوشن‌های 4K و Full HD فیلم‌برداری کرد.

لازم به ذکر است که هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K به همراه این دوربین، ضریب کراپ ۱.۵۵ برابری بر روی کراپ APS-C با ضریب ۱.۶ برابری اعمال خواهد شد که این موضوع باعث زوم بسیار زیادی بر روی تصویر خواهد شد. به‌این‌ترتیب در هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K به همراه این دوربین، برای دستیابی به تصویری با زاویه دید واید باید از یک لنز الترا واید مانند لنز RF 16mm f/2.8 STM استفاده کنید. همچنین ناگفته نماند که امکان استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel در هنگام فیلم‌برداری در رزولوشن 4K به همراه دوربین R100 میسر نیست و در هنگام فیلم‌برداری با این رزولوشن، سیستم فوکوس خودکار دوربین از نوع تشخیص کنتراست خواهد بود. اما هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD می‌توان از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel استفاده کرد.

کیفیت ساخت و رابط کاربری دوربین EOS R100

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، دوربین R100 ازنظر اندازه، شکل بدنه و چینش دکمه‌های کنترلی با دوربین EOS R50 مشابه است. دوربین EOS R100 حتی در مقابل هم گروه‌های بدون آینه دیگر نیز دوربین‌ جمع‌وجوری است. تولید لنزهای جمع‌وجوری مانند RF 28mm f/2.8 STM که هم‌زمان با دوربین EOS R100 عرضه شد، امکان استفاده و حمل آسان این دوربین را مهیا کرده است. چیدمان دکمه‌های کنترلی این دوربین ساده و منطقی است. سوئیچ روشن/خاموش این دوربین در قسمت راست دوربین و به دیال انتخاب حالت دوربین متصل شده است. این موضوع، امکان روشن کردن دوربین و عکاسی با یک دست را مهیا کرده است.

دوربین‌های EOS R100 و EOS R50

این دوربین دارای یک فلاش داخلی است که امکان عکاسی در شب و یا عکاسی در شرایطی که نور کافی وجود ندارد را مهیا کرده است. همچنین در قسمت بالای فلاش داخلی این دوربین یک هات شو وجود دارد که می‌توان از آن برای اتصال فلاش، میکروفون و یا سایر لوازم جانبی قابل نصب بر روی هات شو، استفاده کرد. اگر دستان بزرگی دارید و یا به کار با دوربین‌های بزرگ‌تر عادت کرده‌اید، ممکن است در مواقعی که می‌خواهید تغییراتی در تنظیمات نوردهی دوربین اعمال کنید، به‌صورت اشتباهی حالت پیش‌فرض دوربین را تغییر دهید که البته با دقت بیشتر می‌توانید از رخ دادن این اشتباه جلوگیری کنید.

تصویر ثبت شده به همراه دوربین EOS R100

عملکرد دوربین کانن EOS R100

دوربین EOS R100 کانن در عکاسی، چه در حالت خودکار و چه در حالت‌های نیمه‌خودکار و دستی، عملکرد خوبی به همراه دارد و به‌سادگی می‌توان همراه با آن عکس‌های باکیفیتی ثبت کرد. تجربه کار با حالت‌های خودکار این دوربین، تا حد زیادی شبیه به عکاسی با گوشی‌های هوشمند است، البته با این تفاوت که به همراه این دوربین می‌توان به عمق میدان کم‌عمق و بوکه (پس‌زمینه خارج از فوکوس) در تصاویر دسترسی داشت که در گوشی‌های هوشمند، تنها در صورت وجود حالت ‌سینماتیک و یا پرتره در دسترس است.

با قرار دادن دوربین بر روی حالت‌های دستی، می‌توانید به تنظیمات پیشرفته دسترسی داشته باشید، عمق میدان را تنظیم کنید و همچنین از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی در حال حرکت هستند، عکاسی کنید. به لطف وجود حسگر ۲۴.۱ مگاپیکسلی، همراه با دوربین EOS R100 می‌توان تصاویری با وضوح بالا و رنگ‌هایی دقیق ثبت کنید.

همچنین با وجود امکان ذخیره خروجی با فرمت RAW، می‌توان بعد از عکاسی با آزادی بیشتری، عکس‌های ذخیره شده را ویرایش کرد. برای این منظور می‌توان از نرم‌افزار Adobe Photoshop و یا نرم‌افزار رایگان Digital Photo Professional استفاده کرد.

تصویر ثبت شده به همراه دوربین EOS R100

حداکثر حساسیت ایزو این دوربین برابر با 12800 است که در حالت ارتقا یافته، می‌توان آن را تا ISO25600 نیز افزایش داد. البته اگر در شرایط نوری ضعیف می‌خواهید عکاسی کنید، نباید تنها به بالا بردن حساسیت ISO بسنده کنید؛ در صورت این کار، زودتر از چیزی که فکر می‌کنید در تصویر شاهد نویز گرین خواهید بود.

سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel این دوربین عملکرد پاسخگویی دارد. در این سیستم قابلیت‌هایی نظیر Face+ Tracking و تشخیص چشم وجود دارد که عملکرد سریع و دقیقی به همراه دارند. متأسفانه امکان استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel در هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K در این دوربین، وجود ندارد و همچنین هنگام فیلم‌برداری با این رزولوشن، کراپ بیشتری بر روی تصویر اعمال می‌شود. البته همان‌طور که می‌دانید، دوربین EOS R100 برای فیلم‌برداری طراحی نشده است.

اما در هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD، سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel قابل استفاده است و فریم ریت نیز تا حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه قابل افزایش است که از این طریق امکان ضبط ویدیو نیمه-اسلوموشن نیز مهیا شده است، با کاهش رزولوشن و فیلم‌برداری با رزولوشن 720p می‌توان با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کرد که در این صورت می‌توان خروجی تمام اسلوموشن به همراه این دوربین ضبط کرد. در تمام حالت‌های فیلم‌برداری این دوربین، می‌توان از تثبیت‌کننده تصویر دیجیتال برای کاهش اثر لرزش دست استفاده کرد.

دوربین‌ R100 بعضی قابلیت دیگر نیز دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، اما استفاده از آن‌ها می‌تواند کارآمد باشد. با استفاده از قابلیت 4K Frame Grab، می‌توان از ویدیوهای 4K ضبط شده به همراه دوربین، عکس‌های باکیفیت جدا کرد. قابلیت دیگری نیز به نام Hybrid Auto به این دوربین اضافه شده است که از طریق آن می‌توان در هنگام عکاسی، ویدیوهایی ۲ تا ۴ ثانیه‌ای ضبط کرد.

تصویر ثبت شده به همراه دوربین EOS R100

جمع‌بندی

دوربین EOS R100 نمونه برجسته‌ای در دوربین‌های هم‌سطح خود است. رابط کاربری بسیار کاربرپسند و حالت راهنما موجب شده این دوربین، یک گزینه عالی برای تازه‌کارها و افرادی که می‌خواهند عکاسی را شروع کنند، باشد. عدم وجود نمایشگر لمسی، جزو نقاط ضعف این دوربین است، اما با دیالی که در قسمت پشتی دوربین وجود دارد، می‌توان به‌سادگی از منو تنظیمات دوربین استفاده کرد. در خاطر داشته باشید که دوربین EOS R100 دوربینی مخصوص تازه‌کارها نیست، بلکه به‌واسطه رابط کاربری ساده، می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران تازه‌کار باشد. به‌طورکلی می‌توان EOS R100 را یک دوربین بدون آینه توانا در عکاسی دانست که قادر است نتایجی بسیار بهتر از تمام گوشی‌های هوشمند در اختیار بگذارد.

منبع digitalcameraworld
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.