نقد‌ و بررسی پهپاد DJI مدل Air 3

پهپادی مجهز به دوربین دارای قابلیت بزرگ‌نمایی، برد بیشتر و باتری با‌دوام‌تر از نمونه‌های قبلی

0 1,459

کمپانی DJI یکی از نوآور‌ترین شرکت‌های سازنده گجت‌های الکترونیک است. از محصولات این کمپانی، می‌توان به‌ پهپاد Mavic 3 Pro که دارای ۳ دوربین است، اشاره کرد. با معرفی پهپاد جدید Air 3، کمپانی DJI از قابلیت جدیدی با عنوان دو دوربین اصلی، رونمایی کرد. به‌بیان‌دیگر، دوربین تله‌فتو این پهپاد، مشخصات فنی مشابهی با دوربین اصلی آن دارد. این موضوع، امکانات جدیدی را در اختیار کاربران پهپاد Air 3 قرار داده است و می‌توان به همراه این پهپاد به دو شکل مختلف، ویدیوهای سینمایی ضبط کرد.

ویژگی‌های بسیاری در این پهپاد، نسبت به نسخه‌های Air 2 و Air 2S بهبود یافته است. در این پهپاد از سیستم مخابره اطلاعات جدید O4 استفاده شده که باعث افزایش بسیار زیاد برد بی‌سیم و نمایش نقشه راه شده است. همچنین باتری این پهپاد نسبت به نمونه‌های قبلی بادوام‌تر است و در هنگام کار نیز صدای کمتری تولید می‌کند.

نقاط ضعف:
شارژ زمان‌بر
سیستم تعقیب سوژه ندرتاً دچار اشتباه می‌شود
نقاط قوت:
قابلیت Dual Cameras
کیفیت تصویر عالی
باتری بسیار بادوام
سیستم تشخیص موانع قابل اطمینان

طراحی و عملکرد

باوجود ماژول دوگانه دوربین (Dual Camera)، پهپاد Air 3، بیشتر شبیه به پهپاد Mavic 3 است تا پهپادهای Air 2 و Air 2S. این پهپاد طراحی قورباغه‌ای شکل آشنایی دارد و همانند Mavic 3 جمع ‌می‌شود. بدنه این پهپاد در اطراف خود دارای سنسورهای تشخیص موانع است. برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توان از کارت حافظه microSD به همراه این پهپاد استفاده کرد، همچنین Air3 مجهز به حافظه داخلی ۸ گیگابایتی است که می‌توان از آن در مواقع ضروری استفاده کرد.

بخشی از طراحی آئرودینامیک پهپاد Air 3 از پهپاد Mini 3 Pro قرض گرفته شده است. برای مثال، ملخک‌های بزرگ‌ این پهپاد که باعث کاهش نویز تا ۸۱ دسی‌بل و پرواز تقریباً بی‌صدا این پهپاد شده است. طراحی بدنه این پهپاد نیز از نظر آئرودینامیک دچار بهبود شده که این تغییرات، موجب پرواز بهتر پهپاد و مقاومت بیشتر آن در برابر بادهای شدید، نسبت به نمونه‌های قبلی شده است.

پهپاد Air 3 نسبت به Air 2S به مقدار ۱۲۵ گرم سنگین‌تر است. مقدار زیادی از این وزن بیشتر مربوط به باتری جدید ۴۲۴۱ میلی‌آمپری استفاده شده در این پهپاد است که به‌تنهایی ۲۶۷ گرم از پهپاد Mini 3 Pro سنگین‌تر است. ظرفیت این باتری تقریباً همانند باتری موجود در پهپاد Mavic 3 Pro است. این باتری امکان پرواز پهپاد تا ۴۶ دقیقه را مهیا کرده است.

بیشتر پهپادها معمولاً ۳۵ دقیقه به کاربر فرصت می‌دهند تا هشدار برگشت به محل اولیه پرواز به کاربر ارسال شود، البته ناگفته نماند که این موضوع به نوع پرواز و میزان و جهت وزش باد، بستگی دارد. اما معمولاً همراه داشتن ۳ باتری شارژ شده برای پهپاد‌ها، نیاز کاربر به کار طولانی با پرنده را مهیا می‌کند. کمپانی DJI قابلیت جدیدی نیز به هاب‌های شارژ باتری پهپادهای خود اضافه کرده است. باوجوداین قابلیت می‌توان با فشار دادن یک دکمه، یکی از سه باتری موجود در هاب که به‌خودی‌خود شارژ بیشتری نسبت به سایر باتری‌ها دارد را با دو باتری دیگر شارژ کرد. یکی از معایب استفاده از باتری‌های با ظرفیت بیشتر در پهپاد Air 3، زمان‌بر بودن شارژ کردن این باتری‌های است.

یکی از مزیت‌های استفاده از سیستم مخابره اطلاعات نسل چهارم در این پهپاد، افزایش برد بی‌سیم (۱۵ تا ۲۰ کیلومتر) پهپاد است. برد بی‌سیم پهپادها مسئله مهمی در اروپا است و برای آن محدودیت‌هایی قائل شده است که البته در نسخه‌های عرضه شده برای اروپا، این موضوع در نظر گرفته شده است.

از نظر قدرت مانور و سرعت، پهپاد Air 3 توانسته پایداری پهپاد Mavic 3 Pro و چابکی پهپاد Mini 3 Pro را در کنار هم قرار دهد. به‌این‌ترتیب، پهپاد Air 3 می‌تواند به‌خوبی سوژه‌هایی که سرعت بالایی حرکت می‌کنند،‌ مانند دوچرخه‌سواران را تعقیب کند و در مقابل بادهای نسبتاً شدید نیز استوار خواهد ماند. همچنین اگر سوژه شما وارد فضایی پر از موانع، مانند جنگل شود، به‌واسطه وجود سنسورهای تشخیص مانع بیشتر و قابلیت APAS 5.0 ریسک برخورد با موانع به همراه این پهپاد بسیار پایین‌تر از نمونه‌های قبلی است.

تمام قابلیت‌های پهپاد مانند Active Track، Master Shots، Quickshots و Timelapse را می‌توان به همراه هر دو دوربین در Air 3 استفاده کرد. سیستم تعقیب سوژه این پهپاد نیز همانند نمونه‌های قبلی، عملکرد بسیار خوبی به همراه دارد، اما اگر همراه با آن در حال تعقیب سوژه‌ای متحرک مانند دوچرخه‌سواری در کوهستان باشید، ممکن است سیستم تعقیب سوژه بدون هشدار از کار بیفتد.

تصویر ثبت شده به همراه پهپاد DJI مدل Air 3

با استفاده از حالت‌های پیش‌فرض Quickshots مانند Rocket و Dronie در پهپاد Air 3، می‌توان جلوه‌های دیدنی و جذابی به ویدیوها اضافه کرد. سیستم تشخیص موانع این پهپاد کارکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. اما در خاطر داشته باشید که به علت این موضوع که به‌محض فشار دادن دکمه go، پهپاد پرواز خواهد کرد، در چنین شرایطی نباید پهپاد را نزدیک موانع قرار دهید. یکی از کارآمدترین حالت‌های اضافه شده به این پهپاد، حالت Waypoint Flight است که امکان طرح نقشه پرواز و تصویربرداری را مهیا کرده است. با استفاده از این حالت می‌توان بارها یک نقشه پرواز را بدون تغییر تکرار کرد.

همراه با پهپاد Air 3، کمپانی DJI از کنترلر دارای نمایشگر جدید RC-2 نیز رونمایی کرده است. نمایشگر این کنترل روشنایی بیشتری نسبت به کنترلر RC دارد و کنترل دقیق‌تری را در اختیار گذاشته است. این کمپانی همچنین از کنترل جدید دیگری با نام RC-N2 رونمایی کرده است که نسخه به‌روزشده کنترل RC-N1 است و از سیستم انتقال اطلاعات O4 پشتیبانی ‌می‌کند.

بزرگ‌ترین مزیت پهپاد Air 3 نسبت به نمونه‌های قبلی، امکان تصویربرداری همراه با دو دوربین این پهپاد با کیفیت یکسان است. دوربین‌های دوگانه این پهپاد شامل یک دوربین با لنز ۲۴ میلی‌متری و دیافراگم f/1.7 و یک دوربین دیگر با لنز ۷۰ میلی‌متری و دیافراگم f/2.8 است. استفاده از لنز ۷۰ میلی‌متری این پهپاد در هنگام تصویربرداری ورزشی، پرسپکتیو طبیعی برای ویدیوهای شما مهیا می‌کند. همچنین این فاصله کانونی مناسب فیلم‌برداری پرتره و استفاده در طول مراسم‌ها است و برای ایمنی و یا دلایل دیگر، امکان ایجاد فاصله میان پهپاد و سوژه را نیز در اختیار گذاشته است. همانند قبل، دوربین واید اصلی نیز برای تصویربرداری بر فراز سوژه‌ها، تعقیب سوژه و سایر موقعیت‌ها مناسب است. به علت تشابه کیفیت، استفاده از تصاویر ضبط شده به همراه دو دوربین در هنگام ویرایش تصاویر، امکان‌پذیر شده است.

سنسورهای تصویربرداری این پهپاد از تکنولوژی dual native ISO پشتیبانی می‌کنند و می‌توان به همراه آن با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در حالت HDR، رزولوشن 4K با سرعت ۱۰۰ فریم در حالت اسلوموشن و رزولوشن 1080p با سرعت ۲۰۰ فریم در حالت اسلوموشن، فیلم‌برداری کرد. همچنین ماژول دوربین این پهپاد، امکان خم شدن تا ۹۰ درجه به سمت پایین را نیز به همراه دارد. از دیگر قابلیت‌های این پهپاد که در پهپادهای سری Air برای اولین بار وجود دارد، امکان فیلم‌برداری به‌صورت عمودی و با رزولوشن 2.7K و نسبت تصویر 9:16 است.

تصویر ثبت شده به همراه پهپاد DJI مدل Air 3

هر دو دوربین این پهپاد از فیلم‌برداری ۱۰ بیتی 4:2:0 به همراه D-Log M و HLG HDR برای بهبود داینامیک رنج و تصویربرداری بهتر از آسمان، پشتیبانی می‌کنند. اما لاگ اختصاصی DJI با نام D-Log که داینامیک رنج بالاتری در اختیار می‌گذارد در پهپاد Air 3 وجود ندارد، همچنین در پهپاد Mavic 3 امکانات بیشتری در تغییر گشودگی دیافراگم وجود دارد، به‌ همین منظور در کیت Fly More Combo این پهپاد برای تصویربرداری در روزهای آفتابی و عکاسی با شاتر کندتر، فیلترهای ND قرار گرفته است.

با وجود سنسور 1/1.3 اینچی و تکنولوژی dual native ISO مشابه پهپاد Mini 3 Pro، کیفیت تصویر مشابه خروجی پهپاد مینی ۳ پرو خواهد بود. اما در اثر بهینه‌سازی‌هایی که بر روی این پهپاد اعمال شده، داینامیک رنج تصاویر، مخصوصاً در شرایطی که تصاویر دریافتی کنتراست بالایی دارند، بهتر خواهد بود. به‌طورکلی می‌توان گفت که پهپاد Air 3 قادر است ویدیوهای باکیفیت‌تری را حتی نسبت به پهپاد Air 2S که سنسور بزرگ‌تری دارد، در اختیار بگذارد.

جمع‌بندی

به لطف قابلیت جدید دوربین دوگانه با کیفیت مشابه، می‌‌توان گفت که کمپانی DJI با رونمایی از پهپاد Air 3، یک محصول شاخص را روانه بازار کرده است. احتمالاً این پرنده برای فیلم‌برداری از مراسم یک پهپاد بسیار محبوب خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که کیفیت تصویر پهپاد Air 3 با قیمت دلاری ۱۱۰۰، به‌خوبی پهپاد Mavic 3 Pro با قیمت دلاری ۲۲۰۰ دلار نیست، اما این پهپاد ارزان‌تر است، قدرت مانور بیشتری دارد و قابلیت‌های مشابه پهپاد Mavic 3 Pro مانند نقشه پرواز را در اختیار گذاشته است.

منبع Engadget
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.