راهنمای خرید دوربین خانگی، بخش هفتم

4 1,126
بخش هفتم (پایانی): راهنمایی پس از خرید

در این سری مطالب کوشیدیم راهنمایی‌های برای خرید دوربین‌های خانگی ارائه دهیم. بسیاری از کاربران بر ما خرده گرفتند که چرا مطالب در برخی مواقع بیش از حد فنی شده است. پاسخ ما این است که در بسیاری از وب‌سایت‌ها راهنماهای پایه‌ای‌تری وجود دارند، اما ما ترجیح می‌دهیم، مطالب را عمقی‌تر ارائه کنیم، تا کاربر واقعاً بتواند با مقداری مطالعه، تصمیم‌گیری بهتری بکند.

اگر بخواهیم مطالب مرسوم در راهنمایی خرید دوربین‌های خانگی را به‌کار ببندیم، به‌این نتیجه خواهیم رسید که باید گران‌ترین و پرامکانات‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کنیم. اما پاسخ ما چیز دیگری است: گزینه‌ای را انتخاب کنید که امکاناتی مناسب برای «شما» و متناسب با «نیازهای شما» داشته باشد، نه همه‌ی امکاناتی که شاید هیچ‌گاه از آن‌ها استفاده نکنید، و حتی باعث سردرگمی شما شوند. مطلب دیگر این‌که، دوست داریم، مشتری، قبل از هر چیز، به «دانش» ما اعتماد کند، تا از خرید خود بیش‌ترین رضایت را داشته باشد. تیم‌های فنی و فروش پیکسل، همواره در مراحل پیش از خرید، خرید، و پس از خرید، با نهایت تلاش، به‌مشتریان عزیز خدمت‌رسانی کرده‌اند. (از اعتماد شما سپاسگزاریم 🙂 )

در آخرین بخش از راهنمای خرید دوربین‌های خانگی، قصد داریم چند نکته در مورد مراحل پس از خرید دوربین به‌شما ارائه کنیم. این مطالب شامل «پردازش تصاویر»، «چاپ/ارائه‌ی تصاویر»، و «نگه‌داری از تجهیزات» است.

پردازش تصاویر

دوربین‌های امروزی، تصاویر را با رنگ‌های جذاب، و جلوه‌های تصویری متنوع ارائه می‌دهند، به‌نحوی که کاربر نیازی برای تغییر آن‌ها حس نکند. اما نگاهی به کاربران Instagram بیاندازید، و شوق اضافه‌کردن جلوه‌های اضافی در آن‌ها را ببینید! با توجه به این روند و شوق روزافزون کاربران، خوب است عموم کاربران، با نرم‌افزارهای مختلف آشنایی نسبی داشته باشند. لزومی ندارد که کاربران عادی فنون تکنیکی پیشرفته در فتوشاپ را بدانند، چرا که امروزه بسیاری از نرم‌افزارهای ساده‌تر، امکانات مشابهی را برای عموم کاربران ارائه می‌دهند. برای مثال نرم‌افزارهایی هم‌چون DxO Optics Pro (برای سطوح متوسط یا پیشرفته)، Perfect Photo Suite (برای کاربران متوسط، با امکانات متنوع برای رتوش پرتره، تصحیح تصویر، و جلوه‌های تصویری مختلف)، و ACDSee (مناسب برای عموم کاربران با امکانات متخلف جلوه‌های تصویری و نظم‌دادن به عکس‌ها)، می‌توانند گزینه‌هایی عالی محسوب شوند.

اعمال جلوه‌های تصویری، می‌تواند تصویر را به‌نحو مثبتی تحت‌تأثیر قرار دهد (در این تصویر، تمرکز روی سوژه‌ای اصلی بیش‌تر شده است) - عکس از DxO
اعمال جلوه‌های تصویری، می‌تواند تصویر را به‌نحو مثبتی تحت‌تأثیر قرار دهد (در این تصویر، تمرکز روی سوژه‌ای اصلی بیش‌تر شده است) – عکس از DxO

چاپ/ارائه‌ی تصاویر

امروزه کاربران کم‌تر به چاپ تصاویر خود توجه می‌کنند. شاید علت این مسئله این باشد که با وجود عکاسی دیجیتال، و عدم نیاز به خرید فیلم، تعداد عکس‌ها بسیار بیش‌تر شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند ACDSee و یا Lightroom تصاویر خود را منظم کرده، به‌آن‌ها امتیاز دهند. با این‌کار، می‌توانند عکس‌های بهتر خود را برای چاپ یا ارائه آماده کنند. سپس می‌توان با استفاده از قاب‌عکس‌های دیجیتال، آلبوم‌های عکس، و قاب، آن‌ها به‌نمایش بگذارند. استفاده از قاب‌عکس یکی از بهترین راه‌های ارائه‌ی تصاویر ماندگار است. برای مثال، عکسی که به‌خوبی روی کاغذ مناسب عکاسی چاپ شده باشد، و با مقداری حاشیه در یک قاب زیبا، روی دیوار ارائه شود، کارکردی بیش از یک عکس ساده پیدا می‌کند، و تبدیل به یک «یادگاری» می‌شود.

ارائه‌ی زیبا، تصاویر را تأثیرگذارتر می‌کند
ارائه‌ی زیبا، تصاویر را تأثیرگذارتر می‌کند

اگر علاقه‌مند به چاپ عکس‌هایتان هستید، بد نیست چاپگرهای خانگی نسبتاً ارزان‌قیمت عکس را درنظر بگیرید. این چاپگرها از روش Dye-Sublimation برای چاپ استفاده می‌کنند، که رنگ‌هایی ماندگار و دقتی بسیار بالا دارد.

چاپگر Canon Selphy CP900
چاپگر Canon Selphy CP900

نگه‌داری از تجهیزات

احتمالاً مبلغ قابل‌توجهی برای خرید یک دوربین صرف می‌کنید، پس خوب است به‌خوبی از آن محافظت کنید. خرید یک کیف مناسب، اولین قدم است، اما آخرین قدم نیست. حتی یک کارت حافظه‌ی خوب، می‌تواند بر کارکرد دوربین شما به‌طور مثبتی تأثیرگذار باشد. هنگام خرید کیف، سعی کنید به عادت‌های خود توجه کنید، تا ببینید کیف‌های کوچک، کیف‌های شانه‌آویز، یا کوله‌پشتی برای شما مناسب‌تر هستند. ضمناً بهتر است از کارت‌های حافظه‌ی کلاس 6 یا کلاس 10 استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به فیلم‌برداری هستید، حتماً از کارت‌های حافظه‌ی سریع استفاده نمایید.

اما یکی از نکات بسیار مهم، استفاده از لوازم تنظیف مناسب است. لزومی ندارد برای یک دوربین خانگی از لوازم تنظیف لنز یک‌بار مصرف و گران‌قیمت (مانند این کیت گرین‌کلین) استفاده کنید؛ یک دستمال لنز مناسب، مانند دستمال میکروفیبر هاما می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد.

مؤخره

در این سلسله مطالب سعی کردیم راهنمایی‌های کاربردی برای خرید دوربین‌های خانگی به‌بازدیدکنندگان عزیز این وبلاگ ارائه دهیم. از نظرات تمامی دوستان بسیار سپاسگزاریم. از شما دعوت می‌کنیم تا سؤالات و نظرات خود را در بخش نظرات مطالب به‌ما ارائه کنید.

4 نظرات
  1. سعید می‌گوید

    عالی مثل همیشه
    خسته نباشی

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      خیلی ممنون، لطف شماست

  2. سروش نفیسی می‌گوید

    با تشکر از تهیه این مطالب آموزنده و امیدواری به استفاده کاربران معمولی هنر عکاسی و همین طور استفاده آنان از این راهنما برای خرید . تشکر از شما برای اهمیت دادن به این گونه بحث های آموزشی و در آخر به امید شرکت و فعالیت دوستان در این گونه بحث ها که از طریق وبلاگ پیکسل ارایه میشود. میدانیم که پیکسل جز فروشگاهی کوچک اما با اندیشه هایی بزرگ نیست و با تهیه این مطالب صرفا برای راحتی در انتخاب کاربر و اطلاعات او کاری ارزنده است . پس بیایید تا تلاش های بزرگ این گروه کوچک را ارج نهیم آن هم با شرکت کردن در این سلسله بحث ها در وبلاگ پیکسل

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      من هم از شما بابت پشتیبانی همیشگی‌تان تشکر می‌کنم، و به‌نوبه‌ی خودم از تمام بازدیدکنندگان عزیز دعوت می‌کنم تا در بحث‌های ما شرکت کنند، تا بتوانیم خدمات بهترین به عموم مشتریان و علاقه‌مندان ارائه کنیم. حرف شما واقعاً حق مطلب است، ما گروهی بسیار کوچک هستیم که به‌جز آرزوهای بزرگ سازمانی، آرزوهای بزرگ انفرادی‌مان نیز کم نیستند و همیشه دوست داریم بهترین باشیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.