چرا کارت‌های حافظه گران قیمت؟

20 1,443

Pile-Of-Memory-Cards

این روزها کالاهای نامرغوب و بی کیفیت اما با قیمت بسیار پایین در اختیار همه قرار گرفته و متأسفانه شاهد آن هستیم که فرهنگ مصرف هم به سمت این گونه کالا های نامرغوب چرخشی اساسی داشته است! و این مشکل گریبان گیر تجهیزات و وسایل عکاسی هم شده و این سوال همیشه در بین مصرف کننده‌ها وجود دارد که چرا باید از کالاها و تجهیزات گران قیمت استفاده کنیم در حالی که می‌توانیم به راحتی از کالاهای ارزان بهره بریم! و واقعاً چرا؟

کارت‌های حافظه جزیی جدا نشدنی از عکاسی و دوربین ما به شمار می‌روند و شما با داشتن دوربین‌های ساده و معمولی تا دوربین‌های اس ال آر و حرفه‌ای به طور حتم به این کارت‌ها احتیاج دارید و عکاسی بدون استفاده از این کارت‌های حافظه‌ها بی معنی است! در حال حاضر با نگاهی به بازار آشفته دوربین و تجهیزات آن متوجه می‌شویم که کارت‌های حافظه هم دچار همین بحران شده و به دلیل آن که از اجزای اساسی یک پروژه عکس برداری و یا فیلم برداری این کارت‌های می‌باشند و می‌توان گفت بدون وجود آن‌ها کار تعطیل است. نیم نگاهی به آن چه باید کرد را با هم خواهیم داشت.

برای دوربین‌های عکس برداری و فیلم برداری حاضر یک کارت حافظه، جدای ظرفیت خود باید دارای این قابلیت باشد که با سرعت بالای نوشتن اطلاعات بر روی خود وقفه‌ای در کارکرد دوربین‌های سریع عکس برداری برای عکس گرفتن‌های پیاپی و همین طور فیلم برداری با کیفیت بالا را نداشته باشند و به طور یقین این قابلیت را شما نمی‌توانید در کارت‌های حافظه معمولی و ارزان قیمت بدست آورید! خیلی از این کارت‌های حافظه ارزان وجود دارند که حتی ظرفیت واقعی خود را بنا به آن چه بر روی خود نوشته شده هم به شما ارایه نمی‌دهند و یا از بابت سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی خود مطابق با آن چه را که با برچسبی به روی خود نوشته شده نیز عمل نمی‌کنند! و از آن مهم‌تر با داشتن تبلیغات وسیعی در خصوص گارانتی مادام‌العمر چنان وسوسه‌ای را به جان شما می‌اندازند که بی تردید خود را برای خرید آماده می‌کنید! اما جدا دست نگه دارید.

برای شما مثالی را خواهم آورد : برای یک پروژه عکس برداری به محلی می‌روید و عکس‌هایی هم می‌گیرید … عکس‌هایی که شاید دیگر اجازه گرفتن آن‌ها را نداشته باشید و یا به مسافرت می‌روید چه در داخل ایران و چه خارج از کشور و عکاسی را ادامه می‌دهید. آیا دوباره امکان رفتن به چنین سفری را دارید؟ و یا از عزیزانتان در سال روز های متفاوت عکس می‌گیرید آیا این‌گونه مناسبت‌ها باز هم تکرار خواهند شد؟ نمی‌دانم با این مثال‌ها به ابعاد این فاجعه پی بردید؟

بله کارت حافظه شما که در این مثال‌ها از آن استفاده کردید از آن کارت‌های ارزان قیمت اما دارای گارانتی مادام‌العمر است و پس از بازگشت از عکس‌برداری و یا فیلم برداری خود و استخراج داده‌های خود از آن‌ها دچار مشکل شده‌اید و هیچ کدام از عکس‌هایی را که با دوربین خود گرفته‌اید را روی آن نمی‌بینید! آیا گارانتی مادام‌العمر شما این دیتا های از دست رفته شما را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد!؟ پس برای خرید این گونه کارت‌های حافظی کمی درنگ کنید و بعد اقدام به خریدی مناسب.

کارتی را برای کارهای خود خریداری کنید که علاوه بر داشتن نام و برند معتبر بتواند با وجود نداشتن گارانتی معتبر و مادام‌العمر از داده‌های شما به خوبی نگهداری کند و در موقع عکس برداری پیاپی و یا گرفتن فیلم‌های با کیفیت دچار مشکل نشده و برای کارکرد مناسب آن شما را خیال جمع سازد. همان گونه که از قدیم این ضرب‌المثل برای ما نقل شده که هیچ ارزانی بی دلیل نیست و هیچ گرانی بی حکمت!

20 نظرات
  1. رضا میرزاد می‌گوید

    ضمن تایید فرمایشات آقای نفیسی که من ایشان را از سالیان دور میشناسم و کمابیش در جریان فعالیتهای هنری ایشان چه در زمینه عکاسی و آموزش آن به افراد علاقه مند به عکاسی و طبیعت گردی و نویسندگی بوده و ضمنا از دوستداران تکنولوژی و فناوری جدید میباشند باید عرض کنم که ارزش لحظه های از دست رفته بدلیل استفاده از اجناس نامناسب غیرقابل قیمت گذاری میباشد.
    ضمن تشکر از ایشان خواهشمند است اگر امکان دارد باز هم مطالبی از ایشان را در سایتتان قرار دهید تا همگان امکان استفاده از تجربیات این عزیز علاقه مند به هنر عکاسی را پیدا نمایند

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      جناب آقای میرزاد شما همیشه به بنده لطف دارید . متشکرم از نظر خوبتان در مورد من ! در خدمت شما عزیزان هستم برای یادگیری و درس پس دادن بیشتر

  2. صابر می‌گوید

    درست میفرمایید و من این تجربه دردناک رو چند سال قبل داشتم ، البته نه برای عکاسی .
    بیایید تا انتخاب درستی بکنیم و عکس ها و اطلاعاتمون رو در امان نگه داریم ، مهم نیست چقدر هزینه میپردازیم مهم کیفیت و کارایی هست .

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      احتمالا این تجربه را برای انتقال داده در رایانه ها داشته اید و اطلاعات خود را از دست داده اید؟ بله دقت در کیفیت و کارایی تجهیزات با صرف هزینه مناسب رکن اساسی است. سپاس از شما

  3. اشکان زهرایی می‌گوید

    ممنون از شما آقای نفیسی، حرف شما کاملاً درست است. از آن‌جایی که هزینه‌ی بازیابی اطلاعات و همین‌طور ریسک آن بسیار بالاست، در بسیاری از مواقع خرید کارت‌های حافظه‌ی نامرغوب توسط بسیاری از افراد تعجب‌برانگیز است.
    در ضمن، بد نیست دوستان در مورد مسائلی مانند حساسیت به‌ضربه، مقاومت در برابر اشعه‌ی ایکس (در فرودگاه‌ها) و مقاومت در برابر آب نیز در هنگام خرید کارت حافظه فکر کنند. سرمایه‌ای که در یک کارت حافظه نهفته است، گاهی ممکن است از باقی تجهیزات، ارزشمندتر باشد.

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      بله متشکرم از محبت شما و خوش حال هستم که نکات قابل تاملی را هم شما به ما یاد آور شدید .

  4. احسان نیک ایین می‌گوید

    همه این بحث ها درست است اما شما به عنوتن یک خریدار چطور سره را از ناسره تشخیص می دهید. حتامراکز خرید معتبر و نمایندگی دوربین ها نیز از همین کارت ها به مشتریانشان می فروشند.راه تشخیص را توضیح دهید لطفا!

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از شما . دوست من برای معمولا من برای خرید اول سایت های اینترنتی را زیر و رو میکنم و بعد با داشته هایی که بدست آورده ام از فروشگاه های معتبر و مورد اطمینانم مشورت را انجام میدهم و بعد از کمی بالا و پایین کردن قیمت ها و برندها نسبت به خرید اقدام میکنم . معمولا این روزها به حدی کالاهای تقلبی و غیر اصل با بسته های زیباتر و بهتر از کالای اصلی در بازار فراوان شده که جز همان اطمینان از فروشنده معتبر راهی را برای شما باقی نخواهد گذاشت . بعضی از موارد هم قیمت های پایین نسبت به قیمت های زیاد کارت های حافظه اصلی و با کیفیت خود همه چیز را نشان میدهد. ولی در کل سرعت انتقال دیتا که نوشته شده بر روی کارت حافظه ملاک خوبی است که به همراه ظرفیت کارت و همین طور آیا برای فرمت های ضبط تصویر با کیفیت بالا مناسب است یا خیر و کلاس درج شده بر روی کارت حافظه هم همگی ملاک شما میتواند قرار گیرد.

  5. سارا مهاجری می‌گوید

    ممنون از مطالب مفیدی که انتخاب می کنید. این اتفاق برای من هم افتاد.البته در مورد فلش مموری. به هر حال برای خرید باید بیشتر دقت کرد و از تجربیات افرادی مثل شما بهره برد.

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از دقت نظر و دیدگاه شما.

  6. شروین می‌گوید

    با سپاس برای هشدار به جا و آگاهانۀ شما!
    سپردن خاطره های ارزشمند به این تجهیزات و تکنولوژی جدید که راحتیِ ما آدم ها را فراهم ساخته اند,
    اطمینان حاصل کردن از امن بودن آنها نیز, این روزها جزو دغدغه های فکری نیز محسوب می شوند.
    راهنمایی ها و اطلاعات شما در خرید و نیز نگهداری این گونه تجهیزات کمک بزرگی است که محبت و لطف شما و افرادی مانند شما را می رساند.
    منتظر نوشته های بیشتر شما در این زمینه و مطالب گوناگون دیگر هستیم.
    باتشکر فراوان

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از لطف شما دوست گرامی. بله با همگام شدن با تکنولوژی باید روش های استفاده بهینه و خریدهای مناسب و به جا را نیز فرا گرفت . امن بودن اطلاعات در این دنیای وابسته به تکنولوژی اساس کار است و این امنیت در تمامی موارد استفاده ار تکنولوژی نیاز است و واجب!

  7. امین می‌گوید

    جناب نفیسی ، خیلی ها تا سرشون به سنگ نخوره این چیزا رو نمیفهمن
    چند هفته پیش یکی از دوستام میخواست تبلت بگیره از من سوال پرسید بعدش بر خلاف توصیه های من رفت از این تبلت های ناب چینی گرفت 🙂 بعد از ۲ روز روشن نمیشد .
    حالا کارت حافظه هم به دلیل اینکه اطلاعاتمون خیلی برامون ارزش داره باید یه خوب و با کیفیتش رو بگیریم .

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      بله کاملا درست فرمودید و کارت حافظه ارزش هزینه بالا را دارد ولی متاسفانه به دلایل زیاد که در این بحث جایی ندارد متاسفانه اکثر دوستان حتی با دانستن بر بدی این گونه کالاها مجبور به خرید اجناس تقلبی و غیر اصل هستند . البته در این جا در نظر داشته باشید که همه اجناس چینی بد و نامرغوب نیستند ! فقط متاسفانه کالا های درجه یک چینی به دست ما نمیرسد !

  8. مهدی فلاحت پیشه می‌گوید

    با عرض سلام و تشکر از مطالب خوبتون
    بنده یک تجربه شخصی دارم از همین مثالی که شما زدید
    با یکی از دوستان،برای عکاسی و فیلم برداری از مراسم ازدواج یکی از دوستان عزیز رفته بودیم
    ایشون به من گفت که کیفیت فیلم برداری دوربینم رو بیارم پایین چون موقع پخش،به اصطلاح تیک نزنه!! (فکر میکرد واسه کیفیت فیلم برداری هس نه کارت حافظه!)
    اما من با تجربه ای که از قبل داشتم با همین دوربینم،اینکار رو نکردم و فیلم ها عالی شدن!! (به لطف کارت حافظه پرسرعت!!) اما تمام کلیپ های دوستم افتضاح شد و تیک میزنه! اونم کلیپ هایی از اتفاقی که دیگه تکرار نمیشه!!
    همیشه میگن هرچقدر پول بدی،همون قدر آش میخوری!!

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از توجه شما ….

  9. فریبا می‌گوید

    با سپاس از آقای نفیسی .
    نکات ظریفی رو یادآوری کردید. واقعا تجربه تلخی هست که بعد از یک سفر خوب و به یاد ماندنی خاطرات به تصویر کشیده اون رو از دست بدیم. بازم ممنون

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از شما که ما را با نظرات خوب خود حمایت میکنید . امید دارم تا دوستان دیگر هم با درج نظرات خود و همین طور تجربیات در مورد کالاهای عکاسی و عکس برداری ما را یاری دهند تا همگان بتوانیم از تجربیات یکدیگر بهره بریم.

  10. سید امیر می‌گوید

    درود بر شما …
    واقعا حرف حق ای زدید …
    به شخصه بسیار رو به رو شدم با دوستانی که از ، از بین رفتن اطلاعات و عکس هایی که حاصل مدت ها تلاش و شکار بود نالان بودند و همیشه هم به این اصل معتقد بودم قطعا تفاوتی هست میان یک برند با سابقه ی خوب با یک برند که فقط ظاهر دارد نه باطن …

    سپاسگزارم

    1. سروش نفیسی می‌گوید

      سپاس از شما ….

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.