بررسی گیمبال DJI مدل اسمو موبایل ۶

0 2,210

گوشی‌های هوشمند امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای فیلم‌برداری شده است. درحالی‌که گوشی‌های پرچم‌داری مانند سامسونگ S23 Ultra و آیفون ۱۴ پرو، دوربین‌های مجهز به لرزشگیر اپتیکال دارند، اما بسیاری از گوشی‌ها فاقد چنین قابلیتی هستند. اما گیمبال‌هایی به‌صورت کلی گیمبال‌ و به‌صورت مشخص اسمو موبایل ۶، قادر است قابلیت تثبیت تصویر، جلوگیری از لرزش و بسیاری دیگر از امکانات را برای تمام گوشی‌ها مهیا کند. از نکات قابل توجه طراحی این گیمبال باید به وجود دکمه چرخشی با کارایی تنظیم بزرگنمایی و فوکوس، امکان افزایش طول گیمبال برای فیلم‌برداری به‌صورت سلفی یا از زوایای پایین و اپلیکیشن DJI Mimo که قابلیت‌های بسیاری را به این گیمبال اضافه می‌کند، اشاره کرد.

اصلی‌ترین تغییر اعمال شده بر روی نسخه ششم گیمبال اسمو موبایل، نسبت به نسخه ۵، وجود یک نشانگر دیجیتال بر روی آن است که حالت انتخابی گیمبال و مقدار شارژ باتری آن را به کاربر نشان می‌دهد. همچنین همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این گیمبال دارای حلقه تنظیم فوکوس/زوم است که بر روی گیمبال اسمو موبایل ۵ این حلقه وجود ندارد. سایر دکمه‌های کنترلی (دکمه رکورد، انتخاب حالت و دکمه ماشه‌ای شکل پشت گیمبال) گیمبال اسمو موبایل ۵ در اسمو موبایل ۶ نیز وجود دارد.

گیمبال اسمو موبایل ۶

همانند نسخه قبلی، گیمبال اسمو موبایل ۶ نیز قابلیت جمع شدن به همراه دارد و می‌توان در هنگام عدم استفاده آن را در کیسه‌ای که همراه با محصول عرضه شده و یا در کیف‌های دیگر نگهداری کرد. اسمو موبایل ۶، ابعاد جمع‌وجوری دارد. ابعاد این گیمبال در حالت باز شده ۲۷.۶×۱۱.۱۵×۹.۹ سانتی‌متر و در حالت جمع‌شده ۱۸.۹×۸.۴۳×۴.۳۹ سانتی‌متر است. مانت آهنربایی این گیمبال ۳۰ گرم وزن دارد و ازاین‌رو باعث شده که گیمبال اسمو موبایل ۶ کمی از نسخه قبلی خود سنگین‌تر باشد.

بازوی این گیمبال، قابلیت افزایش طول دارد و می‌توان طول آن را تا ۲۱.۵ سانتی‌متر افزایش داد. این بازو امکان ایجاد فاصله میان کاربر و گوشی هنگام تصویربرداری به‌صورت سلفی را مهیا کرده است و باوجودآن می‌توان از زوایای پایین به‌راحتی فیلم‌برداری کرد.

یک سه‌پایه با قابلیت پیچ شدن به گیمبال همراه با اسمو موبایل ۶ عرضه شده است که برای افرادی که به‌صورت انفرادی تولید محتوا ویدیویی می‌کنند بسیار کاربردی است. یک هولدر آهنربایی نیز همراه این محصول عرضه شده که کاربران گوشی‌های آیفون با پشتیبانی از شارژ مگ‌سیف می‌توانند با اعمال تنظیمات صحیح به‌محض اتصال گوشی به گیمبال اتصال بلوتوث خودکار را نیز تجربه کنند؛ متأسفانه گوشی‌های اندرویدی از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که امکان استفاده از میکروفون بی‌سیم DJI Mic و نور جانبی DJI OM Fill Light نیز به همراه این گیمبال وجود دارد.

گیمبال اسمو موبایل ۶

گیمبال اسمو موبایل ۶ دارای یک باتری قابل شارژ است که به همراه کابل USB-C که در جعبه این گیمبال وجود دارد، می‌توان آن را شارژ کرد. در صورت کالیبره بودن گیمبال، با هر بار شارژ باتری می‌توان حداکثر تا ۶ ساعت و ۲۴ دقیقه از آن استفاده کرد. کمپانی DJI در مورد زمان موردنیاز برای شارژ گیمبال اسمو موبایل ۶، اطلاعاتی منتشر نکرده است.

حالت‌های فیلم‌برداری گیمبال اسمو موبایل ۶

برای سهولت در فیلم‌برداری، حالت‌های خودکار متفاوتی در گیمبال اسمو موبایل ۶ قرار گرفته است. حالت Follow، حالت پیش‌فرض و کاربردی‌ترین حالت گیمبال اسمو موبایل است که تثبیت‌کنندگی تصویر کلی را در اختیار می‌گذارد. در حالت Tilt Lock گیمبال، گوشی موبایل را بدون اهمیت دادن به حرکت کاربر به‌صورت افقی نگه می‌دارد. در حالت FPV هر سه محور گیمبال سعی بر تعقیب سوژه خواهند داشت و در حالت Spin Shot با حرکت دوربین به سمت چپ و راست، می‌توان ویدیوهایی با جلوه چرخشی ضبط کرد. در گیمبال اسمو موبایل ۶ حالت انتخابی بر روی نشانگر دیجیتال قابل‌رؤیت است تا اشتباهی در حالت انتخابی صورت نگیرد.

گیمبال اسمو موبایل ۶

با توجه به نوع محتوایی که در حال ساخت آن هستید، ممکن است بخواهید به‌صورت افقی و یا عمودی فیلم‌برداری کنید. گیمبال اسمو موبایل ۶ این امکان را به‌سرعت و بدون هیچ اختلالی در اختیارتان گذاشته است تا بتوانید بدون هدر رفتن در زمان برای پلتفرم‌های مختلف محتوا بسازید.

ازنظر ثبات تصویر، گیمبال اسمو موبایل ۶ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و همراه با آن می‌توان ویدیوهایی همانند خروجی استدی-کم‌های سینمایی ضبط کرد. هنگام کار با این گیمبال، هر سه محور آن حرکات شدید، اما بدون لرزش خواهند داشت.

وجود حلقه کنترلی بر روی دستگیره این گیمبال، امکانات جالب‌توجهی را برای کاربران مهیا کرده است. از طریق این حلقه کنترلی می‌توان به‌آسانی میزان بزرگنمایی و محدوده فوکوس را تغییر داد. هنگام تغییر فوکوس با استفاده از این قسمت با تغییر محدوده فوکوس از پس‌زمینه به سوژه، می‌توان جلوه‌ای بسیار دیدنی و سینمایی در ویدیو ساخت. ایجاد این افکت بدون استفاده از گیمبال به‌هیچ‌وجه آسان نیست.

گیمبال اسمو موبایل ۶

اپلیکیشن DJI Mimo

اپلیکیشن DJI Mimo با عملکرد هماهنگی که با گیمبال اسمو موبایل ۶ دارد، امکانات جالب‌توجهی را در اختیار کاربران قرار داده است. به همراه این اپلیکیشن قابلیت‌هایی ازجمله حالت تعقیب جدید با نام ActiveTrack 5.0، راه‌اندازی سریع (برای گوشی‌های آیفون)، راهنمای استفاده و بسیاری امکانات دیگر در اختیار کاربران خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین دلایل فروش گیمبال اسمو موبایل ۶، وجود ActiveTrack 5.0 در اپلیکیشن DJI Mimo است. باوجوداین قابلیت می‌توانید سوژه‌ای را انتخاب کنید و گیمبال با توجه به محدودیت‌های حرکتی خود، سوژه را تعقیب خواهد کرد. با استفاده از این قابلیت حتی اگر سوژه حرکات سریع و نامنظمی داشته باشد، گیمبال با کمک اپلیکیشن به‌خوبی از پس تعقیب سوژه بر خواهد آمد. همچنین امکان ارائه دستورات حرکتی به گیمبال، به‌طور مثال برای شروع فیلم‌برداری یا تعقیب سوژه نیز وجود دارد.

در قسمت ShotGuides، چیزی فراتر از یک راهنمای معمولی در اختیار کاربران است. با استفاده از این حالت، تمام حرکات قابل استفاده به همراه اسمو موبایل ۶ به همراه چگونگی بستن زاویه‌ها و تصویربرداری به کاربر آموزش داده می‌شود. اپلیکیشن DJI Mimo برای کاربران آیفون در اپ استور وجود دارد، اما این اپلیکیشن برای استفاده در گوشی‌های اندروید در گوگل پلی وجود ندارد و کاربران گوشی‌های اندروید باید آن را به‌صورت مستقیم از سایت DJI دانلود کنند. لازم به ذکر است که نسخه iOS این اپلیکیشن، امکانات بیشتری را در اختیار گذاشته است.

جمع‌بندی

کسانی که می‌خواهند به همراه گوشی هوشمند خود ویدیوهای باکیفیت و بدون لرزش ضبط کنند به گیمبال احتیاج خواهند داشت. در طراحی گیمبال اسمو موبایل ۶ نسبت به نسخه قبلی، تغییرات جالب‌توجهی ازجمله بهتر شدن نحوه قرارگیری دکمه‌ها، اضافه شدن دکمه چرخشی کنترل زوم و فوکوس و نشانگر دیجیتال، اعمال شده است. گیمبال‌های دیگری نیز در بازه قیمت اسمو موبایل ۶ وجود دارند، اما اکثر آن‌ها یا از بهره‌مندی از اپلیکیشن محروم‌اند و یا تنها دو محور دارند. در کل می‌توان گیمبال اسمو موبایل ۶ را یکی از بهترین گزینه‌ها، مخصوصاً برای کاربران گوشی‌های آیفون دانست.

منبع pcmag
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.