مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850

آیا آخرین دوربین‌ بدون آینه نیکون، جایگزینی برای دوربین DSLR تمام حرفه‌ای و پرطرفدار D850 است؟

0 553

در این پست با مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850 با شما خواننده گرامی همراه شده‌ایم. دوربین نیکون D850 در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد و به لطف سرعت و رزولوشن بالا مورد پسند بسیاری از عکاسان قرار گرفت و هنوز هم جزو محبوب‌ترین دوربین‌های DSLR است. این دوربین در مقابل نفوذ آب‌وهوا، مقاومت بسیار بالایی دارد و نسبت به دوربین‌های نیکون D6 و D5 ابعادی کوچک‌تر و وزن سبک‌تری دارد.

باوجوداین موضوع که تولیدکنندگان دوربین از تولید دوربین DSLR جدید رو برگردانده‌اند، اما بسیاری از کاربران دوربین D850 منتظر دوربین بدون آینه مناسبی برای جایگزین کردن آن با دوربین DSLR محبوب و قابل‌اعتماد خود هستند. دوربین بدون آینه جدید Z8 نیکون ازنظر مشخصات فنی تشابه بسیاری با دوربین Z9 دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای دوربین D850 باشد. به همین منظور در این متن به مقایسه و توضیح تفاوت‌های این دو دوربین خواهیم پرداخت.

سنسور

دوربین نیکون Z8: سنسور فول فریم (۲۳.۹×۳۵.۹ میلی‌متر) با وضوح ۴۵.۷ مگاپیکسلی و نوع Stacked BSI

دوربین نیکون D850: سنسور فول فریم (۲۳.۹×۳۵.۹ میلی‌متر) با وضوح ۴۵.۷ مگاپیکسلی و نوع BSI

ازنظر تعداد مگاپیکسل، سنسورهای استفاده شده هر دو دوربین Z8 و D850 با هم تفاوتی ندارند، اما در سنسور دوربین Z8 نیکون از فناوری جدیدتری استفاده شده است. استفاده از طراحی Stacked BSI در این سنسور و وجود پردازشگر جدید Expeed 7 در دوربین Z8 موجب عملکرد بهتر این دوربین، مخصوصاً در هنگام تنظیم فوکوس و تعقیب سوژه در مقایسه با دوربین D850 شده است.

لازم به ذکر است که علی‌رغم استفاده از سنسوری با فناوری پایین‌تر و پردازشگر قدیمی‌تر Expeed 5 در دوربین D850، دامنه حساسیت ایزو هر دو دوربین (ISO 64-25600) همانند هم است. بااین‌حال طراحی به‌روزشده سنسور و استفاده از الگوریتم‌های کاهش نویز در دوربین Z8 باعث عملکرد بهتر این دوربین در شرایط نوری ضعیف شده است.

مانت لنز

دوربین‌های z8 و D850 نیکون

دوربین نیکون Z8: مانت Z نیکون

دوربین نیکون D850: مانت F نیکون

دوربین D850 یک دوربین DSLR و دوربین Z8 یک دوربین بدون آینه است که با توجه به این موضوع، طبیعتاً مانت لنز این دو دوربین متفاوت است. البته به لطف وجود مبدل FTZ، کاربران دوربین D850 می‌توانند از لنزهای خود بر روی دوربین Z8 و تمام دوربین‌های بدون آینه نیکون با مانت لنز Z استفاده کنند.

مانت Z نیکون دارای قطری ۵۵ میلی‌متر و ۸ میلی‌متر بزرگ‌تر از مانت F است. بزرگ‌تر بودن این مانت به معنای امکان ورود نور بیشتر به لنزهای دارای این مانت و همچنین آزادی عمل بیشتر مهندسان و طراحان، هنگام طراحی لنز برای این مانت است. همچنین اتصالات الکترونیک در مانت Z مجهز به طراحی بهینه‌تری نسبت به مانت‌های قبلی این شرکت است، این موضوع باعث عملکرد بهتر سیستم فوکوس خودکار و تثبیت‌کننده تصویر شده است.

مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850 در فیلم‌برداری

دوربین نیکون Z8

فیلم‌برداری با رزولوشن 8K با فریم‌ریت‌های 60p، 30p، 25p و 24p

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با فریم‌ ریت‌های 120p، 100p، 60p، 50p، 30p، 25p و 24p

دوربین نیکون D850

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K/UHD با فریم ریت‌ 30p، 25p و 24p

دوربین نیکون Z8 قادر است با رزولوشن 8K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. اما حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین D850 به رزولوشن 4K (3840 x 2160) و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه محدود است. البته استفاده از رزولوشن 8K هنوز آن‌قدرها متداول نشده است، اما استفاده از این رزولوشن رواج پیدا خواهد کرد و همچنین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 8K، امکان کراپ بخشی از تصویر با رزولوشن 4K را مهیا می‌کند.

همچنین دوربین Z8، قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۱۲۰ فریم را نیز به همراه دارد. همچنین امکان ضبط خروجی ویدیویی اسلوموشن ۴ تا ۵ برابری با رزولوشن Full HD نیز به همراه دوربین Z8 وجود دارد. این قابلیت‌‌ها بی‌معنای توانایی بالاتر دوربین Z8 در تولید ویدیو اسلوموشن است.

از دیگر قابلیت‌های دوربین Z8 باید به امکان فیلم‌برداری با فرمت‌های Raw اختصاصی نیکون (N-Raw) به‌صورت ۱۲ بیتی، Apple ProRes RAW HQ (12 bit) و Apple ProRes 422 HQ (10 bit) اشاره کرد.

سیستم فوکوس خودکار

دوربین Z8: سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز ۴۹۳ نقطه‌ای با قابلیت تشخیص سوژه

دوربین D850: سیستم فوکوس خودکار ۱۵۳ نقطه‌ای با ۹۹ نقطه Cross-type هنگام استفاده از منظره‌یاب و سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست، هنگام استفاده از Live-View

دوربین D850 نیکون یک دوربین DSLR است و به همین دلیل این دوربین مجهز به دو سیستم فوکوس خودکار است. سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز این دوربین، هنگام استفاده از منظره‌یاب و عکاسی و سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست، هنگام استفاده از نمایشگر و فیلم‌برداری فعال می‌شود. عملکرد این دو سیستم باهم تفاوت بسیاری دارد، به این صورت که سیستم تشخیص فاز عملکردی سریع‌تر و دقیق‌تر حتی در شرایط نوری ضعیف دارد، اما سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست این دوربین کندتر است. همچنین لازم به ذکر است که همانند سایر دوربین‌های DSLR فول فریم، نقاط فوکوس خودکار این دوربین نیز در مرکز کادر متمرکز هستند.

وجود ۴۹۳ نقطه در سیستم فوکوس خودکار دوربین Z8 باعث عملکرد بهتر این سیستم و تشخیص بهتر سوژه در گوشه‌های کادر شده است. همچنین سیستم تشخیص سوژه این دوربین قابلیت انتخاب سوژه را به همراه دارد. سیستم فوکوس خودکار این دوربین می‌تواند افراد (چشم، چهره، سر و بالاتنه)، حیوانات (بدن، سر و چشم)، اتومبیل‌ها، موتورسیکلت، دوچرخه، قطار و هواپیما را تشخیص دهد. این قابلیت‌ها، سهولت بسیاری را هنگام تصویربرداری از سوژه‌ای متحرک در اختیار می‌گذارند.

مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850 در بخش عکاسی پی‌درپی

دوربین‌های z8 و D850 نیکون

به همراه دوربین D850 می‌توان در هر ثانیه ۷ تصویر با وضوح ۴۵.۷ مگاپیکسلی ثبت کرد که این مقدار با اضافه کردن گریپ باتری به ۹ عکس در هر ثانیه افزایش می‌یابد. البته به‌واسطه وجود شاتر الکترونیک، سرعت دوربین‌های بدون آینه در حالت عکاسی پی‌درپی، بسیار بالاتر از این مقادیر است؛ اما در زمان عرضه دوربین D850، سرعت ۷ فریم بر ثانیه نیز، سرعت زیادی محسوب می‌شده است.

دوربین Z8 در سمت دیگر قادر است در هر ثانیه ۲۰ عکس با حداکثر رزولوشن و فرمت Raw ثبت کند. در صورت استفاده از فرمت JPEG این دوربین می‌تواند در هر ثانیه ۳۰ عکس و همچنین در صورت استفاده از ۱۱ مگاپیکسل بجای تمام وضوح سنسور تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه سرعت عکاسی پی‌درپی این دوربین را افزایش داد.

نمایشگر

دوربین‌های z8 و D850 نیکون

دوربین نیکون Z8: نمایشگر ۳.۲ اینچی چرخان لمسی با وضوح ۲۱۰۰۰۰۰ نقطه‌ای

دوربین نیکون D850: نمایشگر ۳.۲ اینچی با قابلیت تیلت و وضوح ۲۳۵۹۰۰۰ نقطه‌ای

دوربین D850 نیکون دارای نمایشگر ۳.۲ اینچی با وضوح ۲۳۵۹۰۰۰ نقطه‌ای است، اما این نمایشگر تنها در محور تیلت قابلیت تغییر زاویه دارد و برای در دست داشتن دوربین به‌صورت عمودی، مناسب نیست. اما نمایشگر دوربین Z8 در چهار محور امکان تنظیم زاویه را به همراه دارد که می‌تواند در هنگام عکاسی به‌صورت پرتره و فیلم‌برداری بسیار کارآمد باشد.

منظره‌یاب

دوربین‌های z8 و D850 نیکون

دوربین Z8: منظره‌یاب ۰.۵ اینچی الکترونیکی OLED با وضوح ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای و روشنایی ۳۰۰۰ نیتی

دوربین D850: منظره‌یاب اپتیکال با پوشش ۱۰۰ درصد و بزرگنمایی ۰.۷۵ برابری

دوربین نیکون D850 همانند سایر دوربین‌های DSLR دارای منظره‌یاب اپتیکال است، اما دوربین Z8 که یک دوربین بدون آینه است دارای منظره‌یاب الکترونیک OLED با وضوح ۳.۶۹ نقطه‌ای و روشنایی ۳۰۰۰ نیتی است. برخی افراد منظره‌یاب‌های اپتیکال را به الکترونیک ترجیح می‌دهند، اما منظره‌یاب اپتیکال با اعمال تنظیمات انتخابی بر روی تصویر می‌تواند دید بهتری را هنگام تصویربرداری در اختیار کاربر قرار دهد. منظره‌یاب دوربین Z8 به فناوری Dual-Stream مجهز است که به لطف آن، دیدی بدون تأخیر برای کاربر مهیا می‌شود.

وزن

دو دوربین‌ پرچمدار DSLR و بدون آینه نیکون
امکان استفاده هر دو دوربین به همراه گریپ عمودی وجود دارد.

دوربین Z8 نیکون: ۹۱۰ گرم به همراه باتری و کارت حافظه

دوربین D850 نیکون: ۱۰۰۵ گرم به همراه باتری و کارت حافظه XQD

دوربین Z8 کمی (۹۵ گرم) از دوربین D850 سبک‌تر است، البته با وجود وزن لنزها و سایر لوازم جانبی عکاسی، این مقدار وزن را احساس نخواهید کرد. ابعاد دوربین Z8 نیز به مقدار ۱۵ درصد کوچک‌تر است که آن را به گزینه قابل‌حمل‌تری تبدیل کرده است.

مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850 در دوام باتری

با قرار دادن دوربین Z8 در حالت ذخیره انرژی می‌توان با استفاده از منظره‌یاب با هر بار شارژ کامل باتری ۳۴۰ تصویر و با استفاده از نمایشگر ۳۷۰ عکس ثبت کرد. در صورت عدم تنظیم دوربین بر روی حالت ذخیره انرژی، این مقدار به ۳۳۰ و ۳۴۰ تصویر کاهش خواهد یافت. همچنین با هر بار شارژ کامل می‌توان همراه با دوربین Z8 تا ۸۵ دقیقه فیلم‌برداری کرد.

با هر بار شارژ کامل دوربین D850 می‌توان ۱۸۴۰ عکس با استفاده از منظره‌یاب اپتیکال ثبت کرد و یا تا ۷۰ دقیقه به فیلم‌برداری پرداخت.

اگر بیشتر اهل عکاسی با استفاده از منظره‌یاب دوربین هستید، دوربین D850 نیکون در بخش دوام باتری، بدون تردید برنده است. اگر در طبیعت عکاسی می‌کنید و به برق دسترسی ندارید، ممکن است به یک باتری اضافی برای دوربین D850 خود نیاز داشته باشید؛ اما برای دوربین Z8 حتماً به باتری اضافی نیاز خواهید داشت.

جمع‌بندی مقایسه ‌دوربین‌های نیکون Z8 با D850

دوربین نیکون D850 از سال ۲۰۱۷ خود را میان عکاس‌های حرفه‌ای‌ و علاقه‌مندان به عکاسی، ثابت کرده است. این دوربین برای انواع سبک‌های عکاسی ازجمله عکاسی از مناظر، مجالس و عروسی، انتخاب ایده‌آلی است. اما سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌تر و سرعت بالاتر دوربین Z8 در عکاسی پی‌درپی، آن را برای عکاسی از سوژه‌های متحرک و عکاسی ورزشی مناسب‌تر کرده است. دوربین Z8 در فیلم‌برداری نیز دست بالاتر را دارد که همین موضوع باعث شده که به‌صورت اجمالی دوربین Z8 دوربین حرفه‌ای‌تری محسوب شود.

منبع digitalcameraworld
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.