نقد و بررسی دوربین Z8 نیکون

0 855

یکی از عکاس‌ها و نویسندگان مجله خبری آنلاین PetaPixel در پارک ملی Yellowstone تجربه کاملی از استفاده از دوربین Z8 نیکون داشته و آن را جالب‌ترین دوربینی که تابه‌حال در دست گرفته، دانسته. البته برای نقد و بررسی این دوربین نیاز است تا زمان عرضه و ارائه آخرین فریمور آن صبر کنیم. اما بااین‌حال آقای کریس نیکولز در پنج بخش به نقد دوربین نیکون Z8 پرداخته است که برگردان آن را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

تصویر ثبت شده به همراه دوربین نیکون Z8

تصویر ثبت شده به همراه دوربین نیکون Z8

کیفیت تصویر دوربین Z8 نیکون

در بخش کیفیت تصویر به علت استفاده از سنسور مشابه دوربین نیکون Z9 در دوربین Z8، چالش بزرگی وجود ندارد و می‌توان گفت که این دو دوربین از نظر کیفیت خروجی تصویر، مشابه همدیگر هستند. این سنسور ۴۵ مگاپیکسلی، حداقل حساسیت ایزو ۶۴ را به همراه دارد که درنتیجه تصاویر ثبت شده به همراه دوربین Z8، نویز بسیار پایین و امکان ثبت بسیار دقیق رنگ‌هایی که در سایه قرارگرفته‌اند را به همراه خواهد داشت.

هر دو دوربین Z8 و Z9 فاقد شاتر مکانیکی هستند و در آن‌ها از شاتر مکانیکال استفاده شده است. این موضوع کمی از داینامیک رنج تصاویر می‌کاهد ولی این مقدار آن‌قدر کم است که مشهود نیست.

عکس ثبت شده به همراه دوربین Z8 نیکون

تصاویر ثبت شده به همراه شاترهای الکترونیک ممکن است دچار انحراف رولینگ شاتر شوند، اما به لطف سرعت بسیار بالای خوانش سنسور دوربین Z8، به چنین مشکلی در این دوربین بر نخواهید خورد. نویسنده این نقد از عملکرد دوربین Z8 در پارک ملی یلو استون و در شهر کَلگْری رضایت کامل داشته است.

دوام باتری دوربین نیکون Z8

برای بسیاری از کاربران ابعاد بزرگ و وزن سنگین دوربین Z9 آزاردهنده بوده است. اما ابعاد کوچک‌تر دوربین، به معنای باتری کوچک‌تر است. با رجوع به رده‌بندی CIPA این دوربین به عدد ۳۲۵ شات با هر بار شارژ کامل بر خواهیم خورد، اما در تجربه واقعی تعداد بیشتری عکس با هر بار شارژ باتری این دوربین می‌توان ثبت کرد. نویسنده این نقد ۲ روز کامل را به همراه دوربین Z8 عکاسی کرده و در این مدت از حالت عکاسی پی‌درپی دوربین نیاز به تعداد استفاده کرده است، به گفته او در این دو روز تنها ۲ بار باتری دوربین را شارژ کرده است.

سرعت و حافظه بافر دوربین Z8

دوربین Z8 دارای دو درگاه کارت حافظه است. یکی از این درگاه‌ها با کارت‌های حافظه بسیار سریع CFexpress سازگار است، اما درگاه دیگر از کارت‌های حافظه SD با استاندارد UHS-II پشتیبانی می‌کند که با توجه به قیمت این دوربین، توجیه‌پذیر است. همان‌طور که به‌احتمال‌زیاد می‌دانید، دوربین Z8 دوربین بسیار سریعی است. هنگام استفاده از کارت حافظه CFexpress می‌توان تا بیش از ۱۰۰۰ تصویر با سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه به همراه این دوربین ثبت کرد و بعدازآن، دوربین شروع به افت سرعت خواهد کرد. اما در صورت استفاده از کارت حافظه SD بعد از ثبت ۳۰ تا ۴۰ تصویر در حالت پی‌درپی، سرعت دوربین افت خواهد کرد.

درگاه‌های کارت حافظه دوربین Z8

سیستم فوکوس خودکار دوربین Z8

بسیاری از مشخصات فنی دوربین Z8 و Z9 مشابه هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سیستم فوکوس خودکار این دو دوربین است. به‌این‌ترتیب سیستم فوکوس خودکار دوربین Z8، عملکرد بسیار پاسخگویی در تعقیب سوژه‌های متحرک و تشخیص انواع سوژه‌ها به همراه دارد که باعث شده این دوربین برای عکاسی پرتره و حیات‌وحش گزینه‌ ایده‌آلی باشد.

به گفته نویسنده اصلی مقاله، هنگام آزمایش دوربین در عکاسی پرتره، حتی هنگام عکاسی با سرعت‌های بسیار بالا، سیستم فوکوس خودکار این دوربین عملکرد بسیار پاسخگویی به همراه داشته است، فوکوس بر روی چشم عملکرد بی‌نقصی به همراه داشته و فوکوس بیشتر بر روی عنبیه تنظیم می‌شده تا مژه‌های سوژه.

پرتره ثبت شده به همراه دوربین نیکون زد ۸

توانایی دوربین زد ۸ در تنظیم خودکار فوکوس بر روی چشم انواع سوژه‌ها

به گفته آقای کریس نیکلز، «شاید منطقی به نظر نیاید ولی در هنگام کار با دوربین Z8 به این نتیجه رسیدم که سیستم فوکوس خودکار این دوربین، عملکرد بهتر و دقیق‌تری نسبت به دوربین Z9 دارد.»

آیا دوربین نیکون Z8 داغ می‌کند؟

در تست انجام شده، با استفاده از حداکثر توان دوربین در فیلم‌برداری یا به بیان‌ دقیق‌تر، فیلم‌برداری با رزولوشن 8K، سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در فرمت N-RAW، دوربین بعد از ۴۰ دقیقه فیلم‌برداری خاموش شد. اما در خاطر داشته باشید که خروجی فیلم‌برداری به مدت ۴۰ دقیقه با این مشخصات، حجمی ۲ ترابایتی دارد، پس احتمالاً در عمل به فیلم‌برداری طولانی‌تر از ۴۰ دقیقه در چنین حالتی، نخواهید پرداخت.

در ادامه این آزمایش که انجام شده به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز پرداختیم که در این حالت دوربین Z8 توانست تا ۳۵ دقیقه به فیلم‌برداری ادامه دهد. نتایج به‌دست‌آمده، نتایجی قابل‌قبول است، اما اگر به طول زمان بیشتری برای فیلم‌برداری با مشخصات مذکور نیازمندید، دوربین Z9 انتخاب بهتری برایتان خواهد بود. در صورت نیاز به فیلم‌برداری با طول زمان بالا همراه با دوربین Z8، می‌توان با استفاده از حالت sub-sampled با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم، حتی بیشتر از ۱ ساعت همراه با این دوربین به فیلم‌برداری پرداخت.

لازم به ذکر است که با فریم ریت‌های پایین‌تر از ۶۰ فریم بر ثانیه در تمام رزولوشن‌ها می‌توان به همراه Z8 بیش از ۱ ساعت به فیلم‌برداری پرداخت.

ارزش خرید

دوربین Z8 قادر است نیازهای اکثر عکاسان در تمام سطوح را برطرف کند. البته نباید بعضی از قابلیت‌های پیشرفته‌تر دوربین Z9 را نادیده گرفت، اما Z8 توانایی بالایی با قیمتی منطقی به همراه دارد. عملکرد باتری این دوربین قابل‌قبول است و در بیشتر شرایط آب‌وهوایی نامساعد نیز می‌توان از این دوربین استفاده کرد. وجود یک درگاه کارت حافظه CFexpress امکان عکاسی با سرعت‌های بسیار بالا را مهیا کرده است.

دوربین زد ۸ نیکون

عدم وجود پورت Ethernet و GPS داخلی، ممکن است برای بسیاری از عکاس خبرنگاران و عکاسان ورزشی نقطه‌ضعف این دوربین باشد. البته می‌توان با استفاده از تبدیل USB به Ethernet و استفاده از اپلیکیشن در گوشی، این کاستی‌ها را با کمی سختی برطرف کرد. اما به‌هرحال اگر معمولاً نیاز به پورت Ethernet و GPS داخلی دارید؛ دوربین Z9 انتخاب مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

با وجود تمام شباهت‌ها میان دوربین‌های Z8 و Z9 نیکون، دوربین Z9 هنوز بالا رده‌ترین دوربین کمپانی نیکون محسوب می‌شود. اما دوربین Z8 ویژگی‌های گسترده و قابلیت‌های بسیار مشابهی با دوربین Z9 را با قیمتی قابل کمتر در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است.

با بررسی دقیق‌تر، می‌توان به این نتیجه رسید که نیکون برای بازپس‌گیری سهم خود از بازار، دوربینی بسیار قدرتمند را با قیمتی منطقی عرضه کرده است؛ پس باید گفت که دوربین نیکون Z8، ‌به‌طور حتم ارزش خرید دارد.

منبع petapixel.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.