نقد و بررسی دوربین مدیوم فرمت فوجی‌فیلم GFX 100 II

0 514

دوربین فوجی‌فیلم GFX 100 II، جدیدترین دوربین مدیوم فرمت با رزولوشن بالا این کمپانی است که مجهز به سیستم فوکوس خودکار پیشرفته، قابلیت‌های مخصوص فیلم‌برداری حرفه‌ای و بدنه‌ای با طراحی جدید است.

مشخصات اصلی دوربین GFX 100 II

  • سنسور مدیوم فرمت ۱۰۲ مگاپیکسلی BSI CMOS با ابعاد ۳۳×۴۴ میلی‌متر
  • سیستم فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص سوژه توسط هوش مصنوعی
  • تثبیت‌کننده تصویر داخلی با قابلیت خنثی کردن لرزش دوربین تا ۸ استاپ
  • عکاسی پیاپی با سرعت ۸ فریم بر ثانیه
  • قابلیت‌های گسترده در فیلم‌برداری ازجمله امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 8K و فیلم‌برداری آنامورفیک
  • منظره‌یاب با وضوح ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای
  • نمایش Waveform و Vectorscope برای فیلم‌برداری
  • امکان ضبط مستقیم بر روی حافظه SSD
  • پشتیبانی از فضای ابری
  • IPTC metadata

همراه با دوربین GFX 100 II، فوجی‌فیلم لنز GF 55mm f/1.7R و دو لنز تیلت شیفت GF30mm F5.6R WR T/S و GF110mm F5.6R WR T/S نیز معرفی کرده است. کمپانی فوجی‌فیلم با معرفی این محصولات، سری GF لنزهای خود و قابلیت عکاسی معماری به همراه دوربین‌های دارای این مانت را گسترش داده است.

دوربین فوجی GFX 100 II چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

دوربین فوجی‌فیلم GFX 100 II

دوربین جدید GFX 100 II حلقه‌ میانی دوربین‌‌ GFX 100 و دوربین‌ کوچک‌تر و ارزان‌تر GFX 100S است. این دوربین گریپ و باتری کوچک‌تری از GFX 100 دارد، اما منظره‌یاب رزولوشن بالا با قابلیت جداسازی بر روی این دوربین وجود دارد. در بخش عکاسی به ادعادی فوجی‌فیلم این دوربین عملکرد بهینه‌تری ازنظر سرعت و سیستم فوکوس خودکار دارد. در بخش فیلم‌برداری اما، قابلیت‌های گسترده‌ای ازجمله سوئیچ حالت فیلم‌برداری به این دوربین اضافه‌شده است.

سنسور جدید با عملکردی سریع‌تر

سنسور موجود روی دوربین GFX 100 II، سنسوری شبیه به دو دوربین دیگر این سری، اما با عملکردی سریع‌تر است که حساسیت ایزو پایه ۸۰ را در اختیار گذاشته است. همچنین سیستم تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال این دوربین بازطراحی شده است و این موضوع باعث ۲ برابر شدن سرعت خوانش داده این سنسور شده. استفاده از این سنسور جدید در کنار آخرین پردازشگر این کمپانی، یعنی X Processor 5 باعث دستیابی به قابلیت‌های گوناگونی شده که بسیاری از آن‌ها را برای اولین بار در دوربین‌های سری X-H2 شاهد بوده‌ایم.

استفاده از سنسور جدید باعث بهبود عملکرد لرزشگیر دوربین نیز شده است. سیستم لرزشگیر این دوربین با استفاده از اطلاعات بررسی شده از لایو ویو و سنسور ژیروسکوپ، حرکت دوربین به‌طور بهتری نسبت به قبل برآورد می‌کند. سیستم لرزشگیر دوربین GFX 100 II قادر است اثر لرزش دوربین را تا ۸ استاپ، خنثی کند؛ درحالی‌‌که سیستم لرزشگیر دوربین GFX 100 قادر به خنثی کردن لرزش دوربین تا ۵.۵ استاپ است.

یک حالت شبیه‌ساز فیلم جدید نیز با عنوان Reala ACE به دوربین GFX 100 II اضافه شده است که بازسازی یکی فیلم‌های این کمپانی است و رنگ طبیعی به همراه دارد. این حالت شبیه به حالت Provia است، اما Saturation و کنتراست پایین‌تری دارد.

سیستم فوکوس خودکار دوربین GFX 100 II

دوربین GFX 100 II مجهز به سیستم فوکوس خودکاری همانند دوربین‌های جدید سری X-H است. این سیستم قادر به تشخیص سوژه است که باعث عملکرد بهتر قابلیت تعقیب سوژه شده است. این دوربین قادر به شناسایی سوژه‌هایی اعم از حیوانات، پرندگان، اتومبیل، موتورسیکلت و دوچرخه، هواپیما و قطار است.

تعقیب سوژه در هنگام فیلم‌برداری

برخلاف دوربین‌های سری X-H، در هنگام فیلم‌برداری می‌توان از قابلیت‌های تعقیب سوژه استفاده کرد. قابلیتی جدید نیز برای تعقیب سوژه‌های متحرک که دوربین به‌صورت کلی قادر به شناسایی آن‌ها نیست به این دوربین اضافه شده است. وجود این قابلیت جدید، قدمی جدی و روبه‌جلو محسوب می‌شود، امیدواریم که دوربین‌های سری X-H نیز به‌زودی از این ویژگی‌ بهره‌مند شوند.

 حالت عکاسی پیکسل شیفت ۴ عکسی

غیر از حالت عکاسی پیکسل شیفت با ادغام ۱۶ تصویر که تصویری ۴۰۰ مگاپیکسلی در اختیار می‌گذارد، دوربین GFX 100 II حالتی برای ادغام ۴ عکس نیز دارد. در این حالت ۴ عکس برای دستیابی به اطلاعات موجود در رنگ‌های قرمز، آبی و سبز و موقعیت پیکسلی آن‌ها ثبت می‌شوند. با استفاده از این حالت، علاوه بر رزولوشن، دقت رنگ تصاویر نیز افزایش خواهد یافت.

مقایسه دوربین GFX 100 II با سایر دوربین‌های ۱۰۰ مگاپیکسلی

تنها نمونه‌های ۱۰۰ مگاپیکسلی حال حاضر سایر دوربین‌های سری GFX 100 و دوربین هاسلبلاد X2D 100c محسوب می‌شوند. بااینکه تمام این دوربین‌ها اساساً سنسوری مشابه دارند، اما دوربین‌هایی متفاوت با قابلیت‌های متفاوتی هستند.

Fujifilm GFX 100 II

Hasselblad X2D 100C Fujifilm GFX 100S

Fujifilm GFX 100

قیمت دلاری

$7500 $8200 $6000 $10,000
رزولوشن ۱۰۲ مگاپیکسل ۱۰۲ مگاپیکسل ۱۰۲ مگاپیکسل

۱۰۲ مگاپیکسل

ابعاد سنسور

۴۴×۳۳ میلی‌متر ۴۴×۳۳ میلی‌متر ۴۴×۳۳ میلی‌متر ۴۴×۳۳ میلی‌متر
تثبیت‌کننده تصویر تا ۸ استاپ تا ۷ استاپ تا ۶ استاپ

تا ۵.۵ استاپ

عکاسی پیاپی

۸ فریم بر ثانیه ۵.۷ فریم بر ثانیه ۵ فریم بر ثانیه ۵ فریم بر ثانیه
حداکثر سرعت شاتر 1/4000 sec 1/4000 sec* 1/4000 sec

1/4000 sec

رزولوشن و بزرگنمایی منظره‌یاب

۹.۴۴ میلیون نقطه / ۱.۰۰ برابر ۵.۷۶ میلیون نقطه / ۱.۰۰ برابر ۳.۶۹ میلیون نقطه / ۰.۷۷ برابر ۵.۷۶ میلیون نقطه / ۰.۸۶ برابر
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری 8K (UHD or DCI) up to 30p
4K (UHD or DCI) up to 60p
عدم قابلیت فیلم‌برداری 4K (UHD or DCI) up to 30p

4K (UHD or DCI) up to 30p

نمایشگر پشتی

۳.۲ اینچی با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای – قابلیت تیلت ۳.۶ اینچی با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای – قابلیت تیلت ۳.۶ اینچی با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای – قابلیت تیلت

۳.۶ اینچی با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای – قابلیت تیلت

کارت حافظه

1x CFe Type B
1x SD (UHS II)
قابلیت استفاده از هارد SSD اکسترنال
۱ ترابایت حافظه SSD داخلی
1x CFe Type B
2x SD (UHS II) 2x SD (UHS II)
دوام باتری CIPA (هنگام استفاده از نمایشگر) ۵۴۰ ۴۲۰ ۴۶۰

۸۰۰

وزن

۱۰۳۰ گرم ۸۹۵ گرم ۹۰۰ گرم ۱۳۲۰ گرم
ابعاد ۱۵۲×۱۱۷×۹۹ میلی‌متر ۱۴۹×۱۰۶×۷۵ میلی‌متر ۱۵۰×۱۰۴×۹۲ میلی‌متر

۱۵۶×۱۶۴×۱۰۳ میلی‌متر

 

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.