نقد و بررسی آیفون‌های ۱۵ پرو و پرو مکس برای عکاس‌ها

گوشی‌های آیفون‌ ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، ویژگی‌های جدیدی ازجمله استفاده از تراشه قدرتمند با امکان اجرای نسل جدید بازی‌ها، پورت USB-C و قابلیت‌های متنوع و کارآمد در عکاسی به همراه دارند.

0 472

مقایسه حس استفاده از آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس با دوربین عکاسی

به عقیده آقای کریس نیکولاس، عکاس و منتقد و نویسنده این نقد، حس گوشی‌های هوشمند در دست هیچ‌وقت نمی‌تواند همانند دوربین باشد. دوربین‌ها دارای دکمه‌های کنترلی متنوعی هستند و به‌واسطه شکل بدنه آن‌ها، به‌صورت مطمئنی در دست قرار می‌گیرند. در گوشی‌ها به دلیل عدم امکان تغییر زاویه قرارگیری نمایشگر، نمی‌توان در زاویه‌های خاص به‌راحتی با آن‌ها فیلم‌برداری کرد. البته بسیاری از این مشکلات را می‌توان تا حدی با نصب گوشی بر روی کیج حل کرد. با وجود این، گوشی‌های هوشمند نیز مزیت‌هایی مانند وزن سبک و اندازه کوچک در مقایسه با دوربین‌ها به همراه دارند. به‌عبارت‌دیگر شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت گوشی‌های هوشمند در مقایسه با دوربین‌ را امکان حمل و جابه‌جایی بی‌دردسر آن‌ها دانست. آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس با دوربین‌هایی قدرتمند به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده‌اند تا تجربه کاربری بهتری را در زمینه عکاسی برای کاربران فراهم کنند.

تصویر ثبت شده به همراه آیفون ۱۵ پرو

گوشی‌های آیفون‌ ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس دارای بدنه‌ای تیتانیومی هستند، استفاده از این فلز در بدنه این گوشی‌ها باعث کاهش وزن ۵۰ گرمی این گوشی‌ها در مقایسه با نمونه‌های قبلی شده است. نمایشگر حداکثر نرخ بازسازی در نمایشگر گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس ۱۲۰ هرتز است و روشنایی آن‌ها نیز تا ۲۰۰۰ نیت قابل‌افزایش است. نمایشگر این گوشی‌ها روشنایی رضایت‌بخشی حتی در زیر آفتاب شدید در اختیارتان می‌گذارد.

پورت USB-C آیفون ۱۵

آیفون‌های ۱۵ پرو و پرو مکس دارای نمایشگرهایی با ابعاد ۶.۱ و ۶.۷ اینچی هستند. استفاده از بدنه تیتانیومی و حاشیه‌ باریک‌تر باعث کاهش اندازه این گوشی‌ها در مقایسه با نسل قبلی شده، البته این مقدار تنها ۱ میلی‌متر است. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این گوشی‌ها در عکاسی نسبت به نسخه‌های قبلی، برخورداری از دکمه جدید و قابل شخصی‌سازی است که به‌جای سوییچ سایلنت در این گوشی‌ها قرار دارد. با تنظیم این دکمه روی دوربین گوشی، گوشی شما برای مواقعی که نیاز است بدون معطلی از لحظه‌ای عکاسی کنید، آماده خواهد بود.

ماژول دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس همراه با لنز ۱۲۰ میلی‌متری

استفاده از پردازشگر جدید A17  باعث شده بتوان به‌صورت پیاپی و با حداقل تأخیر با فرمت Raw با آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس عکاسی کرد. به‌طورکلی سرعت پردازش سری پرو آیفون‌های ۱۵، نسبت به نسل قبلی افزایش یافته و حتی در هنگام عکاسی در حالت ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت RAW یا HEIF نیز این گوشی‌ها سرعت کافی را در اختیارتان خواهند گذاشت.

وایت بالانس و دقت رنگ عالی در عکس‌های ثبت شده به همراه سری پرو آیفون ۱۵

ماژول دوربین آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس

سری پروی آیفون‌های ۱۵ دارای ۷ لنز هستند. البته تنها ۳ دوربین را در این گوشی‌ها می‌بینیم و لنزهایی که ظاهراً شاهد آن‌ها نیستیم، وظیفه تغییر زاویه دید را به عهده دارند. به گفته اپل این ۷ لنز شامل یک لنز ماکرو، یک لنز الترا واید ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2، یک لنز ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.78 به‌عنوان دوربین اصلی، لنزهای ۲۸ و ۳۵ میلی‌متری، لنز زوم ۲ برابری ۴۸ میلی‌متری، لنز ۷۷ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8 که در آیفون ۱۴ پرو نیز وجود داشت و لنز ۱۲۰ میلی‌متری f/2.8 که تنها روی آیفون ۱۵ پرو مکس وجود دارد.

تصویر ثبت شده به همراه لنز ۱۲۰ میلی‌متری آیفون ۱۵ پرو مکس

لازم به ذکر است که تنها تفاوت میان سری ۱۴ پرو و ۱۵ پرو، وجود لنز ۱۲۰ میلی‌متری در آیفون ۱۵ پرو مکس است. البته به گفته اپل، کوتینگ موجود روی عدسی‌های لنزهای دوربین گوشی‌های جدید نیز تغییر کرده است. لنز جدید ۱۲۰ میلی‌متری آیفون ۱۵ پرو مکس برای عکاسی پرتره و عکاسی از سوژه‌های دور، بسیار کارآمد است. تثبیت‌کننده تصویر این گوشی‌ها، عملکرد جالب‌توجهی دارد و امکان عکاسی بدون وجود اثر لرزش را در اختیار کاربر گذاشته است. دوربین تله این گوشی‌ها وضوحی ۱۲ مگاپیکسلی دارد که با توجه به سنسور کوچک (در مقایسه با دوربین‌های عکاسی)، هنگام عکاسی در شرایط نوری ضعیف در خروجی کار شاهد نویز خواهیم بود. به‌این‌ترتیب، تفاوت‌های اصلی میان آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس، وجود لنز تله‌فتو و نمایشگر بزرگ‌تر در نسخه پرو مکس است.

پدیده فلر کنترل شده در عکس‌های ثبت شده به همراه آیفون‌های ۱۵ پرو و پرو مکس

کیفیت تصویر دوربین‌های آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس

دوربین‌های آیفون‌های ۱۵ نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر چندانی نکرده، اما به‌واسطه وجود پردازشگر جدید A17 در کیفیت خروجی تصاویر این گوشی‌ها، شاهد بهبود قابل‌توجهی هستیم. همچنین در حالت پرتره در این گوشی‌ها می‌توانیم بعد از ثبت عکس، تصمیم به تار شدن پس‌زمینه بگیریم. البته این کار فقط به‌صورت نرم‌افزاری انجام نمی‌شود و به‌هنگام عکاسی تمام اطلاعات عمق‌یابی ذخیره می‌شود. تار شدن موهای اطراف چهره در حالت پرتره، بهبود یافته است. لنز جدید ۱۲۰ میلی‌متری، عمق میدان نسبتاً خوبی در اختیار می‌گذارد.

عمق میدان کم و البته شبیه‌سازی شده

علاوه بر حالت عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت Apple Pro RAW، حالت عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت HEIF نیز به این گوشی اضافه شده است. جزئیات بیشتری در تصاویر با استفاده از حالت جدید در اختیار خواهد بود و این حالت برای اوقاتی که نمی‌خواهیم تنظیم نوردهی را برای بعد موکول کنیم، کارایی دارد. تصاویر ثبت‌شده با آیفون‌های ۱۵ سری پرو، داینامیک رنج قابل قبولی دارند. البته دامنه داینامیکی تصاویر ثبت‌شده با این گوشی‌ها، آن‌قدر گسترده نیست که خروجی کار بتواند پتانسیل نمایشگرهای HDR را به نمایش بگذارد. اما به‌هرحال خروجی تصویر سری پرو آیفون‌ ۱۵ برای اوقاتی که به تصاویری با رزولوشن بالا، اما حجم کم نیازمندیم، ایده‌آل است.

تصویر ثبت شده به همراه آیفون ۱۵ پرو مکس

به عقیده نویسنده این نقد، امکان ثبت فایل‌های ۲۴ مگاپیکسلی با فرمت HEIF در این سری از گوشی‌های اپل، جزو بزرگ‌ترین تغییرات نسبت به نسخه‌های پیشین هستند. می‌توان این فایل‌ها را با دوربین اصلی گوشی در فواصل کانونی ۲۴، ۲۸ و ۳۵ میلی‌متری ثبت کرد. فایل‌های ثبت‌شده در این حالت، حداکثر مشخصات فضای رنگی HDR را به همراه دارند و با استفاده از موتور Photonic اپل، می‌توان به تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی از این فایل‌ها دست پیدا کرد که در این حالت، رزولوشنی دو برابر سری ۱۴ پرو در اختیار خواهد بود.

در این فرمت جدید از فایل، جزئیات بسیار بالایی در فایل ثبت خواهد شد. اگر می‌خواهید خروجی کار را در فضای مجازی آپلود کنید، جزئیات بالای این فایل، آن‌چنان کارایی نخواهد داشت. اما اگر در موقعیت‌های مختلف می‌خواهید تصویر ثبت‌شده را کراپ کنید، روی نمایشگر بزرگ نمایش دهید یا هنگام نمایش تصویر روی آن بزرگنمایی اعمال کنید، این نوع فایل برایتان بسیار کارآمد خواهد بود.

حالت عکاسی در شب با دقت رنگ بالا

تغییراتی در حالت عکاسی در شب نیز اعمال شده و به لطف این موضوع، امکان استفاده از فضای رنگ ۱۶ بیتی در این حالت میسر شده است. به‌طورکلی شاهد تغییر چندانی در مقدار نویز، تنظیم روشنایی در نوردهی تصویر و دسترسی به حالت عکاسی در شب به وجود نیامده است، اما دقت رنگ تا حدودی نسبت به آیفون‌های ۱۴ سری پرو در این سری افزایش یافته است.

عکس ثبت شده به همراه سری پرو آیفون ۱۵

جمع‌بندی

می‌توان گفت که تغییرات اعمال‌شده روی آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس نسبت به نمونه‌های قبلی، تغییراتی جزئی هستند. دوربین‌های مشابه، نمایشگرهای مشابه و باتری‌های مشابهی در این گوشی‌ها استفاده شده است. اما تغییراتی جهت بهبود تجربه کار با دوربین این گوشی‌ها انجام شده و یک دکمه هم به این گوشی‌ها اضافه شده است که با این‌که این تغییرات نیز، تغییرات بزرگی محسوب نمی‌شوند؛ اما تغییرات کارآمدی هستند.

بیشتر تغییرات و پیشرفت‌های موجود در دوربین‌های سری پرو آیفون‌های ۱۵، به لطف استفاده از پردازشگر جدید A17 میسر شده است. کیفیت خروجی دوربین اصلی این گوشی‌ها افزایش یافته و تمام قابلیت‌ها و حالت‌های عکاسی ازجمله حالت پرتره و حالت عکاسی در شب نیز دچار پیشرفت شده است. به‌طورکلی هنگام استفاده از دوربین آیفون‌های ۱۵ سری پرو، همه‌چیز سریع‌تر، واضح‌تر و تمیزتر به نظر می‌رسد.

منبع Petapixel
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.