نقد و بررسی لنز کانن RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z

0 749

لنز RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z با برخورداری از دامنه فاصله کانونی ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری و حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 رویای بسیاری از افراد بوده است که سرانجام کانن آن را طراحی و تولید کرده است. به عنوان یک لنز هیبریدی، این لنز برای افرادی که به ابعاد لنزهای سینمایی عادت دارند، ابعاد این لنز منطقی به نظر می‌رسد، اما به علت ابعاد بزرگ‌تر از لنز ۷۰-۲۴ میلی‌متری f/2.8 ممکن است ابعاد این لنز برای عکاسان کمی بزرگ‌ به نظر آید. خروجی تصاویر ثبت شده به همراه این لنز در تمام بازه زوم، بسیار شارپ و باکیفیت است.

نقاط قوت لنز RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z:

  • حداکثر گشودگی دیافراگم ثابت f/2.8 در تمام بازه زوم
  • انتخابی ایده‌آل برای عکاسی و فیلم‌برداری
  • کیفیت تصویر عالی

نقاط منفی RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z:

  • حلقه دیافراگم تنها در فیلم‌برداری قابل‌استفاده است
  • قیمت بالا

مدت‌ها است که لنزهایی مانند 24-105mm f/4 و 24-70mm f/2.8 جزو محبوب‌ترین لنزها میان کاربران است. این لنزها در میان تجهیزات اکثر عکاس‌ها وجود دارد و لنزهای استثنایی برای اکثر افراد محسوب می‌شوند. اما با وجود پیشرفت کیفیت اپتیکال و سیستم فوکوس در هر یک از نسل‌های این لنز، این لنزها دیگر برای بسیار هیجان سابق را به همراه ندارند.

کمپانی کانن با شروع مانت RF، مدعی شد که برنامه‌هایی برای عرضه لنزهایی که تابه‌حال وجود نداشته‌اند، دارد. اولین اقدام این کمپانی در جهت ادعای مذکور، عرضه یکی از معدود لنزهای استاندارد زوم هیجان‌انگیز، یعنی لنز RF 28-70mm f/2L USM بوده است. حالا کانن با عرضه لنز RF 24-105mm f/2.8 IS USM Z قدم بزرگی را در جهت ادعای خود برداشته است. این لنز با بازه فاصله کانونی ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری و حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 که در تمام بازه زوم ثابت خواهد ماند، نیاز بسیاری از عکاس‌ها بوده است. این لنز علاوه بر این مشخصات مزیت‌های دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها طراحی هیبریدی یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این لنز است. به گفته کانن این لنز یکی از اولین لنزهایی است که از طراحی جدیدی که باعث می‌شود لنزها هم در فیلم‌برداری و هم در عکاسی کارآمد باشند، بهره‌مند است.

حرف Z که در نام این لنز وجود دارد، بیانگر کلمه زوم و اشاره به قابلیت به معنای پاور زوم دارد. البته این لنز به‌خودی‌خود فاقد پاور زوم است، اما یک اداپتور پاور زوم همراه با این لنز عرضه شده که امکانات جالب‌توجهی را در کنترل بزرگنمایی در اختیار می‌گذارد. لنز RF 24-105mm f/2.8 IS USM Z در کنار لنز RF 28-70mm f/2L USM جزو گران‌ترین لنزهای کانن هستند.

لنز RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z کانن

طراحی و کنترل لنز RF 24-105MM

ازنظر ابعاد لنز RF 24-105mm f/2.8 IS USM Z لنز بزرگی محسوب می‌شود و بیشتر شبیه به لنز RF 100-400mm f/5.6-8 IS USM است تا یک لنز استاندارد زوم؛‌ به‌بیان‌دیگر لنز RF 24-70mm f/2.8L IS USM در کنار ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری جدید کانن، ظاهری جمع‌وجور و قابل حمل دارد. البته در ابتدای متن نیز به این موضوع اشاره کردیم که درصورتی‌که به لنزهای سینمایی عادت داشته باشید، ابعاد این لنز به‌هیچ‌وجه بزرگ نیست، اما احتمالاً برای کسانی که تنها با لنزهای عکاسی کار کرده‌اند، این لنز ابعاد بزرگی دارد. لازم به ذکر است که به علت استفاده هیبریدی و ابعاد این لنز، یک پایه اتصال به‌ سه‌پایه نیز همراه با این محصول عرضه شده است.

این لنز مجهز به سیستم تثبیت‌کننده تصویر با قدرت خنثی‌ کردن لرزش دوربین تا ۵ استاپ است، در صورت استفاده از لنز به همراه دوربین‌هایی که دارای تثبیت‌کننده تصویر داخلی هستند، امکان افزایش اثربخشی این سیستم تا ۸ استاپ وجود دارد.

لنز ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری کانن همراه با پاور زوم

حلقه تنظیم دیافراگم این لنز، تنها در هنگام فیلم‌برداری قابل استفاده است. امکان فعال‌سازی این حلقه کنترلی در عکاسی با آپدیت فریمور بعدی، وجود دارد؛ اما این موضوع در حال حاضر تنها یک امکان است و کمپانی کانن اطلاعاتی در این مورد، منتشر نکرده است. حلقه دیافراگم این لنز مانند لنزهای سونی، عملکردی بی‌صدا به همراه دارد و سوئیچی برای انتخاب حالت پله‌ای/غیر پله‌ای بر روی این وجود ندارد.

لنز ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری کانن همراه با پاور زوم

عملکرد لنز RF 24-105MM

عملکرد این لنز در آزمایش‌های انجام شده، مثال‌زدنی گزارش شده است. تمام عکس‌هایی که با فاصله کانونی ۲۴ تا ۱۰۵ میلی‌متر به همراه این لنز ثبت شده‌اند، شارپ و با کنتراستی عالی بوده‌اند. همچنین نور، کنتراست و دمای رنگ عکس‌ها نیز در تمام بازه زوم، یکپارچگی کاملی داشته‌اند. تست‌های انجام شده توسط سایت Digital Camera World به همراه دوربین EOS R5 انجام شده است.

تصویر ثبت شده به همراه لنز ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری کانن

سیستم فوکوس خودکار USM کانن در لنزهای متعددی خود را ثابت کرده‌ است. این سیستم حتی در لنزهایی با ابعاد بزرگ، همانند این لنز، عملکردی بسیار سریع و بی‌صدا به همراه دارد. سیستم فوکوس خودکار این لنز عملکردی بسیار سریع به‌ همراه دارد و در کسری از ثانیه، فوکوس بر روی نقطه مورد نظر شما تنظیم خواهد شد. فوکوس خودکار این لنز در عکاسی از پرنده‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ خطایی در این آزمایش مشاهده نشده و سیستم فوکوس به‌خوبی سوژه‌ها را تشخیص و آن‌ها را تعقیب کرده است. مشکل تنفس فوکوس (Focus breathing) در این لنز کاملاً کنترل شده است و می‌توان این لنز را اولین لنز هیبریدی دانست که این مشکل را حل کرده است.

تصویر ثبت شده به همراه لنز RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z تصویر ثبت شده به همراه لنز RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z

سیستم تثبیت‌کننده تصویر این لنز قادر است تا ۵ استاپ اثر لرزش دوربین را خنثی کند، این مقدار در هنگام استفاده از لنز به همراه دوربین‌هایی که خود دارای سیستم لرزشگیر داخلی هستند تا ۸ استاپ، قابل افزایش است.

جمع‌بندی اولیه

لنز RF 24-105mm f/2.8 IS USM Z اولین لنز سری لنزهای هیبریدی کانن است. عرضه لنزی با فاصله کانونی ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری و حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 که در تمام بازه زوم، ثابت می‌ماند، مدت زمان طولانی است که آرزوی بسیاری از عکاس‌ها در سراسر جهان است.

این لنز به‌منظور کارایی بالا، هم در عکاسی و هم در فیلم‌برداری طراحی شده است. اما ازنظر ابعاد با مقایسه این لنز با لنزهای ۱۰۵-۲۴ میلی‌متری f/4 و ۷۰-۲۴ میلی‌متری f/2.8، شاهد ابعاد کاملاً بزرگ‌تری هستیم. البته ابعاد این لنز برای علاقه‌مندان به لنزهای سینمایی، تعجب‌آور نیست.

در تست‌های اولیه انجام شده به همراه این لنز، تصاویری بسیار شارپ و باکیفیت در تمام بازه زوم ۲۴ تا ۱۰۵ میلی‌متری، ثبت شده است. شاید تنها مانع برای خرید این محصول، قیمت بالای آن باشد، اما به‌طور حتم بسیاری از حرفه‌ای‌ها در حیطه عکاسی و فیلم‌برداری این لنز را تهیه خواهند کرد.

منبع digitalcameraworld
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.