متالنز؛ فناوری جدید برای ساخت لنزهای بسیار کوچک

0 170

متالنز یکی از فناوری‌های جدید در حیطه نور و ساخت اپتیک است که تا چندی پیش در حد تحقیقات و موضوعی حاشیه‌ای محسوب می‌شد که بیشتر دانشمندان و استارت‌آپ‌های مربوط به این حوزه، آن را دنبال می‌کردند. اما با انتشار خبر ورود کمپانی کانن به این حیطه به نظر می‌رسد که در آینده با پیشرفتی انقلابی در ساخت لنزهایی بسیار کوچک و قابل‌استفاده در گوشی‌های هوشمند روبه‌رو خواهیم شد. شایان‌ذکر است که کانن نه‌تنها در حال فعالیت در ساخت متالنز است، بلکه تجهیزات ساخت این نوع لنزهای کوچک نیز توسط این کمپانی تولید شده‌اند.

رونمایی از متالنز در نمایشگاه EXPO 2023
تجهیزات مربوط به متالنز گوشه‌ای از سالن نمایشگاه خصوصی به‌نمایش گذاشته شده بودند. با این‌که سروصدای زیادی درباره این فناوری نشد، اما انتظار می‌رود متالنز باعث تغییراتی انقلابی در دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها شود.

متالنز چیست؟

متالنزها، لنزهای مسطح و کوچکی هستند که ساختاری کاملاً متفاوت با لنزهای معمولی دارند، اما توانایی جایگزین شدن با لنزهای معمولی را دارند. در این لنزها ذرات نانو و متاسرفیس، جایگزین عدسی‌ها شده‌اند؛ قطعات تشکیل‌دهنده این لنزها، باوجوداین موضوع که شباهتی با عدسی‌هایی که با آن‌ها آشنا هستیم ندارند، اما رفتار مشابهی در برابر نور دارند و باعث ایجاد خمیدگی در مسیر آن می‌شوند. هدف از توسعه متالنز، حذف برآمدگی موجود در قسمت دوربین گوشی‌های هوشمند است.

یک قطعه نمونه که متالنز در آن به‌کار گرفته شده است. خود لنز نقطه روشن وسط قطعه است.
هاون‌طور که می‌بینید قطعه در مسیر نور قرار گرفته است و نور را متمرکز کرده است و نقش لنز را بازی می‌کند.

متالنز، فناوری بسیار جدیدی است و تنها دو سال از اقدام MIT برای ساخت نمونه‌ای اولیه از متالنز با توانایی تغییر فوکوس، بدون وجود قطعات متحرک گذشته است. تا قبل از انتشار خبر فعالیت گسترده کمپانی کانن در حیطه ساخت متالنز، بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه، شرکتی با عنوان متالنز و سامسونگ بوده‌اند.

یک عکس بزرگ‌نمایی‌شده از متالنز. این لنز از مجموعه‌ای از سیلندرهای مختلف با سایزهای متفاوت ساخته می‌شود. همان‌طور که در گوشه پایین سمت راست تصویر می‌بینید، ابعاد ۱ میکرومتر است و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست.

شرکت متالنز به‌تازگی ۳۰ میلیون دلار بودجه برای توسعه متالنز و همین‌طور، سنسوری که اختصاص به این شرکت دارد، تخصیص داده است. همچنین  به گفته سامسونگ استفاده از این تکنولوژی در دوربین گوشی‌های هوشمند، ازآنجاکه لنزهای موجود در ماژول دوربین گوشی‌ها، فضای زیادی را اشغال می‌کنند، می‌تواند کارآمد باشد، به‌ گفته این کمپانی به‌محض آماده‌سازی فناوری متالنز، آن را هم در محصولات خود استفاده خواهد کرد و هم به سایر کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند خواهد فروخت.

متالنزها روی چنین صفحه‌هایی قرار می‌گیرند.

در لنزهای موجود سیستم نوری با ترکیب چند لنز مختلف ساخته می‌شود، اما در متالنز فقط به یک لنز محدب نیاز است. به این ترتیب، ضخامت لنز به‌طرز قابل‌توجهی کمتر خواهد شد. آنچه از فرایند تولید این لنز می‌دانیم این است که متالنز با استفاده از نسل جدید تجهیزات ساخت نیمه‌رسانا تولید می‌شود. تولیدکننده این تجهیزات نیز شرکت کانن است. به این ترتیب، این امکان فراهم می‌شود که با استفاده از پرس کردن، به متریال فرم محدب مورد نیاز را بخشید. نکته مهم این است که این فرایند علاوه بر نازک شدن لنز، باعث می‌شود هزینه تولید بسیار کاهش پیدا کند و سرعت تولید افزایش یابد.

لنز که قبلاً باید از ترکیبی از چندین لنز ساخته می‌شد، حالا با یک متالنز و یک لنز محدب جایگزین می‌شود. بنابراین لنز خیلی نازک‌تر و سبک‌تر می‌شود و هزینه ساخت آن نیز کمتر می‌شود. به‌اضافه این‌که این موضوع باعث می‌شود بیرون‌زدگی پشت گوشی، از بین برود.

نمایشگاه سالانه Canon EXPO 2023

کمپانی کانن به‌صورت سالانه، رویدادی خصوصی با نام EXPO برگزار می‌کند که عموم مردم امکان شرکت در آن را ندارند. کانن در این نمایشگاه، آخرین فناوری‌های خود را در معرض نمایش می‌گذارد. در میان تمام محصولات و فناوری‌های جدیدی که در این نمایشگاه وجود داشتند، متالنز برای بسیاری از جذابیت بیشتری برخوردار بود.

متالنز با استفاده از تجهیزات تولید نیمه‌رساناها تولید می‌شود.

نمونه ساخته‌شده توسط کانن، یک لنز به ضخامت کمتر از ۱ میلی‌متر است که به دلیل اندازه کوچک و قابلیت ایفای نقش به‌جای چند لنز، می‌تواند در آینده ضخامت گوشی‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. به‌این‌ترتیب، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه‌چندان دور با استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند، دیگر شاهد بیرون‌زدگی ماژول دوربین در پشت گوشی‌های هوشمند نباشیم.

منبع news.mynavi.jp
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.