چطور فریمور دوربین خود را آپدیت کنیم؟

4 7,806

یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام کار با دوربین‌های دیجیتال باید حواسمان به آن باشد، اطمینان از نصب آخرین نسخه از فریمور دوربین‌ که شرکت سازنده آن را ارائه داده، است. با به‌روزرسانی فریمور دوربین خود مطمئن خواهید بود که دوربین عملکردی پاسخگو از خود نشان می‌دهد و اگر در نسخه نرم‌افزاری قبلی ایراداتی وجود داشته، آن ایراد‌ها برطرف شده‌اند. در این متن آموزش قدم‌به‌قدمی از چگونگی آپدیت فریمور دوربین‌های دیجیتال پیش رو خواهید داشت.

فریمور یا Firmware دوربین دیجیتال چیست؟

فریمور نرم‌افزاری است که در حافظه داخلی دوربین‌های مختلف ازجمله دوربین‌های DSLR،‌ بدون آینه، دوربین‌های خانگی و یا هر نوع دیگری از دوربین‌های دیجیتال، نصب شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که فریمور دوربین همان سیستم عامل آن است و همانطور که در گوشی‌های هوشمند و یا کامپیوترها باید در طول زمان سیستم عامل دستگاه‌ها به‌روزرسانی شوند تا عملکرد خوبی داشته باشند؛ دوربین‌ها هم خارج از این قاعده نیستند و باید در طول زمان فریمور آن‌ها را آپدیت کنیم.
البته به‌روزرسانی‌هایی که برای نسخه نرم‌افزاری دوربین‌ها ارائه می‌شود؛ برخلاف اتفاقی که در گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم، تغییر چندانی و قابل دیدی را در تنظیمات دوربین اعمال نمی‌کنند و معمولات تنها باعث جلوگیری از بروز مشکلات و یا حل ایرادات کوچک می‌شوند. اما با این‌ حساب نیز پیشنهاد می‌شود که همیشه آخرین نسخه از فریمور ارائه شده را بر روی دوربین نصب کنیم.
برخلاف سایر دستگاه‌ها که می‌توان آن‌ها را به‌سادگی به اینترنت متصل کرد و سیستم عامل آن‌ها را آپدیت نمود؛ دوربین‌ها به چند مرحله اضافی برای به‌روزرسانی فریمور نیاز دارند. در اکثر مواقع کاربر باید فریمور جدید را از سایت سازنده دوربین دانلود، دوربین را به کامپیوتر متصل و از طریق کارت حافظه فایل به‌روزرسانی را به دوربین انتقال دهد.
برندهای مختلف دوربین روش‌ مختلفی نیز برای بروزرسانی فریمور در نظر گرفته‌اند، اما کلیت امر آپدیت فریمور در تمام دوربین‌ها تقریبا یکسان است.

به چه چیزهایی برای آپدیت فریمور دوربین نیاز خواهید داشت؟

• دوربین دیجیتالی که باتری آن کاملا شارژ باشد
• یک کارت حافظه سازگار با دوربین
• کامپیوتر
• رم ریدر (اگر کامپیوتر شما درگاه کارت حافظه ندارد)

مرحله اول

مطلع شدن از فریموری که در حال حاضر بر روی دوربین نصب شده است

قبل از اقدام به آپدیت فریمور دوربین لازم است که بدانید که آیا طی کردن مراحل به‌روزرسانی فریمور ضرورت دارد یا خیر. برای این کار باید به تنظیمات دوربین خود بروید و دنبال عبارت firmware version و یا چیزی شبیه به آن بگردید، سپس عدد ورژن نصب شده در دوربین خود را با عددی که در سایت سازنده دوربین به عنوان جدیدترین فریمور قید شده است، مقایسه کنید.

مرحله دوم

مقایسه Firmware نصب شده بر روی دوربین با آخرین فریمور ارائه شده

تمام تولیدکنندگان دوربین در وبسایت خود قسمتی با عنوان پشتیبانی (support) دارند که در آن قسمت اطلاعاتی در مورد آخرین آپدیت‌های نرم‌افزاری برای تمام دوربین‌های ساخته شده توسط آن شرکت در اختیار کاربران می‌گذارند. علاوه‌بر فایل نرم‌افزاری در این قسمت سایت، شرکت‌ها دستورالعمل مرحله به مرحله‌ای نیز برای انجام ایمن به‌روزرسانی‌ها برای کاربران مهیا کرده‌اند.

تصویر بالا مربوط به صفحه به‌روزرسانی دوربین بدون آینه R5 کانن است که اطلاعات مربوطه و آپدیت‌های فریمور در این صفحه موجود است.
اگر متوجه این موضوع شدید که آخرین نسخه نرم‌افزاری بر روی دوربین شما هنوز نصب نشده است، می‌توانید مراحل بعدی به‌روز رسانی را که شامل دانلود نسخه نرم‌افزاری بر روی کامپیوتر است، انجام دهید.
می‌توانید با کلیک بر روی لینک‌های زیر به صفحه پشتیبانی شرکت‌های دوربین سازی مختلف دسترسی داشته باشید:

دانلود فریمور دوربین‌های مختلف:

• کانن
• نیکون
• سونی
• فوجی‌فیلم
• پاناسونیک
• المپوس
• لایکا
• هسلبلاد (دانلود به‌روز رسانی‌ها نیازمند ساخت اکانت است)

مرحله سوم

دانلود آپدیت فریمور دوربین با استفاده از کامپیوتر

اگر بعد از بررسی و مقایسه ورژن Firmware نصب شده بر روی دوربین متوجه آن شدید که ورژن ارائه شده در سایت دوربینتان جدیدتر از ورژن موجود در دوربین شما است، باید فایل ارائه شده را دانلود کنید تا بتوانید آن را بر روی دوربین اجرا کنید. لینک دانلود فریمور در سایت‌های سازنده دوربین‌ها معمولا یک فایل اجرایی که برای سیستم عامل ویندوز .exe و برای سیستم عامل مک .dmg است را در اختیار کاربران می‌گذارد.

فایل ارائه شده را در پوشه‌ای که می‌خواهید دانلود کنید. اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، احتمالا فایل‌ به صورت فشرده در اختیار شما گذاشته خواهد شد که بعد از دانلود باید فایل فشرده شده را با نرم‌افزارهای مربوطه باز کنید.

مرحله چهارم

شارژ کامل باتری دوربین

قبل از انجام پروسه به‌روز رسانی فریمور دوربین، شارژ کردن کامل باتری دوربین از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. به‌روز رسانی در بعضی از اوقات ممکن است مدت زیادی به طول انجامد و اگر شارژ باتری دوربین شما قبل از اتمام مراحل به‌روز رسانی تمام شود، پروسه آپدیت نصفه نیمه می‌ماند و در اثر همین موضوع ممکن است مشکلات جدی برای دوربین شما پیش بیاید.

مرحله پنجم

فرمت کردن کارت حافظه

قبل از انجام به‌روز رسانی Firmware باید کارت حافظه دوربین خود را برای این منظور با فرمت کردن آن، آماده کنید. اما حتما قبل از فرمت کردن کارت حافظه، آن را چک کنید تا اطلاعات مهمی در آن نداشته باشید. بهتر است که یک کارت حافظه با حجم پایین به صورت جداگانه برای انجام آپدیت‌ها داشته باشید.

برای فرمت کردن کارت حافظه باید آن را در داخل دوربین خود قرار دهید و گزینه فرمت کارت حافظه را در منو دوربین پیدا کنید. اگر نتوانستید این گزینه را در منو دوربین پیدا کنید، بهتر است که به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه کنید. بعد از پیدا کردن و انتخاب این گزینه تاییدیه نهایی را انجام دهید و منتظر بمانید تا عملیات فرمت کردن کارت حافظه به اتمام برسد.

مرحله ششم

فایل دانلود شده آپدیت فریمور را بر روی کارت حافظه کپی کنید

مرحله بعدی شامل کپی کردن فریمور دانلود شده بر روی کارت حافظه‌ای که آن را فرمت کرده‌اید است. کارت حافظه فرمت شده را از دوربین خود خارج کنید و آن را درون رم ریدر متصل به کامپیوتر و یا اگر کامپیوتر شما دارای درگاه کارت حافظه است در آن قسمت قرار دهید. بعد از شناخته شدن کارت حافظه توسط کامپیوتر، فایل‌ دانلود شده را بدون ساختن پوشه اضافی در کارت حافظه کپی کنید. بعد از کپی شدن کامل فایل دانلود شده در کارت حافظه، آن را از کامپیوتر جدا کنید و سراغ مرحله آخر آپدیت بروید.

مرحله هفتم

نصب آپدیت فریمور بر روی دوربین

دوربین خود را روشن کنید و کارت حافظه دارای فایل آپدیت را در دوربین قرار دهید. به منویی که قبلا برای مطلع شدن از ورژن فریمور رفته بودید مراجعه کنید، در آن قسمت باید گزینه‌ای با عنوان Update و یا Install Update برای شما قابل مشاهده باشد. این گزینه را انتخاب کنید تا به‌روز رسانی فریمور دوربین شروع شود.
نکته: مهم است که در هنگام انجام به‌روز رسانی دوربین را در دست نداشته باشید و آن را به حال خود رها کنید. احتمالا بر روی صفحه نمایشگر دوربین نیز پیامی با محتوای این موضوع که به‌هیچ‌وجه در هنگام به‌روز رسانی دوربین را خاموش نکنید برای شما ظاهر خواهد شد. اگر به‌روز رسانی به صورت کامل انجام نشود و یا دوربین خاموش شود، ممکن است مشکلات جدی برای دوربین شما پیش آید، پس حتما در خاطر داشته باشید که به محض شروع به‌روز رسانی به‌هیچ‌وجه دوربین را در دست نداشته باشید.

بعد از اتمام پروسه آپدیت شدن فریمور، بر روی نمایشگر دوربین این موضوع به شما اعلام خواهد شد. بعد از دریافت پیام اتمام پروسه، باید دوربین خود را خاموش و دوباره روشن کنید. بعد از انجام این کار می‌توانید به قسمت مربوطه برای چک کردن ورژن فریمور بروید و از آپدیت شدن فریمور مطمئن شوید.

اگر در هنگام به‌روز رسانی مشکلی پیش آمد، چکار کنیم؟

معمولا پروسه به‌روزرسانی فریمور دوربین آسان است و در هنگام انجام آن اگر دوربین را به حال خود بگذارید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما با این حال همیشه ممکن است که مشکلاتی پیش آید و اگر در هنگام آپدیت دوربین شما خاموش شد و یا بعد از خاموش و روشن کردن دوربین، دوربین عملکرد درستی نداشت، مضطرب نشوید و به صفحه پشتیبانی دوربین مراجعه کنید. احتمالا در قسمت پشتیبانی سایت، راه‌حل‌هایی برای این نوع موقعیت‌ها برای کاربران در نظر گرفته شده است.
با جستجوی مشکل خود در اینترنت نیز احتمالا به کاربران دیگری که این مشکل خاص برایشان پیش آمده، بر خواهید خورد و می‌توانید نظر آن‌ها را نیز بخوانید.
اما در بعضی از اوقات ممکن است که بدترین اتفاق ممکن افتاده باشد و در چنین شرایطی نیاز به تماس با پشتیبانی شرکت سازنده دوربین خود داشته باشید و یا دوربین را به یک متخصص نشان دهید.

نکته ویژه برای آپدیت فریمور دوربین‌های نیکون

مراحلی که برای شما خوانندگان عزیز ذکر کردیم برای به طور کل برای اکثریت برندهای دوربین‌ها قابل اجرا است. بعضی از دوربین‌ها قابلیت به‌روز رسانی فریمور را به صورت مستقیم و با اتصال مستقیم دوربین به اینترنت نیز برای کاربران فراهم کرده‌اند. هنگام مراجعه به صفحات پشتیبانی که در بالا برای شما قرار داده‌ایم، می‌توانید با مراجعه به صفحه اختصاصی پشتیبانی دوربین روش دقیق به‌روز رسانی فریمور دوربین خود را مشاهده کنید.
اما برای دوربین‌های نیکون ممکن است قسمت‌های مختلفی از فریمور وجود داشته باشد. با توجه به مدل دوربین ممکن است که هنگام مراجعه به قسمت به‌روز رسانی سایت نیکون، با عباراتی مانند ورژن A، B، C و یا L مواجه شوید. برای انجام دقیق آپدیت باید راهنمای آپدیت را مطالعه کنید تا متوجه شوید که کدام‌ یک از این قسمت‌ها برای آپدیت دوربین شما باید دانلود و در مراحل بعدی به‌روز رسانی استفاده شود.
لازم به ذکر است که ورژن‌های فریمور A، B و C به‌طور کلی برای سیستم عامل دوربین و ورژن L برای لنز دوربین است.
سایر قسمت‌های به‌روز رسانی در دوربین‌های نیکون دقیقا مانند مراحلی است که در اختیار شما قرار داده‌ایم. تنها باید بررسی کنید که کدام قسمت‌ها از فایل‌های ارائه شده را نیاز به دانلود و استفاده در به‌روز رسانی خواهید داشت.
همچنین لازم است که بدانید شرکت نیکون برای تمام مدل‌های دوربین‌های خود چند فایل به‌روز رسانی را برای آپدیت فریمور در اختیار کاربران قرار نداده‌ است و در بسیاری از مدل‌ها مانند سایر برندها با دانلود و نصب تنها یک فایل می‌توانید عملیات آپدیت را انجام دهید.

تبریک! فریمور دوربین‌ شما به‌روز شده است

آپدیت فریمور دوربین عملیاتی بسیار ساده و بدون پیچیدگی است. با انجام این کار می‌توانید عملکرد دوربین خود را بهبود بخشید و یا حتی در بعضی از دوربین‌ها، قابلیت‌های جدیدی را به دوربین اضافه کنید. در نهایت با به‌روز رسانی سیستم عامل دوربین خود، دوربینی پاسخگوتر و قابل‌ اعتماد‌تر خواهید داشت.

تجربه شما از آپدیت فریمور دوربین‌تان چطور بوده است؟ اگر نکته‌ای مد نظرتان است آن را با ما هم در میان بگذارید.

منبع PetaPixel
4 نظرات
  1. نیما می‌گوید

    ممنون که لینک دانلود firmware ه دوربین ها رو هم گذاشتید :)))

  2. محمد می‌گوید

    سلام فایل رو با چه برنامه ای باز کنیم

    1. گروه نویسندگان می‌گوید

      سلام، در صورت فشرده‌ بودن تنها لازم است فایل را با نرم‌افزارهای مربوطه مانند (winrar, winzip) از حالت فشرده‌شده خارج کنید، فایل‌ها را در کارت حافظه دوربین کپی کنید، دوربین قادر به شناسایی فایل‌های آپدیت خود خواهد بود.

  3. ابراهیم می‌گوید

    خسته نباشید… چطور میشه با نرم افزار ایزو رو به ۲۵۰۰۰ هزار برسونم
    دوربین g7ll
    در حال حاضر ۱۲۵۰۰ ایزو هست

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.