آیا پیشرفت هوش مصنوعی، عکاسی را در خطر خواهد انداخت؟

عکاسی بخشی از هنر است که دائماً تکامل پیدا می‌کند. با پیشرفت هوش مصنوعی در میان بسیاری از عکاس‌ها این سؤال پیش می‌آید که آیا باید از هوش مصنوعی بترسیم؟

0 449

عکاسی شغلی است که خلاقیت نقش بسیار بزرگی در آن دارد. پس اگر فردی به‌عنوان عکاس، نگرانی دارد که پیشرفت تکنولوژی ممکن است به خلاقیت تجاوز کند، محق است. به همین دلیل، بهتر دانستیم که در این متن به این نوع ترس‌ها و تردیدها که ممکن است گریبان بسیاری از عکاسان را گرفته باشد و البته قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در اختیارمان بگذارد، بپردازیم.

انواع ترس‌ها در هنگام مواجهه عکاس با مسئله هوش مصنوعی

ترس از دست دادن کنترل

هیچ عکاسی دوست ندارد که اختیارات و کنترلی که در تمام مراحل عکاسی دارد، دچار محدودیت شود. بعضی از عکاس‌ها نگران این موضوع هستند که ممکن است استفاده از هوش مصنوعی در برخی از مراحل عکاسی، مانند مرحله ویرایش باعث لطمه خوردن به سبک شخصی عکاس شود. 

بااین‌حال بهتر است به‌عنوان عکاس به این موضوع فکر کنیم که هوش مصنوعی، می‌تواند در کنار خلاقیت ما ایفای نقش کند و نه برخلاف آن. با به‌کارگیری صحیح از هوش مصنوعی، این پدیده می‌تواند ابزاری کارآمد برای عکاس باشد و باعث محدودیت در خلاقیت نشود. 

ترس خدشه‌دار شدن اصالت

عکاس‌ها نگران‌اند که هوش مصنوعی با اضافه کردن فیلتر به عکس‌ها، جلوه‌ای مشابه با سبک و سیاق آن‌ها به تمام عکس‌ها اضافه کند و اصالتی که آن‌ها در کار خود دارند، خدشه‌دار شود.

اما درحالی‌که هوش مصنوعی قادر است برخی از مراحل کار را به‌صورت خودکار انجام دهد،‌ باید در خاطر داشته باشیم که زیبایی بی‌انتها است و هوش طبیعی فرد عکاس می‌تواند در هنگام عکاسی و ویرایش با توجه به حس و حال و موقعیت هر عکس، تغییراتی کاملاً مناسب با آن موقعیت بر روی عکس اعمال کند. 

ترس از انقراض خلاقیت در عکاسی

یکی از متداول‌ترین ترس‌ها از هوش مصنوعی در میان عکاس‌ها، موضوع جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای خلاقیت آن‌ها است. اما فراموش نکنیم که هوش مصنوعی، تنها یک ابزار است و هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین چشم‌ها و فنون یک عکاس حرفه‌ای شود. 

ترس از به خطر افتادن موقعیت شغلی

یکی از فراگیرترین ترس‌هایی که از پیشرفت هوش مصنوعی در بین بسیاری از مشاغل، ازجمله عکاسی رخ داده؛ خطر از دست دادن شغل است. بسیاری از عکاس‌ها نگران این موضوع‌اند که هزینه کم و عملکرد خودکار هوش مصنوعی، باعث عدم نیاز جامعه به خدمات آن‌ها در آینده شود. اما دوباره خاطرنشان می‌کنیم که جای نگرانی نیست، هوش مصنوعی هرقدر هوشمندتر شود نیز قادر به رقابت با توانایی و زیبایی‌شناسی یک عکاس حرفه‌ای نخواهد بود. 

به‌جای ترس از هوش مصنوعی، می‌توان از آن به‌عنوان یک دستیار در عکاسی استفاده کرد؛ با این کار سرعت و خلاقیت شما افزایش خواهد یافت. استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان دستیار می‌تواند سرعت جریان کار شما را افزایش دهد و پنجره‌های جدیدی را به سمت خلاقیت برای شما باز کند.

عکاس

وابستگی به هوش مصنوعی

بعضی از عکاس‌ها، ممکن است که نگران این موضوع باشند که در برخی از مراحل کار، مانند کادربندی و یا افزایش کیفیت عکس به هوش مصنوعی وابسته شوند و این وابستگی مانع پیشرفت آن‌ها در مهارت‌های شخصی در موقعیت‌های مختلف شود. البته که این نگرانی نیز مانند سایر ترس‌ها، محتمل و منطقی است، اما با ایجاد تعادل میان استفاده از هوش مصنوعی در برخی از مراحل کار و تکیه‌بر روش‌های سنتی، می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

ملاحظات اخلاقی

بسیاری از عکاس‌ها نگران موضوعات مهمی مانند حریم خصوصی، امنیت اطلاعات و امکان سوءاستفاده از فناوری تشخیص چهره که ممکن است در برخی سرویس‌های هوش مصنوعی وجود داشته باشد، هستند. این نگرانی‌ها کاملاً منطقی هستند و نگرانی جامعه عکاسی جهانی از این موضوع نشان از اخلاق‌مداری این جامعه دارد. باوجوداین نگرانی بهتر است هنگام استفاده از سرویس‌های ارائه‌دهنده هوش مصنوعی از اصالت و قوانین آن‌ها آگاه شویم. همچنین در صورت وجود شک می‌توانیم از این سرویس‌ها در عکاسی پرتره و سایر موقعیت‌ها که با افراد، سوژه عکاسی شما هستند، استفاده نکنید.

نیاز به یادگیری استفاده از هوش مصنوعی

فناوری دائماً در حال پیشرفت است و ممکن است برای بسیاری از افراد حوصله یادگیری استفاده از نرم‌افزارهای ارائه‌دهنده هوش مصنوعی در حوزه عکاسی را نداشته باشند. خوشبختانه منابع بسیاری برای استفاده و یادگیری از سرویس‌های هوش مصنوعی در اختیار علاقه‌مندان است. البته برای یادگیری چگونگی استفاده صحیح از این نرم‌افزارها نیازمند پرداخت هزینه زمانی خواهیم بود، اما به‌طور حتم زمان صرف شده، بعد از یادگیری جبران خواهد شد و سرعت جریان کار شما افزایش خواهد یافت. 

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش سرعت جریان کار

مرحله ویرایش عکس‌ها برای بسیاری از عکاس‌ها جزو سخت‌ترین مراحل است و یکی از بهترین نقاط مثبت استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی، سرعت بخشیدن به پروسه ویرایش تصاویر است. سرویس‌های ارائه‌دهنده هوش مصنوعی مانند Aftershoot با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی، قابلیت‌های فراوانی را بدون هدر رفت زمان در اختیار عکاس‌ها گذاشته‌اند.

ویرایش عکس‌ها

استفاده از این سرویس خاص، امکان ویرایش خودکار و بسیار سریع تصاویر را در اختیار گذاشته است، همچنین به‌واسطه یادگیری سلیقه کاربر، این سرویس با دقت بیش از ۹۰ درصد با سبک شخصی ویرایش شما مطابقت خواهد داشت. به بیان دقیق‌تر، Aftershoot به‌صورت مستمر سلیقه و سبک ویرایش را فرامی‌گیرد؛ پس هرچه با این نرم‌افزار بیشتر کار کنید، نتایجی که در اختیارتان می‌گذارد، رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. استفاده و یادگیری این سرویس می‌تواند تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان شما شود. به‌طور میانگین در هر هفت روز استفاده از Aftershoot باعث می‌شود تا ۱۰ ساعت زمان کمتری صرف ویرایش کنید.

از هوش مصنوعی نترسید و از آن استفاده کنید

برای نتیجه‌گیری می‌توان گفت که عکاس‌های حرفه‌ای نباید از هوش مصنوعی واهمه داشته باشند، بلکه می‌توان به این موضوع به‌عنوان یک ابزار دستیار نگاه کرد. با استفاده از هوش مصنوعی، سرعت جریان کار شما تا حد بسیار زیادی پیشرفت خواهد کرد.

منبع fstoppers.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.