اپیزود 02: وارد کردن عکس‌ها به لایتروم از کارت حافظه

0 1,168

لایتروم از یک روش ویرایشی غیر مخرب استفاده می‌کند. یعنی هر کاری مانند وارد کردن از کارت حافظه که در آن انجام می‌دهید هیچ تاثیری روی فایل‌های اصلی شما ندارد. همانطور که در درس قبلی گفتم، ساختار لایتروم بر اساس کاتالوگ‌ها طراحی شده است. البته معنی کاتالوگ این است که همه کارها و ویرایش‌هایی که روی عکس‌ها انجام می‌دهید در یک جا ذخیره می‌شود. البته طبیعتا شما می‌توانید عکس‌هایتان را در هر جای دیگری ذخیره کنید، عکس‌های شما در کاتالوگ ذخیره نمی‌شوند. بنابراین شما در هنگام استفاده از لایتروم می‌توانید تصاویر خود را در هر جایی از کامپیوتر یا هارد‌های اکسترنال که می‌خواهید قرار دهید. چه حافظه‌ی داخلی کامپیوتر باشد یا از یک هارد اکسترنال استفاده کنید، بهرحال لایتروم دسترسی لازم را به آن‌ها ایجاد خواهد کرد و عکس‌ها را در همان جایی که هستند می‌بیند و روی آنها کار می‌کند.

منظور ما از ایجاد دسترسی، همان وارد کردن یا Import عکس‌ها است. یعنی یک عکس یا یک پوشه عکس را به لایتروم معرفی می‌کنید تا لایتروم بداند آنها در کجای هارد قرار دارند. زمانی که تصاویر خود را در لایتروم وارد می‌کنید، در واقع دارید یک دسترسی ایجاد می‌کنید که به محلی که تصویر شما در آن ذخیره شده است اشاره می‌کند و این عکس‌ها به کاتالوگ لایتروم معرفی می‌شوند. پس از آن، تصاویری که شما در لایتروم مشاهده می‌کنید، یک “پیش‌نمایش از تصاویر اصلی” شما خواهند بود، نه تصویر اصلی.

از آنجایی که لایتروم امکان ویرایش تصویر بدون دستکاری یا اصطلاحا “non-destructive editing”  (غیر مخرب) را به شما می‌دهد، هر تغییری که با لایتروم در عکس‌ها ایجاد کنید، هیچ تاثیری بر روی تصویر اصلی نخواهد داشت. مگر این که تغییرات ایجاد شده را به خارج از لایتروم منتقل کرده یا از آنها خروجی بگیرید. تا قبل از انجام این کار، تصاویر شما تنها در داخل کاتالوگ (در کنار محل تصویر اصلی) دیده خواهند شد. به عبارتی دیگر، در لایتروم، هیچ کاری واقعا روی عکس‌ها اتفاق نمی‌افتد و هر زمانی می‌توانید به قبل از تغییرات ایجاد شده بازگردید.

ما از قبل در گوشی‌های موبایل، با این روش ویرایش آشنا شده‌ایم. می‌دانیم که اغلب برنامه‌های موبایل، فقط عکس‌ها را می‌بینند و اگر تغییری روی آن عکس‌ها دهیم، روی فایل اصلی ذخیره نمی‌شوند. به همین ترتیب اگر کاتالوگ خود را حذف کنید (یا یک عکسی را از داخل آن پاک کنید)، تنها دارید اطلاعاتی مجزا را حذف می‌کنید و تصویر اصلی شما در سر جای خود در همان پوشه اصلی، باقی خواهد ماند.

با ویندوز، چیزی را تغییر ندهید

نکته مهم: از آنجا که کاتالوگ‌های تصاویر در لایتروم، از نام فایل و آدرس آن‌ها برای دسترسی به تصاویر ذخیره شده استفاده می‌کنند، با هر تغییر در نام یا مکان این تصاویر، این دسترسی‌ها از بین خواهند رفت.  بنابراین با این کار، کاتالوگ لایتروم دیگر به تصویر دسترسی نخواهد داشت و پیغام “عدم دسترسی” نمایش می‌دهد. بنابراین اگر هم لازم بود که این‌کار را انجام دهید، بهتر است نام پوشه‌ها یا جای آنها را بعد از معرفی به لایتروم، فقط در داخل خود لایتروم تغییر دهید تا از این تغییرات با خبر شود و پیغام خطا نشان ندهد.

وارد کردن عکس‌ها به کتابخانه لایتروم

در ویدئویی که در این صفحه می‌بینید، امیر یاری، عکاس و مدرس نرم افزارهای گرافیکی، درباره روش‌های وارد کردن عکس به کتابخانه لایتروم برایتان توضیح می‌دهد.

اضافه کردن تصاویر به یک پوشه

در هر زمان تنها می‌توانید به جای وارد کردن همه عکس ها به یک پوشه، فقط تعداد مشخصی از تصاویر را به یک پوشه منتقل کنید. اگر می‌خواهید عکسهایتان را در چند پوشه‌ی متفاوت قرار دهید، می‌توانید خیلی سریع روشی که در ایجا به شما یاد می‌دهم را برای هر مجموعه عکس تکرار کرده و عکس‌هایتان را به صورت جداگانه در پوشه‌های مورد نظر قرار دهید. شاید این کار کمی به نظر طولانی برسد، ولی زمانی که یکی دو دفعه آن را انجام دهید، بسیار ساده خواهد شد.

بر روی گزینه‌ی «Uncheck All» کلیک کنید، چراکه نمی‌خواهیم تمام تصاویر را در یک پوشه قرار دهیم. کلید «Ctrl» را نگه داشته و بر روی تمام تصاویری که می‌خواهید به این پوشه اضافه نمایید کلیک کنید. پس از انتخاب تصاویر خود، پیشنمایش آن‌ها رنگ طوسی روشن به خود خواهد گرفت. همچنین مطمئن شوید که تنها تصاویری فعال هستند که شما انتخاب کرده‌اید. حالا تصاویر انتخاب شده آماده‌ انتقال به یک پوشه هستند. در حال حاضر باید چیزی مشابه زیر در جلویتان قرار داشته باشد:

حال به پنل «Destination» در سمت راست نگاه کرده و از لیست Organize گزینه‌ی into one folder را انتخاب کنید و سپس into subfolder را انتخاب کنید. نامی را برای پوشه‌ی خود انتخاب کنید و کلید Enter را بزنید.

حالا یک پوشه‌ی طوسی شده‌ دیگر را در لیست پوشه‌های موجود در سمت راست مشاهده خواهید کرد. سپس سایر تنظیمات موجود در سمت راست را نیز همانطور که می‌خواهید تنظیم کنید. البته بیشتر این تنظیمات پیشرفته هستند. اگر یک کاربر حرفه‌ای نیستید و تازه در حال آموزش لایتروم هستید، بهتر است تغییری در آن‌ها ایجاد نکنید.

بر روی گزینه‌ی “Import” کلیک کنید تا تصاویر انتخاب شده به پوشه‌ی جدید منتقل شوند (با این کار از کارت حافظه حذف نخواهند شد). این مراحل را به ازای هر تعداد پوشه‌هایی که می‌خواهید ایجاد کنید تکرار کنید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر درباره وارد کردن عکس‌ها به لایتروم سوالی دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید. عکس بخیر

منبع: بلاگ دیج ایمیج

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.