بازهم کلاسیک دیجیتال می‌شود!

8 1,959

df-row-1

بالاخره انتظارها به‌پایان رسید و نیکون دوربین جدید Df را معرفی کرد. بعد از تلاش‌های شرکت‌هایی مثل فوجی‌فیلم که ساخت دوربین‌هایی با طراحی کلاسیک اما با امکانات دیجیتال را (با مدل X100) شروع کرد، حالا نیکون محصولی فوق‌العاده جذاب را معرفی کرده است.

این دوربین ویژگی‌هایی بسیار جذاب دارد: حسگر 16 میلیون پیکسلی مشابه دوربین D4، سیستم نورسنجی 2056 پیکسلی، گستره‌ی حساسیت تقویت‌شده از 50 تا 25600، تا 5 / 5 فریم بر ثانیه عکاسی مستمر، سیستم فوکوس 39 نقطه‌ای مشابه D610، ال‌سی‌دی 2 / 3 اینچی، و انواع کنترل‌های چرخشی روی بدنه مشابه دوربین‌های کلاسیک نیکون دهه‌ی 70 میلادی. قیمت دوربین 2750 دلار در زمان معرفی است و با این وجود احتمالاً طرفداران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. نیکون یک نمونه‌ی مخصوص از لنز 50mm f/1.8G را نیز به‌همراه این دوربین کیت کرده که ظاهری متفاوت با نمونه‌های فعلی دارد.

df-row-2

نظر شما چیست؟ حاضرید چنین مبلغی برای دوربین به‌این زیبایی پرداخت کنید؟ یا D800 را ترجیح می‌دهید؟

8 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    تشکر از بابت خبر به روز شما ! این دوربین را شاید بتوان با D700 مقایسه کرد اما به هیچ وجه با D800 قابل قیاس نیست .

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      به‌نظر می‌رسد کیفیت ساخت بدنه‌ی دوربین به‌مراتب حتی از D800 هم بهتر باشد و سال‌ها دوام بیاورد.

      1. سروش نفیسی می‌گوید

        بدنه D800 از آلیاژ منیزیوم بوده اما این دوربین فقط در بعضی از قسمت های بدنه از آلیاژ منیزیوم استفاده شده!

        1. اشکان زهرایی می‌گوید

          حرف شما درست است، اما این دلیلی بر برتری کیفیت ساخت D800 نیست. آلیاژ منیزیم سبک‌تر از موارد متعارف دیگر است و این مهم‌ترین دلیل استفاده از آن است. در واقع نسبت سبکی به استحکام این آلیاژ، آن‌را گزینه‌ای مناسب می‌کند. اما شما مثلاً کنترل‌های چرخشی، دکمه‌ها و اجزاء دیگر را ببینید، همه‌ی این‌ها در D800 پلاستیکی هستند، در حالی که شاسی‌های چرخشی Df از فلز یک‌تکه تراشیده شده‌اند، درست مثل برخی از دوربین‌های سری X فوجی‌فیلم. این مسئله باعث دوام بیش‌تر می‌شود.

  2. هومن می‌گوید

    اگه کسانی که به جای خرید دوربین، میان و یواشکی دوربین مردمو برمیدارن و میرن (گاهی اوقات این عملیات با اعمال زور همراه است) و احتمالاً میفروشنشو پولشو صرف کارای خیریه میکنن، با دیدن ظاهرش قیدشو بزنن! حتماً می ارزد!!

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      والا اگر کیف چرمی قهوه‌ای رنگش همراهش باشه، اراده‌ی سارق حتماً آهنین‌تر می‌شه!

  3. پوريا می‌گوید

    به اعتقاد من هرگز نباید دوربین های فیوژن را با DSLR ها به شکلی که ما می شناسیم مقایسه کرد و در یک رده کاربری قرار داد. فیوژن اصطلاحی است که نیکون به خوبی برای دوربین هایی که ظاهر کلاسیک دارند، اما در بدنه آنها قلبی تپنده با تکنولوژی روز است انتخاب کرده. علت اینکه می گویم نباید این دوربین ها را با هم مقایسه کرد ( مانند مقایسه Df و D800 ) فلسفه کاملا متفاوت پشت طراحی این دوربین هاست. فلسفه کاملا متفاوت در طراحی Df را می توان از نبود ویژگی فیلمبرداری در این دوربین کاملا حس کرد. حذف آپشن فیلمبرداری نه به دلیل محدودیت های فنی تولید، بلکه به گفته مهندسان طراح Df به دلیل هدف اصلی طراحی این دوربین بوده است. ” لذت ناب و خالص عکاسی”، دوربینی با این ظاهر قرار است شما را به حال و هوای دوران ببرد که دوربین های Nikon F یکی از سرآمدان آن دوران بودند. شاید بتوان به عصر طلایی عکاسی. درست همانطور که دوربین هایی مانند X100-S یا Xpro1 یا XE1 و XE2 ” عکاسان خاص خود” را دارند این دوربین هم بدون شک بسیار خواهد فروخت و بسیار عکاسان خاص را جذب خود خواهد کرد. در گروه عکاسان Nikon F در فیس بوک که 90 درصد مردانی میانسال هستند که کلکسیون دوربین های F خود را به رخ هم می کشند با معرفی Df هیجانی به پا شد. اینها حرفه ای های مجلات و خبرگزاری ها و یا عکاسان Freelance استودیو و پرتره نیستند. اینها عکاسان خیابانی و سفری هستند که نیازشان دوربینی کوچک، جمع و جور و در عین حال خوب است. لذتی که در عکاسی خیابانی با دوربینی مثل X100-S نهفته است هرگز با یک DSLR گنده و پر سر و صدا بدست نمی آید.
    این دوربین همچنین می تواند جای بسیار خوبی در کیف عکاسان بزرگی که Low Profile بودن و سبک بودن را بر همه چیز مقدم می دانند برای خود باز کند. افرادی چون Tomas van Houtryve که اغلب کارهایشان را یک لایکای M و یک لنز 35 میلیمتری تولید کرده است و در عین حال هم برای National Geographic و هم برای VII عکاسی می کنند. دیوید برنت تا همین یکی دو سال پیش هنوز از دو Canon 5D کلاسیک برای کارهای دیجیتال اش استفاده می کرد. می خواهم بگویم همیشه آخرین تکنولوژی روز چیزی نیست که عکاسان حرفه ای و باهوش به دنبالش هستند.
    به همین دلیل من فکر می کنم اصولا فردی که بخواهد در هنگام خرید بین D800 و دوربینی مانند Df مردد بماند، تکلیف اش را هنوز در مورد زندگی عکاسی اش نمی داند و دقیقا نمی داند اصولا می خواهد چه نوع عکاسی باشد و چه تیپ کارِ عکاسی انجام دهد. به نظر من چنین افرادی بهتر است کلا قبل از خرید دوربین، بیشتر وقت برای کشف خودِ عکاسِ شان صرف کنند تا راهی را که می خواهند برای عکاسی طی کنند، بشناسد.
    Df یک دوربین فوق العاده است.

  4. وبلاگ شهر دیجی می‌گوید

    این دوربین واقعا برای حرفه ای های بازنشسته ساخته شده!
    آدمو یاد فیلمهای سیاه و سفید میندازه 😀

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.