تامرون: تمرکز روی بهینه‌سازی

7 1,960

TAMRON

شرکت تامرون را می‌شناسید؟ حتماً تابه‌حال بارها در مورد لنزهای این شرکت شنیده‌اید. همیشه می‌گویند «لنزهای Third-Party مثل سیگما، تامرون، سامیانگ، توکینا و …» – هرکدام از این شرکت‌ها لنزهایی تولید کرده‌اند که گاهی محصولاتی انقلابی بوده‌اند. سیگما با لنزهای زوم فوق واید شهرت پیدا کرد و تامرون با لنزهای سوپرزوم – اما این همه‌ی ماجرا نیست. درست است که تامرون هنوز رکورددار بالاترین نسبت زوم در یک لنز (لنز 270 – 18میلی‌متر با نسبت زوم 15 برابر)، اما این شرکت ماجراجویی‌های فراوان دیگری را نیز تجربه کرده است که بد نیست به آن‌ها اشاره‌ای بکنیم.

شرکت «تامرون» در سال 1950 تأسیس شد. مؤسس این شرکت «تاکه‌یوکی آرای (Takeyuki Arai)» نام داشت. او نام شرکت را بر اساس نام اصلی‌ترین و متخصص‌ترین مهندس اپتیک همکار شرکت، «اوه‌یوئه تامورا (Uhyoue Tamura)» انتخاب کرد. تامورا بود که استراتژی کلی شرکت در مهندسی اپتیک را پایه‌ریزی کرد.

نمایی از بخش طراحی تامرون در دهه‌ی 70 میلادی
نمایی از بخش طراحی تامرون در دهه‌ی 70 میلادی

این شرکت ژاپنی، از ابتدا تجهیزات اپتیکی مختلفی را تولید کرده است: از لنزهای مربوط به دوربین‌های مداربسته گرفته تا انواع لنزهای عکاسی برای مدل‌های مختلف برندهای مختلف دوربین. در دهه‌های هشتاد و نود میلادی، تامرون با یک نوآوری جالب توانست بازار خوبی را برای خود به‌دست آورد. این شرکت سری لنزها و اتصال‌های ADAPTALL را معرفی و تولید کرد که شباهت زیادی به لنزهای سینمایی امروزی RED و زایس داشتند. این لنزها در واقع اتصال لنز تختی داشتند و حلقه‌های مختلفی به‌همراه آن‌ها ارائه می‌شد. این حلقه‌ها اتصال لنز بودند و با استفاده از آن‌ها کاربر می‌توانست یک لنز را روی چند برند مختلف دوربین استفاده کند.

یک صفحه از بروشور مربوط به حلقه‌های ADAPTALL - سال 1979
یک صفحه از بروشور مربوط به حلقه‌های ADAPTALL – سال 1979

امروزه بیش از 11 درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت «سونی» است و همین مسئله باعث شده تا لنزهای تامرون با اتصال‌های سونی، روز به روز بیش‌تر شوند. اما این شرکت با تمرکز بالا، تلاش کرده تا گستره‌ی وسیعی از انواع لنزهای زوم و ماکرو را برای کاربران برندهای مختلف تولید کند؛ به‌طوری که تامرون موفق شده یک طراحی اپتیکی مشهور مثل لنز 70 – 24 میلی‌متر f/2.8 را در نسخه‌ای دارای لرزش‌گیر اپتیکی تولید کند.

با نگاهی به تاریخچه‌ی این شرکت درمی‌یابیم که مهندسان آن، توجه زیادی به بهینه‌سازی داشته‌اند و همواره سعی کرده‌اند لنزهای مشهور و پرکاربرد را بهبود بخشند. نظر شما چیست؟ آیا شما تاکنون از لنزهای این شرکت استفاده کرده‌اید؟ نظر شما درباره‌ی کیفیت و قیمت این لنزها چیست؟

7 نظرات
  1. میهمان می‌گوید

    درود
    متاسفانه لنزهای Third-Party دست دو در ایران بسختی قابل فروش میباشد مگر اینکه با قمیت بسیار ارزان اقدام به فروش کنید. البته استثناهایی هم در این میان هست که میتوان به لنز زوم الترا واید DX توکینااشاره کرد.
    لنز 24-70 لرزشگیر دار تامرون در خارج از ایران لنز بسیار محبوبی و مشهوری است و شاید این مورد هم در ایران با استقبال مصرف کنندگان روبرو شود.

    درضمن آبجکتیوهای زایس و اشنایدر مقولاتی جدای از این قضایا میباشند ! 🙂

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      سلام
      از نظر شما سپاسگزاریم
      فروشگاه پیکسل در اکثر مواقع مبالغ منصفانه‌ای بابت خرید لنزهای دست‌دوم Third-Party پرداخت کرده است، چرا که این کالاها مشتریان خوبی نیز دارند. درست است که برخی از لنزها طرفداران بیش‌تری دارند، اما اکثر آن‌ها قابل فروش هستند.
      لنز 70 – 24 تامرون لنز بسیار پرطرفداریست و از نظر اپتیکی رقابت خوبی با لنزهای تولیدکنندگان اصلی دارد. شاید لنز 70 -24 جدید f/2.8 کانن کیفیت اپتیکی بهتری داشته باشد و بدنه‌ای آن نیز خوش‌ساخت‌تر باشد، اما با توجه به اختلاف قیمت این‌دو، بسیاری ترجیح می‌دهند لنز تامرون را خریداری کنند.
      لنزهای زایس واقعاً مقوله‌ای جدا هستند، اما علت اصلی این است که لنزهای Manual Focus از نظر مکانیکی ساده‌تر از لنزهای Auto Focus هستند و اگر لرزش‌گیر هم نداشته باشند، تقریباً می‌توان گفت که بخش الکترونیکی ندارند (صرفنظر از یک بورد کوچک برای تأیید فوکوس و تغییر دیافراگم در نسخه‌های کانن)، بنابراین احتمال خراب شدن آن‌ها بسیار کم است، چرا که اکثر اوقات این بخش‌های الکترونیکی لنزها هستند که زودتر دچار مشکل می‌شوند. همه‌ی این‌ها را با کیفیت ساخت عالی زایس ترکیب کنید!

  2. هومن می‌گوید

    درود به همه،
    در اکثر مجلات عکاسی و در اکثر توصیه های حرفه ای ها، همیشه به ارزش لنزهای کمپانیهای ثالث اشاره میشه و استفاده از اونها کاملاً معموله. اما متاسفانه، تو این مرز پر گهر! اصلی ترین پارامتر رقابتی این تجهیزات یا لنزها که به جرأت میگم، در 80 درصد توصیه های حرفه ایها روی اون تکیه میشه، عملاً وجود نداره. بله! قیمت!! اصلاً رقابتی نیست! حالا یا جماعت فتوگرافر هموطن زیادی پول دارن که البته من ندیدم جز اینکه عکاس نبودن! یا کسبۀ محترم مخاطب خودشونو اشتباهی گرفتن و کیسۀ گشادی برای این بندگان دوختن. البته همۀ اصناف به نظر همینطوری هستن ولی به هر حال من که بریدم. آخرش میرم سراغ پین هول!!

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      بله، حرف شما درست است و از نظر شما سپاسگزاریم. اما تلاش بر این است که با عرضه‌ی عمومی این نوع محصولات، قیمت آن‌ها را کاهش داد.

  3. Yeprem Avakian می‌گوید

    با سلام از بین ۷۰-۳۰۰ کنون و ۷۰-۳۰۰ تامرون کدام انتخواب بهتره؟ ممنون از راهنمایی شما

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      اگر صرفاً معیار شما قیمت باشد، لنز تامرون بهتر است – البته این‌طور نیست که کیفیت تصویر لنز کانن به‌صورت چشمگیری بهتر از لنز تامرون باشد.

  4. فراد فیروزی می‌گوید

    ممنون از مطالتون مفیدتون.
    میخاستم بدونم لنز تامرون مدل
    Tamron 16-300MM F/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro
    کیفیتش چطور هست؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.