چه کسی نماینده است؟

0 1,438

با وجود مشکلات غیرقابل انکاری که در ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای خارجی وجود دارد، صحبت از وضعیت فعلی نماینده‌های رسمی شرکت‌های خارجی چندان آسان نیست. در این روزها مناسبات کاری به سرعت تغییر می‌کنند، و وضعیت ناپایدار نرخ برابری ارز باعث شده که حتی بعضی از واردکنندگان با سابقهء کالا مکث کنند. کانال‌های معتبر اطلاع‌رسانی نیز یا وجود ندارند و یا پاسخ‌های روشنی نمی‌دهند.

بازار اما متوقف نمی‌شود، همیشه افرادی هستند که نیاز به خرید یا ارتقاء دارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که کالا ضمانت‌نامهء معتبر، خدمات پس از فروش مناسب و مراکز تعمیر عرضه قطعات مصرفی و یدکی آن داشته باشد.

برای تشخیص کالایی با پشتوانهء محکم چه باید کرد؟

واقعیت این است که حتی در وضعیت فعلی، دست‌کشیدن از بازار ایران برای همه آسان نیست. روی همین اصل بعضی از شرکت‌های خارجی همچنان به نوعی در بازار ایران حضور دارند. کسی چه می‌داند؟ چه بسا حضور در بازاری که رقبا در آن غایب هستند، با وجود تمام دشواری‌ها، پر منفعت باشد!

وجود محصولات یک شرکت در بازار به معنی حضور رسمی و قانونی آن شرکت در کشور نیست. به عنوان مثال شرکت اپل سال‌هاست که در ایران نماینده ندارد، اما محصولات آن به وفور وارد و فروخته می‌شوند. کسانی هم با توجه به کیفیت ساخت محصولات اپل، اقدام به ضمانت آن‌ها کرده‌اند. بدیهی است که کاربر ایرانی اپل از بسیاری از خدمات و مزیت‌ها محروم است.

در مورد تجهیزات و لوازم عکاسی، برندهای نام‌دار و مشهور در ایران معمولا نمایندگی رسمی داشته و دارند. کانن، نیکون، پنتکس، هسل‌بلاد، لایکا، اولمپوس، کاسیو، سیگما و فوجی سال‌ها از طریق نمایندگان رسمی وارد بازار ایران شده‌اند. البته همیشه کسانی نیز اقدام به واردات محدود و بدون پشتوانه محکم محصولات این سازندگان کرده و می‌کنند؛ خصوصا تولیدات پرفروش شرکت‌های شناخته شده‌ای مثل کانن. شاید بعضی از شرکت‌ها – مثل لایکا – در شرایط فعلی تمایلی به فروش رسمی در بازار ایران نداشته باشند، ولی شرکت سی‌گل همچنان نمایندهء دوربین‌ لایکا در ایران است. از کجا می‌دانیم؟ از این‌جا. مراجعه به وب‌سایت‌های اصلی و رسمی یکی از مطمئن‌ترین راه‌های خبردار شدن از اعتبار نماینده یک کالا است. اما وضعیت فعلی کسب و کار از این راه مشخص نمی‌شود. شاید چاره این باشد که با تماس گرفتن مستقیم از شرکت جویای حال و احوال شد.

بله؛ روزگار فعلا این طور است. تنها چاره صبر و خرید هوشمندانه و برحسب نیاز واقعی است، آن‌هم از فروشنده‌های معتبر و تایید شده است.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.