سکونیک پیشتاز شد

3 1,389

به باور این نگارنده، نورسنج از ابزارهایی که تغییرات جدی‌ای در سبک عکاسی پدید می‌آورد. کسانی که گمان می‌کنند نورسنج موجود در دوربین‌های امروزی برای نورسنجی حرفه‌ای کافی است، احتمالا درست به تفاوت دو شکل نورسنجی توجه نکرده‌اند. خلاصه داستان: نورسنج دوربین، نور بازتابشی را اندازه می‌گیرد: نور به جسم می‌تابد و جسم آن را باز می‌تاباند و دوربین نور بازتابیده را اندازه می‌گیرد. عوامل مختلفی مثل رنگ جسم در این بازتابش تاثیرات جدی دارند. اما نورسنج دوربین تصور می‌کند که همه چیزها تقریبا خاکستری ملایم هستند، برای همین در موقعیت‌های خاص سرگردان می‌شود (مثل منظرهء برفی). نورسنج اما نوری را می‌سنجد که به سوژه، یا قسمت مورد نظر کادر، تابیده می‌شود.

زمانی که اولین نورسنج‌ام را صاحب شدم، متوجه شدم که «نور صحنه معمولا خیلی کم است!». نور خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌شود، در آفریدن عکس خوب نقش دارد. تاجایی که می‌دانم، در بیش‌تر عکاس‌خانه‌های امروزی ما توجه به اسباب‌های زشت و مضحکی مثل دکورهای مقوایی و صندلی‌های پرزرق و برق، بسی بیش‌تر از توجه به نور است. شاید چون این چیزها چشم مشتری را می‌گیرد اما فی‌المثل یک ژنراتور ده هزاردلاری یا یک نورسنج پانصددلاری چشم دوست و دشمن را کور نمی‌کند. عکس‌های عکاس‌خانهءهای مذکور در بهترین حالت معمولا منور هستند، نه نورپردازی شده… بهتر است صحبت‌های غم‌انگیز را ادامه ندهیم و به ابداع جدید سکونیک بپردازیم:

سکونیک یکی از بهترین و سابقه‌دار ترین سازنده‌های نورسنج است. نورسنج‌های ساخت این شرکت مورد استفاده و اعتماد عکاس‌های کوچک و بزرگ است. خوشبختانه سکونیک در ایران نمایندگی رسمی هم دارد؛ شرکت رنگ‌سیستم. چند روز پیش، سکونیک سری جدیدی از نورسنج‌‌هایش را معرفی کرد که مجهز به صفحهء لمسی رنگی است. تا جایی که می‌دانم، تا به حال کسی نورسنج با صفحه لمسی نساخته بود. این ابتکار بسیار به نفع کاربران است، دیگر محل دکمه‌ها و کنترل‌ها غیرقابل تغییر نیست، و با به روزشدن و بهینه‌شدن نرم‌افزار به شکلی مناسب، نورسنج‌ جدید می‌شود. سکونیک با این کار نرم‌افزار را به شکلی امروزی و شایسته وارد صنعت نورسنج کرده است.

ظاهر جدید شیک، صفحه لمسی ۲.۷ اینچی، کارکرد براساس نرم‌افزار مدرن، کالیبره‌شدن دقیق، تحلیل تلفیق نور محیط و نور فلاش و قیمت مناسب تنها ویژگی‌های نورسنج‌های دیجیتال سری ۴ سکونیک نیست؛ شاید مهم‌ترین‌ها باشد. من دوست داشتم این ابزار رنگ نور را نیز اندازه می‌گرفت، البته تردید ندارم که سکونیک اگر موفقیتی در این سری کسب کند، کالرمتر با صفحه لمسی نیز عرضه خواهد کرد. همچنین باید منتظر نورسنجی مجهز به اسپات‌متر (مثل سری ۷ کنونی) مجهز به صفحه نمایش لمسی باشیم.

سکونیک سری چهار به نظرم یک ابزار خواستنی و داشتنی است، تنها نکته‌ای که می‌ماند، تامین چهارصد پانصد دلار برای خرید آن است.

3 نظرات
  1. سمانه می‌گوید

    ممنون مطلب خوبی بود.

  2. سروش نفیسی می‌گوید

    نور و نور و نور سنجی … علمی که دانستن آن عکس ها را زیر و رو میکند …. و این ابزارهای ایده آل است که ما را در بهره گیری از نور یاری میکند …. منتظر عرضه آن می مانم …

  3. مهدی جعفری می‌گوید

    عکاسی به رغم اینکه هنری اصیل است سخت نیازمند دستاوردهای علمی ست و همین سبب است که چشم و دل عکاسان را به سوی شرکتهای سازنده محصولات عکاسی سوق می دهد و چه خوب است که در دنیای فلاش میترها و کالر میترها سکونیکی هست تا دلگرمی همه ی دوستداران عکس و عکاسی باشد
    از نگاه کشاف شما سپاسگزارم که تازه ها را به ما نشان می دهید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.