لایکا: کنده و دود

1 1,493

لایکا شاید از نظر اندازه شرکت معظمی نیست اما بسیار معزز و محترم است، چون مجموعه‌ای از بهترین‌ها را عرضه می‌کند، چند دهه است که خوشنام مانده و محصولات‌اش محبوب عکاس‌هایی که سرشان به تن‌شان می‌ارزد. در زمینه اپتیک و طراحی شاید در نوع خود بی‌رقیب باشد، سادگی – اصل اساسی یک طراحی خوب – سرلوحهء همه محصولاتش است و در ساخت و پرداخت از بهترین‌هاست. اگر شرکت‌های ژاپنی – خصوصا کانن – با عرضهء محصولات سردرگم کاربر و خریدار را گیج می‌کنند، لایکا سادگی و روشنی را در دسته‌بندی محصولاتش نیز پیاده کرده است. در آخرین معرفی این شرکت حتی نام‌ها نیز ساده‌تر شده‌اند: لایکا ام و لایکا اس به جای لایکا ام10 و لایکا اس3.

لایکا منتظر ماند که همه تیرها را بیندازند و برای فوتوکینا تورها را پهن کنند، و بعد بیاورد آن‌چه دارد از مردی و زور: پنج دوربین جدید. در این یادداشت نگاهی می‌اندازم به آخرین گوهر لایکا در سری اس، گرچه هنوز این محصول در ترازوی عکاس‌های کهنه‌کار امتحان پس نداده‌ اما ظاهر‌ش آن‌قدر  زیباست که نام گوهر برازنده‌ آن است.

لایکا اس، بدون تغییر در اندازه سنسور و مگاپیکسل

اول به عدسی بپردازیم: مشهور است که تعدادی از بهترین لنزهای فروختنی تاریخ عکاسی را لایکا ساخته است، و لایکا معتقد است لنزهای سری اس بهترین لنزهایی است که در تاریخ لایکا طراحی و ساخته شده. تعدادی از عکاس‌های کهنه‌کار بر صحت این مدعا، گواهی داده‌اند. خبر خوب این‌که لایکا سه لنز جدید برای سری اس معرفی کرده است:

– Super-Elmar-S 24 mm f/3.5 ASPH

– Vario-Elmar-S 30-90 mm f/3.5-5.6 ASPH

– TS-APO- Elmar-S 120 mm f/5.6 ASPH (tilt/shift)

 دوربین جدید اس هم در کنار این لنزها معرفی شده است، اما با سنسوری بزرگ‌تر یا تعداد پیکسل‌های بیشتر. لایکا نشان داده که به بازی مگاپیکسل اهمیت چندانی نمی‌دهد، شاید حتی به شرکتی مثل نیکون برای وارد شدن به مرز چهل مگاپیکسل لبخند می‌زند، چون خوب می‌داند تعداد انگشت‌شماری لنز نیکون وجود دارد که بتواند برای چنین وضوحی تصویر قابل قبول بسازد. آن لنزها نیز البته قابل مقایسه با مشابه لایکایی آن نیست.

اما چه چیزهایی در لایکا اس تغییر کرده است؟ گسترهء حساسیت سنسور در این مدل از 100 تا 1600 است – توجه داشته باشید که لایکا اس بنابر اندازهء سنسور (30 در 45 میلی‌متر) دوربین مدیم فرمت محسوب می‌شود و حساسیت سنسور این دوربین‌ها با اس‌ال‌آر متفاوت است. دو گیگا بایت حافظه داخلی امکان عکس برداری 32 عکس دی‌ان‌اج پشت سر هم می‌دهد (با سرعت 1.5 عکس در ثانیه). جی‌پی‌اس درونی اضافه شده است. صفحه نمایش بهتر شده است. دوربین برای ضبط تصویر دو کارت حافظه اس‌دی و سی‌اف می‌خورد. و دست آخر این‌که لایکا می‌گوید طراحی بدنه بازهم بهتر شده است.

دوربین‌های مدیم فرمت دیجیتال هیچ وقت چندان خوش‌دست و راه‌دست نبوده‌اند، البته سازندگانی مثل فیز وان و هسل‌بلاد بی‌کار نبوده‌اند و مدام طراحی‌های‌شان را صیقل‌زده‌اند، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به کمال سری اس لایکا در طراحی برسند. لایکا سری اس برای عکاس‌هایی است که بهترین اپتیک، بهترین طراحی و ویژگی‌های مدیم فرمت را در اندازه‌ای مشابه‌ اس‌ال‌آرهای حرفه‌ای می‌خواهند.

1 نظر
  1. […] بخش مدیم فرمت، لایکا، فیز وان و هسل‌بلاد دوربین‌های جدیدی معرفی کردند اما […]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.