آیون خدایی هلنی و نماد زمان بی‌انتهاست

2 1,523
فرستنده و گیرنده‌ی فوتیکس آیون
فرستنده و گیرنده‌ی فوتیکس آیون

آیون (Aion)، خدایی هلنی و نمادی از زمان بی‌انتهاست. برعکس کرونوس (Chronos)، خدای یونانی، که نمادی از زمان محسوس (گذشته، حال و آینده) است، آیون نماد جزء و کل زمان است، که همه‌ی زمان را دربر می‌گیرد.
اما آیونی که در این‌جا به‌آن می‌پردازیم، ابزاری برای کنترل زمان نوردهی و زمان‌بندی دقیق، هنگام عکاسی است. این‌گونه ابزارها بسیار متنوع‌اند، اما فوتیکس آیون چند ویژگی منحصربه‌فرد دارد و به‌همین دلیل از رقبا بسیار جلوتر است:
بسیاری از کنترل‌کننده‌های تایمری جدید (از جمله مدل‌هایی ساخت شرکت‌هایی هم‌چون هاما و ههنل)، از یک فرستنده و یک گیرنده تشکیل شده‌اند که با امواج رادیویی با یک‌دیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا دیگر احتیاجی به اتصال سیمی بین آن‌ها نباشد. بخش گیرنده معمولاَ دارای یک اتصال کفشکی Cold Shoe (بدون ارتباط الکترونیکی با اتصال کفشکی دوربین)است که برای نصب مطمئن و آسان روی دوربین بکار برده می شود، همچنین  یک اتصال سیمی برای ارتباط با درگاه مخصوص کنترل‌کننده‌ی دوربین  دارد. بخش فرستنده نیز در حالت استفاده‌ی معمول نیازی به سیم ندارد، اما در برخی مدل‌ها (مانند آیون) درگاه اتصال سیمی نیز درنظر گرفته شده تا بتوان از فرستنده به‌صورت یک کنترل‌کننده‌ی سیمی استفاده نمود.
کنترل‌کننده‌ی آیون شرکت فوتیکس نیز دقیقاَ ویژگی‌های فوق را دارد. اما تفاوت‌های آن با مدل‌های مشابه هستند که قاعده را برهم زده‌اند. فرستنده‌ی این کنترل‌کننده یک بسته‌ی کامل است. ابتدا لازم است ذکر شود که فرستنده‌ی آیون تمام امکانات کنترل‌کننده‌ی سیمی مدل TC-80 کانن (و البته مدل‌های مشابه) را که شامل ویژگی‌های زیر هستند، دارد:

  • دکمه‌ی شاتر دومرحله‌ای
  • صفحه‌ی نمایش با نور پشت‌زمینه
  • امکان اعمال تأخیر دوثانیه‌ای
  • تایمر پیش از شاتر
  • تایمر بالب (Bulb)
  • اینتروالومتر (تایمر بین هر عکس)
  • شمارنده (کنتور) تعداد عکس‌ها

در عین حال، این فرستنده حالتی برای عکاسی HDR دارد که تا زمان نوشتن این سطور منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. تصور کنید که بتوانید حالت‌های فوق را به‌صورت برنامه‌ریزی شده روی فرستنده تنظیم کنید، و آن‌ها را به‌صورت بی‌سیم (تا حداکثر فاصله‌ی 65متر) به‌اجرا درآورید!
این‌گونه کنترل‌کننده‌ها بیش‌تر مورداستفاده‌ی عکاسان نجومی قرار می گیرند و برای گرفتن عکس‌هایی با زمان‌های نوردهی طولانی استفاده می شود، اما به‌طور کلی هر عکاسی که بخواهد شاتر را با/ بدون برنامه‌ریزی، و بدون لرزش حاصل از فشار دکمه‌ی فیزیکی شاتر روی دوربین، فشار دهد، از کار با این کنترل‌کننده لذت خواهد برد. از عکاسان حرفه‌ای صنعتی، معماری، مناظر و پرتره گرفته، تا انواع کاربران علاقه‌مند و خلاق.
قابلیت عکاسی HDR منحصربه‌فرد آیون نیز می‌تواند بستری برای خلاقیت و نوآوری باشد. در این حالت می‌توان برای عکاسی تا 7 عکس پی‌در‌پی با نوردهی‌های مختلف برنامه‌ریزی کرد. کافی‌ست دوربین را در حالت Bulb قرار داده، کم‌ترین طول زمان نوردهی (سریع‌ترین سرعت شاتر) را حداکثر تا کسر یک‌دهم ثانیه وارد کرده، تا آیون در هر عکس این زمان را دوبرابر کند. برای مثال اگر قرار باشد 5 عکس گرفته شود و سریع‌ترین سرعت شاتر 5 / 0 (نیم) ثانیه باشد، سرعت شاتر در عکس دوم 1 ثانیه، عکس سوم 2 ثانیه، عکس چهارم 4 ثانیه، و در عکس پنجم 8 ثانیه خواهد بود. بهتر است هنگام استفاده از این حالت آیون، در ابتدای کار فوکوس دوربین قفل شود (در حالت دستی قرار داده شود)، تا در میانه‌ی کار سیستم‌ فوکوس خودکار دوربین در اثر تداخل با تایمر باعث عملکرد نادرست و گرفته‌نشدن تعدادی از عکس‌ها نشود.

بسته‌بندی فوتیکس آیون
بسته‌بندی فوتیکس آیون

هر خریدار بالقوه، پیش از خرید چنین ابزاری، بدون شک در مورد کیفیت ساخت، عمر مفید و صحت کارکرد آن سؤالاتی خواهد داشت. به‌همین دلیل ما یک نمونه از آن‌را به‌طور کامل آزمایش کردیم. کیفیت ساخت بدنه‌ی فرستنده و گیرنده‌ی محصول بسیار بالاست. در جعبه‌ی محصول (بسته به این‌که سازگار با چه برندی از دوربین‌هاست) انواع کابل‌های مربوطه برای انواع دوربین‌های سازگار قرار داده شده است. این از ویژگی‌های بسیار خوب این کنترل‌کننده است، چرا که مثلاً در صورت خرید مدل سازگار با دوربین‌های نیکون آن، می‌توان آن‌را روی انواع دوربین‌های آماتور یا حرفه‌ای نیکون استفاده نمود (و همین‌طور برای مدل سازگار با کانن، سونی یا المپوس). گیرنده و فرستنده هردو از دو باتری نیم‌قلمی یا AAA (مجموعاَ چهار باتری) استفاده می‌کنند، و در جعبه‌ی محصولی که ما آزمایش کردیم نیز 4 باتری نیم‌قلمی با برند Energizer قرار داشت. دو بند مچی نیز برای سهولت حمل فرستنده و گیرنده در جعبه‌ی محصول قرار داده شده بود.
دکمه‌های محصول به‌خوبی کار می‌کنند و دکمه‌ی شاتر دومرحله‌ای (هرچند به‌اندازه‌ی بسیاری از کنترل‌کننده‌های دیگر عمیق نیست) پاسخ‌گویی خوبی دارد. لامپ پس‌زمینه‌ی صفحه‌ی نمایش نیز، به‌خصوص هنگام شب، می‌تواند به‌کار آید. خوش‌بختانه صفحه‌ی نمایش فرستنده‌ی آیون نسبت به مدل‌های مشابه بزرگ‌تر است تا بتوان اطلاعات را به‌خوبی بررسی کرد. به‌طور کلی، به‌علت تشابه در تنظیمات و کارکردها، استفاده از این ابزار برای کسانی که با کنترل‌کننده‌هایی مانند TC-80 آشنایی دارند، ، بسیار ساده است و بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد. برای افرادی که به‌تازگی چنین ابزاری را خریده‌اند نیز می‌توان گفت: مجموع صفحاتی از دفترچه‌ی راهنمای این محصول، که در مورد کارکردهای این ابزار نوشته شده، فقط 5 صفحه‌ی قطع A5 است. بناربراین یادگیری کارکرد آن بسیار ساده است.
بعد از یک دوره آزمایش چند روزه‌ی این ابزار، آن‌را با اطمینان به‌انواع کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مند توصیه می‌کنیم.

2 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    چه شیوا و روان در مورد این محصول فوتیکس نوشته اید … در کل با دیدن محصولات فوتیکس به نظرم میرسد که بعضی وقتها و به خصوص در وضعیت حاضر از بابت کمبود جنس اصلی و مارک و همین طور افزایش بی رویه قیمت ها میتوانیم از نه همه مارک ها استفاده کنیم اما فوتیکس به نظر میرسد که حرفهایی برای گفتن دارد! تنوع در محصول … بسته بندی مقبول … گارانتی خوب شما و قیمت باور نکردنی … دیگر چه می خواهیم؟ در مورد آیون هم اسمی برازنده آن انتخاب شده … پس کارایی آن هم باید … باید مناسب باشد . سپاس

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      از همراهی همیشگی شما ممنونم
      مسئله‌ی آیون در یکه‌تازی آن است. کنترل‌کننده‌های بی‌سیم دیگری نیز در بازار هستند که برد بیش‌تری (تا حداکثر 150 متر) دارند، اما هیچ‌کدام آن‌ها امکانات این محصول را ندارند و بیش‌تر می‌توان به آن‌ها عنوان شاتر-ریلیز (فقط برای فعال‌سازی شاتر دوربین) را داد. به‌نظر من این کنترل‌کننده می‌توان برای انواع کاربران گزینه‌ای عالی باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.