معرفی چند نرم‌افزار رتوش سریع پرتره

3 2,635
رتوش می‌تواند شدید یا نرم و جزئی باشد. رتوش شدید در تصاویر مدلینگ بسیار مرسوم است. (تصویر آدریانا لیما، مدل مشهور برزیلی)
رتوش می‌تواند شدید یا نرم و جزئی باشد. رتوش شدید در تصاویر مدلینگ بسیار مرسوم است. (تصویر آدریانا لیما، مدل مشهور برزیلی)

رتوش از ابتدای عکاسی، بخشی از فرآیند و روند کاری بوده است. کسانی که در دوره‌ی عکاسی آنالوگ کار کرده‌اند، حتماً ابزارهای مختلف، و عجیب‌وغریب رتوش را به‌یاد دارند. در دوران عکاسی دیجیتال، برخی تفاوت‌های حسگرهای دیجیتال، از جمله کنتراست نسبی بالاتر و گستره‌ی دینامیک پایین‌تر، منجر به تفاوت‌هایی در ریزه‌کاری‌های رتوش شد، در حالی که امکانات ابزارهای دیجیتالی، شامل امکان ثبت بسیاری از داده‌ها به صورت تگ‌های متاداده (Metadata)، باعث آسان‌شدن کار رتوش از بسیاری از جهات گردید.

در حال حاضر، چندین نرم‌افزار قدرتمند برای رتوش سریع پرتره تولید می‌شوند که به‌سرعت اجزاء مختلف سر و صورت را به‌صورت خودکار یا نیمه‌خودکار تشخیص داده، بنا به سلیقه و انتخاب کاربر، تصویر پرتره را با توجه به تنظیمات رتوش می‌کنند. در این نوشته سه مورد از این نرم‌افزارها را معرفی کرده، مزایا و معایب آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

/

Perfect Portrait

  • ماژول Perfect Portrait

(توجه: این ماژول قسمتی از نرم‌افزار onOne Perfect Photo Suite است.)

این نرم‌افزار با سرعت بالا چهره‌های تصویر را تشخیص داده، و به‌صورت خودکار شروع به تصحیح و رتوش می‌کند. امکان تغییر مقادیر تصحیح و رتوش به‌راحتی وجود دارد و کاربر می‌تواند هرکدام از اجزاء صورت را به‌صورت مجزاء مورد رتوش قرار دهد. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار به رایانه‌ای قدرتمند نیاز دارد تا بتوان از آن نهایت استفاده را برد.

نقاط قوت: دقت بالا، تشخیص خودکار چهره‌ها، تنظیمات متنوع، کارکرد عالی، تصحیح رنگی بی‌نظیر، سازگاری با فتوشاپ، یکپارچگی با دیگر ماژول‌های نرم‌افزار اصلی

نقاط ضعف: سنگین بودن نرم‌افزار، خطاهای کوچک هنگام استفاده از رایانه‌های ضعیف، رابط کاربری شلوغ

/

id_3789

هنگامی که اولین بار نام این نرم‌افزار را شنیدیم و متوجه شدیم که در شیراز تولید شده است، با توجه به شک همیشگی‌مان نسبت به نرم‌افزارهای تولید داخل، آن‌را با دیدی بسیار انتقادی بررسی کردیم. اما پس از اندکی کارکردن با این پلاگین، متوجه کارآمدی، سادگی و سرعت آن شدیم. این پلاگین برای آتلیه‌ها، گزینه‌ای عالی و بی‌بدیل است و استفاده از آن را به‌شما به‌شدت توصیه می‌کنیم.

نقاط قوت: کارکرد سریع و آسان، قابلیت‌های متنوع، جلوه‌های تصویری زیبا، رابط کاربری فارسی، چیدمان آسان برای چاپ

نقاط ضعف: قیمت نرم‌افزار اندکی بالاست (اما راستش را بخواهید با درنظر گرفتن قیمت نرم‌افزارهای خارجی، قیمت نرم‌افزار منطقی به‌نظر می‌رسد!)

/

portraitpro

  •  نرم‌افزار Portrait Professional Studio

این نرم‌افزار شاید مشهورترین نرم‌افزار رتوش پرتره باشد. دقت بالای آن هنگام تشخیص چهره، که به‌صورت نیمه‌خودکار و به‌کمک کاربر انجام می‌شود، باعث می‌شود تا رتوش با دقت بالا، و حفظ حداکثری جزئیات انجام شود. اگر وقت لازم برای امتحان تنظیمات مختلف این نرم‌افزار را دارید، استفاده از آن‌را به‌شدت به شما توصیه می‌کنیم. حواستان به رایانه‌تان باشد، این نرم‌افزار نیازمند رایانه‌ای نسبتاً قوی است.

اگر دوست دارید آن‌را امتحان کنید، ما نسخه‌ی 10 (تحت ویندوز) این نرم‌افزار را برای دانلود رایگان در وب‌سایت قرار داده‌ایم. روش نصب داخل بسته‌ی قابل‌دانلود وجود دارد. این نرم‌افزار را از طریق این لینک دانلود کنید.

نقاط قوت: حفظ جزئیات، تنظیمات متنوع، حجم کم، امکان استفاده به‌عنوان پلاگین روی فتوشاپ

نقاط ضعف: نیاز به رایانه‌ی قوی، رابط کاربری نه‌چندان عالی

/

آیا شما تجربه‌ی استفاده از این نرم‌افزارها یا نرم‌افزارهای مشابه را دارید؟ آیا نرم‌افزار دیگری را بر این نرم‌افزارها ترجیح می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم از تجربیات شما بدانیم.

3 نظرات
  1. سروش نفیسی می‌گوید

    سپاس از معرفی این نرم افزار ها به خصوص نسخه ایرانی آن . اما در کل با رتوش عکس آن هم پرتره زیاد موافق نیستم و به نظرم بیشترین کاربرد را برای کاربران ایرانی دارد که می خواهند خود را نه آن چه هستند نشان دهند …. در کارهای پرتره خود بیشتر به دنبال پر رنگ تر کردن خطوط چهره و اغراق در آن ها هستم ! به عنوان نمونه این عکس که در این لینک میتوانید ببینید
    http://www.nafissis.com/people-in-lut-desert

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      ممنون از دیدگاهتان.
      رتوش قوی در تصاویر مدلینگ و تبلیغاتی همه‌جا کاربرد وسیعی دارد. البته در عین حال، به‌نظر عموم عکاسان، مثل من یا شما، با رتوش قوی میانه‌ی خوبی ندارند. از این‌که تصاویرتان را باما به‌اشتراک می‌گذارید تشکر می‌کنم.

  2. صابر اوجی می‌گوید

    سپاس از نوشته بسیار مفیدتون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.