استفاده آژانس عکس رسمی المپیک از ربات‌ها

0 1,262

عکاسی ورزشی در المپیک 2016 ریو که در حال برگزاری است از علم رباتیک بهره ‌می‌برد. بانک معروف عکس، Getty Images، اعلام کرده که برای ثبت بهتر عکس‌های ورزشی در المپیک تابستانی امسال از دوربین‌های هوشمند رباتیک در بیست ورزشگاه محل برگزاری مسابقات در ریو دو ژانیرو استفاده می‌کند. با هشتگ #PixelRio2016 همراه ما باشید.

تا به امروز عکاسان ورزشی برای ثبت عکس‌هایشان از زوایای دشوار دوربین‌هایشان را به ستون‌های عرضی سقف ورزشگاه‌ها متصل می‌کردند و یا در خط‌های کناری زمین مسابقه قرار می‌دادند؛ اما زمانی که دوربین در یک محل قرارداده می‌شد دیگر امکان جابجایی و چرخاندن آن در طول مسابقه وجود نداشت. دوربین‌های رباتیک جدید این امکان را به عکاسان می‌دهند که در طول مسابقه آنها را از راه دور کنترل کنند. عکاسان می‌توانند زاویه‌ی دید و فاصله‌ی کانونی لنز را تغییر دهند و دوربین را 360 درجه بچرخانند. همراه با حرکت ورزشکاران در زمین مسابقه، عکاسان می‌توانند حرکت آنها را با این دوربین‌ها دنبال کرده و زمانی که صحنه‌ی جالبی پیش‌آمد اقدام به عکاسی کنند.

تکنولوژی این دوربین‌های رباتیک را شرکت Marks Roberts Motion Control توسعه داده که پیشتر نگه‌دارنده‌های (rig) رباتیک دوربین‌های سینمایی را برای استفاده در فیلم‌هایی چون هری پاتر طراحی و ساخته‌ بود. این شرکت در همکاری با شرکت نیکون مشغول آزمایش پنجمین نمونه‌ی اولیه از دوربین‌های عکاسی رباتیک خود است. اولین همکاری نیکون و Mark Roberts به المپیک 2008 لندن باز‌می‌گردد که حاصل آن قراردادن دوربین‌های کنترل از راه دور در محل‌های پرارتفاعی بود که عکاسان اجازه‌ی قرارگیری در آنجا را نداشتند.

tokyo 2029

همین ماه گذشته بود که کمیته‌ی بین‌المللی المپیک اعلام کرد که Getty Images را به عنوان آژانس رسمی عکس خود تا سال 2020 برگزیده‌ است. در مراسمی در جمع خبرنگاران، آقای کِن مِیناردیس معاون رئیس بخش عکاسی ورزشی شرکت Getty Images اظهار داشت که «ما انتظار داریم که این المپیک از لحاظ تصویری غنی‌ترین المپیک تا بحال باشد؛ چراکه ما برای ثبت زیبایی ریو و هیجان این رویداد بزرگ جهانی بهترین تجهیزات عکاسی را بکار خواهیم‌ گرفت.»

البته این تنها شروع کار است. برای المپیک 2020 توکیو، ژاپنی‌ها مشغول ساخت یک دهکده‌ی رباتیک هستند!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.