بررسی لنز Sony 28-70mm f/2 GM: یکی از بهترین لنزهایی که تاکنون ساخته شده
لنز Sony 28-70mm f/2 GM بهتازگی عرضه شده است.
ما همیشه در دنیای عکاسی، بهویژه در زمینه لنزها، دیدگاهی متفاوت داشتهایم. لنزهای با فاصله کانونی ۳۵ میلیمتر برای ما جذابیت چندانی ندارند، اما عاشق لنزهای ۲۴ میلیمتری هستیم. با این حال، لنزهای ۲۸ میلیمتری جایگاه ویژهتری برای ما دارند. شاید همین علاقه بود که ما را به لنز خاص Canon RF 28-70mm f/2 زوم، با وجود اندازه بزرگش، جذب کرد. این لنز که از همان ابتدا ما را شیفته خود کرد، بهسرعت به یکی از گزینههای محبوب ما تبدیل شد.
حالا سونی نسخهای مدرن از این لنز خاص را برای دوربینهای بدون آینه عرضه کرده و این ما را شگفتزده کرده است. تصور میکردیم قیمت بالا و وزن زیاد لنزهایی با دیافراگم f/2 خریداران احتمالی را منصرف کند، اما سونی با لنز جدید G-Master خود این معادلات را تغییر داده است. این لنز با قیمت ۲٬۹۰۰ دلار همچنان گران است، اما شاید ارزش هر پنی از قیمتش را داشته باشد. در ادامه، بررسی این لنز را از پتاپیکسل میخوانیم که آن را در شهر توکیو امتحان کردهاند.
حس کار با لنز Sony 28-70mm f/2 GM
لنز Canon 28-70mm f/2 همواره لنزی سنگین و نسبتاً دشوار برای حمل بوده است. اما سونی توانسته وزن این لنز را به ۹۱۸ گرم کاهش دهد که آن را به گزینهای قابلحملتر تبدیل کرده است. گرچه این لنز همچنان سبک نیست، اما ما توانستیم بدون هیچ شکایتی تمام روز آن را همراه داشته باشیم. مثل سایر لنزهای G-Master، این لنز ساختاری محکم و مهرومومشده دارد.
ابعاد فیزیکی لنز همچنان قابل توجه است. دیافراگم f/2 با چنین بازه زومی قطعاً اندازه بزرگی به لنز میدهد. دهانه فیلتر ۸۶ میلیمتری آن نیز به معنای نیاز به فیلترهای گران و کمیاب است. هود جلویی لنز با دکمهای بهراحتی باز و بسته میشود و در جای خود قفل میشود. همچنین دریچهای روی هود تعبیه شده که امکان تنظیم فیلترها را فراهم میکند.
لنز G-Master دارای دکمههای قابل تنظیم و حلقهٔ فوکوس دستی بسیار روان است. همچنین سوئیچی وجود دارد که امکان تغییر مقاومت زوم را فراهم میکند تا از حرکت ناخواسته عناصر سنگین لنز هنگام راه رفتن جلوگیری شود. حلقه دیافراگم نیز قابلیت چرخش نرم یا توقف کلیکدار را به انتخاب کاربر دارد.
تجربهٔ عکاسی با لنز Sony 28-70mm f/2 GM
با وجود اندازه بزرگ، موتورهای چهارگانه XD درایو لنز سونی، عناصر اپتیکی را با سرعت جابهجا میکنند. ما در فوکوس خودکار با این لنز هیچ مشکلی نداشتیم و توانستیم بهراحتی با صحنههای اکشن همراه شویم. این لنز روی دوربین Sony a7R V ما تعادل خوبی داشت و عملکرد آن به اندازه داشتن چند لنز پرایم f/2 در یک بدنه واحد کارآمد بود.
مهمترین ویژگی این لنز دیافراگم f/2 آن است که امکان استفاده از سرعت شاتر بالا در نور کم و عمق میدان کم را فراهم میکند.
اما کیفیت بوکه این لنز چگونه است؟ هایلایتهای روشن با جلوهای زیبا و شکل چشمگربهای در گوشهها بهخوبی نمایش داده میشوند. هیچ اثری از هالههای زشت یا خطوط ناهموار دیده نمیشود. حتی با بستن دیافراگم نیز اشکال کاملاً گرد باقی میمانند. نتیجه، انتقالی نرم در تمام محدودهٔ فوکوس و پسزمینههایی است که به یک طیف ابریشمی محو میشوند. ما از ظاهر کلی بوکه این لنز لذت بردیم و معتقدیم این لنز برای عکاسی پرتره، عروسی و خیابانی عالی خواهد بود.
ما همچنین قصد داشتیم پدیده LoCA (انحراف رنگی محوری) را آزمایش کنیم، زیرا لنزهای سریع مانند این اغلب در مناطق خارج از فوکوس دچار پدیده حاشیههای رنگی میشوند. با این حال، لنز سونی عملکرد نسبتاً خوبی داشت و این مشکل چندان در آن دیده نمیشد، هرچند که کمی انحراف سبز/نارنجی قابل مشاهده بود. این مسئله چندان آزاردهنده نبود و میشد بهخوبی با آن کنار آمد، اما همچنان وجود داشت.
بررسی لنز Sony G-Master 28-70mm f/2 FE: ترکیبی بینظیر از کیفیت و کاربردی بودن
اگر قرار باشد لنزی بزرگ را حمل کنیم، هر ویژگی اضافهای که بتواند ارائه دهد، بسیار ارزشمند خواهد بود. لنز Sony 28-70mm عملکرد خوبی در عکسهای کلوزآپ دارد و با قابلیت بزرگنمایی ۱:۴، تصاویر واضح و دقیقی را ثبت میکند. حتی در کمترین فاصلهٔ فوکوس، وضوح آن چشمگیر است.
عملکرد در مقابل نورهای زننده
در آزمایشهای مربوط به نورهای زننده (Flare)، نتایج رضایتبخش بودند. هنگام استفاده از دیافراگم کاملاً باز، کاهش اندکی در کنتراست دیده میشد، اما خبری از بازتابهای مزاحم یا نواحی شستهشده نبود. با بستن دیافراگم، بازتابها همچنان کنترلشده باقی ماندند. بنابراین، این لنز برای عکاسی در روزهای آفتابی و مواجهه با منابع نور قوی در کادر کاملاً مناسب است.
کیفیت شارپنس (وضوح)
وضوح مرکزی این لنز در فاصله ۲۸ میلیمتر عالی است، با جزئیاتی واضح و کنتراستی بالا. گوشههای تصویر در دیافراگم باز کمی نرمتر هستند، اما با بستن دیافراگم، این نرمی کاهش مییابد. در فاصله ۷۰ میلیمتر نیز همین کیفیت بالا مشاهده میشود و عملکرد لنز در تمام محدوده دیافراگم فوقالعاده است. این نشان میدهد که سونی تلاش بسیاری برای ارائه عملکرد بینقص در دیافراگم f/2 کرده است.
تنفس لنز در فیلمبرداری
پدیده تنفس لنز (Lens Breathing)، که موجب تغییر زاویه دید هنگام فوکوس میشود، برای فیلمبرداران اهمیت زیادی دارد. این لنز در فاصله ۲۸ میلیمتر کمی تغییر زاویه دارد که ممکن است در برخی موارد مشکلساز باشد. با این حال، این موضوع چندان شدید نیست و میتوان با قابلیت جبران تنفس در دوربینهای سونی آن را مدیریت کرد. البته این کار مقداری از زاویه واید را کاهش میدهد و از آنجایی که فاصله ۲۸ میلیمتر نسبت به فاصلهٔ رایج ۲۴ میلیمتر واید کمتری دارد، این موضوع باید در نظر گرفته شود. در سوی دیگر، در انتهای فاصله کانونی (۷۰ میلیمتر)، تنفس لنز بسیار خوب کنترل شده است.
نمونه عکسهای ثبتشده با لنز سونی ۷۰-۲۸ میلیمتری
جمعبندی: لنزی که به آن علاقهمند شدیم
این لنز دقیقاً همان چیزی است که میخواستیم. تمام مزایای نسخه کانن در اینجا نیز وجود دارند، با این تفاوت که سونی وزن لنز را کاهش داده و وضوح گوشهها را بهبود داده است. قیمت ۲٬۹۰۰ دلاری این لنز بالا بهنظر میرسد، اما وقتی در نظر بگیرید که این لنز بهنوعی مجموعهای از لنزهای پرایم f/2 را در قالب یک لنز زوم ارائه میدهد، ارزشش کاملاً مشخص میشود.
این لنز ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر به زاویه وایدتر ۲۴ میلیمتر یا دیافراگم کوچکتر f/2.8 نیاز دارید، انتخابهای شما منطقی خواهد بود. اما اگر فقط قرار باشد یک لنز را با دوربین سونی برای یک روز عکاسی همراه داشته باشیم، Sony 28-70mm f/2 بدون شک انتخاب ما خواهد بود.
گزینههای جایگزین
یکی از جایگزینهای مناسب، Sony 24-70mm f/2.8 است. این لنز، با ابعاد کوچکتر و محدوده بزرگتر، گزینهای عالی برای کاربرانی است که کاهش یک استاپ دیافراگم را به خاطر مزایای دیگر میپذیرند. این لنز همچنان عمق میدان کمی ارائه میدهد و در دیافراگم f/2.8 وضوحی بینظیر دارد.
آیا خرید لنز Sony 28-70mm f/2 GM منطقی است؟
بله؛ اگر عمق میدان کم و کیفیت اپتیکی برای شما اهمیت بالایی دارد، وزن و ابعاد بیشتر این لنز ارزشش را دارد. علاوه بر این، با توجه به قابلیتهای آن، این لنز چندان سنگین نیست، چرا که در واقع مجموعهای از لنزهای پرایم فوقالعاده را در قالب یک لنز زوم ارائه میدهد.