نقد و بررسی دوربین سونی مدل a7R V

دوربین a7R V نسل پنجم دوربین‌های بدون آینه با رزولوشن بالا و فول فریم سونی است.

0 2,053

مشخصات اصلی دوربین a7R V

  • سنسور ۶۰ مگاپیکسلی BSI CMOS
  • فوکوس خودکار بهینه‌شده با قابلیت تشخیص سوژه
  • ‍تثبیت کننده تصویر با امکان خنثی کردن ۸ استاپ لرزش دوربین
  • عکاسی پی‌درپی با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه به همراه فلاش (در فرمت JPEG و یا RAW فشرده شده)
  • فیلم‌برداری 8K/24p یا 4K/60p با کراپ 1.24x
  • فیلم‌برداری بدون کراپ با رزولوشن 4K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • فیلم‌برداری ده بیتی 4:2:2 به همراه S-Log3، S-Cinetone و HLG
  • نمایشگر کاملا چرخان
  • براکتینگ فوکوس (امکان فوکوس استکینگ به همراه کامپیوتر)
  • رفع گردوغبار از طریق قابلیت سنسور شیفت و بستن شاتر
  • وای-فای 2×2 MIMO
  • استانداردهای UVC/UAC برای استفاده از دوربین به‌عنوان وب کم از طریق پورت USB

دوربین سونی a7R V از اواخر اکتبر و با قیمت ۳۸۹۹ دلار برای بدنه دوربین به بازار عرضه خواهد شد. در مقایسه قیمت در زمان عرضه با نسل قبلی این دوربین، متوجه رشد قیمت ۴۰۰ دلاری خواهیم شد که این موضوع نشان‌دهنده تولید کمتر به دلیل کمبود قطعات و تورم است.

دوربین سونی a7R V چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

سنسور دوربین a7R V

در دوربین a7R V همانند نسل پیشین خود یا به‌عبارت‌دیگر دوربین a7R IV از سنسور فول فریم ۶۰ مگاپیکسلی BSI CMOS استفاده شده است، اما به گفته شرکت سونی در این دوربین به‌واسطه وجود پردازشگر جدید؛ سنسور توانایی بیشتری خواهد داشت. البته امکان ارزیابی دقیق این موضوع به دلیل عدم توضیحات تکمیلی در مورد ادعای فوق هنوز ممکن نیست.

اما به‌هرحال دوربین a7R V قادر است امکانات گسترده‌تری نسبت به دوربین نسل قبل از خود در اختیار بگذارد. در این متن نقد و بررسی کاملی در این باب در اختیار شما خواننده گرامی قرار گرفته است.

پردازشگرهای Bionz XR

بسیاری از امکانات جدید دوربین a7R V به‌واسطه وجود پردازشگری قدرتمندتر در این دوربین، مهیا شده است. قابلیت‌های جدیدی ازجمله منو تنظیمات بهینه‌تر به این دوربین اضافه شده است. سونی همچنین در مورد پردازشگری با قابلیت یادگیری الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی که از آن در این دوربین برای تنظیم فوکوس، نوردهی و وایت بالانس استفاده می‌شود، صحبت‌هایی کرده است.

فوکوس خودکار تقویت شده

پردازشگر جدید این دوربین، امکان تشخیص سوژه با قدرت بسیار بیشتر را در اختیار گذاشته است. دوربین a7R IV قادر به تشخیص و اولویت‌بخشی به سوژه‌های انسان گونه، چهره و چشم است. اما نسخه پنجم این دوربین قابلیت‌هایی فراتر در این بخش را مهیا کرده است. دوربین a7R V قادر به تشخیص گونه‌های گسترده‌ای از سوژه‌های غیر انسان نیز هست.

فوکوس خودکار دوربین a7R V

سیستم تشخیص انسان فوکوس خودکار این دوربین، قادر به تشخیص قسمت‌های مختلف بدن است. به‌واسطه این پیشرفت، این دوربین قادر است سوژه‌های انتخابی شما را در حالت‌ها و ژست‌های مختلف تشخیص دهد. در عکس بالا دوربین باوجوداین موضوع که چشم سوژه تقریباً از دید پنهان است، توانسته چشم فرد را تشخیص دهد.

سیستم فوکوس خودکار این دوربین قادر به تشخیص افراد، حیوانات، پرنده‌ها، حشرات، اتومبیل‌ها، قطارها و هواپیما است. لازم به ذکر است که حالت‌های مجزایی برای تشخیص حیوانات، پرندگان و همچنین حالتی برای تشخیص هر دو این سوژه‌ها در این دوربین وجود دارد. انتخاب سوژه از طریق منو اصلی دوربین، منو Fn و یا سفارشی کردن یک دکمه در اختیار کاربران است. امکان نمایش و انتخاب بعضی از حالات تشخیص سوژه که بیشتر مورداستفاده شما قرار می‌گیرند نیز توسط دکمه‌های قابل برنامه‌دهی وجود دارد. علاوه‌ بر این‌ها امکان فوکوس خودکار بر روی چشم/سر/بدن، و یا فقط چشم/سر و همچنین تنها چشم نیز برای سوژه‌هایی مانند انسان‌ها، حیوانات و پرنده‌ها وجود دارد.

سیستم تثبیت کننده تصویر تقویت شده

وجود پردازشگر قدرتمند‌تر و الگوریتم‌های پیچیده بیشتر در این دوربین موجب قوی‌تر شدن تثبیت‌کننده تصویر داخلی این دوربین شده است که می‌تواند اثر لرزش دست در این دوربین را تا ۸ استاپ خنثی کند. لازم به ذکر است که قدرت ۸ استاپی سیستم لرزشگیر این دوربین در خنثی کردن اثر لرزش دوربین، بدون احتساب لنزهای دارای لرزشگیر بیان شده است. البته در دوربین‌های سونی، امکان ادغام سیستم لرزشگیر دوربین با سیستم لرزشگیر موجود در لنزها وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر در هنگام استفاده از لنزهایی که لرزشگیر ندارند و یا با خاموش کردن لرزشگیر لنز، می‌توان به نتایج بسیار مطلوب‌تری رسید.

ذخیره‌سازی در فرمت Raw با حجم کمتر

برای موقعیت‌هایی که نیاز به ذخیره فایل‌های پرحجم با وضوح ۶۰ مگاپیکسلی در فرمت Raw ضروری نیست، دوربین a7R V امکان ذخیره تصاویر در فرمت Raw با حجم کم‌تر را در اختیار کاربران گذاشته است. به‌این‌ترتیب علاوه بر امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها در فرمت Raw بدون از دست رفتن جزئیات در حالت‌های Large، Medium و Small وجود دارد، امکان ذخیره‌سازی در حالتی که بخشی از جزئیات تصویر از دست می‌روند (Compressed Raw) نیز وجود دارد.

  • نکته: امکان ذخیره‌سازی در فرمت RAW در حالت کراپ شده APS-C نیز در این دوربین در دسترس است.

‌‌عکاسی با رزولوشن بسیار بالا در حالت Multi-shot

عکس ثبت شده در حالت Multi-Shot

تصویر فوق با ادغام ۱۶ تصویر با استفاده از نرم‌افزار مخصوص سونی که برای این ویژگی توسعه داده شده، ساخته شده است. برای اصلاح تکان خوردن برگ‌های درختان در بالای تصویر از قابلیت motion correction استفاده شده است. همچنین این تصویر درحالی‌که دوربین کمی در لرزش بوده به ثبت رسیده است، بااین‌وجود می‌توان گفت که توانایی ثبت تصاویر با رزولوشن بسیار بالا در این حالت حتی بیش از تصویر فوق است.

پسوند R که در بعضی از دوربین‌های آلفا سونی، شاهد آن هستیم، نماینده دوربین‌های با رزولوشن بالاتر و دارای قابلیت تصویربرداری در حالت multi-shot pixel-shift هستند. نیاز به ذکر است که برای استفاده از این حالت باید دوربین را بر روی سه‌پایه مانت کنیم. در استفاده از این قابلیت دو حالت ۴ تصویر و ۱۶ تصویر وجود دارد و نتیجه ادغام ۱۶ تصویر، تصویری با وضوح ۲۴۰ مگاپیکسلی خواهد بود. برای استفاده از این قابلیت نیاز به نرم‌افزار Imaging Edge Desktop سونی خواهد بود.

فوکوس براکتینگ

دوربین a7R V اولین دوربین سونی با امکان فوکوس براکتینگ داخلی است. در این حالت می‌توان فاصله تغییر فوکوس در تصویر را انتخاب و تا ۲۹۹ تصویر به ثبت رساند. در تنظیمات این بخش می‌توان انتخاب کرد که نقطه فوکوس در عکس‌های پی‌درپی نزدیک‌تر نقطه انتخابی، دورتر از آن و یا به هر دو سمت تنظیم شوند. همچنین قابلیت Exposure Smoothing برای ثبت تصاویر با احتساب زمان بازیابی نور در فلاش‌ها، کمک خواهد کرد. امکان ذخیره تصاویر ثبت شده در این حالت در پوشه‌ای مجزا در کارت حافظه نیز از دیگر قابلیت‌های این بخش است.

همانند مراحل ادغام تصاویر در حالت pixel-shift، با استفاده از نرم‌افزار Imaging Edge Desktop می‌توان تصاویر ثبت شده از سوژه‌ای واحد اما با نقطه فوکوس متفاوت را با هم ادغام کرد.

عکاسی پی‌درپی به همراه فلاش

همراه با دوربین a7R V سونی، کاربران قادر خواهند بود با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه در فرمت‌های JPEG و Raw فشرده شده به صورت پی‌درپی عکاسی کنند. در صورت استفاده انتخاب فرمت Raw با حجم بالاتر این سرعت به ۷ فریم بر ثانیه کاهش خواهد یافت. حافظه بافر این دوربین برابر با ۵۸۳ عکس در فرمت Raw فشرده شده است. در صورت استفاده از فلاش‌های سازگار، می‌توان از قابلیت P-TTL نورسنجی فلاش برای استفاده از نور فلاش در این حالت استفاده کرد. کاربرانی که از فلاش استفاده می‌کنند از امکانات این دوربین ازجمله ذخیره مجزا تنظیمات ایزو و سرعت شاتر در هنگام استفاده از فلاش، بهره‌مند شوند.

همچنین حالت‌هایی برای جلوگیری از فلیکر در تصاویر نیز در این دوربین وجود دارد که با سینک شاتر بر روی نقطه زمانی خاص از این مشکل جلوگیری می‌شود. همچنین حالتی نیز برای اوقاتی که از نورهای LED دارای فلیکر با فرکانس بالا هستند در این دوربین وجود دارد.

فیلم‌برداری ۱۰ بیتی

دوربین a7R V

همانند سایر دوربین‌هایی که در آن‌ها پردازشگرهای Bionz XR وجود دارد، دوربین a7R V نیز قادر به فیلم‌برداری ۱۰ بیتی است. دوربین a7R V همچنین می‌تواند با رزولوشن UHD 8K و با سرعت ۲۵ فریم بر ثانیه با ضریب کراپ ۱.۲۴ برابری فیلم‌برداری کند که در این حالت رزولوشن برابر با ۴۳۲۰×۷۸۶۰ خواهد بود. همچنین امکان فیلم‌برداری با رزولوشن UHD 4K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بدون کراپ نیز در دسترس کاربران این دوربین است. از سمتی دیگر امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با سرعت تا ۶۰ فریم بر ثانیه که از ناحیه 8K و یا 6.2K، همچنین ضبط ویدیو با رزولوشن 4K از ناحیه APS-C/Super35 سنسور وجود دارد.

انحراف رولینگ شاتر در هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 8K و همچنین حالت‌های APS-C 4K به‌صورت قابل‌توجهی در ویدیوهای ضبط شده به همراه این دوربین، مشهود است. در حالت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با استفاده از تمام سطح سنسور، این انحراف به‌صورت بهتری کنترل می‌شود. اما کمترین مقدار این بهترین حالت انتخابی برای جلوگیری از این انحراف، فیلم‌برداری کراپ شده با رزولوشن 4K و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه است.

این دوربین از سیستم دفع حرارتی همانند دوربین a7S III بهره‌مند است. این سیستم، امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 8K به مدت ۳۰ دقیقه در شرایط آب‌وهوایی معمول را فراهم می‌کند.

رزولوشن

فریم ریت ناحیه سنسور کدک بیت‌ریت Bit-depth/sampling

UHD 8K

25/24p 1.24x crop XAVC HS 400

200

10-bit 4:2:0

UHD 4K

60/50p 1.24x crop XAVC S-I 600

10-bit 4:2:2

XAVC HS

200

100

10-bit 4:2:2

150

75

45

10-bit 4:2:0

XAVC S

200

10-bit 4:2:2

150

8-bit 4:2:0

25/30p

Full-width or
APS-C / Super 35 (1.52x) crop

XAVC S-I 250/300

10-bit 4:2:2

XAVC S

140

10-bit 4:2:2

100

60

8-bit 4:2:0

24p

XAVC S-I

240

10-bit 4:2:2

XAVC HS

100

50

10-bit 4:2:2

100

50

30

10-bit 4:2:0

XAVC S

100

10-bit 4:2:2

100

60

8-bit 4:2:0

 

دوربین a7R V همانند دوربین a7S III و دوربین‌های سری FX از امکان ذخیره‌سازی فایل‌های ویدیویی در فرمت‌های XAVC برخوردار است. در فرمت‌های XAVC S و XAVC S-I می‌توان از کدک‌های Long-GOP یا All-I H.264 استفاده، درحالی‌که در فرمت XAVC HS از کدک H.265 استفاده می‌شود. پروفایل‌های S-Cinetone و یا S-Log3 نیز در این دوربین در دسترس‌اند، همچنین امکان ضبط ویدیو به‌صورت 10-bit HLG نیز برای پخش بر روی نمایشگرهای HDR به همراه a7R V وجود دارد.

با استفاده از حالت Active SteadyShot، سیستم تثبیت‌کننده تصویر الکترونیک، فعال خواهد شد. با اضافه شدن تثبیت‌کننده الکترونیک، ضریب کراپ افزایش پیدا خواهد کرد، اما دوربین قادر خواهد بود که اثربخشی بیشتری در خنثی کردن اثر لرزش دوربین، داشته باشد.

قابلیت‌های جدید دیگری که سایر دوربین‌های سونی شاهد آن‌ها بوده‌ایم نیز مانند Focus Map و ‌Breathing Compensation در این دوربین در دسترس کاربران است. همچنین خروجی ویدیویی ۱۶ بیتی در فرمت Raw نیز از طریق پورت HDMI وجود دارد که می‌توان از طریق نمایشگرهای Atomos Ninja V و یا V+ این خروجی را با فرمت ProRes Raw دریافت کرد.

مقایسه دوربین a7R V با سایر دوربین‌ها

در این بخش به مقایسه دوربین a7R V سونی با سایر دوربین‌های رقیب و هم‌رده ازنظر محدوده قیمت خواهیم پرداخت. جدی‌ترین رقبای دوربین a7R V به ترتیب دوربین‌های کانن EOS R5، لومیکس S1R و نسخه‌ پیشین همین سری از دوربین‌های سونی یا به عبارت واضح‌تر a7R IVA هستند. در جدول زیر مقایسه جامعی از این دوربین‌ها به عمل آمده است.

Sony a7R V

Canon EOS R5 Sony a7R IVA

Panasonic Lumix S1R

قیمت

۳۸۹۹ دلار ۳۸۹۹ دلار ۳۴۹۹ دلار

۳۴۹۹ دلار

رزولوشن سنسور

۶۰ مگاپیکسل ۴۵ مگاپیکسل ۶۰ مگاپیکسل

۴۷ مگاپیکسل

تثبیت کننده تصویر

۸ استاپ ۸ استاپ ۵.۵ استاپ

۶ استاپ

نوع مفصل‌های نمایشگر

Fully articulating with tilt Fully articulating Tilting

Two-way tilting

اندازه و رزولوشن نمایشگر

۳.۲ اینچ/۲.۱ میلیون نقطه‌ای ۳.۲ اینچ/۲.۱ میلیون نقطه‌ای ۳.۲ اینچ/۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای

۳.۲ اینچ/۲.۱ میلیون نقطه‌ای

رزولوشن منظره‌یاب و مقدار بزرگنمایی

۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای
۰.۹ برابری
۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای
۰.۷۶ برابری
۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای
۰.۷۸ برابری

۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای
۰.۷۸ برابری

عکاسی پی‌درپی همراه با فوکوس خودکار

۱۰ فریم بر ثانیه ۱۲ فریم بر ثانیه همراه با شاتر مکانیکال
۲۰ فریم بر ثانیه همراه با شاتر الکترونیک
۱۰ فریم بر ثانیه

۶ فریم بر ثانیه

بالاترین رزولوشن و فریم ریت در فیلم‌برداری

8K/24p
(1.24x crop)
10-bit
8K/30p
10-bit
4K/30p
8-bit

4K/60p
(1.09x crop)
8-bit

 سایر ابزارها

  • Intervalometer
  • Focus bracketing
  • Multi-shot high res
  • Intervalometer
  • Focus bracketing
  • Intervalometer
  • Multi-shot high res
  • Intervalometer
  • Focus bracketing
  • Multi-shot high res (in-cam)

پورت میکروفون و هدفون

دارد/دارد دارد/دارد دارد/دارد

دارد/دارد

وای-فای

2.4GHz, 5GHz, 2×2 MIMO 2.4GHz, 5GHz 2.4GHz, 5GHz

2.4GHz, 5GHz

USB

3.2 Gen 2 (10Gbps) 3.2 Gen 2 (10Gbps) 3.2 Gen 1 (5Gbps)

3.2 Gen 1 (5Gbps)

وزن

۷۲۳ گرم ۷۳۸ گرم ۶۶۵ گرم

۸۹۸ گرم

دوام باتری
منظره‌یاب/نمایشگر پشتی
۴۴۰/۵۳۰ ۳۲۰/۲۲۰ ۶۶۰/۵۳۰ ۳۸۰/۳۶۰

 

بدنه و دکمه‌های کنترلی

دیال و دکمه‌های دوربین سونی a7R V

بدنه دوربین a7R V بسیار شبیه به دوربین a7S III است. این موضوع به معنای آشنایی کاربران با چیدمان دکمه‌های این دوربین است. همچنین همان‌طور که از دوربینی در این سطح انتظار می‌رود، بدنه این دوربین از آلیاژ منیزیم ساخته شده است. همچنین گریپ و دیال‌های دوربین بسیار مشابه با مدل‌های پیشین دوربین‌های سونی است. از معدود تفاوت‌ها در چیدمان دکمه‌های این دوربین باید به جابجایی دکمه رکورد با یکی از دکمه‌های قابل برنامه‌دهی، یاد کرد.

در جلوی دوربین یک دایره سفید رنگ وجود دارد که مربوط به سنسور تنظیم وایت بالانس خودکار دوربین است. این سنسور طوری طراحی شده تا در هنگام فیلم‌برداری، وایت بالانس به‌صورت ناگهانی و بی‌دلیل تغییر نکند.

پورت‌های دوربین a7R V

 

نمایشگر دوربین a7R V

باتری

باتری دوربین a7R V

در دوربین a7R V همانند دوربین a7 Mark III و مدل‌های جدیدتر دوربین‌های سری a7 از باتری NP-FZ100 استفاده شده است. دوام این باتری در هنگام استفاده از نمایشگر پشتی با هر بار شارژ کامل برابر با ۵۳۰ شات و هنگام استفاده از منظره‌یاب الکترونیک برابر با ۴۴۰ شات است.

باتری این دوربین از طریق پورت USB قابل شارژ است و در صورت داشتن یک شارژ با پشتیبانی از شارژ PD می‌توان به صورت همزمان دوربین را شارژ و از آن استفاده کرد.

منبع dpreview.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.