بهترین و بدترین دوربین‌ها و لنزهای سال ۲۰۲۴

0 247

چیزی به آخر سال نمانده و وقت آن است که به یکی از سنت‌های همیشگی بپردازیم: جمع‌بندی سال و انتخاب بهترین دوربین‌های سال، بهترین لنزهای سال و البته بدترین‌ها.

بهترین لنزهای زوم

کانن امسال با عرضه لنز خلاقانه ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/2.8 Z که به‌طور ویژه برای فیلم‌برداران طراحی شده است، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. همچنین شاهد بازگشت لنزهای سوپرزوم به بازار بودیم. اما یک لنز نوستالژیک دیگر موفق شد جایگاه دوم رقابت ما را کسب کند و سلطه سیگما در حوزه اپتیک را در سال جاری بیش از پیش تثبیت کند.

رتبه سوم بهترین لنزهای زوم به Sigma 24-70mm f/2.8 II Art تعلق گرفت، لنزی که رقابت نزدیکی با نسخه ممتاز سونی دارد. هرچند لنز سونی از نظر کیفیت اپتیکی کمی برتر است، اما سیگما تجربه‌ای مشابه را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهد و همچنان لنزی قدرتمند است که می‌تواند تمامی نیازهای حرفه‌ای را پوشش دهد.

Sigma 24-70mm f/2.8 II Art

جایگاه دوم به لنز Sigma 28-105mm f/2.8 DG DN ART اختصاص یافت که فاصلهٔ کانونی کلاسیک را با گشودگی دیافراگم سریع f/2.8 در تمام محدوده ترکیب کرده است. این لنز تجربه‌ای لذت‌بخش، کاربردی و چندمنظوره ارائه می‌دهد و انتخابی ایده‌آل برای عکاسی از رویدادها محسوب می‌شود.

Sigma 28-105mm f/2.8 DG DN ART

برنده این بخش لنزی خاص و تخصصی است که شاید نتواند محبوبیت عمومی پیدا کند، اما بدون شک یک انتخاب فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. Sony G-Master 28-70mm f/2 مانند داشتن مجموعه‌ای از لنزهای پرایم در یک لنز است. این لنز نه‌تنها در تمام محدوده فاصله کانونی خود فوق‌العاده شارپ است، بلکه بوکه‌ای بسیار زیبا ارائه می‌دهد. سونی حتی توانسته این لنز را نسبت به نسخه مشابه کانن کوچک‌تر و سبک‌تر طراحی کند، که همین موضوع آن را به انتخاب شخصی ما تبدیل کرد.

Sony G-Master 28-70mm f/2

بهترین لنزهای پرایم

سال ۲۰۲۴ سالی استثنایی برای دنیای اپتیک بود و شاهد طراحی‌های نوآورانه و بهبودیافته بسیاری در این حوزه بودیم. یک لنز پرایم خوب به دلیل کیفیت بالای اپتیکی و گشودگی دیافراگم سریع، همیشه تجربه‌ای لذت‌بخش برای عکاسی به همراه دارد. یکی از لنزهای برجسته امسال Tamron 90mm f/2.8 Macro Di III بود که برای عکاسی ماکرو و پرتره انتخابی عالی محسوب می‌شود. بااین‌حال، این لنز نتوانست جایگاهی در میان سه لنز برتر به دست آورد.

رتبه سوم به لنز Sigma 50mm f/1.2 ART اختصاص یافت. این لنز به دلیل عملکرد فوق‌العاده در حالت گشودگی کامل دیافراگم و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر نسبت به رقبا، یکی از انتخاب‌های برتر امسال بود.

Sigma 50mm f/1.2 ART

رتبه دوم با بحث و گفت‌وگوی زیادی همراه بود، اما در نهایت به لنز Sony G-Master 85mm f/1.4 II تعلق گرفت. نسخهٔ اولیهٔ این لنز نیازمند اصلاحات بود و سونی توانست تمام نقاط ضعف آن را برطرف کند. نتیجه، لنزی تقریباً بی‌نقص و با ابعاد کوچک‌تر است که شایستهٔ جایگاه دوم شد.

Sony G-Master 85mm f/1.4 II

برنده این بخش بدون شک لنز Sigma 500mm f/5.6 Sport است. این لنز با ابعاد سبک و قابل‌حمل، کیفیت تصویری بی‌نظیر و عملکردی عالی در زمینهٔ فوکوس، به انتخابی ایده‌آل برای عکاسی از حیات‌وحش و ورزش تبدیل شده است. نمایش دقیق و جذاب پس‌زمینه‌های شلوغ نیز یکی از نقاط قوت برجسته این لنز است.

Sigma 500mm f/5.6 Sport

بهترین دوربین‌های سال: دوربین‌های ویدیویی

بخش اول از بهترین دوربین‌های سال، مربوط به دروبین‌های ویدیویی می‌شود. سونی با دوربین ZV-E10 II که برای ولاگینگ طراحی شده، یک دوربین کوچک و کاربردی معرفی کرد و فوجی‌فیلم نیز ما را با دوربین X-M5 که آماده استفاده با گیمبال است، شگفت‌زده کرد.

نیکون Z6 III در رتبه سوم قرار گرفت. این دوربین همه‌کاره به نظر می‌رسد و قادر است تقریباً هر کاری را انجام دهد. سنسور نیمه‌استَک آن مشکلات شاتر چرخشی (rolling shutter) را به‌خوبی مدیریت می‌کند و N-log نیکون محدوده دینامیکی وسیعی دارد. اگر این ویژگی‌ها را با LUT‌های جدید Red ترکیب کنید، Z6 III توانایی انجام هر کاری را که نیاز دارید، دارد.

نیکون Z6 III

رتبه دوم در زمینه بهترین دوربین‌های سال (ویدیویی) به Panasonic GH7 اختصاص دارد. ما بیشتر سال برای تولید برنامه هایمان از این دوربین استفاده کردیم و هیچ‌وقت ما را ناامید نکرد. لنزهای عالی برای پلتفرم M43 و کیفیت ویدیویی فوق‌العاده از ویژگی‌های بارز این دوربین هستند. دامنه دینامیکی وسیع و صدای ۳۲ بیت فلوات، GH7 را به ابزاری قدرتمند برای هر فیلم‌بردار تجاری تبدیل می‌کند.

پاناسونیک GH7

اما بهترین دوربین ویدیویی سال به Sony a9 III می‌رسد. این‌که یک دوربین ورزشی تخصصی بتواند بهترین دوربین ویدیویی سال هم باشد، نشان‌دهنده تکنولوژی منحصر به فردی است که سونی در آن به کار برده است. سنسور شاتر جهانی (global shutter) به‌طور کامل مشکل شاتر چرخشی را از بین می‌برد و سونی ابزارهای ویدیویی و فرمت‌های لاگ مناسب را برای حداکثر کردن کیفیت تصویر در آن گنجانده است. ممکن است قیمت این دوربین بالا باشد، اما حقیقت این است که هیچ برند دیگری در بازار دوربین‌های بدون آینه چیزی مشابه این ارائه نمی‌دهد و احتمالاً برای مدت طولانی هم چیزی شبیه به آن تولید نخواهد شد. پس مقام اول در میان بهترین دوربین‌های سال (ویدیویی) به این دوربین می‌رسد.

سونی a9 III

بهترین دوربین‌های سال: دوربین‌های عکاسی

در ادامه انتخاب بهترین دوربین‌های سال، به دوربین‌های عکاسی می‌رسیم. انتخاب سه دوربین برتر سال ۲۰۲۴ کار دشواری بود، زیرا امسال محصولات عالی زیادی معرفی شدند. از بین برجسته‌ترین‌ها می‌توان به Fujifilm X100VI ،Nikon Z50 II ،Canon EOS R1 و Sony A9 III اشاره کرد. ما تلاش کردیم به دوربین‌هایی بپردازیم که بیشتر از آن‌ها استفاده کنیم، بنابراین برخی از دوربین‌های مخصوص ورزش از لیست حذف شدند.

رتبه سوم در زمینه بهترین دوربین‌های سال (عکاسی) به Fujifilm GFX 100S II اختصاص یافت. سیستم GFX در بازار فرمت متوسط پیشتاز است، اما مدل جدید S از همه مدل‌ها بهتر است. شما ۱۰۰ مگاپیکسل جزئیات و جدیدترین الگوریتم‌های فوکوس اتوماتیک فوجی‌فیلم را دریافت می‌کنید، در حالی که همچنان یک بسته ساده و قابل حمل دارید که می‌توانید آن را تقریباً در هر جایی با خود ببرید.

فوجی GFX 100S II

رتبه دوم به Nikon Z6 III رسید که احتمالاً در انتخاب بیشتر افراد به عنوان گزینه اول در میان بهترین دوربین‌های سال(عکاسی) قرار می‌گیرد. این دوربین ارزش زیادی نسبت به قیمتش دارد و تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای یک دوربین همه‌کاره را در بدنه‌ای جمع و جور و ارگونومیک ارائه می‌دهد. ما از استفاده از آن لذت بردیم و تنها به این دلیل که دوربین برنده ویژگی‌هایی که دقیقاً به دنبالش بودیم را بهتر از آنچه که می‌خواستیم ارائه داد، آن را در رتبه دوم قرار دادیم.

Nikon Z6 III

انتخاب ما برای بهترین دوربین عکاسی در میان بهترین دوربین‌های سال به Canon R5 Mark II اختصاص دارد. این دوربین با ۴۵ مگاپیکسل و یکی از نوآورانه‌ترین عملکردهای فوکوس اتوماتیک که مستقیماً از دوربین پرچمدار R1 به عاریت گرفته شده، تجربه‌ای فوق‌العاده ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این دوربین قابلیت‌های ویدیویی عالی و تطبیق‌پذیری بالایی دارد که می‌تواند با Nikon Z8 معتبر رقابت کند.

کانن R5 Mark II

بدترین‌ها

بدترین لنز ۲۰۲۴

خب، حالا وقت آن رسیده که به بدترین محصولات ۲۰۲۴ بپردازیم و برای شروع، بدترین لنز را معرفی کنیم. معمولاً انتخاب بدترین لنز دشوار است، چون تقریباً همیشه دلیلی برای وجود آن وجود دارد. اما امسال این انتخاب کار ساده‌ای بود. بدترین لنز به Panasonic 26mm f/8 pancake تعلق می‌گیرد که همراه با دوربین S9 عرضه شد و به نظر می‌رسد که در یک شرایط بسیار عجولانه و به‌عنوان یک محصول موقت عرضه شده است.

پاناسونیک 26mm f/8 pancake

لنز Panasonic 26mm f/8 pancake که فقط فوکوس دستی دارد، هیچ نشانگر فاصله‌ای ندارد و حتی زمانی که لنز به‌درستی فوکوس می‌شود، نتایج آن چندان رضایت‌بخش نیست. این لنز همچنین لنزی کند است که هیچ گزینه‌ای برای فیلتر ندارد و در واقع به یک درپوش لنز گران‌قیمت تبدیل می‌شود. این لنز تقریباً به تنهایی تجربه رونمایی دوربین Panasonic S9 را خراب کرد، اما خوشبختانه پاناسونیک به‌تازگی لنز کیت به مراتب بهتری با نام 18-40mm عرضه کرده است.

بدترین دوربین ویدیویی ۲۰۲۴

پس از سال‌ها توسعه، سرانجام Kodak این سال دوربین جدید Super 8 خود را عرضه کرد. ترکیب رابط دیجیتال مدرن و پنل LCD با فیلم آنالوگ Super 8mm باید یک موفقیت بزرگ می‌بود و توجه زیادی جلب کرد.

کداک Super 8mm

ظاهراً تجربه استفاده از این دوربین اصلاً ایده‌آل نیست. طراحی بدنه از فاصله به نظر جذاب می‌آید، اما در عمل استفاده و نگه‌داشتن آن کمی گیج‌کننده است. فاصله‌های زیاد بین بدنه و پنل پشتی باعث می‌شود که گرد و غبار به راحتی وارد داخل دوربین شود واستفاده از پنل LCD دیجیتال هم دشوار است و هیچ کمکی در زمینه نوردهی نمی‌کند. حقیقت این است که بسیاری از دوربین‌های ۸میلی‌متری کم‌استفاده موجود در بازار عملکرد بهتری دارند و همان تجربه لذت‌بخش فیلم‌برداری با فرمت کلاسیک را ارائه می‌دهند. با این حال، نمی‌توان انکار کرد که دوربین جدید ۸میلی‌متری Kodak می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش به همراه داشته باشد، حتی اگر قیمت آن نسبتاً بالا باشد.

بدترین دوربین عکاسی ۲۰۲۴

به نظر می‌رسد که در انتخاب‌های بدترین دوربین‌های سال، به نوعی در حال اعلام جنگ تمام‌عیار علیه دوربین‌های آنالوگ هستیم، اما امیدواریم بتوانیم این اطمینان را بدهیم که اینطور نیست. بررسی دوربین Pentax 17 تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش بود، اما متاسفانه Mint Rollei 35AF چنین تجربه‌ای نداشت.

دوربین Mint Rollei 35AF

ما در استفاده از این دوربین با مشکلات زیادی روبرو شدیم که برخی از آن‌ها در مدل‌های جدیدتر رفع شده‌اند، اما واقعیت این است که 35AF بیشتر بر پایه ظاهر و سبک است تا عملکرد، و این موضوع تغییر نکرده است. از دور، این دوربین بسیار زیبا به نظر می‌رسد و تجربه چرخاندن دکمه تنظیم و دکمه بازچرخانی فیلم حس واقعی و اصیلی دارد. اما استفاده از خود دوربین دشوار است و تجربه کلی استفاده از آن به نوعی احساس بی‌کیفیت و ارزان بودن می‌دهد. با این حال، قیمت آن کاملاً برعکس است. به نظر می‌رسد که برخی از کاربران از ظاهر و حس خاص این دوربین لذت ببرند، اما ما شخصاً ترجیح می‌دهیم همان تجربه قدیمی و اصیل Rollei را داشته باشیم.

خب، سال دیگری تقریبا به پایان رسیده و سال ۲۰۲۴ تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین سال‌ها برای معرفی محصولات در سال‌های اخیر شده است. شاهد عرضه بدنه‌های دوربین بدون آینه نوآورانه و لنزهای فوق‌العاده از تقریباً تمام برندهای بزرگ بودیم. حالا توجه‌مان را معطوف به سال ۲۰۲۵ می‌کنیم و با اشتیاق منتظر معرفی‌های اولیه‌ای هستیم که به زودی انجام خواهند شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.