کارل زایس: لنزهای فردا

1 1,587

حدود یک سال و نیم پیش بود که ما تصمیم گرفتیم که لنزهای کارل زایس را به شکل سفارسی از طریق یکی از نمایندگی‌های آن در منطقه وارد و به شکل انحصاری عرضه کنیم. این کار با استقبال نسبی دوستان پیکسل مواجه شد؛ کسانی که منزلت و اندازه کارل زایس را می‌دانستند و به درستی باور داشتند که هزینه‌کردن روی لنز عالی یک سرمایه‌گذاری است.

واحد طراحی لنزهای عکاسی کارل زایس در سال‌های اخیر بسیار هوشمندانه عمل کرد، و با پیشرفته شدن سنسورهای دیجیتال لنزهای مرغوبش را برای انواع دوربین‌های اس‌ال‌آر و ریج‌فایندر را بازطراحی و به بازار معرفی کرد. نتیجه همان‌طور که انتظار می‌رفت بی‌بدیل بود: لنزهای تمام فلزی با کیفیت ساخت و اپتیک عالی. مواردی چون ۲۱ دیستاگون، ۳۵ دیستاگون و ۱۰۰ ماکرو پلانر عکاس‌های خرد و کلان را حیران کردند.

کارل زایس در نمایشگاه امسال فوتوکینا هم حرفهای خوبی برای گفتن داشت: معرفی لنزهای اتوفوکوس برای دوربین‌های بدون آیینه، معرفی ۱۳۵ آپو سونار و از همه مهم‌تر معرفی و نمایش سری کاملا جدیدی از لنزهای شگفت‌انگیز برای دوربین‌های دیجیتال اس‌ال‌آر. با توجه به اخبار پراکنده‌ای که این طرف و آن طرف منتشر شده، نگارنده بر این باور است که این سری لنزها بسیار مهم هستند. اما چرا؟

سنسور دی‌۸۰۰ قوانین بازی دوربین‌های اس‌ال‌آر‌ حرفه‌ای را عوض می‌کند.

۱.

اولین سوالی که پس معرفی دی‌۸۰۰ – با سنسور ۳۶مگاپیکسلی – به ذهنم رسید، این بود: «چند لنز در خانواده نیکور هست که بتواند به خوبی توانایی‌های چنین سنسوری را نمایش دهد؟». تردید ندارم که کانن هم به زودی به باشگاه  سنسورهای بهینه‌شده با وضوح بیش از سی مگاپیکسل خواهد پیوست، خصوصا این‌که مقایسه‌هانشان می‌داد که سنسور ۵دی مارک۳ برتری چندانی نسبت به نسل قبلی خود ندارد.

اما مگر این سازندگان چند لنز ممتاز دارند که جوابگوی چنین سنسوری باشد؟ گمان می‌کنم کیفیت خارق‌العادهء لنزهایی چون ۸۵ اف ۱.۲ و ۳۰۰ اف ۲.۸ در صنعت لنز برای اس‌ال‌آر بیشتر استثناء هستند تا قاعده. پس با سنسورهای وضوح بالایی که در راه است، به لنزهای مرغوب بیشتری نیاز داریم. اما مشکل این جاست که طراحی و ساخت یک لنز ممتاز کاری زمان‌بر و دشوار است، خصوصا در مورد لنزهای زوم که چالش‌ها و پیچیدگی‌های بیشری وجود دارد و زمان‌بری بیش است. به گفتهء مدیر بخش تصویربرداری حرفه‌ای لایکا، زمان لازم برای طراحی یک لنز دو تا سه سال است.

۲.

پیش از دورهء عکاسی دیجیتال، سازندگان دوربین دخالت و نگرانی چندانی در توسعهء فیلم‌های جدید نداشتند. فیلم در آن زمان توامان نقش حافظه و سنسور را بازی می‌کرد و شرکت‌هایی چون فوجی، کداک، ایلفورد و امثالهم در رقابتی جدی انواع فیلم‌ها را برای انواع دوربین‌ها طراحی و تولید می‌کردند. امروزه غفلت از سنسور برای سازنده‌های دوربین نه ممکن است و مقدور. در عین حال باید انرژی و حواس‌شان متوجه دوربین و لنز نیز باشد. وقتی قرار باشد چند وظیفهء سنگین را در کنار هم پیش ببرید، معمولا حفظ کیفیت بالا دشوارتر می‌شود.

۳.

زایس با درک صحیح وضعیت فعلی صنعت پا به میدان گذاشته تا کاری را انجام دهد که در آن استاد است: طراحی، توسعه، و تولید لنزهای عالی. اگر این لنزها چیزی باشند که در اخبار آمده است،پرده‌برداری زایس از سری جدید لنزهای مخصوص اس‌ال‌آر در فوتوکینا نویدبخش دورهء جدیدی از کیفیت عکس دیجیتال در این رسته است. طبعا کانن و نیکون و هم نمی‌توانند بی‌اعتنا بمانند و این زمین را به راحتی واگذار کنند

مشخصات اعلام‌شده

زایس مدعی است که وضوح تصویری که این لنز در بازترین‌ حالت دیافراگم می‌سازد در سراسر عکس یکسان و پدیدهء افتراق رنگ نور (Chromatic aberration) در آن‌ها خیلی کم است. این لنزها اندازه‌ای بزرگ دارند، تقریبا اندازهء لنزهای زوم واید اس‌ال‌آر یا لنزهای مدیم فرمت اندازه متوسط. لنزهای جدید فقط برای دهانهء کانن و نیکون ساخته خواهند شد و احتمالا در ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار خواهند آمد. متوسط قیمت آن‌ها احتمالا ۳۰۰۰ یورو است.

دست آخر، توضیحی در مورد قیمت: چه کسی گفته کیفیت ارزان به دست می‌آید؟ 🙂

 

1 نظر
  1. پوريا می‌گوید

    “طبعا کانن و نیکون و هم نمی‌توانند بی‌اعتنا بمانند و این زمین را به راحتی واگذار کنند” دقیقا همینطور هست.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.