X-rite ColorCheker GREYSCALE

نام تجاری:
  • مناسب برای تنظیم نوردهی و وایت بالانس
  • امکان تنظیم دقت رنگی تصویر با استفاده
  • سه نوار مشکی، خاکستری ۱۸ درصد و سفید
  • ابعاد ۲۱.۶×۲۷.۹ سانتی‌متر
ادامه مطلبShow less
2,000,000 تومان

آخرین به‌روزرسانی ۱۴۰۱/۰۶/۱۳

در صورت موجود شدن، من را خبر کن!
مرجع:
16731
افزودن به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
محصولات مرتبط
توضیحات

از زمانی که نورسنجی با استفاده از ابزار‌های مختلف در عکاسی رایج شد، کارت‌های خاکستری با ضرایب مختلف نیز، مورد استفاده عکاسان قرار گرفت. کارت‌های خاکستری در عکاسی کاربرد‌های زیادی دارد. از تنظیم وایت بالانس گرفته تا کنترل روشنایی و اکسپوژر تصویر در مرحله ادیت گرفته تا نورخوانی دقیق در استودیو، از کاربرد‌های کارت خاکستری به شمار می‌رود.

اولین کاربرد کارت‌های خاکستری، استفاده از آن به عنوان معیاری برای نورسنجی می‌باشد. اگر چه امروزه از کارت‌های خاکستری به عنوان ابزاری برای تنظیم سفیدی عکس استفاده می‌شود، ولی آن‌ها در نورسنجی دقیق سوژه‌های مختلف نیز کاربرد دارند.

اجسام موجود در طبیعت به طور میانگین تنها ۱۸.۷ درصد نوری را بازتاب می‌دهند و مابقی را جذب می‌کنند؛ بنابراین نورسنج‌های بازتابی و نور‌سنج‌ TTL دوربین‌های DSLR با این فرض طراحی شده‌اند که سوژه‌ای را که بر روی آن نورخوانی انجام می‌شود، تنها ۱۸ درصد نور را بازتاب می‌دهد. به همین خاطر است که اگر در صحنه‌ای بر روی سوژه‌ای سفید رنگ نور‌سنجی کنیم، نورسنج یک عدد دیافراگم به خصوص مثلاً F16 را پیشنهاد می‌دهد و اگر در همان تصویر بر روی یک سوژه مشکی رنگ نورسنجی صورت پذیرد، عدد دیافراگمی بسیار پایین‌تر و مثلاً در حدود F8 خواهیم داشت. در این حالت اگر با F16 عکاسی کنیم قطعاً سوژه‌ی سفید رنگ بسیار نزدیک به خاکستری روشن در تصویر به ثبت می‌رسد و سوژه سیاه رنگ نیز بسیار تیره به نظر خواهد رسید. اگر با F8 نیز عکاسی شود مشکی به خاکستری می‌زند و قسمت‌های روشن تصویر پیش از حد نوردهی می‌شوند و به اصطلاح می‌سوزند. برای حل این مشکل و ثبت تصویر با روشنایی مطلوب می‌توان از کارت‌های خاکستری استفاده کرد.

از دیگر کاربرد‌های کارت‌های خاکستری که امروزه نیز بیشتر به چشم می‌آید، تنظیم سفیدی، یا همان وایت بالانس تصویر است. با استفاده از کارت خاکستری هم می‌توان وایت بالانس را در مرحله عکاسی و هم در مرحله ادیت عکس اصلاح نمود. کارت خاکستری به گونه‌ای ساخته می‌شود که حداقل یک سطح آن کاملاً دقیق، به رنگ خاکستری میانه باشد و اگر قرار باشد که رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی را به ۲۵۶ واحد مختلف تقسیم کنیم، (سیستم رنگی RGB) کارت خاکستری در این سه رنگ باید مقداری معادل ۱۲۵ داشته باشد. (البته به این مقادیر به کالیبراسیون صفحه نمایش و فضای رنگی مانیتور نیز بستگی دارد) به همین علت کارت‌های خاکستری را باید از لبه در دست گرفت و تا حد ممکن از تماس سطح آن با دست و اجسام دیگر جلوگیری شود؛ زیرا کوچک‌ترین تماس ممکن است که بر روی صفحه کارت لکه ایجاد کند و تعادل رنگی و میزان بازتاب نور را تغییر دهد و باعث تنظیم اشتباه نوردهی و وایت بالانس تصویر شود.

کالرچکر Gray Scale نیز یکی از همین کارت‌های خاکستری است که توسط کمپانی آمریکایی X-rite طراحی شده و دارای سه قسمت مشکی، سفید و خاکستری ۱۸ درصد می‌باشد. با استفاده از این کارت می‌توان در شرایط نوری مختلف و با توجه به میزان بازتاب قرمز، آبی و سبز از اشیا مختلف آن‌ها را با وایت بالانس دقیقی به ثبت برسانند. ابعاد این کارت برابر با ۲۱.۶ در ۲۷.۹ سانتی‌متر می‌باشد و باید دقت داشت که بر روی آن لک و گردوغبار نشیند، چرا که در بازتاب نور از کارت تأثیر دارد و دقت تنظیم وایت‌بالانس را نوردهی را کاهش می‌دهد.

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
16731
نظر
بدون نظر

نوشتن نقد و نظر

  • قیمت:
  • کیفیت:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
بارگزاری تصاویر:
تصاویر را در اینجا رها کنید و یا برای آپلود کلیک کنید.

فهرست

مجله

ورود

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم