- لنزE مانت مخصوص دوربینهای فولفریم سونی
- بازشدگی دهانه دیافراگم از f/1.8 تا f22
- مجهز به یک المان اسفریکال
- طراحی اپتیکی Double Gauss
- موتور فوکوس خودکار DC
- دیافراگم ۷ پرهای با لبههای دابرهای
بررسی و خرید لنز سونی مدل FE 50mm f/1.8
لنزFE 50mm f/1.8 محصولی از کمپانی سونی بوده که بهطور اختصاصی برای دوربینهای بدونآینه سونی با مانت E طراحی شده است. با اینکه این لنز برای دوربینهای فولفریم طراحی شده ولی امکان استفاده از آن برای دوربینهایی با سایز حسگر APS-C نیز وجود دارد. البته در این صورت فاصله کانونی معادل 77 میلیمتر را ارائه میدهد؛ بنابراین این لنز قابل استفاده در هر دو نوع دوربین فوق است. حداکثر بازشدگی دهانه دیافراگمF/1.8 میباشد، گرفتن عکس در شرایط تاریک و کمنور را بسیار راحت کرده و ضمناً خلق تصاویری با عمق میدان بسیار کم و بوکههایی محو و دایرهای توسط این لنز ممکن شده است.
این لنز FE 50mm f/1.8به یک موتور فوکوس خودکار DC مجهز شده که عملکردی سریع و بی سر و صدا دارد و برای فیلم برداری و عکاسی مناسب است.
لنز ۵۰ میلیمتری با برخورداری از کمینه فاصله فوکوس ۴۵ سانتیمتری و محدوده دیافراگم از f/1.8 تا f22 تاثبت تصاویری با زاویه دید نرمال با عمق میدان بسیار متنوع و گسترده را ممکن کرده است.
ساختار اپتیکی FE 50mm f/1.8از ۶ عدسی در ۵ گروه مختلف تشکیل شده است. وجود یک عدسی Aspherical در این مجموعه بهعلاوه پوشش چندلایهدر کنار طراحی اپتیکی Double Gauss بر روی عدسیهای به کار رفته، انحرافات کروی و خطاهای رنگی را به حداقل رسانده است.
همچنین فیلترهای دایرهای با سایز ۴۹ میلیمتر بر روی دهانه این لنز قابل نصب است تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرند.
پیشنهادهای جایگزین
اگر به تازگی وارد دنیای عکاسی پرتره یا کلوزآپ شدهاید، این لنز با شارپنس مناسب، خطاهای قابل قبول نوری و رنگی و ابعاد جمع و جور، انتخابی مناسب برای شما خواهد بود. این لنز بدنه پلاستیکی دارد و در برابر نفوذ رطوبت یا گرد و غبار مقاوم نیست. در نتیجه نباید انتظار عملکرد حرفهای از آن داشت. اگر به دنبال گزینههای حرفهای تری هستید به گزینههای زیر توجه کنید.
۱- Sony Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA: شارپنس بسیار بهتر، خطاهای کم نوری و رنگی، کیفیت ساخت بالا، مقاومت در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی و فوکوس سریع و دقیق، این لنز را به بهترین گزینه با بیشینه گشودگی دیافراگم f/1.8 تبدیل کرده است. اگرچه فاصله کانونی ۵۵ میلیمتری کادر بستهتری نسبت به ۵۰ میلیمتر ایجاد میکند. در نهایت تهیه این لنز برای کاربران نیمهحرفهای و حرفهای توصیه میشود. اختلاف قیمت میان این دو گزینه برای تهیه یک کیت کامل نورپردازی یا یک لنز اضافه کافی است.
۲- Sony FE 50mm f/2.5 G: یک لنز با شارپنس حیرتانگیز، کیفیت ساخت عالی، ابعاد بسیار کوچک و وزن سبک که برای فیلمبرداری یا استفاده روزمره طراحی شده است. اگرچه شدت محوشدگی بوکههای این لنز با بیشینه گشودگی دیافراگم f/2.5 از انواع f/1.8 کمتر است، اما نواحی محو شده کاملا یکدست هستند. این محصول خطاهای نوری و رنگی کمتری دارد و برای فیلمبرداری با گیمبال، یکی از بهترین گزینههاست. مقاومت در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی نیز از دیگر مزیتهای این محصول هستند. اختلاف قیمت میان این دو محصول برای تهیه یک کیت مبتدی نورپردازی یا سهپایه نیمهحرفهای کافی است.
۳- Sony E 50mm f/1.8 OSS: از نظر عملکرد، تفاوت چشمگیری میان این لنز با لنز FE f/1.8 وجود ندارد. اگرچه این لنز فقط با حسگرهای APS-C سازگار است و در طراحی آن از یک لرزشگیر اپتیکال نیز استفاده شده است. در نتیجه انتخاب این لنز برای دوربینهای کراپسنسور سونی انتخاب هوشمندانهتری است.
تقریبا تمامی ژانرهای عکاسی رو میشه با این لنز عکاسی کرد. از منظره گرفته تا پرتره ( دقت کنید تقریبا) قطعا یک لنز واید گستره دید بیشتری در عکاسی از منظره میدن.
به دلیل دیافراگم باز 1/8 شما میتونید در شرایط نوری کم عکاسی کنید بدون اینکه مجبور به افزایش ایزو بشین. به دلیل اپتیک خوب این لنز هم جزییات در عکسها بسیار خوب هستند. سبک بودن لنز هم از فاکتورهایی هست که باید به اون توجه کنید. من برای دوربین آلفا 7 تهیه کردم و حتی بروی a6500 هم به صورت کراپ استفاده میکنم و بسیار راضیم تنها ایرادی که میشه از این لنز گرفت قطر فیلتر اون هست که کمه که البته با این قیمت قابل توجیهه
نوشتن نقد و نظر