آندرو بلوسو، عکاس سوئدی، از آن دسته از عکاسانی است که تقریباً از هر چیزی عکاسی میکند؛ از پرتره و مد گرفته تا عکاسی کالا! با این حال بلوسو از جمله عکاسانی است که کیفیت کار خود را در سطحی مطلوب نگهداشته و با بسیاری از برندهای معتبر همکاری کرده است. او در متن پیش رو تجربیات خود را درباره عکاسی با فلاش بی ۲ پروفوتو در خارج از استودیو با ما به اشتراک گذاشته است.
بلوسو میگوید روزی یکی از دوستانش از او خواست تا برای تبلیغ یک رویداد مربیگری چند عکس پرتره از او به ثبت برساند. این سفارش، سفارشی کاملاً نامتعارف برای بلوسو بود. او میبایست در یک روز، تصاویری غیر تبلیغاتی به ثبت برساند که حس و حال مدل را به خوبی نشان دهد. با توجه به تنوع مکانهای عکاسی، گزینهی بلوسو برای عکاسی خارج از استودیو و بدون کمک دستیار، فلاش بی ۲ بود که بهراحتی میتوانست توسط خود عکاس جابهجا شود. بدین ترتیب، او میتوانست به راحتی تعداد زیادی عکس در یک روز به ثبت برساند.
مشکل اساسی بلوسو در این عکاسی، کوتاه بودن روز در زمستان بود که فشار کاری را دوچندان میکرد. تصویر اول که در یکی از زیباترین خیابانهای استکهلم به ثبت رسیده است، با توجه به نور روز و حالت مدل، نیازمند نوری نرم و پخش بود که به خوبی مدل را با نور محیط هماهنگ کند؛ ازاینرو عکاس از بیوتی دیش سفید پرتابل OCF بهره برده است. برای این کار عکاس، هد فلاش سبک بی ۲ را با یک دست، در ارتفاع بالاتر از دوربین نگهداشته و با دست دیگر عکاسی کرده است. بلوسو میگوید، کیفیت نوری بیوتی دیش سفید، برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است و همزمان نوری متمرکز با سایههای نرم به دست میدهد. همچنین با توجه به قابلیت تیتیال فلاش بی ۲، کنترل نورپردازی و تعدیل نسبت نوری فلاش و نور روز بسیار آسان بود و طبق آن چه عکاس میگوید، در کمتر از پنج دقیقه، به عکس دلخواه دست یافته است.
در تصویر بعد که از نوردهی مشابهی برخوردار است نیز عکاس به سرعت به عکس دلخواه رسیده است. چرا که قابلیت عکاسی پیدرپی فلاش بی ۲، به عکاس اجازه میدهد تعداد زیادی عکس در زمانی کوتاه به ثبت برساند و بهترین عکس را از میان آنها انتخاب کند. این قابلیت به خصوص در هنگام عکاسی از حیوانات بسیار کارآمد است.
بلوسو میگوید، در عکس بعد میخواستم تصویری با عمق میدان کم داشته باشم که در آن آسمان با رنگ آبی تیره به ثبت برسد و درعینحال نور مدل کم نباشد. از اینرو، عکاس از قابلیت همزمانی فلاش در سرعت بالا بهره برده است، عکسی با حساسیت ایزو ۲۰۰، دیافراگم f/4 و سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ به ثبت رسانده که تنظیم قدرت فلاش نیز بر عهدهی دوربین (TTL) بوده است.
همانطور که میدانید، قابلیت تیتیال برای عکاسانی که تنها از یک نور استفاده میکنند، بسیار کارآمد است. این قابلیت به کاربر اجازه میدهد تا به دلخواه خود تنظیمات دوربین را تغییر دهد و کنترل نور فلاش را بدون استفاده از نورسنج به دوربین واگذار کند. با این تفاسیر هر تغییری در فاصله یا زاویهی فلاش نیز به صورت خودکار در تنظیم نور فلاش محاسبه میشود.
در عکس بعد که در نزدیکی غروب گرفته شده است، نور خورشید به عنوان بکلایت استفاده شده و نور فلاش به عنوان نور اصلی به کار گرفته شده است. این بار، عکاس برای دستیابی به نوری یکدستتر از یک اکتاباکس ۶۰ استفاده کرده است که به همراه گرید پارچهای بر روی پایهی نور قرار گرفته بود.
بلوسو در عکس آخر که دو نفر در حال راهرفتن به ثبت رسانده است، ژنراتور بی ۲ را به کمربند خود بسته و کمی جلوتر از آنها در حالی که هد بی ۲ به همراه بیوتی دیش سفید OCF را در دست داشت، شروع به راهرفتن کرد و با کمک قابلیت تیتیال، تنها پس از ثبت چند عکس، به عکس دلخواه خود دستیافت.
منبع: نوین تجارت پارسیان