چگونه با موبایل عکس‌های بهتری بگیریم؟

چند نکته برای عکاسی بهتر با موبایل

0 2,711

1) یکی از چالش‌های عکاسی با تلفن همراه گرفتن عکس‌های شارپ و بدون محوشدگی است. علّت اصلی محو‌شدن عکس‌ها لرزش دست در هنگام فشردن دکمه‌ی شاتر (دکمه‌ی تنظیم صدا در بعضی گوشی‌ها) یا لمس صفحه‌ی نمایش تلفن است؛ بنابراین، برای جلوگیری از محوشدن عکس‌ها تا جای ممکن سعی کنید در هنگام عکاسی تعادل کافی برای ثابت نگه‌داشتن بدن و دستهایتان را داشته ‌باشید. مطمئناً اگر برای نگاه ‌داشتن گوشی از هر دو دست استفاده‌کنید لرزش دست کمتر خواهد بود.

1 (Custom)

هر جا که ممکن بود، گوشی را بر روی جسم ثابتی که در محیط وجود دارد قراردهید یا از آن جسم به عنوان تکّیه‌گاه برای دستهایتان استفاده‌کنید. این موارد زمانی که سوژه ثابت باشد می‌تواند به شارپ‌تر شدن عکس‌ها کمک‌ کند. اگر سوژه‌ی متحرکی دارید (برای مثال کودکان در حال بازی) برای اینکه حرکت سوژه باعث محوشدگی‌اش نشود باید سرعت شاتر دوربین گوشی را بالا ببرید. بعضی از گوشی‌های رده‌بالای امروزی، در برنامه دوربین خودشان امکان تنظیم دستی سرعت شاتر را فراهم کرده‌اند، اما اگر برنامه‌ی دوربین گوشی شما این تنظیمات را ندارد می‌توانید از اَپ‌های قابل‌ دانلود دیگر استفاده کنید. بسته به سرعت حرکت سوژه، با بالا بردن سرعت شاتر (مثلا تا 500/1 ثانیه) می‌توانید حرکت سوژه را در اصطلاح فریز (ثابت) کنید.

2 (Custom)

2)کادربندی یکی از مهارت‌های عکاسی است که محدود به عکاسی با تلفن همراه نیست، اما آنچه کادربندی با گوشی‌های هوشمند را کمی متفاوت می‌کند واید بودن لنز دوربین این گوشی‌ها است. به جهت اینکه دوربین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی منظره و سلفی مناسب باشد، تولیدکنندگان در این گجت‌ها از لنز‌های واید استفاده می‌کنند که هرچند آنها را برای عکاسی منظره و سلفی مناسب می‌سازد، اما برای عکاسی پرتره مشکلاتی مانند اعوجاج تصویر را به همراه دارد. لنز‌های واید مخصوصاً در گوشه‌های تصویر اعوجاج یا به نوعی اغراق در پرسپکتیو را بوجود می‌آورند. همچنین، معمولاً کیفیت و شارپنس تصویر در گوشه‌ها کمتر از مرکز تصویر است. بنابراین، برای بدست‌آوردن بهترین کیفیت در عکاسی پرتره سعی کنید، همیشه سوژه‌تان را در مرکز قاب قراردهید و از قراردادن سوژه در منتهی‌الیه دو طرف کادر اجتناب‌کنید. اگر برای رعایت قانون یک سوم‌ نمی‌خواهید که سوژه‌تان کاملا ً در مرکز تصویر باشد، بعد از گرفتن عکس، آن را طوری کراپ کنید که قانون یک سوم رعایت شود.

3 (Custom)

3) تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند امروزی دارای فلاش‌ LED هستند که برای عکاسی در نور کم و شب مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. شاید استفاده از فلاش در شب اجتناب‌ناپذیر باشد؛ اما توصیه ما به شما این است که حتی در نور روز هم از فلاش استفاده‌کنید. در جایی که نور کافی باشد (مثل یک روز آفتابی)، فلاش گوشی می‌تواند نقش یک رفلکتور (بازتاب‌دهنده نور) را برای روشن‌‌کردن سایه‌ها ایفا کند. همچنین، در عکس‌های رو به خورشید، استفاده از فلاش سوژه‌ی شما را از تاریکی خارج می‌کند. تأثیر دیگر فلاش در افزایش شارپنس تصاویر است. توجه داشته ‌باشید که قدرت خروجی فلاش‌های گوشی‌های هوشمند خیلی زیاد نیست؛ بنابراین باید در فاصله‌ی نسبتاً نزدیکی (حداکثر 3 الی 4 متر) از سوژه‌ی خود عکاسی کنید.

4 (Custom)

4) اگر از تلفن همراه خود بیشتر برای عکاسی منظره استفاده می‌کنید، می‌توانید با کم‌کردن حساسیّت ISO تا حداقل ممکن، کیفیت عکس‌های خود را افزایش دهید. در عکس‌های گرفته ‌شده با گوشی‌های هوشمند، نویز یکی از مهمان‌های ناخوانده‌ای است که نمی‌توان از شر آن خلاص شد، اما می‌توان میزان آن را به حداقل رساند. برای این کار باید در صورت امکان در اَپلیکیشن دوربین و یا در برنامه‌ای که امکان تنظیم دستی ISO را فراهم می‌کند، میزان ISO را تا جای ممکن (حداقل این میزان در اکثر گوشی‌ها ISO 100 است) کاهش‌ دهید. نکته‌ی مهمی که در اینجا وجود دارد این است که از آنجایی که دیافراگم در دوربین‌های این گجت‌ها ثابت است، برای جبران کاهش حساسیّت ISO، نرم‌افزار دوربین سرعت شاتر را کاهش می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور تصویر برسد. این بدین معنی است که امکان این که لرزش دست باعث محوشدن تصویر شود بیشتر می‌شود. در این موارد، می‌توانید دوربین را بر روی تایمر 10 ثانیه قرارداده و بعد از فوکوس‌کردن و فشردن دکمه‌ی شاتر، گوشی را در جایی (مثلاً روی تخته سنگی یا تنه‌ی درختی) ثابت قراردهید. برای سهولت بیشتر و حفظ سلامت گوشی، بهترین کار خرید یک سه‌پایه‌ی کوتاه است که ضمن ثابت نگه‌داشتن گوشی، جاگیر و سنگین نیست و قابلیّت حمل خوبی دارد. پایین نگه‌داشتن حساسیّت ISO بیشترین تأثیر را در بالابردن کیفیت عکس‌های تلفن‌های هوشمند دارد.

5 (Custom)

5) چهار نکته‌ی قبل مربوط به مرحله‌ی گرفتن عکس بود، اما بعد از گرفتن عکس هم همچنان می‌توانید کیفیت عکس‌های خود را ارتقا بخشید. برای هرچه بهتر انجام ‌شدن ویرایش‌های بعد از عکاسی همیشه در تنظیمات گوشی، کیفیت و رزولوشن عکس‌ها را در بالاترین مقدار ممکن قرار دهید. اگر با نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ‌ آشنایی دارید می‌توانید کیفیت عکس‌های موبایلی را به طرز شگفت‌انگیزی بهبود ببخشید. یکی از اولین اقدامات شما باید رفع اعوجاج تصویر ناشی از واید بودن لنز باشد. بعد از آن می‌توانید در صورت نیاز نوردهی (exposure)، کُنتراست، تراز سفیدی و جزئیات در سایه‌روشن‌ها را بهبود بخشید. همچنین، اشباع رنگ را افزایش و نویز تصویر را کاهش دهید. تمامی این موارد در Adobe Camera Raw به سادگی قابل ‌انجام است. برای دسترسی به camera raw، بعد از بازکردن عکس در فوتوشاپ، با فشردن کلید‌های ctrl، shift و A وارد محیط این فیلتر می‌شوید (البته فقط در فتوشاپ CC). اما اگر با فوتوشاپ آشنایی ندارید (در آینده مطالبی در مورد آموزش‌های اولیه فوتوشاپ از جمله camera raw خواهیم نوشت)، اَپ‌های مختلفی برای انجام این تنظیمات در سیستم عامل اندروید و iOS وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آنها instagram‌ است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.