بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره

بخش اول دوربین‌های دیجیتال

21 5,314

عکاسی منظره یا Landscape یکی از ژانر‌های عکاسی است که موردتوجه خیلی از عکاسان قرار می‌گیرد. تجهیزات و ابزار‌های مختلفی از دوربین‌های آماتور دیجیتال تا دوربین‌های لارج فرمت آنالوگ را می‌توان در این زمینه به کار گرفت و عکس‌های منظره با کیفیتی را خلق کرد. در همین راستا در ادامه سعی شده است تا بهترین دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی منظره معرفی شود.

دوربین‌های دیجیتال

زمانی که بحث از دوربین دیجیتال برای عکاسی منظره است، مؤلفه‌های مختلفی از دوربین مورد اهمیت قرار می‌گیرد که در زمینه‌های دیگر عکاسی کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. حداکثر سرعت شاتر دوربین و بازشدگی دیافراگم لنز در عکاسی منظره چندان مهم نیست ولی در طرف مقابل ابعاد سنسور و رزولوشن آن برای رسیدن به جزئیات بالا در تصویر دو پارامتر کاملاً اساسی برای این نوع عکاسی است. هم‌چنین معمولاً عکس‌های منظره در ابعاد بزرگی چاپ می‌شوند و باید رزولوشن سنسور دوربین بالا باشد.

بر خلاف عکاسی ورزشی، حیات وحش یا عکاسی خیابانی، در عکاسی منظره تصویر با سرعت شاتر‌های پایین، دیافراگم بسته، حساسیت ایزوهای پایین گرفته می‌شود و استفاده از سه‌پایه هم کاملاً ضروری است. این در حالی است که در ژانر‌های دیگر عکاسی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، اتوفوکوس سریع، دسترسی به حساسیت ایزوهای بالا و عکس‌برداری پی‌در‌پی سریع مهم‌ترین فاکتور‌ها برای یک دوربین به حساب می‌آید. البته این بدین معنا نیست که این فاکتور‌ها به صورت کلی در عکاسی منظره مهم نیستند ولی در مقابل خصوصیاتی که گفته شد از کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. به علاوه در عکاسی مثلاً در یک روز عکاسی از جنگل‌های شمال تعداد عکس‌های بسیار کمتری نسبت به یک روز عکاسی ورزشی یا عکاسی خیابانی گرفته می‌شود. بنابراین حجم کارت حافظه و سرعت ذخیره سازی و بافرینگ آن نیز به اندازه ژانر‌های دیگر عکاسی با اهمیت نیستند. در ادامه به مشخصات و قابلیت‌هایی که در هنگام خرید دوربین برای عکاسی منظره باید به آن توجه کرد، اشاره شده است:

سایز سنسور:

بدون در نظر گرفتن بحث‌های فنی پیچیده و بررسی تعداد رزولوشن و نسبت سیگنال به نویز، تقریباً به صورت کلی می‌توان گفت که هر چه ابعاد حسگر بزرگ‌تر باشد، دوربین بهتری را در اختیار خواهیم داشت. دوربین‌هایی با ابعاد سنسور بزرگتر، معمولاً از داینامیک رنج بالایی برخوردار هستند، به دلیل بزرگتر بودن پیکسل‌ها نویز کمتری دارند و می‌توان لنز‌های واید تری را به کار گرفت تصاویر با زاویه دید بازتری داشت. از طرف مقابل دوربین‌هایی با سنسور کوچک‌تر مثل دوربین‌های APS-C یا MFT مزیتشان ابعاد جمع‌و‌جورتر و دسترسی به زاویه دیدهای بسته‌تر می‌باشد که در عکاسی منظره چندان مهم نیست.

رزولوشن یا تفکیک‌پذیری:

در کنار ابعاد بزرگتر سنسور رزولوشن حسگر نیز مؤلفه‌ای است که هنگام انتخاب دوربین برای عکاسی منظره باید به آن توجه شود. در صورت رسیدن نور کافی به سنسور(که در عکاسی منظره مشکلی به حساب نمی‌آید) هرچه رزولوشن سنسور بیشتر باشد، تصویر با جزئیات دقیق‌تری به ثبت می‌رسد و می‌توان عکس را در ابعاد بزرگ‌تری چاپ کرد. حسگر‌های با رزولوشن بالا معمولاً تفاوت خود را در ایزوهای پایین نشان می‌دهند، در عکاسی منظره نیز حساسیت ایزو عدد‌های پایین تنظیم می‌شود. از آنجایی که برای رسیدن به عمق میدان وسیع، دهانه دیافراگم بین بسته‌ترین عدد دیافراگم‌ها قرار دارد، ناچارا باید سرعت شاتر دوربین را پایید آورد. ولی با توجه به استفاده از سه پایه، این مسئله در عکاسی منظره در مقایسه با دیگر زمینه‌های عکاسی اصلاً مشکل‌ساز نیست.

فیلتر‌های Low pass و Anti-Aliasing

در دوربین‌های دیجیتال برای کاهش بروز پدیده Miore یا دندانه‌دندانه شدن و در‌هم‌رفتن رنگ‌ها در قسمت‌هایی از تصویر که جزئیات بالایی دارد، از دو فیلتر Low pass و Anti-Aliasing در دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که در مقابل سنسور قرار می‌گیرد. این فیلتر‌ها معمولاً وضوح و شارپنس تصویر را کمتر می‌کنند. از آن‌جایی که پدیده More و دندانه شدن تصویر به ندرت رخ می‌دهد هنگام انتخاب دوربین باید توجه داشت که بتوان این فیلتر‌ها و دیگر سنسور‌های ثانویه را از مقابل سنسور برداشت. هرچند که خیلی از دوربین‌های DSLR هم دیگر از این فیلتر‌ها استفاده نمی‌کنند.

قابلیت Mirror Up

دوربین‌های SLR در زمان ثبت عکس به دلیل بالا رفتن آینه معمولاً در حد خیلی کمی لرزش دارند. همین لرزش ممکن است که تا حد کمی شارپنس تصویر پایین بیاید. برای رفع این مشکل در عکاسی منظره باید از دوربین‌هایی استفاده کرد که قابلیت قفل کردن آینه یا Mrror Up Lock و لرزشگیر برخوردار باشند. البته بیشتر دوربین‌ها مجهز این قابلیت،  مکانیسم شاتر الکترونیکی و تکنولوژی‌های دیگر هستند تا لرزش دوربین در زمان شات زدن به حداقل برسد. از طرفی دیگر برای حل این مشکل می‌توان از دوربین‌های بدون آینه استفاده کرد. ولی این دوربین‌ها معمولاً به غیر از چند مورد همگی غیر فول‌فریم هستند.

حساسیت ایزو

 

خیلی از عکاسان هنگام خرید دوربین به این مورد توجه می‌کنند که حساسیت ایزوی تا چه عددی قابل افرایش است. ولی در عکاسی منظره به دلیل اینکه در باید به بهترین کیفیت و وضوح در عکس دست یافت و هم‌چنین چون در محیط‌های خارجی و زیر نور روز عکاسی می‌شود، حداقل حساسیت ایزو ویژگی بسیار مهم‌تری است. اغلب دوربین‌هایی که دارای حداقل ایزوی ۱۰۰ و پایین‌تر هستند برای عکاسی منظره مناسب‌ هستند.

کنترل نوردهی و نورسنجی

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی خیابانی
Sekonic Litemaster Pro L-478DR Light Meter

در عکاسی منظره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین دقت در نورسنجی و میزان جبران نوردهی است. هر چند که در این زمینه عکاسی بهترین گزینه، استفاده از یک نورسنج است، چرا که از دقت بسیار بیشتری نسبت به نورسنج داخلی دوربین برخوردار است. مشکل اصلی نورسنج دوربین‌های دیجیتال محاسبه شدت روشنایی بر اساس مقادیر رنگی است و نه روشنایی(لومیننس). با این وجود قابلیت نورسنجی نقطه‌ای، و قابلیت نورسنجی صحنه‌هایی با ارزش نوری (E.V) که در اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی وجود دارد، از قابلیت‌هایی است که به یک عکاس منظره برای نورسنجی دقیق کمک می‌کند.

دوربین‌های پیشنهادی برای عکاسی منظره:

با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های بالا، در حال حاضر چند دوربین در بازار هستند که برای عکاسی منظره ایده‌ال هستند.  البته دوربین‌های دیگری نیز خارج از این لیست هم هستند که  می‌توانند برای عکاسی منظره مناسب باشند ولی هنگام انتخاب آن‌ها باید به ویژگی‌هایی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، دقت شود.

بهترین و البته گران‌ترین دوربین‌های دیجیتال برای عکاسی منظره دوربین‌های تکنیکال، با بک دیجیتال و یا دوربین‌های مدیوم‌فرمت هستند. دوربین‌های تکنیکی با ارائه قابلیت‌هایی مثل رایز و فال و آزادی عملی که در کنترل فوکوس در اختیار عکاس قرار می‌دهند، یکی از حرفه‌ای‌ترین انتخاب‌ها می‌تواند باشد. البته این دوربین‌ها قیمت بالایی دارند و بک دیجیتال و لنز آن‌ها نیز باید به صورت جداگانه تهیه شود. پیشنهاد پیکسل برای کسانی که بودجه زیادی را برای عکاسی منظره کنار گذاشته‌اند، دوربین 12 WA RoseWood به همراه بک IQ3 فیزوان و لنز ۳۵ میلی‌متری Alpagon رودن‌اشتوک است.

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
12 WA RoseWood
بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
سری بک دیجیتال IQ3 فیزوان

گزینه بعدی دوربین قطع متوسط Pentax 645z است که بر خلاف خیلی از دوربین‌های قطع متوسط دیگر به لطف مقام بودن در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار برای عکاسی از خارج از استودیو نیز کاملاً مناسب است. این دوربین در مقایسه با دیگر دوربین‌های هم‌رده از سایز کمی برخوردار است و به یک لنز CMOS ۵۱.۴ مگاپیکسلی با ابعاد ۴۳.۸×۳۲.۸ سانتی‌متر مجهز است. سنسور این دوربین دارای فیلتر‌های Low Pass و Anti-aliasing نیست و قادر است تصاویر را با عمق بیت ۱۴ و در فرمت‌های PEF و DNG ذخیره کند.

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
Pentax 645Z Medium Format DSLR Camera

اگر به دنبال دوربین کوچک‌تری هستید که رزولوشن و وضوحی نزدیک به یک دوربین مدیوم‌فرمت ارائه دهد و از ابعاد کمتری برخوردار باشد، می‌توان دو دوربین EOS 5Ds R کانن و آخرین محصول نیکون، D850 را انتخاب کرد.

EOS 5Ds R بر خلاف سری دوربین‌های 5D از رزولوشنی معادل 50.2 مگاپیکسل برخوردار است و به لطف برخوردار از سیستم کنترل لرزش آینه و امکان کنترل زمان تأخیر (Lag) شاتر، لرزش دوربین را به حداقل میزان خود رسانده است. به علاوه قابلیت به اسم low-pass filter effect cancellation به کار رفته که اثر منفی این فیلتر را در کاهش وضوح عکس، تقریباً به صفر رسانده است.

دوربین کانن مدل EOS 5D R

اولین سنسور ۴۵.۷ مگاپیکسلی نیکون، آن‌ هم از نوع CMOS BSI بر روی دوربین D850 نصب شده است. سنسوری که برای ثبت تصاویر در نور کم طراحی شده است.گرچه میزان حداکثر ایزوی قابل‌دسترس در این دوربین بالاست اما وجود این فناوری تصویربرداری با ایزوی پایین‌تر و درنتیجه دست‌یابی به تصویری با نویزی کمتر را ممکن می‌سازد، ضمن اینکه میزان حداقل ایزوی در دسترس برای این دوربین نیز رقم مناسبی است. از طرف دیگر فیلتر پایین گذر نیز از روی این سنسور حذف شده تا تصویری با وضوح بالاتری ثبت شود. در این دوربین نیز مثل D810 از تکنولوژی شاتر الکترونیکی پرده‌ای استفاده شده و می‌توان با قفل کردن آینه دوربین، بدون لرزش دوربین، عکس را ثبت کرد.

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
بدنه دوربین نیکون D810
بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
بدنه دوربین D850

در میان دوربین‌های بدون آینه و در مقایسه با دوربین‌های DSLR دوربین‌هایی معدودی برای عکاسی منظره مناسب هستند. دوربین A7R II و مدل جدید‌تر آن A7 III با برخورداری از حسگر سی‌ماس ۴۲.۵ مگاپیکسلی، لرزشگیر دیجیتالی ۵ محوره و سیستم حذف نویز BI یکی از قوی‌ترین دوربین‌های فول‌فریم چه در عکاسی منظره و چه در ژانر‌های دیگر عکاسی به حساب می‌آید.

بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره
دوربین بدون آینه سونی مدل Alpha a7R III

در قسمت بعدی این مطلب به بررسی بهترین دوبین‌های آنالوگ و ویوکمراها برای عکاسی منظره خواهیم پرداخت.

21 نظرات
  1. علی می‌گوید

    علت حضور canon 5ds r رو در این رده بندی متوجه نمی شوم. این دوربین طبق اطلاعات dxomark در رده 133 از نظر دوربین مناسب برای landscape است!!!!! طبق نظر شما تنها مزیت آن مگا پیکسل بالاست که این، دلیل مناسبی برای قرار گیری توی این لیست نیست. کافیست بدانیم بسیاری از عکسهای روی بیلیبوردها با رزولوشن بسیار پایینتر از این چاپ می شوند. با احترام، با بخش زیادی از مطلب شما مخالفم و بنظرم نقد جدی در مورد انها وجود دارد و قبل از همه چیز با فلسفه نوشتن چنین مقاله ای. پیشنهاد اول و دوم شما فقط به درد افراد فوق حرفه ای می خورد (حتی مزیت 50 مگاپیکسلی کنون هم اگر شایسته حضور در این لیست باشد، فقط برای یک رقابت حرفه ای برای عکاسی مناسب است.) که چنین فردی نیاز به اطلاعات این مقاله برای انتخاب خود ندارد. اگر برای افراد دیگر هست اصلا پیشنهاددات خوبی به نظرم نکردید. به کدامین دلیل pentax k1 در این لیست نیست و دقیقا مزیت مدل پیشنهادی کنونی نسبت به این دوربین چیست؟؟؟؟؟؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام و ممنون از دقت نظرتون
      سایت DxOMark در بخش بهترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره، فقط داینامیک‌رنج دوربین‌ها را در نظر گرفته، یعنی فقط بر اساس این فاکتور دوربین‌ها رو سورت کرده و پارامتر‌های دیگه رو در نظر نگرفته. به علاوه که خیلی از عکاس‌های حرفه‌ای منظره مثل گراهام کلارک و الکس نیل از دوربین canon 5ds r استفاده می‌کنند و این دوربین با توجه به ویژگی هایی که در مطلب به اشاره شد یکی از پرکاربرد‌ترین دوربین‌ها بین عکاس‌های منظره است. در مورد این که فرمودید چند مورد اول دوربین‌ پیشنهادی این مقاله فوق حرفه‌ای هستند کاملا با شما موافق هستم. ولی این مطلب اولین بخش از این مقاله است و در قسمت‌های بعدی مطالب مرتبط با دوربین‌های لارج‌فرمت انالوگ و دوربین‌های ارزان‌تر نیمه‌حرفه مناسب با عکاسی منظره منشتر خواهد شد.
      در مورد pentax k1 هم همان طور که در مطلب اشاره شد، قطعا دوربین‌های دیگری هم هستند که برای عکاسیب منظره مناسب هستند، ولی به علت زیاد شدن حجم مطلب از اشاره به آن‌ها صرف نظر شده است.

  2. کولر گازی اینورتر می‌گوید

    ممنون از راهنماییتون خیلی کمکم کرد

  3. بهنام می‌گوید

    سلام، دوست عزیز لطفا بین دوربین های فول فریم ارزان قیمت تر نیکون d610 یا کانن 6d و 6d mark2 و d750 کدام را پیشنهاد میدهید؟ سوال بعدی آیا واقعا مشکل کثیفی سنسور d600 در مدل d610 کاملا حل شده؟ با سپاس فراوان

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      البته باید دیدکه قصد دارید تو چه زمینه از عکاسی کار کنید. در مورد مشکل سنسور d600 هم اساسا نیکون دوربین D610 را طراحی کرد تا مشکل کثیفی سنسور رو حل کنه با این تفاسیر D610 مشکل کثیفی سنسور نداره ولی نسبت به D750 دوربین قدیمی‌تری به حساب می‌آد. تفاوت‌های اصلی این دو دوربین تو نقاط فوکوس، امکان افزایش حساسیت ایزو و رزولوشن صفحه نمایش هستش. لطفا بفرمایید که عکاسی رو بیشتر در چه ژانری دنبال می‌کنید تا بتونیم بیشتر راهنمایی‌تون بکنیم. برای عکاسی منظره از بین دوربین‌هایی که گفتید بهترین گزینه D750 می‌تونه باشه و بعد از اون D610.

  4. رضا اعتمادیان می‌گوید

    سلام
    ببخشید که اینجا کامنت میگذارم چون جایی رو ندیدم بتونم با مدیر این سایت صحبت کنم که اگه اینگونه هست لطفا یک پل ارتباطی با کاربران درست کنید
    و اما موضوع اصلی این خبر رو شما بایستی به اشتراک بگذارید :
    http://www.honaronline.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AA%D8%AC%D8%B3%D9%85%DB%8C-4/109525-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%AE-%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام و ممنون از این‌که مطالب وبلاگ رو دنبال می‌کنید. در باره موضوعی که فرمودید تو کانال تلگرام پیکسل یک پست منتشر کردیم. و در آینده قصد داریم تا به عکاسان ایرانی در بخش هنری مجله بیشتر بپردازیم.

  5. محسن می‌گوید

    سلام دوست عزیز من قصد خرید دوربین نیکون D7500را دارم اگر فقط بدنه دوربین را خریداری کرده و لنز 120-14 را خریداری کنم در عکاسی مشکلی پیش میاد یا نه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      البته باید یفرمایید که قصد داریدبیشتر عکاسی رو در چه زمینه‌ای دنبال کنید ولی این بدنه و لنز ۱۴-۱۲۰ نیکون برای عکاسی نیمه‌حرفه‌ای تو اکثر موارد یه ترکیب خوب هستش و یکی از منطقی‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب لنز و دوربین.

  6. سورنا می‌گوید

    با سلام و خدا قوت.
    دوست دارم در زمینه عکاسی خیابانی و منظره فعالیت کنم. میخوام بدونم دوربین کانن مدل EOS 5D Mark IV بهمراه
    لنز کانن EF 24-70mm f/2.8L II USM و همچنین لنز کانن EF-S 70-200mm F/2.8 L USM IS II ترکیب خوبی هستند.
    ممنونم از راهنماییتون

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      انتخاب بسیار خوبیه
      گرچه برای عکاسی خیابانی 70-200 و کلاً تله زوم شاید آنچنان کارآمد نباشه، اما بهترین مکمل برای 24-70 هست و در کنار هم انتخاب‌های خوبی هستن! خصوصاً با بدنه 5D Mark IV عالیه!

  7. علی می‌گوید

    سلام دوستان من می خوام ی دوربین 4 تا 5 میلیونی بخرم و تمام هدفم عکس از طبعیته و می خوام عکسام از نظر رنگ خوب باشه نظر تون چه مدل گوشی بگیرم خوبه خوشحال می شم راهنماییم کنید mr.zangeneh69@gmail.com

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      نیکون d5600 یکی از بهترین گزینه‌ها در بین دوربین‌های میان‌رده برای عکاسی منظره هستش. لنز Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G هم با توجه به فاصله کانونی‌ای که داره یکی از مناسب‌ترین لنز‌های کراپ نیکون برای عکاسی منظره هستش. ترکیب این دوربین و لنز هم قیمتی در محدوه مورد نظرتون داره.

  8. Peyman می‌گوید

    امیر جان سلام. خیلی مخلصم.
    من یک دوربین میخوام برای عکاسی طبیعت.
    چون زنبوردار هستیم و بیشتر در طبیعتیم. از زنبور و گل و طبیعت مستند بگیرم. زیاد نمی تونم هزینه کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید. لطفاً به ایمیلم جواب بدید. با تشکر

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام پیمان
      اگر دوربین 750D کانن با یه لنز ۱۸-۱۳۵ به نظرم انتخاب خوبی می‌تونه برای این زمینه از عکاسی باشه ولی اگر بودجه‌ای که برای خرید دوربین در نظر گرفته رو بگی بهتر می‌تونم کمکت کنم.

    2. سهیل می‌گوید

      سلام دوستان من میخواهم عکاسی به صورت حرفه ای دنبال کنم و میخواهم بپرسم آیا ایده ای برای چپ دست ها دارید؟ و یا آیا ابزاری هست که بتوانم جای دکمه را به سمت چپ انتقال بدم؟ و سوال دیگر کدام دوربین و لنز در ژانر منظره بهترین و کمترین وزن را دارند ممنون و با تشکر از پاسخ های دوستان در این وبلاگ.

  9. عبداله می‌گوید

    سلام
    دوستان عزیز من رشته عکاسی میخونم و تازه قبول شدم، میخوام کمکم کنید یه دوربین خوب بگیرم که بعدا هم بتونم استفاده بکنم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  10. عسل کوهی می‌گوید

    لام . من قبلا یک سوال پرسیدم . اما جوابم ندادید !!!!!!!!!!
    یک دوربین در رنج قیمت 5 میلیون برای عکاسی در طبیعت و حیوانات چه مارک و مدلی پیشنهاد می کنید ؟ با سپاس

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      گزینه‌های زیادی در این رنج وجود نداره ولی دوربین D5300 با یه لنز لنز ۱۸-۱۴۰ af-p نیکون برای شروع عکاسی مناسب هستش. از طرف دیگر یه دوربین مناسب برای عکاسی منظره با یه دوربین خوب برای عکاسی حیات وحش به کلی تفاوت داره. اگر قصد دارید بعدها به صورت حرفه‌ای کارتونو ادامه بدید بهتره یک لنز تله برای عکاسی حیات وحش و یک یک لنز واید برای عکاسی منظره تهیه کنید.

  11. امین می‌گوید

    سلام دوستان
    من بیشتر زمانم در سفر هستم قصد خرید یک دوربین دارم که هم بتونه در عکاسی طبیعت کمکم کنه و هم در عکاسی خیابانی لطفا راهنمایی بفرمایید.
    در حال حاظر هم یه دوربین g5x canon دارم .
    حدود توان مالی ام ۱۰ میلیون است

  12. Shiva می‌گوید

    سلام ی دوربین میخوام حدودا 4،5 تومن برای عکاسی از طبیعت و پرتره میخوام رزولوشن بالایی داشته باشه شما چه دوربینی رو پیشنهاد میدید؟
    حالت ماکرو چقدر اهمیت داره؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.