تاریخ هنر در قابی امروزی، مروری بر آثار شارون کر

ترجمه نقاشی به زبانی عکاسانه

0 2,124

 

شارون کر (Sharon Core)، عکاس زن آمریکایی معاصر است که با کمک گرفتن از تاریخ هنر به خصوص نقاشی طبیعت بی‌جان در دوره‌های مختلف و با یک دوربین تکنیکال عکس‌های جالبی خلق می‌کند؛ اما صفت جالب مربوط به وجه ظاهری کارهای اوست. او با باز تولید آثار معروف نقاشی سعی در مطالعه مفاهیمی چون حافظه جمعی، اعتبار اثر هنری و مؤلف دارد. شارون کر با خلق آثارش ارتباط تصویر عکاسانه از حقیقت و تصویرسازی را به چالش می‌کشد.

آثار کر نوعی از آن خود سازی یا appropriation به حساب می‌آید که در تاریخ هنر قدمتی تقریباً یک قرنی دارد. در این جریان هنرمند با ابژه‌های که از پیش خلق شدند، اثر خود را می‌سازد. خیلی‌های استفاده از این ایده را با رویکرد مفهومی به مارسل دوشان نشان می‌دهند. بعد‌ها این جریان وای خود را در عکاسی نیز باز می‌کند و کسانی مثل ریچارد پرینس با انتخاب فریم‌های فیلم‌های مختلف و بازنمایی آن در نظام عکاسی، به نوعی از رادیکال‌ترین شکل از آن خود سازی استفاده کردند. ولی تفاوت عکس‌های کر در این جاست که او از رم و تکنیک‌های عکاسی به خوبی استفاده می‌کند و یک تابلو نقاشی را با در نظر گرفتن ذهنیت خود دوباره بازنمایی می‌کند. عکس‌های او را می‌توان با آثار اولیه جف وال نیز مقایسه کند. تصاویری که با بازنمایی آثاری از هوکوسای یا دلاکروا خلق شده‌اند. در واقع می‌توان عکس‌های شارون کر را نقاشی‌هایی دانست که در دیسیپلین عکاسی ترجمه شده‌اند. هر چند که ترجمه یک اثر از لحاظ معنایی قرابت زیادی با اصل متن دارد، ولی در این بین دو متن فرم کاملاً متفاوتی دارند و متن ترجمه، بر اساس سابژکتیویته (ذهنیت) مترجم، شکل گرفته است.

شارون کر برای اولین بار با مجموعه تایبود در سال ۲۰۰۵ معروف شد. او ۱۸ نقاشی وین تایبود، نقاش معاصر آمریکایی را در تصاویری عکاسانه بازتولید کرد. عکس‌ها نسبت به نمونه نقاشی‌شان از جزییات بسیار بیشتری برخوردار است و نورپردازی‌های مفصلی دارند. عکس‌های این مجموعه در حال حاضر در موزه‌های ویتنی و گوگنهایم نگه‌داری می‌شوند. بعد از این مجموعه مسائل حقوقی‌ای هم بین کر و تایبود در مورد حق تألیف آثار هنری شکل گرفت.

مجموعه عکس تایبود ۲۰۰۳-۲۰۰۵

در مجموعه‌های بعدی کر آثار نقاشان اویل قرن آمریکا و نقاشان طبیعت بی‌جان هلندی قرن ۱۸ را پایه کار‌های خود قرار داد تا احتمالاً با مشکل حقوقی مواجه نشود. عکس‌های کر را می‌توانید در پایین مشاهده کنید:

مجموعه عکس نقاشی اوایل آمریکایی (Early American-2008)

 

مجموعه Understory

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.