مقایسه لنز‌های ۲۴-۱۰۵ میلی‌متری کانن

کدام لنز برای شما ایده‌آل‌تر است؟

2 10,867

لنز‌هایی با فاصله کانونی ۲۴-۱۰۵ میلی‌متر، جزو محبوب‌ترین لنز‌های زوم برای دوربین‌های فول‌فریم به حساب می‌آید. کانن تا به حال سه لنز دیجیتال با این فاصله کانونی طراحی کرده است که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این لنز‌ها برای کسانی که می‌خواهند به جای استفاده از چند لنز پرایم، از یک لنز زوم با کیفیت استفاده کنند، گزینه بسیار مناسبی است؛ اما این سه لنز اساساً با یک دیگر چه تفاوت‌های دارند؟ خرید کدام یک برای کار شما صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ و یا مثلاً کیفیت و شارپنس متفاوت این سه لنز تأثیر به خصوصی بر کیفیت نهایی عکس می‌گذارد؟ در ادامه با بررسی این لنز‌ها سعی شده تا به سؤال‌هایی از این دست پاسخ داده شود و کمکی هر چند کم به کسانی شود که در انتخاب یکی از این سه لنز مردد هستند.

سه لنز زوم کانن با فاصله کانونی ۲۴-۱۰۵ میلی‌متر، تقریباً لنز‌هایی همه‌کاره به حساب می‌آیند. این لنز‌ها با پوشش زاویه دید از واید تا مدیوم تله برای خیلی از ژانرهای عکاسی از عکاسی منظره گرفته تا پرتره و طبیعت بی‌جان مناسب هستند. ولی اگر فعالیت‌ عکاسی خود را در زمینه‌های دیگری مثل عکاسی ورزشی یا حیات‌وحش دنبال می‌کنید، داشتن یک لنز زوم با فاصله کانونی بیشتر الزامی است.

مقایسه 24-105mm f4L IS USM و EF 24-105mm F4L IS II USM

لنز EF 24-105mm f4L IS USM کانن
لنز EF 24-105mm f4L IS USM کانن

لنز EF 24-105mm f4L IS USM در سال ۲۰۰۵ توسط کانن تولید شد و خیلی زود یکی از پرفروش‌ترین لنز‌های فول‌فریم این کمپانی تبدیل شد. ۱۱ سال بعد کانن EF 24-105mm F4L IS II USM، نسخه دوم این لنز را تولید کرد. از تغییرات اصلی این لنز نسبت به نمونه قبلی خود، می‌توان به بهبود لرزشگیر تصویر، استفاده بیشتر از فلز به جای پلاستیک در ساخت بدنه و افرایش تیغه‌های دیافراگم اشاره کرد. با این تفاسیر با توجه به اختلاف قیمت نه چندان زیاد این دو لنز، لنز جدید‌تر (EF 24-105mm F4L IS II USM) به صورت کلی انتخاب مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه EF 24-105mm F4L IS II USM و Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM

لنز EF 24-105mm F4L IS II USM
لنز EF 24-105mm F4L IS II USM

در ابتدای مقایسه این دو لنز باید اشاره کرد که نمونه STM قیمتی تقریباً نصف لنز USM دارد؛ بنابراین با توجه به سطح و زمینه‌ای که در آن عکاسی می‌کنید، باید این اختلاف قیمت را در نظر بگیرید و اینکه عملاً صرف هزینه‌ای دو برابری برای خرید لنز EF 24-105mm USM توجیه اقتصادی برای شما دارد یا نه.

موتور فوکوس:

موتور فوکوس لنز EF 24-105mm F4L IS از نوع USM است که از سرعت عمل بیشتری برخوردار است. در طرف مقابل موتور فوکوس لنز EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM از تکنولوژی STM برخوردار است و فوکوس با صدای بسیار کمتری انجام می‌شود که برای فیلم‌برداری ایده‌آل‌تر است.

لنز EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM کانن
لنز EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM کانن

مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار:

لنز ۲۴-۱۰۵ میلی‌متری USM کانن در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار از مقاومت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به صورت حرفه‌ای عکاسی سفر می‌کنید و باید دوربین و لنز را در شرایط مختلف با خود به همراه داشته باشید، انتخاب لنز USM منطقی‌تر به نظر می‌رسد. ولی اگر از آن دسته از افرادی هستید که خیلی دقیق از وسایل عکاسی خود مراقبت می‌کنید و به عکاسی در هوای بارانی عادت ندارید، می‌توانید  لنز ۲۴-۱۰۵ میلی‌متری STM کانن را برای کار خودتان انتخاب کنید.

حداقل بازشدگی دهانه دیافراگم:

حداقل عدد دیافراگم لنزEF 24-105mm IS STM در فواصل کانونی مختلف از ۳.۵ تا ۵.۶ متغیر است در حالی که حداقل عدد دیافراگم لنز EF 24-105mm IS II USM همیشه ثابت و برابر با ۴ است؛ بنابراین در حالت واید و در فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر با لنز STM می‌توان در شرایط نوری تاریک تا نیم استاپ عکس با روشنایی بیشتری گرفت. ولی در زاویه دید تله داستان دقیقاً برعکس است و با لنز USM می‌توان تا یک استاپ عکس‌های روشن‌تر و با عمق میدان کمتری را گرفت.

وضوح تصویر (شارپنس):

بر اساس آزمایش‌های سایت DxOMark وضوح این دو لنز تفاوت چندانی با هم ندارد و حتی در فاصله کانونی ۵۰ تا ۸۰ میلی‌متر شارپنس لنز 24-105mm IS STM از نمونه USM خود کمی بالا‌تر است. البته این تفاوت در ابعاد متعارف عکس و با چشم قابل تشخیص نیست.

لرزشگیر اپتیکال

هر دو لنز به لرزشگیر اپتیکالی مجهز هستند که اثرات لرزش دست و دوربین را تا ۴ استاپ کاهش می‌دهد

دلایل انتخاب لنز EF 24-105mm F4L IS II USM

این لنز در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار نسبت به رقیب خود مقاوم‌تر است و بدنه مستحکم‌تری دارد. به علاوه که حداقل دیافراگم آن ثابت و برابر با F4 است؛ بنابراین اگر معمولاً در شرایط مختلف آب‌وهوایی و در محیط‌های خارجی عکاسی می‌کنید، مثل عکاسی منظره یا عکاسی خیابانی، انتخاب این لنز مناسب است.

دلایل انتخاب لنز EF 24-105 mm F3.5-5.6 IS STM

بزرگ‌ترین مزیت این لنز در برابر لنز 24-105mm F4L IS II USM قیمت کمتر آن (حدود یک‌دوم) است. این لنز مانند رقیب خود، از لرزشگیر اپتیکی برخوردار است و شارپنسی تقریباً یکسان با آن دارد. بنابراین اگر بیشتر قصد دارید با یکی از این دو لنز، در ژانر‌هایی مثل عکاسی پرتره، عکاسی در استودیو و محیط‌های داخلی، عکاسی روزمره یا فیلم‌برداری فعالیت داشته باشید، انتخاب لنز EF 24-105 mm F3.5-5.6 IS STM انتخاب منطقی‌تری به حساب می‌آید.

مقایسه مشخصات فنی سه لنز EF 24-105mm F4L IS II USM، EF 24-105 mm F3.5-5.6 IS STM و 24-105mm f4L IS USM

مقایسه

اگر سوال یا نظری در مورد این سه لنز دارید، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید، هم چنینی اگر عکسی با یکی از لنز‌هایی که در متن به آن اشاره شد دارید، آن را به همراه اطلاعات اگزیف و نامتان به اشتراک بگذارید.

2 نظرات
  1. چاجی می‌گوید

    سلام. ممنون از مطالب خوبتون. یه سوال داشتم. بهترین شارپنس در لنز24-105 L IS USM
    برای پرتره در چه فوکال و دیافراگمی هست؟
    ممنون میشم که پاسخ بدین??

  2. سارا می‌گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.