مقایسه لنز FE 24-70mm f/2.8 GM با نسخه جدید FE 24-70mm f/2.8 GM II
در طی شش سالی که شرکت سونی اقدام به تولید لنزهای سری G Master کرده، موفق شده تا بعضی از بهترین لنزها را در این صنعت تولید کند و باید گفت که همچنان کیفیت طراحی و ساخت این سری از لنزها در حال بهتر شدن است. با عرضه لنز FE 24-70mm f/2.8 GM II که نسخهای بهروزرسانی شده از یکی از اولین لنزهای این سری بوده، پیشرفت سونی در تولید لنز به خوبی قابل مشاهده است. همچنین پر واضح است که این شرکت، محبوبیتهای این صنعت را زیر نظر دارد و با توجه به درک و دریافت دقیق خود اقدام به بهبود طراحی عدسیها و کنترل لنزها میکند تا بتواند محصولاتی با مقبولیت عمومی میان عکاسان و فیلمبرداران حال حاضر تولید کند.
چه چیز جدیدی در نسخه جدید این لنز وجود دارد؟
نسخه اولیه لنز FE 24-70mm f/2.8 GM یک لنز عالی است و به دلیل وجود دامنه زوم کاربردی و عملکرد سریع دیافراگم به یک لنز اصلی برای بسیاری از عکاسها تبدیل شده است. بسیاری از افراد هم تنها به یک لنز 24-70 میلیمتری برای کار نیازمندند. به همین دلیل سونی همانطور که نسخه دومی برای لنز 70-200 تولید کرد، یک نسخه بهروز رسانی شده از لنز 24-70 نیز به تازگی تولید کرده که در آن تغییرات مهمی نسبت به نسخه اولیه اعمال کرده است.
تغییرات انجام شده بر روی لنز FE 24-70mm f/2.8 GM II
- ۲۲ درصد وزن کمتر و ۱۸ درصد اندازه کمتر در بدنه
- بهبود کیفیت تصویر با بهروزترین فناوری اپتیکال
- سیستم فوکوس خودکار سریعتر و پاسخگوتر
- بهینهسازی برای فیلمبرداری
- وجود دکمههای کنترلی اضافی برای بهبود طراحی ارگونومیک
وزن سبکتر و اندازه کوچکتر
به گفته سونی لنز 24-70 جدید در کلاس خود، سبکترین و کوچکترین لنز است. ابعاد این لنز به صورت حیرتآوری کوچک است و هنگام نصب بر روی دوربین تعادل بیشتری نسبت به نسخه قبلی ایجاد میکند. این لنز ۶۹۴ گرم وزن و ابعاد آن برابر با ۸.۷۸×۱۲ سانتیمتر است؛ درحالیکه نسخه اولیه این لنز ۸۸۷ گرم وزن و ابعادی برابر با ۶.۲۲×۱۳.۵۸ سانتیمتر دارد.
نسخههای مشابه این لنز که توسط شرکتهای دیگر اعم از کانن، نیکون و سیگما تولید شدهاند بهمراتب وزن بیشتر و اندازه بزرگتری دارند. در حقیقت با صرف نظر از این لنز، اگر لنزی با وزن و اندازه مشابه این لنز بخواهید که حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 نیز داشته باشد؛ باید سراغ لنزهایی با فاصله کانونی 28-70 و 28-75 بروید. البته ناگفته نماند که لنزهای خوبی با فاصله کانونیهای مذکور وجود دارند، اما از دست دادن انتهای دامنه واید لنز 24-70 برچسب ایدهآل را از آن لنزها برداشته است.
یکی از شباهتهای قابل توجه میان نسخه دوم و نسخه اولیه این لنز، عدم تغییر قطر جلوی لنز است و هر دو دارای دهانه فیلتر ۸۲ میلیمتری هستند. با این وجود در صورت تمایل به بهروزرسانی لنز خود، نیازی به فیلترهای جدید نخواهید داشت.
بهبود کیفیت تصویر و فوکوس خودکار
عدسیهای بهکاررفته در لنزهای سری GM سونی همیشه کیفیت عالی دارند و باید گفت که عدسیهای نسخه دوم این سری لنزها از نسل قبل خود هم کیفیت بهتری دارند. چیدمان اپتیکال جدید این لنز شامل سه عدسی اسفریکال، دو عدسی ED، دو عدسی XA (extreme aspherical) و دو عدسی Super ED است. همچنین به کارگیری از کوتینگ Nano AR II در این لنز موجب جلوگیری از پدیده فلر و سایهدار شدن شده است. شایان ذکر است که پیشرفتهای چند سال اخیر در طراحی و تولید اپتیکها موجب بهبود این لنز جدید شده است.
سونی همچنین ادعا کرده که شارپنس این لنز مخصوصا در گوشههای کادر بهبود یافته است. همچنین سایر انحرافات نیز در این لنز به شدت کاهش پیدا کردهاند. بوکه تصاویر در این لنز کیفیت بالاتری از قبل خواهند داشت. دیافراگم این لنز نیز دوباره طراحی شده و در نسخه دوم ۱۱ پره دارد، درحالیکه دیافراگم لنز ورژن اصلی ۹ پره داشت.
وجود یک عدسی متحرک در سیستم فوکوس خودکار لنز 24-70mm II حداقل فاصله فوکوس را در این لنز کاهش داده است. حداقل فاصله فوکوس در بازه فاصله کانونی 24-70mm با حداکثر بزرگنمایی ۰.۳۲ برابری در این لنز بین ۲۱ تا ۳۰ سانتیمتر است. سیستم فوکوس خودکار این لنز هم با بهکارگیری از چهار موتور XD خطی دچار بهبود بزرگی شده است. درنتیجه فوکوس خودکار در این لنز نسبت به لنز قبلی دقیقتر، سریعتر و قابل اعتمادتر شده است.
بهینهسازی برای فیلمبرداری
اگر نسخه اصلی این لنز را با لنزهای امروزی مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که لنز نسخه اول تمام ویژگیهای لازمه برای فیلمبرداری حرفهای را ندارد. نسخه اولیه این لنز بر پایه نیازهای عکاسها طراحیشده است. البته نسخه اولیه این لنز در زمان خود لنز بسیار خوبی بوده، اما در حال حاضر بسیاری از کاربران به لنزی نیاز دارند که هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری کاربردی باشد.
در کل سونی طراحی این لنز را به صورت ویژهای برای فیلمبرداری بهینه کرده است. اپتیکهای این لنز طوری طراحی شدهاند که خطاهایی مانند تنفس فوکوس و فوکوس شیفت در آن به حداقل رسیده است. سیستم فوکوس خودکار عملکردی بیصداتر و روانتر به همراه دارد. فوکوس دستی نیز در این لنز پاسخدهی خطی در اختیار کاربر گذاشته است. همچنین حلقه مخصوص تنظیم دیافراگم هم در لنز جدید وجود دارد. به طور کلی لنز 24-70 II برای فیلمبرداران به صورت ویژهای تغییر کرده است.
کنترل و طراحی ارگونومیک بهتر
در ابتدای متن به جمعوجور تر و سبکتر شدن این لنز پرداختیم. جالب توجه است که باوجود ابعاد جمعوجور تر و وزن کمتر، قابلیتهای کنترلی در این لنز افزایش پیدا کرده است که شامل:
- حلقه تنظیم فوکوس دستی (با پاسخدهی خطی)
- دو دکمه هولد فوکوس قابل برنامهدهی
- حلقه تنظیم دیافراگم و دکمه de-click (تغییر حالت غیر پلهای، بیصدا و روان)
- سوئیچ تنظیم روان بودن زوم
- سوئیچ قفل دیافراگم
طراحی بدنه این لنز از نظر مواد بهکاررفته مانند نسخه اولیه و از جنس پلاستیک و فلز ساخته شده است که مقاومت بالایی دارد. البته بعضی از قابلیتهای این لنز قابلیتهای جدیدی نیستند، اما بعضی از آنها شایستگی اشاره مختصر را دارند.
یکی از این قابلیتهای وجود تنظیم مقدار روان بودن زوم است. دو حالت برای این منظور وجود دارد که در حالت اول (Tight) تغییر حالت بزرگنمایی به سختی اتفاق میافتد تا در صورت آویزان بودن دوربین بر روی شانه و سایر موقعیتها به صورت اتفاقی تغییری در بزرگنمایی ایجاد نشود و در حالت دوم یا به عبارت اصلی حالت Smooth نیز اعمال تغییرات به آسانی امکانپذیر است. از حالت Tight برای اوقاتی که میخواهید با دقت بسیار بالایی مقدار بزرگنمایی را تغییر دهید نیز میتوان استفاده کرد.
همچنین باید به وجود قفل دیافراگم در این لنز اشاره کرد. حلقه تنظیم دیافراگم لنزهای سونی ویژگی جدیدی ندارد؛ حتی وجود سوئیچ de-click هم امروزه ویژگی نوآورانهای محسوب نمیشود. اما قفل دیافراگم (iris) ویژگی تقریبا جدیدی است. از دیگر تغییرات کوچک در این لنز هود آن است که قسمتی برای چرخاندن فیلترهای مخصوص دارد.
آیا باید لنز جدید را تهیه کنیم؟
اگر نسخه اولیه لنز 24-70mm GM جزو لنزهای مورد علاقه شما است، بله بهتر است که لنز جدید را امتحان کنید. لنز جدید 24-70mm II از همه نظر لنز بهتری نسبت به نسخه اولیه خود است. این لنز وزن و اندازه قابل حملتری دارد. در این لنز تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد آن در فیلمبرداری ایجاد شده است به همین دلیل کار فیلمبردارها در انتخاب این لنز بسیار راحتتر است.
تنفس فوکوس در این لنز به خوبی تحت کنترل کاربر است، حلقه تنظیم دیافراگم بر روی این لنز وجود دارد که برای این حلقه سوئیچ de-click نیز طراحی شده و سیستم فوکوس دستی عملکردی خطی دارد. موتورهای XD جدید سیستم فوکوس خودکار این لنز عملکردی سریعتر و بیصداتر دارند. تمام اینها باعث شده که لنز جدید برای فیلمبرداری گزینه بسیار مناسبی باشد. همچنین عملکرد سیستم تثبیت کننده تصویر این لنز هنگامی که در حالت Active Mode و با دوربینهای سازگار استفاده شود، بهینه شده است.
منبع: bhphotovideo