معرفی چند کتاب برای ترکیب‌بندی بهتر

7 3,079

Bookshopدر چند سال اخیر، کتاب‌های زیادی توسط ناشران عمومی و تخصصی هنری در حیطه‌ی عکاسی چاپ شده است. این مسئله قبل از هر چیز، اتفاقی بسیار مثبت است. هرچند می‌توان از بسیاری جهات، مانند کیفیت ترجمه و کیفیت چاپ، بر بسیاری از این کتاب‌ها خرده گرفت، اما با این‌حال، صرف انتشار این‌گونه کتاب‌ها، خود مسئله‌ای قابل‌توجه و مثبت است.

در این مطلب سعی می‌کنیم چند کتاب مفید در زمینه‌ی «ترکیب‌بندی در عکاسی» معرفی کنیم. ترکیب‌بندی در عکاسی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌ها برای گرفتن عکس‌های عالی و تأثیرگذار است. امیدواریم علاقه‌مندانی که این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اند، ما را از نظرات خود بی‌بهره نگذارند تا مطلب برای دیگر خوانندگان کامل‌تر شود.

1) زبان عکس / نویسنده: رابرت اکرت / ترجمه‌: اسماعیل عباسی و محسن بایرام‌نژاد / نشر حرفه:هنرمند

Zaban-E-Aksترکیب‌بندی خوب را با چیدمان خوب عناصر تصویر، و نمایش روابط آن‌ها یاد بگیرید، و حرف‌هایتان را با زبان عکاسی بگویید

در زیر عنوان این کتاب نوشته شده: «عکس چگونه از ماجراها و روابط پرده برمی‌دارد». با نگاهی به فهرست این کتاب، نکات جالبی آشکار می‌شود: نویسنده ابتدا سعی می‌کند تا در مورد مفهوم «زمان» صحبت کند. او می‌خواهد درباره‌ی زبان ویژه‌ی عکاسی صحبت کند، تا خواننده را با خود همراه کند، و به او نشان دهد که چگونه عکس‌ها حاوی چیزهایی بیش از آن‌چه در آن‌ها می‌بینیم هستند. او سپس در فصل‌های بعدی در مورد روابط قدرت، انسان در عکس‌ها، و انسان به‌عنوان یک شیء در عکس‌ها صحبت می‌کند و نهایتاً با فصلی با نام «بازبینی واقعیت» کتاب را تمام می‌کند.

این کتاب از این لحاظ برای ترکیب‌بندی جالب است که بسیاری از روش‌های کشف و درک در عکاسی را به‌صورتی خودمانی توضیح می‌دهد. خواننده هنگام خواندن این کتاب، احساس خوبی خواهد داشت، چرا که نویسنده با او مانند یک دوست و همدم قیمی صحبت می‌کند. خواندن این کتاب برای تمامی علاقه‌مندان جدی عکاسی توصیه می‌شود. مطالب و عکس‌های کتاب می‌‌توانند بسیار سودمند باشند.

این کتاب دارای ترجمه‌ای خوب و کیفیت چاپی مناسب است. نسخه‌ای که ما در هنگام نوشتن این مطلب در اختیار داشتیم، چاپ دوم (1391) این کتاب بود.

2) ترکیب‌بندی خلاق / نویسنده: هارولد دیویس / ترجمه: علی تهرانی / نشر آوند دانش

Imageقوانین را یاد بگیرید، و بعد با خلاقیت آن‌ها را بشکنید

این کتاب به شما می‌گوید که چگونه قواعد را برای رسیدن به تصاویر خلاق بشکنید. قواعد ترکیب‌بندی متنوع اما ساده‌اند، اما شکستن آن‌ها کار ساده‌ای نیست. کوچک‌ترین تغییری در این قواعد می‌تواند منجر به تغییر پیام عکس‌ها شود. استفاده‌ی صحیح از قواعد یا شکستن خلاقانه‌ی آن‌ها، منجر به تصاویری زیباتر و عمیق‌تر می‌شود. این کتاب پر از تصاویر زیبا و خلاقانه است که صرف نگاه‌کردن به آن‌ها می‌تواند جرقه‌های روشنی برای خلاقیت خواننده باشد.

این کتاب، کیفیت چاپی عالی و حتی بی‌نظیر دارد. ترجمه‌ی آن بسیار روان است و از همه‌چیز مهم‌تر این‌که انتشارات آوند دانش، که نماینده‌ی رسمی انتشارات وایلی در ایران است، آن‌را با کسب مجوز از ناشر و حفظ قوانین بین‌المللی صنعت نشر، چاپ کرده است. نسخه‌ای که ما در هنگام نوشتن این مطلب در اختیار داشتیم، چاپ اول (1391) این کتاب بود.

3) ماهیت عکس‌ها / نویسنده: استیون شور / ترجمه: محسن بایرام‌نژاد / نشر مرکب سپید

nature-of-photographs-edition3-2همه‌نوع عکس ببینید و ترکیب‌بندی را تربیت چشمان خود یاد بگیرید

«ماهیت عکس‌ها علاوه بر منتخبی از عکس‌های خود استیون شور، شامل تصاویر تاریخ رسانه ی عکاسی ست که آثار بزرگان پیشین عکاسی، همچون اونز و استیگلیتس، تا عکاسان امروزین رسانه، همچون کالیر شور و توماس استروث را در برگرفته است. ژانرهای مختلف عکاسی نیز در این کتاب جای گرفته اند؛ از عکس‌های خیابانی گرفته تا تصاویر مربوط به هنر زیبا و عکس‌های مستند، همچنین عکس‌های آنی (اسنپ‌شات) افراد ناشناس و عکس تهیه شده برای مطالعات جغرافیایی»

این کتاب انواع عکس‌ها را به خواننده نشان می‌دهد – مهم نیست عکس با چه رویکردی و برای چه کاربردی گرفته شده است، خواننده می‌تواند از آن برای تربیت سواد بصری خود در عکاسی استفاده کند. نوشته‌های کاربردی نویسنده، باعث می‌شود تا خواننده مهم‌ترین نکات را به‌خوبی درک کند. خواندن این کتاب به خوانندگانی که دوست دارند گستره‌ی وسیعی از عکس‌ها را ببینند، پیشنهاد می‌شود.

این کتاب دارای ترجمه‌ای خوب و کیفیت چاپی مناسب است. نسخه‌ای که ما در هنگام نوشتن این مطلب در اختیار داشتیم، چاپ سوم (1391) این کتاب بود.

7 نظرات
  1. شاهد می‌گوید

    ممکنه خواهش کنم اسامی انگلیسی این کتاب رو برام بنویسین؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      1. زبان عکس
      Photo Language
      نویسنده: Robert U. Akeret
      ناشر: W. W. Norton & Company

      2. ترکیب‌بندی خلاق
      Creative Composition: Digital Photography Tips and Techniques
      نویسنده: Harold Davis
      ناشر: Wiley

      3. ماهیت عکس‌ها
      The Nature of Photographs
      نویسنده: Stephen Shore
      ناشر: Phaidon

      1. شاهد می‌گوید

        خیلی از لطف شما ممنونم 🙂

  2. سروش نفیسی می‌گوید

    ترکیب بندی خلاق را به دوستان علاقمند پیشنهاد میکنم … علاوه بر محتوی کتاب که در ترکیب بندی متفاوت در عکاسی بسیار مهم است خود کتاب نیز در بسته بندی بسیار مناسب سلوفون ارایه میشود .

  3. آریو تحصنی می‌گوید

    با سلام
    ای کاش کتاب های «هارولد مانته» را هم قبل از این 3 کتاب بسیار پر ارزش معرفی می کردید.

  4. مرضیه می‌گوید

    سلام و وقت بخیر
    کتاب ترکیب بندی رعنا جوادی رو از کجا پیدا کنم؟

  5. تورج می‌گوید

    رعنا جوادی ترکیب بندی نداره.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.