آشنایی با منوی رمز‌آلود Canon 5D Mark III

0 8,860

یکی از ناشناخته‌ترین منو‌ها در دوربین‌های کانن، آخرین منوی این دوربین‌ها یعنی منوی Custom Functions است. حتی بسیاری از کاربران حرفه‌ای دوربین‌های کانن هم با اینکه اغلب از امکانات دستی یا Manual این دوربین‌ها استفاده می‌کنند، باز هم به ندرت به سراغ این منو می‌روند. اغلب تنظیمات داخل این منو همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، مربوط به عملکرد‌های سفارشی‌سازی امکانات دوربین هستند تا نحوه انجام وظایف دوربین را به دلخواه شما تغییر داده و ساده‌تر کنند. برای اینکه ببینید این تنظیمات چه می‌کنند با ما همراه باشید.

5d-mark-iii-settings-21

اغلب تنظیمات سفارشی‌سازی در این منو با هدف اطمینان از نوردهی صحیح دوربین مطابق سلیقه شما عمل می‌کنند. مثلاً می‌توانید واحد افزایش یا کاهش نوردهی را از 1/3 استپ به 1/2 استپ تغییر دهید. به فاصله تغییرات میزان نوردهی بین دو دیافراگم اصلی، یا دو سرعت شاتر اصلی ، استپ گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر در حالت عادی بین دو دیافراگم اصلی f/5.6 و f/8، با افزایش 1/3 استپ، دیافراگم‌های f/6.3 و f/7.1 قرار دارند، در حالت 1/2 استپ، تنها یک دیافراگم f/6.7 را خواهیم داشت. به این ترتیب سرعت عمل شما برای تغییر مقدار دیافراگم یا سرعت شاتر، افزایش می‌یابد.شبیه همین منو نیز برای حساسیت و تغییرات ISO وجود دارد.

چند منوی بعدی به تنظیمات مربوط به نوردهی پی‌درپی با تنظیمات مختلف یا همان براکتینگ (Bracketing) مربوط می‌شود. اینکه با خاموش کردن دوربین، تنظیمات عکس‌برداری براکتینگ کنسل شوند. به این ترتیب درصورتی‌که دوربین را خاموش کنید، تعداد شات‌های باقیمانده برای عکاسی HDR نادیده گرفته می‌شوند. Bracketing Sequence ترتیب عکس‌برداری براکتینگ را مشخص می‌کند. مثلاً اول عکس بدون تغییر نور، بعد کم‌نور و بعد پرنور گرفته شود یا برعکس. و همچنین تعداد شات پی‌درپی در براکتینگ مشخص می‌شود که در حال پیش فرض روی سه شات قرار دارد.

5d-mark-iii-settings-22

منوی Custom Control، بخش جدیدی است که به منوی دوربین‌های رده بالا مانند 5D Mark III یا 5DS افزوده شده است. به‌وسیله این منو می‌توانید عملکرد برخی از دکمه‌های دوربین را تغییر داده یا مجدداً تعریف کنید. از آنجا که ذهن اغلب عکاسان، به صورت بصری راحت‌تر عمل می‌کند، گزینه‌های این منو به صورت گرافیکی نیز نمایش داده می‌شوند تا به راحتی تغییرات را تشخیص دهید. حتماً می‌دانید که نیمه فشردن دکمه شاتر، به طور همزمان هم برای نورسنجی و هم برای فوکوس و قفل شدن فوکوس روی سوژه استفاده می‌شود. با این گزینه می‌توانید نیمه فشردن دکمه شاتر را تنها به نورسنجی اختصاص دهید و برای قفل فوکوس از دکمه AF پشت دوربین استفاده کنید. به همین ترتیب می‌توانید عملکرد‌های متفاوتی را به دکمه‌های AF-ON یا DOF Preview اختصاص دهید. این میزان سفارشی کردن در بسیاری از دوربین‌های رده پایین وجود ندارد.

5d-mark-iii-settings-26

[info]

بررسی تخصصی Canon 5D Mark III را بخوانید.

[/info]

اما یکی از گزینه‌های کمتر شناخته شده در این منو “Safety Shift” نام دارد که عملکرد جالبی دارد. این گزینه خصوصاً برای کسانی که در حال یادگیری عکاسی و ترکیب دستی مقادیر مختلف سرعت و شاتر هستند کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد. این گزینه در زمانی که محدوده انتخاب شده برای نوردهی که به صورت دستی انتخاب شده است، جوابگوی نوردهی درست نباشد، مقدار دیافراگم یا سرعت را تغییر می‌دهد تا عکس‌ها خیلی روشن یا خیلی تیره نشوند. به عنوان مثال فرض کنید که در حال عکاسی با یک لنز با دیافراگم f/2.8 هستید و به دلیلی این لنز را با یک لنز دیگر که دارای حداکثر دیافراگم f/5.6 است تعویض می‌کنید. در این حالت احتمالاً عکس‌هایتان خیلی تاریک‌تر خواهد شد. با این گزینه دوربین اجازه پیدا می‌کند که با تغییر مقدار سرعت شاتر یا حساسیت، این تاریکی را جبران کند. تصور می‌کنم بیشترین استفاده این گزینه برای زمانی است که از لنز‌هایی با دیافراگم متغیر استفاده می‌کنید. در این حالت وقتی زوم می‌کنید، خود دوربین می‌تواند افت نور ناشی از تغییر دیافراگم را برایتان جبران کند.

5d-mark-iii-settings-23

گزینه‌های دیگری نیز برای سفارشی کردن دکمه‌های دوربین وجود دارد. حتی می‌توانید جهت چرخش دکمه‌‌های Dial یا چرخنده را نیز تعریف کنید که مثلاً با چرخش به سمت راست، مقدار دیافراگم زیاد‌تر یا کمتر شود.

اما یکی از تغییرات مهم به اطلاعات درون منظره‌یاب برمی‌گردد. در منظره‌یاب دوربین می‌توانید علامت اخطار درباره برخی تنظیمات غیر قابل بازگشت را مشاهده کنید. مثلاً وقتی دوربین روی حالت Monochrome یا سیاه و سفید قرار دارد، یک علامت اخطار در منظره‌یاب به شما می‌گوید که در حال عکاسی سیاه و سفید هستید. باید دقت داشته باشید که درصورتی‌که عکسی را به صورت سیاه و سفید ثبت کنید، دیگر امکان رنگی کردن آن وجود ندارد. درباره نورسنجی نقطه‌ای یا Spot هم به همین شکل است و دوربین با اعلان اخطار به شما اطلاع می‌دهد تا مطمئن شوید نورسنجی به درستی انجام می‌شود. در بخش تنظیمات سفارشی می‌توانید این اعلان‌ها را قطع کنید.

5d-mark-iii-settings-24

همان‌طور که گفتم این منو شامل گزینه‌های مختلفی می‌شود که در وهله اول برای ثابت نگه داشتن پروسه عکس‌برداری چه در حالت تک شات و چه پی‌درپی استفاده می‌شوند و همچنین بخشی از این تنظیمات نیز به نحوه تعامل کاربر با دوربین و سفارشی کردن دکمه‌ها و امکانات مربوط هستند. فراموش نکنید می‌توانید با حضور در کارگاه‌های آموزشی پیکسل و همچنین پیگیری شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ پیکسل، اطلاعات خودتان را به روز نگه دارید.

نکته: این مقاله براساس منوی سفارشی دوربین Canon 5D Mark III نوشته شده و ممکن است برخی از منو‌ها در برخی از مدل‌های کانن وجود نداشته باشند.

منبع: B&H

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.