به چند شاخه نور نیاز است؟

3 1,874

بارها دیده‌ایم که مشتریانی که می‌خواهند فلاش بخرند، گمان می‌کنند که حتما به سه شاخه نور نیاز دارند. آن‌ها گاهی تصور می‌کنند که این سه شاخه الزاما باید قدرت خروجی مشخصی داشته باشند. این دسته از خریداران به فلاش مستقل (منظور این که روی دوربینی نباشد)، فلاش چتری می‌گویند – اشاره به چتر به عنوان یک شکل دهنده نور بسیار رایج.

این باورها چه‌قدر صحیح است؟ تقریبا هیچ!

ماجرای سه شاخه از کجا آمده است؟ در نورپردازی کلاسیک پرتره سه تا پنج شاخه نور به کار می‌رود: نور اصلی، نور مکمل، نور مو، نور پشت و نور پس زمینه (به ترتیب اولویت). این باور جا افتاده که برای نورپردازی پرتره حداقل سه نور لازم است. اما جالب این جاست که افراد معمولا فقط به تعداد و میزان خروجی نورها فکر می‌کنند و عوامل مهم دیگر را نادیده می‌گیرند. مثلا از خود سوال نمی‌کنند که «هر کدام از این نورها به چه شکل‌دهنده‌ و نگه‌دارنده‌ای نیاز دارد؟». در نتیجه چیزی که نصیب‌شان می‌شود سه شاخه فلاش است همراه سه‌پایه‌های بدون انعطاف عادی و شکل‌دهنده‌هایی که به انتخاب شرکت سازنده عرضه می‌شود. انتخاب‌های عرضه کننده ممکن است به استفاده کننده از فلاش جهت‌گیری‌های خاصی دهد. می‌دانید چرا بعضی از فروشندگان دوست دارند که شما به جای یک شاخه نور مرغوب، چند شاخه نور نامرغوب بخرید؟ چون با وجود پایین‌تر بودن قیمت دومی، سود آن بیش‌تر است! به همین سادگی.

نظر ما این است که نورپردازی باید از یک شاخه نور مرغوب به همراه مقدار زیادی جستجوگری، عطش آموختن و آزمایش آغاز شود. برای شخص نوآموز، شروع کردن با یک شاخه بهتر است چون او می‌تواند با تمرکز خیلی بیشتری نور را مدیریت کند. بحث نورپردازی با یک نور، گسترده است و برای شروع خوب است به منابع زیر مراجعه کنید.

عکاسی با یک نور: از کلبی با حضور جو مک‌نیلی
یک شاخه فلاش: نویسندگان جان دنتون و آدام داک‌ورث

زمانی که عکاس به عکاسی با یک نور تسلط کافی داشت، می‌تواند به نورهایش اضافه کند. اما دلیلی هم ندارد که فلاش نور اصلی و نور پشت‌زمینه از یک مدل باشد. برای نوراصلی باید بهترین انتخاب را کرد، اما کیفیت نور پشت چندان حیاتی نیست. پس اگر عکاس می‌خواهد یک نور مرغوب هزار واتی را برای نور اصلی بگذارد، احتمالا یک نور 250 واتی متوسط برای نور پشت کافیست. از طرفی اگر فعلا بودجه اضافه کردن شاخه سوم را ندارد، می‌تواند به جای نور مکمل، از یک رفلکتور مناسب استفاده کند.

البته کسی منکر محاسن پنج شاخه فلاش مرغوب ژنراتوری با چندین شکل‌دهنده نور ساخت اروپا نیست! اما حتی این تجهیزات چند ده میلیونی در دست یک نوآموز، نتیجه چندان جالبی نخواهد داشت.

3 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    کاملا با نظر شما موافقم و گاهی عکس هایی را بدون این نورهای اصلی و مکمل و فقط با نور فلاش روی کفشک دوربین گرفته ام که خود سوژه در چگونگی آن در تعجب بوده و به نظرم با داشتن این نورها و دستگاه های نور پرداز قوی بازهم نیاز به تمرین و مطالعه در این مبحث نوری الزامی است و پیشنهاد من به دوستان مطالعه و داشتن علم و سپس خرید این گونه تجهیزات. ….

  2. قديمي می‌گوید

    ممنون از مقاله مفیدتون آقای صباغ.

    1. Hadi می‌گوید

      خواهش می‌کنم. 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.