ارزان‌ترین راه آشنایی و تمرین اصول نورپردازی

1 1,272

دی‌وی‌دی سوم آموزش آموزش نورپردازی دیجیتال کلید تمام درهای بسته دنیای عکاسی نیست، اما به مخاطب یادآوری می‌کند که این دنیا حساب و کتاب و قفل و کلید دارد. عکاسی بدون نور قابل تصور نیست، اما نور در عکاسی حرفه‌ای نقشی بیش‌تر از منور کردن صحنه یا سوژه دارد. اگر بر موضوع عکاسی نوری نتابد، چیزی ثبت نخواهد شد و عکسی به دست نخواهد آمد. اما عکاس حرفه‌ای از نور توقع دارد که علاوه بر روشن کردن، به تاثیرگذاری، معناداری و زیبایی عکس کمک کند.

در سال‌های اخیر که موج فلاش‌های ارزان قیمت چینی در بازار، و در نتیجه درون آتلیه‌های عکاسی، ظاهر شد، گروهی از افراد فکر کردند که با نصب یک سافت‌باکس روی فلاش، کلید طلایی را به کف آورده‌اند. آن‌هایی که حرفه‌ای‌تر می‌نمودند با نصب یک تلق رنگی جلوی رفلکتور و تاباندن آن به کنار صورت یا موهای سوژه، به حساب خودشان حرکتی هنرمندانه کردند. این نوع عکس‌ها هنوز روی جلد بعضی مجله‌های پر تیراژ چاپ می‌شود و ظاهرا کسی از عکاس(ها) نمی‌پرسد که حکمت این حرکت چیست؟!

عکسی که می‌بینید گرگوری هایسلر حدود دو دهه پیش از جرج بوش پدر برای روی جلد مجله تایم گرفته است؛ پیش از حکم‌فرما شدن فوتوشاپ و باقی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای. می‌توان در مورد نورپردازی حیرت آور این عکس ساعت‌ها صحبت و بررسی کرد. هایسلر با توجه به محتوای مقاله که درباره دو چهرهء جرج بوش پدر بوده، به چنین راه‌حلی رسید. این ثمره و شاهکارژ استادی است که از نور برای رساندن یا تاکید مفهومی استفاده می‌کند.

اما آیا با دیدن فیلم‌های آموزش نور، مثل فیلم‌هایی که پیکسل منتشر کرده است، می‌توان چنین عکسی گرفت؟ پاسخ ساده است: خیر. چون برای خلق آثار برجسته کتاب، فیلم آموزشی، کلاس، یا سمینار جادویی وجود ندارد. در مسیر آموختن از میان‌بر خبری نیست. اما حتما تماشای با دقت فیلم‌های خوب آموزشی در محکم‌کردن بنیان‌ها و اصول کاری عکاس علاقه‌مند تاثیر به سزایی خواهد داشت. شعار ما این است: اصول را بیاموزید، حتی اگر می‌خواهید آن‌ها را بشکنید. رعایت نکردن اصول از روی جهل به خلاقیت و کارهای برجسته منتهی نمی‌شود. 

×××

فیلم‌های آموزش نورپردازی پرترهء دیجیتال سرخط‌هایی هستند که جدی گرفتن آن‌ها نتایج خوبی خواهد داد. قسمت سوم – که به تازگی منتشر شده – برای مخاطب‌هایی است که از محتویات دو قسمت اول مطلع‌ هستند و می‌خواهند بیشتر بدانند. این فیلم برای یک بار تماشا یا مرور نیست. باید بارها آن را به دقت تماشا کرد، و نکته‌هایی که معلم می‌گوید را به شکل عملی آزمود و پیاده‌سازی کرد. اگر تجهیزاتی که در فیلم به کار می‌رود را ندارید، مایوس نشوید. یک درس بزرگ برای شما این خواهد بود که به جای ارتقای زود به زود دوربین، و احیانا لنز، در اندیشه تکمیل ابزارهای نورپردازی‌تان باشید. اگر سافت باکس ندارید، شاید بتوانید جلوهء مشابه را با قرار دادن یک فلاش هات شو در پشت یک صفحه نیمه شفاف، بازسازی کنید و کارهایی مثل این… مساله اصلی آشناشدن و بازآموزی اصول بنیادین است. اگر واقعا مشتاق، علاقه‌مند و کوشا باشید، در طی زمان ابزارهای لازم را نیز تهیه خواهید کرد.

ما تردید نداریم که با صرف هزینه‌ای ناچیز برای تهیه این فیلم‌ها و غور در آن‌ها، تحولی جدی در نگاه و کار عکاس‌های علاقه‌مند به وجود خواهد آمد. اگر این طور نبود ماه‌ها برای ترجمه و انتشار آن‌ها وقت نمی‌گذاشتیم. 🙂

1 نظر
  1. اميد می‌گوید

    بی صبرانه منتظرم پستچی بیاردش سه تاشو سقارش دادم 🙂

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.