لنز برای عکاس منظره به نوعی کارکردی شبیه قلم برای نقاش را دارد. لنزها به عکاس این امکان را میدهند که تعیین کند صحنهی عکاسی به چه شکلی در عکس ثبت شود. انتخاب زوایای دید بسیار عریض و واید و همچنین بسته و close-up و یا امکان جداکردن سوژه از پسزمینه همگی از کارکردهای لنزها هستند. در ادامه با ما همراه باشید.در عکاسی منظره، لنزها یکی از معدود امکاناتی هستند که عکاس به وسیلهی آنها میتواند نگاه شخصی خودش از منظره را ثبتکند؛ چراکه بر خلاف عکاسی در استودیو، در عکاسی منظره امکان تغییر نور و چیدمان صحنه وجود ندارد. بنابراین، انتخاب و خرید لنزهای مناسب این گونهی عکاسی باید یکی از مهمترین دغدغههای عکاسان مناظر طبیعی باشد. در این مطلب، نکات مهمی که باید در خرید لنزهای مناسب عکاسی منظره مدنظر قراردهید را برای شما به اجمال شرح خواهمداد.
فاصلهی کانونی
زمانی که برای خرید لنز مناسب عکاسی منظره تحقیق میکنید، خیلیها به شما لنزهایی با زاویهی دید باز یا در اصطلاح واید را پیشنهاد میکنند. این پیشنهاد کاملاً منطقی و درست است و در اکثر مواقع برای ثبت یک منظره و نشان دادن وسعت آن به لنزی واید نیازمند هستید. مشخصهی لنزهای واید این است که دارای فاصلهی کانونی کمی هستند؛ اما اندازهی سنسور تصویر دوربینی که لنز قرار است بر روی آن قرارگیرد هم در زاویهی دید لنز تأثیرگذار است.
تاثیر فاصله کانونی روی عکسها چیست؟
حتماً شنیدهاید که در عالم عکاسی (و البته فیلمبرداری)، فاصلهی کانونی 50 میلیمتر را در اصطلاح فاصلهی کانونی نرمال درنظر میگیرند؛ اما این مطلب تنها در مورد دوربینهایی با سنسور تصویر 35 میلیمتری یا در اصطلاح فولفریم صادق است. هرچه سنسور تصویر بزرگتر یا کوچکتر شود زاویهی دیدی که در فاصلهی کانونی 50 میلیمتر بدست میآورید هم بیشتر یا کمتر میشود. پیچیده شد؟ نگران نباشید الان سادهاش میکنم! اکثر دوربینهای DSLR و بدون آینهی امروزی در دو قطع سنسور فولفریم و سنسور سایز APS-C ساخته میشوند. تکلیف دوربینهای فولفریم که مشخص شد، در فاصلهی کانونی 50 میلیمتر، زاویهی دید نرمال را ارائه میدهند. در دوربینهایی با سایز حسگر APS-C، به علت کوچکتر بودن اندازهی سنسور تصویر، فاصلهی کانونی تقریبی 30 تا 35 میلیمتر زاویهی دید نرمال را فراهم میکند.
چرا هر عکاس باید یک لنز ۵۰ میلیمتری داشته باشد؟
دانستن فاصلهی کانونی نرمال لنزها در دوربینهایی با سایز سنسور متفاوت از این جهت اهمیت دارد که حیطهی فواصل کانونی واید را برای ما مشخص میکند. یعنی در دوربینهای فولفریم، فواصل کانونی کمتر از 50 میلیمتر و در دوربینهای سایز APS-C فواصل کانونی کمتر از 30 میلیمتر را واید در نظر میگیریم. برای عکاسی منظره، لنزهای واید و مخصوصاً سوپر واید که زاویهی دید خیلی زیادی دارند میتوانند ضمن ثبت قسمت وسیعی از منظرهای که از آن عکاسی میکنید، با کمی اغراق در پرسپکتیو حالت عظمت و بزرگی به منظرهی شما بدهند.
اما آیا لنزهای تِله هم در عکاسی منظره جایگاهی دارند؟ پاسخ یک بلهی محکم است! لنزهای تله دارای زاویهی دید کمتری نسبت به لنزهای واید و نرمال هستند (بیش از 50 میلیمتر در فولفریم و 35 میلیمتر در APS-C) و برای جداکردن و تأکید بر سوژهای خاص در عکس مورد استفاده قرار میگیرند. در عکاسی منظره هم ممکن است موقعیتی پیش بیاید که بخواهید از سوژهای (مثلاً رشته کوههایی در دوردست) عکس بگیرید. در این حالت، استفاده از لنز تله با فاصلهی کانونی مناسب به شما این امکان را میدهد که عکسهای منظرهی متفاوتی نسبت به آنچه دیگران فقط با لنزهای واید ثبتکردهاند بگیرید.
دیافراگم
دیافراگم دریچهای در لنز است که میزان نور واردشده به آن را تنظیم میکند. احتمالاً شما هم اعداد معمولاً اعشاری که بر روی بدنهی لنز بعد از فاصلهی کانونی و یا در صفحهی مشخصات یک لنز در وب نوشتهشدهاند را دیدهاید. این اعداد که به اعداد f معروف هستند حداکثر گشودگی دریچهی دیافراگم را مشخص میکنند. اما آنچه ممکن است شما را سردرگم کند این است که تصور کنید هرچه عدد f یک لنز بیشتر باشد یعنی دریچهی دیافراگم آن هم بازتر است؛ در حالی که در واقع عکس این مطلب درست است. عدد f کوچکتر به معنی دیافراگم بازتر و عدد f بزرگتر به معنی دیافراگم بستهتر است.
دیافراگم باز باعث میشود که نور بیشتری به سنسور تصویر دوربین برسد و امکان ثبت عکس در سرعت بالاتر شاتر فراهم میشود. به همین دلیل، لنزهایی با دیافراگم بسیار باز را با عنوان لنزهای سریع هم میشناسند. در عکاسی منظره، سرعت ثبت عکس (سرعت شاتر) معمولاً خیلی مهم نیست و موارد دیگری چون کیفیت بالای عکس که با پایین نگهداشتن ISO بدست میآید بهمراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین، خرید لنزهای سریع برای عکاسی منظره خیلی نمیتواند منطقی باشد مخصوصاً با توجه به اینکه این لنزها به نسبت لنزهایی با دیافراگم بستهتر قیمت بسیار بالاتری هم دارند.
دیافراگم چیست؟ هر آنچه باید درباره دیافراگم در عکاسی و فیلمبرداری بدانید
اما تأثیر دیافراگم تنها به میزان نور واردشده به حسگر تصویر محدود نمیشود. یک کارکرد مهم دیگر دیافراگم تعیین عمق میدان در عکسها است. اگر بر روی سوژهای فوکوس کنید، کمی جلوتر و عقبتر از آن سوژه هم همچنان شارپ و در اصطلاح در فوکوس است. به این فاصله که در آن اجزای صحنهی عکاسی همچنان شارپ هستند عمق میدان میگویند. حالا، هرچه دریچهی دیافراگم بازتر باشد (عدد f کوچکتر) این فاصله کمتر و در نتیجه عمق میدان هم کمتر میشود. عمق میدان کم در عکسهای پرتره و برای محوکردن پسزمینهی سوژه بکار میرود. برعکس، هرچه دریچهی دیافراگم بستهتر باشد (عدد f بزرگتر) عمق میدان بیشتر میشود. بدیهی است که در عکسهای منظره به دنبال دستیابی به عمق میدان زیاد هستیم تا تمام اجزای منظره (از نزدیکترین درختان و علفزارها تا دورترین کوهها و ابرها) در فوکوس و شارپ باشند. معمولاً عکاسان منظره از دیافراگمهای بستهای مثل f/8 و یا f/11 برای ثبت عکسهایشان استفاده میکنند. بنابراین، حتی اگر لنزی با حداکثر گشودگی دیافراگم بسیار بالایی هم خریداری کنید، در عمل، احتمالاً هیچ وقت از بازترین حالت دریچهی دیافراگم لنزتان برای عکاسی منظره استفاده نخواهیدکرد. البته یک مورد استثناء هم وجود دارد و آن عکاسی منظره در شب و عکاسی نجومی است که در آن داشتن لنزی سریع، امری مهم و تأثیرگذار در کیفیت عکسها است.
زوم یا پرایم؟
زمانی بود که حرفهایها برای بدستآوردن حداکثر کیفیت در عکسهای منظرهشان تنها به بهترین لنزهای پرایم اعتماد میکردند؛ اما الان سهولت استفاده از لنزهای زوم با کیفیت اُپتیکی بالایی همراه شده که خیلیها را مجاب به استفاده از این لنزها برای عکاسی منظره کردهاست. اینکه یک لنز زوم کار چند لنز پرایم را انجام دهد آنقدر مهم است که کمی اُفت کیفیت در عکسها (اگر وجود داشتهباشد!) را کاملاً توجیهپذیر میکند. بنابراین، اگر تنها معیار ما کیفیت لنز باشد، براحتی میتوان به لنزهای زوم باکیفیت اعتماد کرد؛ اما مسئله اینجاست که برای خیلی از ما قیمت هم معیار تعیینکنندهای برای انتخاب و خرید لنز است. حقیقت این است که لنزهای زوم باکیفیت اُپتیکی بالا که یارای رقابت با لنزهای پرایم باکیفیت را داشته باشند بسیار گرانقیمتاند! این مسئله میتواند باعث شود که برای بدستآوردن کیفیت بالا در عکسهایتان همچنان مجبور به استفاده از لنزهای پرایم باشید؛ اما انتخاب بین این دو به این سادگی نیست و باید به صورت موردی کیفیت و قیمت لنزها را با هم مقایسه کنید تا در نهایت در یک لنز به توازنی در کیفیت و قیمت برسید.
مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار
یکی از ویژگیهای مهم لنزها که اغلب تازهکارها اعتنایی به آن ندارند مقاوت لنز در برابر رطوبت و گرد و غبار است. در عکاسی منظره و طبیعت بارش برف و باران و وجود گرد و غبار در هوا امری طبیعی و اجتنابناپذیر است. بنابراین، مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار تا حد زیادی میتواند خیال عکاس را بابت سلامت لنز گرانقیمتش در شرایط مختلف جوی راحتکند. البته، برای اطمینان کامل، بدنه یا همان دوربین هم باید دارای این ویژگی باشد. خوشبختانه، تعداد زیادی از لنزهای باکیفیت دارای این ویژگی هستند؛ اما این مورد هم به عنوان بخشی از کیفیت ساخت لنز باید موردی بررسی شود چراکه در این زمینه استاندارد تعریفشدهای وجود ندارد و در نتیجه برای تمام لنزها از شرکتهای سازنده مختلف این ویژگی معنای یکسانی ندارد. در نهایت، اگر لنز شما این ویژگی را ندارد بدین معنی نیست که بههیچوجه برای عکاسی منظره مناسب نیست، بلکه معنایش این است که در شرایط جوی و مکانهای خاص (زیر برف و باران و جاهایی مثل کویر که گرد و غبار فراوان است) باید بیشتر مراقب لنز خود باشید.
نتیجهگیری و پیشنهاد
نکاتی که در این مطلب ارائه شد میتواند راهنمای خوبی برای خرید لنزهایی مناسب برای عکاسی منظره باشد. توصیهی ما به عکاسان تازهکار این است که قبل از صرف هزینههای بالا برای خرید لنزهای گرانقیمت با همان لنز کیت دوربینتان عکاسی منظره را تجربه کنید و با تمرین و مطالعه کیفیت عکسهایتان را از لحاظ ترکیببندی و زیباییشناسی ارتقاء دهید. بعد از این مرحله حتماً نیازمند این خواهید بود که لنزهای شارپتر و با کیفیت اُپتیکی بالاتری را بخرید. یکی از لنزهای زوم سوپر واید خوب برای دوربینهای بدون آینه سونی لنز Sony FE 16-35mm f/2.8 GM است که هم شارپنس بسیار خوبی دارد و هم زاویهی دید بسیار بالایی که برای عکسهای منظره عالی است.
مطلب فوق العاده ای بود
لطفا همین مدل مقالات رو ادامه بدید و لنز های زوم رو هم معرفی کنید
باسلام وعرض ادب خدمت استاد عزیز بنده علاقه بسیار به عکاسی در طبیعت وحوادث دارم لذا بران شدم تا یک دوربین حرفه ای بخرم لذا استاد عزیز الان لنز این دوربین من رو ارضا نمیکنه من بدنبال یک لنز باکیفیت وعالی وقیمت مناسب میگردم لذا ازشما بزرگوار درخواست راهنمایی بیشتر رادارم.دوربین بنده کانن 700Dمیباشد ولنز روش 55_18نصب شده .درپایان عرایض بنده از شما بابت متن ونگارش روانتان واز اینکه وقت گرامیتان را برای هر چه بهتر شدن ما مبتدیان علاقمند به عکاسی میگذارید سپاس گذارم.واز ایزدپاک خواستار عزت وسربلندی برای شما میباشم.
علاقمند شما وعکاسی رسول خواجوندی
پل ارتباطی بنده 09113912912
آقای خواجوندی عزیز،
بسیار ممنونم از اظهار لطف شما به بنده. متأسفانه کم پیش میآید که دو ویژگی «کیفیت عالی» و «قیمت مناسب» در یک لنز جمع شود، اما مواردی هست که بتوان در آنها شاهد کیفیت اُپتیکی خیلی خوب و قیمت مناسب بود. من پیشتر در مطلب لنزهایی برای شروع عکاسی (کانن) این قبیل لنزها را برای دوربینهای سایز APS-C کانن معرفی کردم. بنابراین، توصیه میکنم این مطلب را هم مطالعه بفرمایید که دقیقاً پاسخ مفصل سوال شماست.
البته من منظور شما را از عکاسی حوادث متوجه نشدم اما حدس میزنم عکاسی ورزشی و اکشن مدنظر شما بوده که در این صورت باید بگم دوربین 700D خیلی مناسب این کار نیست. در عکاسی ورزشی، عوامل تعیین کننده سرعت عکاسی پیاپی بسیار بالا (حداقل 7 فریم در ثانیه) و سیستم فوکوس فوقالعاده دقیق و سریع هستند که هر دو به بدنه (دوربین) مربوط میشوند و نه لنز. هرچند، در اکثر موارد نیاز به لنزهای تله فوتو و در صورت نیاز سریع (با حداکثر دیافراگم بسیار باز) وجود دارد اما عامل تعیین کننده لنز نیست!
به هر حال، امیدوارم با خواندن مطلبی که عرض کردم به پاسخ سوالتان برسید و روز به روز در عکاسی پیشرفت کنید.
آقای راستین با تشکر إز زحمات فراران شما بنده به تازگی یک دوریین نیکون ۵۳۰۰ خریدم با یک لنز ۱۸-۱۴۰ من علاقه زبادی به عکاسی منظره و پرتره دارم لطفا منو راهنمایی کنید که چه لنزهایی بگیرم که مناسب دوربین من باشند ممنون إز زحماتتون
[…] راهنمای خرید لنز برای عکاسی منظره مجله پیکسل […]
سلام آقای راستین.
من عکاسی و فیلمبرداری مجالس عروسی میکنم. البته به صورت نیمه حرفه ای. یعنی همیشه برام دوربینو تنظیم میکنن. بقیه ش که هنر عکاسیه و … دست خودمه.
ولی الان میخوام روپای خودم بایستم و میخوام دوربین و لنز و .. بخرم.
برای شروع تصمیم گرفتم دوربین ۷۶۰ دی کانن بگیرم. ولی چیزی که دیدم اینه که این دوربین با دوتا لنز مختلف بفروش میرسه. یه جا ۵۵_۱۸ stm و یه جا ۱۳۵_۱۸ stm . خب به نظر شما من کدوم رو باید بخرم؟؟؟
من میخوام در شروع کارم از مجالس تولد، عصرانه، جشن کوچیک داخل خونه و یا حتی تالار عروسی، عکس و فیلم بگیرم. احتمالا یه آتلیه کوچیک هم، راه بندازم. و عکس آتلیه هم بگیرم.
خب با این اوصاف چه لنزی به درد من میخوره؟؟
و سوال دومم اینه که لنز روی فیلمبرداری هم تاثیر داره؟ یا فقط عکاسی؟
و در حالت فیلمبرداری باید حتما لنز بیصدا باشه، که صداش توی فیلم ضبط نشه. ازین نظر هم راهنمایی کنید، که لنز چی باشه بهتره.
باید این توضیح اضافه کنم که ۹۰درصد کارمن فیلمبرداریه. در کنار اون عکاسی هم میکنم. بدلیل بودجه محدودم میخوام بایه دوربین هردوکار را درحد خوب و قابل قبول انجام بدم.
ببخشید خیلی پیامم طولانی شد، ولی ممنون میشم راهنمایی کاملی بکنید. مرسی
فقط ممکنه جوابم رو ایمیل کنید؟! ممنون میشم
با سلام
با توحه به فرمایشاتتون و اینکه فیلمبرداری میکنین بهتره 750دی یا 760دی رو با لنز 135-18میلیمتر تهیه کنین و برای کاهش صداری موتور فوکوس از ورژن STM این لنز استفاده بکنید.
سلام
خسته نباشید
من یه بادی دی 810 دارم
ژانر تخصصیم لنداسکیپه
مدنظرم لنز 14_24
اما گرون بودن و هزینه فیلترهاش خیلی بالاست
چه لنز خوب دیگه پیشنهاد میکنید که لنز کروی نباشه و اف 2.8 هم داشته باشه و قیمتش مناسبتر باشه ??
ممنونم
سلام
تامرون 15-30 اف 2.8
محبوب ترین لنز توی این رنج فاصله کانونی هستش . . .
البته اونهم کروی هستش اما با هزینه خیلی کمتر میتونید کیفیت بالایی رو تجربه کنید!
سلام
ممنون از مطالب مفیدی که ارایه دادید ولی باز دو سوال ازتون داشتم ممنون میشم اگه اساتید پاسخگو باشند.
برام یه دوربین canon eos m5 15-45 is stm آورده اند و برا این دوربین 2تا لنز یکی برا منظره و طبیعت چون زیاد اهل طبیعت و گردش هستم و یکی دیگه برا پرتره واسه عکاسی از دخترم میخام تهیه کنم ولی با توجه به محدودیت در انتخاب لنز مناسب این نوع دوربین و با بررسی سایت های مختلف که انجام دادم متوجه استفاده از انواع دیگر لنز به شرط وجود تبدیل ef-ef m در دوربین شدم و این انتخاب بیشتر منو در سر در گمی گذاشته لذا اگه راهنماییم کنین ممنون می شم فقط سطح منو که یک مبتدی هستم در نظر بگیرین چه از نظر خرید لنز و چه از نظر مطالبی که ارایه می کنین سپاس
سلام
قطعاً اگر مبدل تهیه کنید، محدود به لنزهای سری M کانن نخواهید بود و انتخابهای خیلی خیلی بهتری خواهید داشت.
با یک مبدل میتونید یک لنز 50 میلیمتری اف 1.8 برای عکاسی از دخترتون بخرید و عکسهایی در حد حرفه ای و با جلوه ای بسیار زیبا ثبت کنید.
لنزی که مشابهش در بین لنزهای سری M وجود نداره!
مطمئن باشید مبتدی ترین افراد هم با یک لنز 50 میلیمتری میتونن بهترین پرتره ها رو ثبت کنن . . .
ممنون آقای آینه چی که وقت گذاشتین و پاسخگو بودین.
پیشنهاد شما واسه خرید لنز برا منظره و طبیعت چی هست
همون 15-45 گزینه مناسبیه،
اما 24 میلیمتر اف 2.8 کانن بسیار عالیه . . .
سپاس از وقتی که گذاشتید
سلام
من کانن 750d و قصد خرید لنز واید زوم برای عکاسی شب و ستارگان دارم ، بین برندهای سیگما ، کانن ، توکینا و تامرون گیج شدم ، کدام لنز رو برای بدنه 750d از نظر کیفیت تصویر مناسب تر میدونید؟
لنزهایی که دارم اینهاست
Canon 50 f 1.8
Canon 18-135
Canon 70-300
سلام
من میخوام یه لنز Tamron 18-400 بگیرم.که با توجه به داشتن رنج فاصله کانونی و زوم و مضافا اینکه خیلی حرفه ای نمیخوام کار کنم آیا خرید این لنز برای عکاسی دو منظوره پرتره و طبیعت مناسب هست؟ و آیا مشکلی شارپ نداره؟ هدفم عکاسی روزمره ، طبیعت و پرتره هستش.
سلام. این لنز برای عکاسی نیمه حرفهای یک گزینه مناسب هست و گزینه خوبی برای زانرهای مختلف عکاسی به حساب میآد.
سپاس آقا امیر ، خواستم قبل از خرید نظر چند نفر رو بدانم.اخه یکی از دوستانم که عکاس هستن گفت این لنز شارپنس پایینی داره و بعد از مدتی از خریدش پشیمان میشی.البته من هدفم از عکاسی طی مسیر عکاسی حرفه ای نیست و صرفا لذت بردن از عکاسی موضوعات متنوع خصوصا مناظر طبیعی و ……. بوده و قصد هزینه کردن زیاد برای خرید لنز های مختلف را ندارم.
باسلام
علاقه مند به عکاسی از طبیعت ماه و ستارگان و عکاسی هوانوردی مثل هواپیماها هستم برای اینکار چه لنزی رو پیشنهاد میدید؟
دوربینی که دارم nikon d3300 هستش لنز ۷۰-۳۰۰ سیگما رو روش تست کردم اما نتیجه ی کار انچنان چنگی بدل نمیزد شاید بخاطر بیش از حد آماتور بودن خودم باشه
سلام
برای رسیدن به نتیجه بهتر یک لنز واید یا حداقل نرمال میتونه عملکرد بهتری رو داشته باشه. لنز Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED یکی از بهترین گزینههای برای عکاسی نجومی است ولی خوب قیمت بالایی داره. لنز Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G هم برای دوربینهای کراپسنسور نیکون و برای عکاسی نجومی گزینه خوبیه.