در عکاسی، هیچچیزی مهمتر از نور نیست. تمام پارامترهای عکاسی به نوعی به نور مرتبط میشوند؛ بنابراین تقریباً میتوان گفت که اگر درک و کنترل مناسبی بر نور محیط داشته باشیم، میتوانیم به نتیجهای مطلوب و خیرهکننده دست یابیم. یکی از ابزارهایی که برای کنترل و بهبود نتیجه نورپردازی به آن نیاز داریم، رفلکتور است. رفلکتورها هم در داخل و هم در خارج استودیو، برای نورپردازی ابزاری کاملاً مناسب و در عمده موارد به نوعی ضروری خواهند بود. رفلکتورها میتوانند بهعنوان بازتابدهنده و پخشکننده نور و یا دیفیوزر به کار گرفته شوند. در ادامه با بیانی ساده به انواع مختلف رفلکتورها و کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد.
انتخاب بهترین و مناسبترین رفلکتور
رفلکتورها در انواع، رنگ و ابعاد مختلف تحت برندهای متفاوت به بازار عرضه میشوند. انتخاب بهترین و کارآمدترین گزینه، موضوعی است که هنگام انتخاب رفلکتور باید به آن توجه زیادی داشت.
سایز رفلکتور:
اگر میخواهید عکاسی را از سبک پرتره شروع کنید و یا دنبال رفلکتوری پرتابل و قابلحمل هستید، رفلکتورهای کوچک انتخاب بسیار مناسبی به نظر میرسند. باید به این نکته توجه داشت که هر چه ابعاد رفلکتور یا دیفیوزر بزرگتر شود، نور تابیده شده بر روی سوژه نرمتر شده و شاهد سایههای محوتری خواهیم بود. کارآمدترین سایز رفلکتور که هم پاسخگوی نیازهای آتلیهای باشد و هم برای عکاسی در محیطهای خارجی به کار آید، حدود ۴۰ اینچ یا ۱ متر است؛ چرا که معمولاً قابلیت جمع شدن دارند و حمل و نقل آنها نیز آسان است.
رنگ رفلکتور:
نقرهای: رنگ نقرهای رفلکتور نواحی روشن یا به اصطلاح هایلایتها را تقویت میکند و کنتراست تصویر را افزایش میدهد. رفلکتورهای نقرهای برای نورپردازیهای ویدیویی و عکاسی سیاهوسفید، بسیار مناسب هستند.
طلایی: رفلکتورهای طلایی یک نور پرکننده گرم طلایی به تصویر میبخشند و استفاده از آنها در عکاسی پرتره، به خصوص در استودیو یا زیر نور غروب، میتواند نتیجه بسیار خیرهکنندهای را به همراه داشته باشد.
سفید: رفلکتورهای سفید تأثیری در حرارت رنگ نور نمیگذارند و رنگها بدون تغییر به ثبت میرسند. به همین دلیل در عکاسی صنعتی که ثبت دقیق جزییات سوژه امری بسیار مهم است، استفاده از رفلکتورهای سفیدرنگ میتواند بهترین انتخاب باشد.
مشکی: از رنگ مشکی رفلکتور به عنوان پرچم یا فلگ استفاده میشود. رنگ مشکی بیشترین جذب نور را دارد، به همین دلیل اگر می خواهیم از تاباندن نور به قسمتی از سوژه جلوگیری شود، میتوانیم از سطح مشکی رفلکتور استفاده کرده و آن را بین منبع نور و سوژه قرار دهیم.
نیمه شفاف: اکثر رفلکتورها، با جدا کردن لایه خارجیشان، تبدیل به دیفیوزر میشوند. دیفیوزرها معمولاً سفید و نیمه شفاف هستند و بین منبع نور و سوژه قرار میگیرند و با پخش کردن نور، باعث نرمتر شدن سایه و کاهش کنتراست میشوند.
Backlight یا نور پشت:
بک لایت به خصوص هنگام استفاده از نورهای طبیعی، زیبایی بسیار دراماتیک و جذابی را به سوژه میبخشد. استفاده از بک لایت، یک حاشیه نازکی از نور یا همان ریملایت کنارههای سوژه را روشن میکند. برای خلق تصویری با ریملایت، باید سوژه را پشت به منبع نور که همان خورشید است قرار داد به گونهای که نور خورشید از پشت به آن بتابد و رفلکتور را در مقابل سوژه و با زاویهای که بازتاب نور خورشید مستقیماً به آن بتابد، قرار دهیم. در این صورت تمام قسمتهای سوژه به طور کامل روشن میشود و اگر به دنبال سایههایی محو، در قسمتهایی از سوژه هستیم میتوان رفلکتور را کمی به کناره برد.
روشن کردن سایههای بسیار تیره:
در بعضی از مواقع به دلیل وجود اشیای تیره در صحنه و با به علت شرایط نورپردازی، قسمتهایی از سوژه به شدت تیره میشوند و اگر از آنها عکسی بگیریم، خیلی جذاب به نظر نخواهند رسید. برای حل این مشکل میتوان رفلکتور را مستقیماً مقابل سایه قرار داد و تا حدی آن را روشن نمود.
قرار دادن رفلکتور، در حالتهای مختلف نتیجههای متفاوتی را میتواند در پی داشته باشد و باید با قرار دادن آنها در موقعیتهای مختلف به صورت تجربی به نورپردازی دلخواه خود رسید. قواعد و فرمولهای بسیاری به عنوان راهنمای استفاده از رفلکتورها تا به حال نوشته شده ولی واقعیت این است که باید خود فرد دستبهکار شود و با امتحان کردن حالات ممکن به نتیجهای ایدهال و سبک شخصی خود برسد.
ممنون از توضیحات خوب و کامل پیکسل
ممنون از شما برای انتشار مطالب خوب آموزنده
واقعا مطالب مفیده، ممنون.
سپاس
دمت گرم امیر
همچنین شما پیکسلی عزیز
واقعاً عالی
ممنون از پیکسل
از اینکه وقت خودتون رو جهت آموزش دیگران
به رایگان میگذارید
بسیار ممنون
شاید این همان ذکات علم باش
امیدوارم در تمامیٍ مراحل زندگی
موفق و شادکام باشید
بهروز پورجعفر
از عکاسان خوزستان
عالی بود!