کتاب گفت و گو با جیم جارموش

نام تجاری:
  • نویسنده: لودویگ هرتزبرگ
  • ترجمه آرمان صالحی
  • موضوع: سینما و کارگردانی
  • مشخصات: رقعی ۱۴.۵×۲۱ سانتی‌متر
  • چاپ اول تابستان ۱۳۹۶
  • شابک: ۹۷۸-۶۰۰-۸۰۵۵-۹۲-۱
ادامه مطلبShow less
در صورت موجود شدن، من را خبر کن!
مرجع:
17360
افزودن به مقایسه0
افزودن به فهرست علاقه‌مندی‌ها
توضیحات

سری کتاب‌های گفتگو با کارگردانان جهان، مجموعه‌ای است بی‌نظیر برای درک و بینش بهتر در ارتباطی دوسویه با کارگردان‌هایی که دوستشان داریم: فیلم‌سازانی که واجد بینش خاصی درباره‌ی دنیا و نحوه‌ی به فیلم درآوردن آن هستند. مجموعه‌ی گفت‌و‌گو با کارگردانان نشر " شورآفرین "، رهنمونی است به دنیای شخصی و هنری این آدم‌های خاص، به‌ویژه برای خواننده - بیننده‌ای که می‌خواهد از مؤلفه‌های گوناگون تشکیل‌دهنده‌ی یک فیلم و کلیتی که این عناصر را شکل می‌دهد، به دریافتی روشنگر و هنرورانه نائل آید. همین شناخت است که موجب می‌شود خواننده-بیننده راه‌های ورود به دنیای فیلم‌ساز و ادراک فیلم را کشف کند تا بتواند به داستان و کاراکترهای فیلم نزدیک شود: دست‌یافتنی به مدد کلمه و کلام و تصویر فیلم‌ساز، در یک سفرِ مکاشفه‌آمیز برای لذت آگاهی از آفریده‌‌هایشان در مدیوم سینما.

درباره کتاب

جارموش در سراسر دوران کاری خود به شکل فوق‌العاده‌ای یکپارچگی آثارش و رابطه‌ی سرد خود با کسب‌وکار صنعت سودمحور سینما را به نمایش گذاشته و آن را دست‌نخورده حفظ کرده است. از آن‌جایی که او یکی از برجسته‌ترین شمایل سینمای مستقل محسوب می‌شود،‌ موضوع پول در مقابل کنترل کامل امور مربوط به خلاقیت و زیبایی‌شناسی، مدام در مصاحبه‌ها به میان آمده است. در حقیقت،‌یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات جارموش پس از «قطار اسرارآمیز» به‌دست آوردن سرمایه‌ی لازم برای فیلم بعدی‌اش بوده است. او به‌طور غیرمستقیم این مسأله را «بسیار پیچیده» می‌داند و اشاره می‌کند که همین مسأله او را به سمت ساختن اثری کاملاً متفاوت و دور از انتظار با عنوان «شب روی زمین» سوق داده است. او در مصاحبه با پلوتنیک می‌گوید: «خیلی خسته شدم به همین دلیل فیلم‌نامه‌ی شب روی زمین را با شتاب زیاد نوشتم ـ چیزی در حدود هشت روز.» جارموش نیز همچون شخصیت گوست داگ همواره به نظام اصولی خود پایبند مانده و هزینه‌‌ی این پایبندی هرگز نتوانسته است در خط‌مشی او تغییری ایجاد کند و علایق و ترجیحات زیبایی‌شناسانه او به‌جز چند استثنای زیرکانه همچنان دست‌نخورده باقی مانده است. مثلاً به نظر می‌رسد شوق سرشار او نسبت به ساختارهای ناب و مینیمال یا تردیدش نسبت به حرکات دوربین و موسیقی‌های از پیش ساخته‌شده انعطاف بیشتری پیدا کرده است. البته این تغییر موضع در فیلم‌ها به‌ویژه از «مرد مرده» به بعد بازتاب یافته است.
خواندن پی‌در‌پی مصاحبه‌های پیش رو به‌روشنی توالی زندگی کاری و حساسیت‌های یک ذهن مستقل را عیان می‌سازد. به‌نظر می‌رسد جیم جارموش انسانی مهربان، حساس و دقیق است که لحنی طنز و دلپذیر دارد و همواره شوق سوزان خود نسبت به کاری را که انجام می‌دهد حفظ می‌کند. او وجوه کوچک و حاشیه‌ای و زشت و زیبای جهانی که در آن زندگی می‌کنیم را می‌پرستد.
مصاحبه‌های این کتاب نیز به سیاق مجموعه‌ی مصاحبه با کارگردان‌ها و سیاست‌های اعمال‌شده از جانب انتشارات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی با کمترین دخل و تصرف و ویرایش تنظیم شده‌اند.

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
17360
نظر
بدون نظر

نوشتن نقد و نظر

  • قیمت:
  • کیفیت:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
بارگزاری تصاویر:
تصاویر را در اینجا رها کنید و یا برای آپلود کلیک کنید.

فهرست

مجله

ورود

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم