عکاسی با خیمه نور، چه مزایا و معایبی دارد؟

1 4,818

ممکن است شما جزو کسانی باشید که بخواهید وارد سطح و روش دیگری برای عکاسی از اشیاء، اجسام و یا کالاهای تولیدی شوید اما هنوز نتوانسته باشید تصمیم بگیرید که ارزش دارد برای کار خود یک خیمه‌ی نور تهیه کنید یا نه!  مسئله‌ی نورپردازی می‌تواند گیج‌کننده باشد مخصوصاً زمانی که بخواهید برای کارتان از نوری طبیعی و یکنواخت بهره ببرید. این انگیزه شاید اولین تلاش شما را برای خرید یک خیمه نور شکل دهد به این خاطر که این وسیله در نگاه اول ممکن است ساده‌ترین راه‌حل برای گرفتن عکس‌های دلخواهتان به نظر برسد.

اما اول باید دید که اصلاً یک خیمه نور چیست؟! در ادامه سعی داریم با با یک توضیح کلی عملکرد خیمه‌ نور، مزایا و معایب این ابزار نورپردازی را بررسی کنیم:

خیمه نور اساساً یک مکعب چهاروجهی با یک پوشش پارچه‌ای سفید نازک و نرم است که فضای داخلیش را محیطی با نور بسیار نرم و ملایم تشکیل داده است و یک‌طرف آن برای جاسازی دوربین باز گذاشته ‌شده است. این خیمه‌ها در سایزهای متنوعی عرضه‌ می‌شوند که یک مدل استاندارد از بین آن‌ها حدود 60 تا 120 سانتی‌متر عرض دارد. به ‌عنوان ‌مثال این نمونه‌ای که عکاس در داخل آن هستم 4 فوت (حدود ۱.۵ متر) عرض دارد.

lighttenttentsmall-800x505

همان‌طور که در بالا گفتیم، عکاسان بیشتر به این دلیل که دنبال یک نورپردازی ساده و بی‌دردسر هستند، کارشان به استفاده از خیمه‌های نور کشیده می‌شود. البته در این زمینه حق با آن‌هاست زیرا خیمه‌های نور وسیله‌ی بسیار خوبی برای نورپردازی هستند و شما بدون داشتن دغدغه‌ی اینکه فلاش‌ها را در اطراف سوژه در چه موقعیتی قرار دهید به نور نسبتاً مناسبی برای عکاسی از شئ موردنظرتان دست ‌خواهید یافت. وقتی بخواهید با استفاده از یک نور ملایم در اتاقتان که دارای لامپ‌های کوچکی است، عکاسی کنید بکار بردن یکخیمه نور می‌تواند نقاط پرنور را از تصویر شما حذف کند. به ‌طورکلی استفاده از یک خیمه‌ی نور باعث می‌شود همه‌چیز کمی بهتر و ساده‌تر به نظر برسد.

یک جنبه‌ی مثبت این خیمه‌های نور انتشار نور ملایم و ایجاد یکنواختی بیشتر نور است. به همین دلیل است که خیمه‌های نور برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یا عکاسان کمترجدی بسیار به کار می‌آیند زیرا معمولاً این افراد نمی‌خواهند در اطراف سوژه یا کالای خود برای عکاسی، یک نورپردازی فانتزی داشته باشند بلکه برعکس دقیقاً به دنبال عکس‌هایی هستند که بتواند تنها خود کالا را همان‌طور که هست دقیقاً نشان دهد. بیشتر عکس‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی مانند ای بی (eBay) با استفاده از خیمه‌ی نور گرفته می‌شوند زیرا کار با عکس‌هایی که یک پس‌زمینه‌ی ساده‌ی سفید دارند بسیار آسان است. به عنوان مثال دو عکس از دوربین گوپرو گرفته شده است. در عکس اول نورپردازی با استفاده از خیمه نور صورت گرفته و در دومی فلاش رودوربینی و رفلکتور استفاده شده است.

goprotent-800x601

gopromodssmall2-800x564

گذشته از تفاوت‌هایی جزئی وابسته به نوع نورپردازی و پرسپکتیو، هر دو عکس بسیار مشابه هستند. البته برای به دست آوردن این میزان تشابه در دو عکس تلاش شده نورپردازی یکسانی را برای هر دوحالت انجام شود و عکسی که با استفاده از خیمه‌ی نور گرفته‌ شده (عکس اول) یک‌نواخت‌تر از آب درآمده‌ است که البته در مقایسه با عکس دوم نیز وقت کمتری صرف آن شده است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که برای عکس‌های ساده‌ای مثل این، استفاده از خیمه‌ی نور گزینه‌‌ای منطقی به نظر می‌رسد. علاوه‌  برای افرادی مانند فروشندگان کالاهای اینترنتی که از محیط و شرایط مشابهی برای همه‌ی شات‌ها در گرفتن عکس محصولاتشان استفاده می‌کنند این روش بسیار مناسب است!

یکی از نتایج مسلم مسئله‌ی موردبحث این است که خیمه‌‌های نور دارای ضعف‌هایی هم هستند که هرچند ممکن است برای فروشندگان شرکتی مثل eBay اهمیتی نداشته باشد اما برای عکاسانی که نوآوری بخشی از کار آن‌هاست این وسیله کاربرد چندانی نخواهد داشت.

خیمه‌‌های نور مثل جعبه هستند و این یک ضعف بزرگ است! شما هر کاری را نمی‌توانید داخل یک جعبه انجام دهید. مثل این است که فضای محدودی از یک اتاق را در اختیار داشته باشید و هر چیزی که در خارج از آن اتاق اتفاق بیافتد با کار شما ارتباطی نداشته باشد و شما نتوانید از پتانسیل‌ها و مزیت‌های فضای بیرون استفاده کنید، مخصوصاً زمانی که به دنبال عملی کردن ترفندها و ایده‌های خاصتان برای پس‌زمینه‌های تصاویر خود باشید، دیگر نمی‌شود با خیمه‌ی نور راه آمد و به عبارتی خیمه‌ی نور رؤیاها و ایده‌های نویتان را بر باد می‌دهد.

اگر علاقه‌مند به گرفتن عکس‌هایی با جلوه‌های زیبا و خاص هستید باید بدانید که با استفاده از خیمه‌های نور خودتان را محدود می‌کنید. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، وقتی کار خود را به فضای کوچکی محدود کرده‌‌اید نمی‌توانید نور را آن‌طور که لازم است دست‌کاری کنید. بنابراین خیلی بهتر خواهد بود اگر به دنبال فوم‌های مخصوص، رفلکتورهای کاغذی، پروژکتورهای ارزان‌قیمت یا فلاش‌های استودیویی برای نورپردازی کارتان باشید.

در اینجا به یک نمونه‌ی اشاره ‌می‌کنیم. در این نمونه کار، یک بطری(آب‌میوه) سوژه‌ی عکاسی قرار داده شده است. هیچ چیز فانتزی در گرفتن این عکس وجود ندارد اما شما می‌توانید ببینید عکاسی از اشیاء شیشه‌ای در خیمه‌های نور اشکالاتی را در پی خواهد داشت.

در عکس اول که در خیمه‌ی نور گرفته‌شده ‌است همان‌طور که مشاهده می‌شود، بطری  ”قدیمی و کثیف” دیده ‌می‌شود و راحت می‌توان حدس زد اکثر افرادی که این دو عکس را می‌بینند، دومی را که نورپردازی آن دستی و خارج از خیمه‌ انجام‌گرفته است، ترجیح می‌دهند.

aaaa (1) aaaa (2)

تفاوتی که در نورپردازی این دو عکس وجود دارد، این است که انعطاف و آزادی عمل بیشتر در تعیین موقعیت نورها و رفلکتورها برای عکاسی در خارج از خیمه در اختیار عکاس وجود دارد ، در حالیکه ما چنین امکانی برای یک خیمه‌ی نور در اختیار نداریم. از طرفی به این نتیجه هم می شود رسید که اکثر عکس‌هایی که از اشیاء براق مانند شیشه در داخل خیمه گرفته می شود، خوب از آب درنمی‌آیند. در کل در حین عکاسی لازم است نورها به ‌صورت بسیار دقیقی کنترل شوند که این کار در داخل یک جعبه‌ی شفاف پارچه‌ای دردسرهای زیادی به ‌همراه دارد.

به‌عنوان نتیجه‌گیری از بحث باید گفته شود که خیمه‌ی نور یک ابزار بسیار عالی برای افرادی است که می‌خواهند یک شئ را به صورتی کاملاً ساده نمایش بدهند و به دنبال نورپردازی ثابتی برای سوژه‌های خود هستند. همان‌طور که گفته شد برای استفاده‌ی عکاسی در کار فروشندگان آنلاین کالاها نیز بسیار مناسب هستند اما برای عکاسانی که به دنبال ایجاد خلاقیت در عکس‌های خود هستند باید بدانیم این خیمه‌ها فقط مثل یک ویترین برای سوژه‌های ما هستند و سرعت و انعطاف‌پذیری کار ما را کمی پایین می‌آورند. بنابراین بهتر است در صورتی که مهارت و وقت کافی در اختیار دارید، از ابزارهاایی مانند چند فوم و چند دیفیوزر نیز استفاده کنید.

 

 

 

1 نظر
  1. محمد می‌گوید

    سلام.مثل همیشه عالی و کارآمد خیلی ممنون

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.