۲۰ نکته عکاسی برای مبتدی‌ها

این مقاله شامل ۲۰ نکته مهم برای ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر است. این نکات کوچک شامل موضوعاتی ازجمله تکنیک‌های اولیه استفاده از دوربین تا چگونگی بکارگیری قوه خلاقیت و ترکیب‌بندی می‌شوند. اگر در حال یادگیری عکاسی هستید، مطالعه، یادگیری و تکرار این نکات می‌توانند تا مدت‌ها برایتان مفید باشد.

0 2,459

هنگام عکاسی دقت بیشتری معطوف به ترکیب‌بندی عکس‌ها کنید

برای ثبت عکس‌هایی جذاب باید خودتان جذب عکاسی شوید. همیشه تکیه‌بر عادت‌های همیشگی خود که شبیه به قرار دادن هواپیما بر روی حالت خلبانی خودکار است، نکنید. برای کشف زیبایی‌های بیشتر در موقعیتی خاص و گنجاندن آن در یک کادر باید زمان بیشتری را به ترکیب‌بندی اختصاص دهید.

ثبت عکس‌هایی جذاب‌تر با درک مفاهیم اولیه کادربندی آغاز می‌شود. حواستان به گوشه‌های کادر باشد که سوژه یا ارزش‌های مهمی در گوشه‌های تصویر قطع نشده باشند. به مسطح بودن خط افق توجه کنید، همچنین سعی کنید از قرار گرفتن هرچیزی در کادر که حواس بیننده عکس را از منظور ذهنی شما از تصویر پرت می‌کند، پرهیز کنید. برای تمرین عکس‌هایی که ثبت می‌کنید را بررسی کنید، اگر تصویر به گونه جذابی ثبت نشده؛ دقت و همچنین آزمون‌وخطای بیشتری کنید.

ترفندهای عکاسی برای آماتورها
NIKON D800E + 24-70mm f/2.8 @ 24mm, ISO 400, 1/100, f/5.6
بیشتر بخوانید: ترکیب‌بندی در عکاسی

از تجهیزاتی که در اختیار دارید استفاده کنید

امروزه تعداد بی‌شماری دوربین، لنز و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی در بازار موجود است. ما در مجله و فروشگاه پیکسل، زمان زیادی را در جهت نقد و بررسی این تجهیزات برای علاقه‌مندان و کسانی که می‌خواهند اقدام به خرید محصولات کنند، صرف می‌کنیم. باوجوداین موضوع که بسیاری از این دوربین‌های عکاسی، لنزها و یا سایر تجهیزات قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند، اما اگر در اختیار نداشتن تجهیزات رؤیایی، شما را از عکاسی بازمی‌دارد، در دور باطل قرار گرفته‌اید. اما چرا؟ دوربین‌های امروزی، حتی دوربین‌های پایین رده و میان رده، قابلیت‌های بیشتری از دوربین‌های فیلمی قدیمی در اختیار کاربران گذاشته‌اند. اما بااین‌حال عکاس‌های بسیاری با همان دوربین‌های قدیمی، قادر به ثبت تصاویر بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای بوده‌اند؛ اما امروزه بسیاری از ما به دلیل عدم در اختیار داشتن دوربینی که به آن علاقه داریم، از عکاسی با دوربینی که داریم دست کشیده‌ایم.

دانش و خلاقیت شما، مهم‌ترین عوامل در ثبت عکس‌های باکیفیت و چشم‌نواز هستند. پس بهتر است که تمرکز خود را بیشتر معطوف به کسب دانش و تجربه بیشتر در عکاسی کنید تا داشتن کلکسیونی از تجهیزات عکاسی.

ثبت عکسی باکیفیت، نیازمند تجهیزات گرانقیمت نیست
عکس ثبت شده به همراه دوربین D5100 نیکون (دوربینی پایین رده که در سال ۲۰۱۱ عرضه شده) و لنز کیت ۵۵-۱۸ میلی‌متری

یاد بگیرید که چه بخش‌هایی از تنظیمات دوربین، تأثیر بیشتری بر روی تصاویر می‌گذارد

تنظیمات دوربین‌ها بخش‌های متعددی دارد و یادگیری تمام بخش‌ها نیاز به زمان و تمرین زیادی دارد. در خاطر داشته باشید که حتی عکاس‌های حرفه‌ای نیز همیشه نمی‌توانند، تمام تنظیمات را در حالت بی‌نقصی قرار دهند؛ پس در این بخش دچار وسواس بیش‌ازحد نشوید. اما بخش‌هایی از تنظیمات را باید برای پیشرفت توانایی خود در عکاسی یاد بگیرید. همچنین نیاز است که بدانید که کدام یک از بخش‌های تنظیمات، تأثیر بیشتری در عکس‌های شما می‌گذارد و البته اعمال تغییرات در این بخش‌ها چه تأثیری بر عکس‌ها می‌گذارد.

برای شروع دوربین خود را در حالت‌های مختلف، به‌غیراز حالت تمام‌خودکار قرار دهید. در صورت استفاده همیشگی از حالت خودکار، دانش و تجربه چندانی به مهارت عکاسی شما اضافه نخواهد شد. ممکن است قرار دادن دوربین در حالت دستی کمی گیج‌کننده به نظر آید، اما با مطالعه مقالاتی که پیش‌تر در مورد دیافراگم، شاتر و ایزو در مجله پیکسل قرار داده‌ایم، می‌توانید راه هموارتری پیش رو داشته باشید. علاوه‌بر حالت دستی، می‌توانید از حالت‌های نیمه‌خودکار مانند تقدم دیافراگم و تقدم شاتر نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: شاتر، حساسیت ایزو و دیافراگم

در کنار یادگیری چگونگی عملکرد تنظیمات دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ایزو، حالت‌های مختلف فوکوس خودکار دوربینتان را نیز برای دستیابی به فوکوسی بهتر یاد بگیرید. احتمالاً با شناخت متدهای مختلف فوکوس خودکار دوربین، در هنگام عکاسی از سوژه‌های ثابت از حالت فوکوس خودکار تک شات (One-Shot AF) و هنگام عکاسی از سوژه‌های متحرک از فوکوس خودکار تعقیب‌کننده (Continuous-Servo  و یا AI Servo) استفاده خواهید کرد. از فوکوس دستی در ابتدای کار استفاده نکنید، مگر اینکه شرایط نوری به‌قدری تاریک است که سیستم فوکوس خودکار دوربینتان عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم که تصاویر خود را در فرمت RAW ذخیره کنید. با این کار در صورت تمایل و یا نیاز، امکانات بسیار بیشتری در ویرایش تصاویر در اختیارتان خواهد بود. همچنین می‌توانید تنظیمات ذخیره‌سازی دوربینتان را بر روی حالت RAW+JPEG قرار دهید؛ در این حالت هر تصویری که ثبت می‌کنید در دو فرمت مذکور در کارت حافظه دوربینتان ذخیره خواهد شد.

 

استفاده از تکنیک دابل اکسپوژر در عکاسی
برای ثبت تصویری مانند عکس بالا، نیاز به درک بالایی از تنظیمات دوربین خواهید داشت. این عکس با استفاده از تکنیک دابل اکسپوژر ثبت شده است.

به قسمت‌های هایلایت تصاویر دقت کنید تا دچار نوردهی بیش از حد نشوند

هنگام اعمال تنظیمات در دوربین، یکی از مهم‌ترین نکات این است که تنظیمات اصلی دوربین را در حالتی قرار دهید که قسمت‌های هایلایت عکس‌هایتان اوراکسپوز نشوند. اما چرا؟ پاسخ این سوال ساده است، درصورتی‌که قسمت‌های هایلایت تصویری که ثبت کرده‌اید، در اثر نوردهی بیش‌ازحد به رنگ سفید درآمده باشند؛ بازیابی جزئیات آن بخش‌ها غیرممکن خواهد بود. برای مثال اگر بافت ابرها و سایر جزئیات آسمان در عکس‌هایتان نقش ببندند، بسیار زیباتر از ثبت آسمانی اوراکسپوز و سفید در عکس‌ها خواهد بود.

ثبت صحیح قسمت‌هایی که نور بیشتری دارند، کار دشواری نیست. برای این کار تنها کافی است که از تنظیمات اصلی دوربین یا به عبارت واضح‌تر، گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ایزو، درک عمیقی داشته باشید. همچنین استفاده از قابلیت جبران نوردهی نیز برای ثبت هایلایت‌های دقیق در تصاویر، کارآمد است. این تنظیمات به دوربین فرمان می‌دهد که یک یا تعداد بیشتری از سه تنظیم اصلی فوق در جهت نوردهی مناسب تغییر کنند.

هنگام عکاسی بعد از ثبت هر عکس، تصویر ثبت شده را در نمایشگر دوربین مشاهده کنید و مطمئن شوید که دچار نوردهی بیش‌ازاندازه نشده است. اگر این موضوع را در تصویر ثبت شده مشاهده کردید، قرار دادن حساسیت ایزو بر روی کم‌ترین مقدار، اولین اقدامی است که باید انجام دهید. اگر با پایین آوردن حساسیت ایزو، همچنان تصویری که ثبت می‌کنید، دچار نوردهی بیش‌ازاندازه است؛ سرعت شاتر را افزایش دهید، با انجام این اقدامات می‌توانید مشکل نوردهی بیش‌ازحد را حل کنید. در مورد گشودگی دیافراگم نیز، مطمئن شوید که گشودگی دیافراگم بر روی مقادیر عجیبی مانند f/32، f/45 و یا مقادیر این‌چنینی تنظیم‌نشده است.

به نوردهی قسمت‌های روشن‌تر عکس توجه کنید
NIKON D800E + Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR @ 130mm, ISO 100, 1/8, f/16.0

به نور دقت کنید

می‌توان گفت که نور، مهم‌ترین عامل در عکاسی است. اگر عکسی را در شرایط نوری مناسبی ثبت کنید، گام بلندی را در جهت ثبت یک عکس خوب برداشته‌اید. اما چه شرایط نوری، شرایط نوری خوب محسوب می‌شود؟ به‌طورکلی باید گفت، شرایط نوری مناسب به غروب آفتاب محدود نمی‌شود.

در بسیاری از اوقات، هدف اصلی ایجاد تعادل درشدت نور در میان سوژه و پس‌زمینه است. حتی اگر در هنگام غروب در حال عکاسی باشید، در صورت عدم رعایت بسیاری از نکات، ممکن است پیش‌زمینه و یا سوژه شما تاریک و به‌صورت سیلوئت شده ثبت شود.

آسان‌ترین روش برای حل این مشکل، در نظر گرفتن جهت، شدت و جنس نور است. اگر نور شدت بسیار زیادی داشته باشد، در سوژه‌ شما سایه‌های شدیدی ایجاد خواهد شد که این موضوع در عکاسی و علی‌الخصوص عکاسی پرتره خوشایند نیست. اگر نور از زوایه ناخوشایندی ساطع می‌شود؛ در استودیو می‌توانید مکان منبع نور را تغییر و خارج از استودیو می‌توانید از زاویه دیگری از سوژه خود عکاسی کنید و یا مکان قرارگیری سوژه را تغییر دهید، اما در عکاسی از مناظر، باید منتظر بمانید تا شرایط نوری بهتر شود.

همچنین اگر بدون استفاده از سه‌پایه و با در دست گرفتن دوربین در حال عکاسی هستید، از این موضوع مطمئن شوید که نور کافی در موقعیتی که قرار دارید، وجود دارد. در غیر این صورت از فلاش استفاده کنید و یا در موقعیتی عکاسی کنید که نور کافی وجود داشته باشد.

سنجاقک
NIKON D7000 + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 800, 1/320, f/3.2

در ثبت عکس‌ها عجله نکنید

اگر در عکاسی دقت لازمه را نداشته‌ باشید، اشتباه،  کار بسیار آسانی خواهد بود. بهترین راه برای جلوگیری از اشتباهات و یا کاهش آن‌ها، مخصوصاً در مرحله‌ای که در حال یادگیری عکاسی هستید؛ عجله نکردن است.

اول‌ازهمه تنظیمات دوربین خود را با دقت بررسی کنید. اگر در حال عکاسی در یک روز آفتابی در فضای بیرون هستید و تنظیمات دوربین شما در وضعیت شب پیش که می‌خواستید از کهکشان راه شیری عکاسی کنید، قرار دارد؛ تنظیمات دوربین شما به طرز وحشتناکی اشتباه است. پس با خونسردی و آرامش، تنظیمات دوربینتان را بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، تغییر دهید.

در مورد سایر تصمیمات مهم نیز با همین طرز فکر ادامه دهید. آیا ترکیب‌بندی زیبایی انجام داده‌اید؟ آیا فوکوس در محدوده صحیحی واقع شده است؟ آیا تمام اقدامات لازم برای بهبود نوردهی را انجام داده‌اید؟

همچنین مادامی که در حال یادگیری هنر عکاسی هستید، به افرادی که به شما می‌گویند، «عکس‌های خود را بعد از ثبت آن‌ها تماشا نکنید» گوش ندهید. البته که اگر اتفاق جالب‌توجهی در مقابل دوربین شما در حال رخ دادن است، بررسی عکس‌ها بعد از ثبت آن‌ها، موجب از دست دادن لحظه‌ای شگفت انگیز خواهد شد، اما در غیر این صورت بهتر است که بعد از هر فریمی که ثبت می‌کنید؛ عکس‌ ثبت شده را چک کنید.

تصویر مونوکروم از جنگل
NIKON D7000 + 17-55mm f/2.8 @ 17mm, ISO 100, 0.6 seconds, f/8.0

حرکت کنید

ایستادن در یک نقطه و ثبت تعداد زیادی عکس، کار آسانی است. اما در این تله نیفتید! در عوض تا جایی که می‌توانید مکان دوربین و سه‌پایه و یا دوربینتان را هنگامی‌که آن را در دست دارید، تغییر دهید. اگر سطحی با ارتفاع بیشتری وجود دارد، به بالای آن بروید تا ارتفاع قرارگیری دوربینتان تغییر کند.

اگر تعداد زیادی عکس از یک زاویه و یک ارتفاع به ثبت برسانید، عکس‌های شما شباهت بسیاری به یکدیگر خواهند داشت. یادتان باشد که تنها راه تغییر اندازه و تغییر حالت قرارگیری سوژه‌ها، تغییر مکان شما است. برای مثال اگر در شرایطی از اندازه بزرگ سوژه خود و نقش کمرنگ پس‌زمینه، ناراضی هستید، می‌توانید کمی به عقب بروید و بر روی سوژه خود زوم کنید.

نمونه‌ای از تصویری که عکاس با حرکت کردن، کادری زیبا بسته است
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f/4 S @ 24mm, ISO 64, 1/125, f/10.0

بدانید که چه اوقاتی لازم است از سه‌پایه استفاده کنید

سه‌پایه‌ها یکی از بزرگ‌ترین اختراعات در صنعت و هنر عکاسی هستند. استفاده از سه‌پایه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، یعنی کم بودن نور را برطرف می‌کند. با استفاده از سه‌پایه می‌توان شاتر دوربین را تا دقیقه‌ها باز نگه داشت و حتی در شرایطی که با چشم نیز جزئیاتی از صحنه دیده نمی‌شود، عکس‌هایی واضح و چشم‌نواز ثبت کرد. همچنین در شرایطی که نور کافی وجود دارد، استفاده از سه‌پایه می‌تواند ترکیب‌بندی موردنظر شما را به‌صورت ثابتی در اختیارتان بگذارد و با جلوگیری از لرزش دست نیز موجب شارپ‌تر شدن تصاویر شود.

تصویر ثبت شده به همراه سه‌پایه
NIKON D810 + TAMRON 15-30mm F2.8 VC USD @ 22mm, ISO 64, 1/5, f/11.0

بدانید چه اوقاتی لازم است از فلاش استفاده کنید

فلاش‌ها تنها در شرایط نوری ضعیف کارآمد نیستند. در بعضی اوقات که به نور بیشتری برای آراستن عکس خود نیاز دارید نیز فلاش‌های رودوربینی و استودیویی، ابزار‌های بسیار کارآمدی هستند. از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید. زاویه تابش آن را به سمت سقف تنظیم کنید و از لنزی که فاصله کانونی بالاتر از ۵۰ میلی‌متر دارد استفاده کنید. با انجام این مراحل، خروجی عکس‌هایی که از مراسم‌ها ثبت کنید، برای تمام افراد چشم‌نواز خواهد بود.

همچنین در خاطر داشته باشید که فلاش‌ها در فضاهای بیرونی و حتی در نور روز نیز کاربرد دارند. برای از بین بردن سایه‌هایی که ممکن است در بسیاری از موقعیت‌ها در سوژه شما ایجاد شده باشد و وجود آن سایه‌ها برایتان خوش‌آیند نیست، می‌توانید سایه‌های ایجاد شده را با نور فلاش پر کنید. لازم به ذکر است که در دوربین‌هایی که دارای فلاش روی بدنه خود هستند، استفاده از فلاش روی بدنه دوربین در نور روز در بسیاری از موقعیت‌ها، کاربرد بیشتری در مقایسه با استفاده از آن در شرایط نوری ضعیف خواهد داشت.

لنز دوربین خود را تمیز کنید

بسیاری از افراد مدت زیادی از لنز خود، درحالی‌که بر روی المان جلویی آن لکه، گردوغبار و کثیفی وجود دارد، استفاده می‌کنند. دور از انتظار نیست که عکس‌هایی که با چنین لنزهایی ثبت می‌شود، تار باشد.

البته وجود مقدار کمی گردوغبار بر روی عدسی جلویی لنز، موجب افت کیفیت تصاویر نخواهد شد. در داخل بسیاری از لنزها نیز، ممکن است گردوغبار بسیار اندکی وجود داشته باشد که تمیز کردن آن بدون باز کردن لنز غیرممکن است. تأکید می‌کنیم که در چنین شرایطی به‌هیچ‌وجه سعی بر باز کردن لنز خود نکنید، وجود کمی گردوغبار تأثیری بر کیفیت تصاویری که ثبت می‌کنید، نخواهد گذاشت.

اشاره این قسمت از متن به لنزهایی است که مدت زیادی است تمیز نشده‌اند و مقدار زیادی کثیفی و تعداد بسیاری اثرانگشت بر روی المان جلویی آن‌ها وجود دارد. اگر لنز شما مشمول چنین شرایطی است، پیشنهاد می‌کنیم که با تهیه یک پارچه میکروفایبر و یا دستمال مخصوص تمیز کردن لنز، آن را تمیز کنید و حداقل هر هفته یک‌بار این کار را تکرار کنید.

لنز کثیف

از فیلترهای ارزان‌قیمت استفاده نکنید

یکی دیگر از موضوعاتی که موجب تار شدن عکس‌های شما می‌شود، استفاده از فیلترهای بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت است. استفاده از فیلترهای بی‌کیفیت موجب تاری در گوشه‌های کادر، قسمت‌های روشن تصویر مانند آسمان و یا لامپ‌ها در شب و همچنین انحراف فلر در تصاویر می‌شود؛ درصورتی که استفاده از فیلترهای باکیفیت در بسیاری از مواقع موجب افزایش کیفیت تصاویر خواهد شد. به تصاویر زیر که همراه با یک فیلتر بی‌کیفیت بر روی لنز، ثبت شده‌اند دقت کنید.

تصویر ثبت شده با فیلتر بی‌کیفیت

در صورت کراپ تصویر، می‌توانید تاری و انحرافات ایجاد شده در اثر استفاده از فیلتر بی‌کیفیت را به‌صورت بهتری مشاهده کنید.

تصویری کراپ شده از عکس قبلی

اصول اولیه ویرایش تصاویر را بیاموزید

برای بسیاری از عکاس‌ها، یادگیری ویرایش تصاویر، جزو فهرست اولویت‌های آن‌‌ها برای یادگیری نیست، اما بهتر است که حداقل کمی مبانی و چگونگی ویرایش صحیح تصاویر را یاد بگیریم. به یاد داشته باشید که بعضی از اوقات اعمال ویرایش صحیح بر روی یک عکس خوب می‌تواند آن را به یک عکس استثنایی تبدیل کند.

در خاطر داشته باشید که بعد از انجام تغییرات و ویرایش تصویر در نرم‌افزارهای مختلف از گزینه Save As برای ذخیره سازی استفاده کنید تا تصویر ویرایش شده بر روی عکس اولیه ذخیره نشود. با این کار اگر اشتباهی در ویرایشتان صورت گرفته باشد، می‌توانید آن را جبران کنید. همچنین بهتر است که به‌صورت زیرکانه‌ای عمل ویرایش عکس را انجام دهید تا تصویر نهایی از هویت یک عکس فاصله نگیرد.

مبانی ویرایش تصویر را بیاموزید
NIKON D800E + Nikon AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR @ 90mm, ISO 100, 0.6 seconds, f/8.0

از تصاویر خود بک آپ بگیرید

بیشتر عکاسانی که می‌شناسم، حداقل یک‌بار در طول زندگی هنری خود، عکس‌های مهمی را ازدست‌داده‌اند. اگر این اتفاق برای شما هنوز رخ نداده، جلوی آن را بگیرید. در حالت ایده‌آل پیشنهاد می‌کنیم که عکس‌هایی که ثبت می‌کنید را در سه هارد و یا فضای مختلف ذخیره کنید اگر فضای ابری قابل‌اعتمادی شامل این سه مکان که در آن‌ها تصاویر خود را ذخیره کرده‌اید، نشده است؛ یکی از هاردها را درجایی امن و دور از دسترس بگذارید.

هارد اکسترنال SSD

در آرشیو عکس‌های خود از نظم خاصی پیروی کنید

مرتب‌سازی آرشیو تصاویری که به ثبت می‌رسانید، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم مرتب بودن آرشیو شما، ممکن است به‌صورت اتفاقی و اشتباهی پوشه‌ای که حاوی اطلاعات مهمی است را حذف کنید و بعد از حذف آن نیز متوجه این موضوع نشوید. همچنین مرتب‌سازی تصاویری که ثبت می‌کنید موجب تسریع در جریان کارتان خواهد شد.

روش‌های مختلفی برای مرتب‌سازی تصاویر وجود دارد که در این متن دو روش را برای شما خوانندگان گرامی شرح می‌دهیم. البته می‌توانید خود را محدود به این دو روش نکنید و یا حتی از روشی شخصی و مختص خود برای مرتب‌سازی تصاویر استفاده کنید.

بسیاری از عکاسان تصاویری که ثبت می‌کنند را بر اساس سال، ماه و روز در پوشه‌های جداگانه مرتب می‌کنند و همچنین تصاویری که بر روی آن‌ها ویرایش انجام داده‌اند را نیز جدا می‌کنند. بسیاری دیگر نیز در قدم اولیه تصاویر را بر اساس سال و ماه جداسازی می‌کنند، ولی به‌جای اینکه از تاریخ روزها برای ادامه جداسازی و نظم دهی استفاده کنند، از موضوعاتی مانند، مکان عکاسی و یا مناسبت خاصی که در آن عکس‌ها ثبت شده‌اند، استفاده می‌کنند.

نظم‌دهی آرشیو تصاویر

از نوآوری و ایده‌های جدید استقبال کنید

هرچه بیشتر در عکاسی تجربه کسب کنید، عکاسی برایتان جذاب‌تر خواهد شد. ادامه دادن یک روتین خاص و تکرار آن کار آسانی است و البته ایرادی هم ندارد؛ اما با ادامه دادن این روتین، عکس‌های شما به‌مرورزمان حالتی تکراری به خود خواهند گرفت.

کمی در عکاسی ماکرو تجربه کسب کنید، تکنیک‌های نورپردازی جدید یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید، روش‌هایی که تابه‌حال در ویرایش تصویر با آن‌ها ناآشنا بوده‌اید را امتحان کنید، به مکانی که هیچ‌وقت به آنجا سفر نکرده‌اید برای عکاسی سفر کنید و در کل از هر ایده جدیدی در حیطه عکاسی، استقبال کنید. با انجام‌ کارهای تازه، پیشرفت بیشتری در عکاسی احساس خواهید کرد، تکنیک‌های تازه‌ای یاد خواهید گرفت و از همه مهم‌تر با این کارها از تکراری شدن عکاسی، جلوگیری خواهید کرد.

ترفندهای عکاسی برای آماتورها
عکس ثبت شده به همراه Nikon Coolpix A مانت شده بر روی پهپاد دست ساز با تنظیمات Nikon Coolpix A، ISO 360، 1/1000، f/2.8

به دیدار سایر عکاسان بروید

دیدار با سایر عکاس‌ها می‌تواند یکی از بهترین کارها برای پیشرفت در عکاسی باشد. در این دیدارها می‌توانید از کار یکدیگر الهام بگیرید و یا نکاتی را از هم یاد بگیرید. احتمالاً از این موضوع که توضیح و شنیدن تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی به یکدیگر چقدر می‌تواند لذت‌بخش باشد، شگفت‌زده خواهید شد.

اگر جزو افرادی هستید که ترجیح می‌دهید که به‌تنهایی به یادگیری عکاسی بپردازید هم می‌توانید با خواندن متونی که عکاسان محبوب شما در مورد عکاسی نوشته‌اند و یا دیدن ویدیوهایی که در مورد عکاسی ساخته‌اند، چیزهای بسیاری یاد بگیرید. مهم نیست چطور، اما دست از یادگیری برندارید، همیشه نکات بیشتری برای آموختن وجود دارد.

عکس از منظره برفی
NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 120mm, ISO 100, 1/2, f/11.0

نقاط ضعف خود را تقویت کنید

اگر هنوز تنظیمات نوردهی دوربین که شامل سرعت شاتر، گشودگی دیافراگم و حساسیت ایزو می‌شوند، برایتان گیج‌کننده است؛ ممکن است گاهی اوقات بازگشت و استفاده از حالت خودکار برایتان وسوسه‌انگیز باشد. اما اشتباه نکنید و رو به عقب حرکت نکنید!

اگر می‌خواهید عکاسی پرتره یاد بگیرید، اما تنظیم فلاش برای دستیابی به نوری چشم‌نواز در تصاویر برایتان کار سختی است؛ ممکن است وسوسه شوید که همیشه در روز و کنار یک پنجره بزرگ برای دستیابی به نوری باکیفیت، عکاسی کنید. اما انجام همیشگی این کار و به تعویق انداختن یادگیری چگونگی استفاده و تنظیم فلاش نیز اشتباه بزرگی است.

ممکن است که قصد یادگیری نرم‌افزارهای ویرایش تصویر را داشته باشید، اما یادگیری چگونگی کار با این نرم‌افزارها برایتان سخت باشد. در چنین مواقعی احتمالاً وسوسه می‌شوید که با فرمت JPEG عکس‌های که می‌گیرید را ثبت کنید تا عکس‌هایی بدون نیاز به ویرایش داشته باشید. اما اشتباه نکنید و به‌ یادگیری یک نرم‌افزار ویرایش تصاویر ادامه دهید. در کل یکی از مهم‌ترین نکات برای پیشرفت در عکاسی، عدم ادامه دادن به روش‌ها و عاداتی است که خود می‌دانید، نقاط ضعف شما در عکاسی محسوب می‌شوند. پس نقاط ضعف خود را شناسایی و به سمت از بین بردن آن‌ها حرکت کنید.

منظره‌ای بارانی در ایسلند
NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 160mm, ISO 100, 1/15, f/7.1

بازبینی عکس‌هایی که قبل‌تر گرفته‌اید

اکثر عکاس‌ها تمایل بسیار قوی‌ای به کار با دوربین، ثبت چندین عکس و انتخاب بهترین تصاویر از عکس‌هایی که ثبت کرده‌اند دارند. بسیاری از ما ندرتاً به عکس‌هایی که آن‌ها را قبلاً به‌عنوان عکس‌های خوب انتخاب نکرده‌ایم، بازمی‌گردیم، اما نکات آموزنده بسیار ارزشمند و آموزنده‌ای میان عکس‌هایی که آن‌چنان دوستشان نداشتیم، نهفته است.

بررسی عکس‌هایی که آن‌ها را در دسته‌بندی عکس‌های بد قرار داده‌اید، شما را در تقویت نقاط ضعفتان کمک می‌کند. در هنگام بررسی این عکس‌ها از خودتان بپرسید که چرا این عکس‌ها، عکس‌های بدی هستند؟ شاید در ثبت آن عکس‌ها، محدوده فوکوس اشتباهی را انتخاب کرده‌اید، تنظیمات نوردهی اشتباهی در دوربین انجام داده‌اید و یا ترکیب‌بندی چندان جالبی انجام نداده‌اید؛ با پی بردن به دلیل خوب نبودن آن تصاویر، به اشتباهات متداول خود نیز پی‌ خواهید برد و درنتیجه می‌توانید با چشمی بازتر، به سمت پیشرفت در عکاسی حرکت کنید.

همچنین ممکن است در بررسی عکس‌هایی که قبل‌تر آن‌ها را دوست نداشته‌اید، تصاویر بسیار باکیفیتی پیدا کنید که متوجه نشوید که چرا قبل‌تر از آن‌ها استفاده نکرده‌اید و آن‌ها را جزو عکس‌های بد محسوب کرده‌اید.

عکس از منظره

از عکاسی لذت ببرید

عکاسی فعالیتی بسیار لذت‌بخش است. بهترین و موفق‌ترین عکاس‌ها نیز به دلیل اینکه عکاسی برایشان لذت‌بخش بوده، این حرفه را انتخاب کرده‌اند. اجازه ندهید ذوقتان نسبت به عکاسی بمیرد.

اما چطور اشتیاق خود را نسبت به عکاسی از دست ندهیم؟ همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، از تجربیات جدید در عکاسی استقبال کنید و در یاد داشته باشید که همیشه می‌توان بیشتر یاد گرفت. افراد محدودی عاشق و شیدای عکاسی هستند، اما در غیر این صورت باید تعادل را فراموش نکنید، عکاسی بخشی از زندگی شما است؛ نه تمام آن.

از تعصبات دوری کنید. بسیاری در فضای مجازی زمان بسیار زیادی بیش از آنکه عکاسی کنند؛ به دفاع، طرفداری و مجادله در مورد برند و تجهیزات محبوبشان می‌پردازند. دنیای عکاسی را به محیطی امن برای خود تبدیل کنید که وقتی مشغول آن هستید از بودنتان لذت بیشتری می‌برید.

عکس از کویر با سایه و ردپای عکاس
لذت عکاسی

تجربه کسب کنید و عکس‌های زیادی بگیرید

تمرین مهم‌ترین مسئله در کسب مهارت بیشتر در تمام مهارت‌ها است. یادگیری استفاده از دوربین، نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و پرورش قوه خلاقیت در عکاسی موضوعات ساده‌ای نیستند. هرچه تجربه بیشتری کسب و عکس‌های بیشتری ثبت کنید، توانایی شما در عکاسی افزایش خواهد یافت.

عکاس معروف آقای هنری کارتیه برسون می‌گوید: «ده هزار عکس اولیه‌ای که ثبت می‌کنید، جزو بدترین عکس‌‌های شما است.» ممکن است این جمله کمی عجیب به نظر برسد ولی حقایقی در آن نهفته است. همچنین ممکن است که امروزه بسیاری در شروع عکاسی نیز، تصاویر خوبی ثبت کنند، اما شانس، پیشرفت شگفت‌انگیز فنّاوری نسبت به دوران آقای هنری کارتیه و البته حالت تمام خودکار دوربین‌ها در چنین اتفاقاتی دخیل هستند. در کل، هرچه تجربه بیشتری در عکاسی کسب کنیم، توانایی ما در ثبت تصاویر باکیفیت، افزایش خواهد یافت.

به‌طور خلاصه هرچه زمان بیشتری را به عکاسی اختصاص دهید، ثبت تصویری که در ذهنتان دارید، آسان‌تر خواهد شد. اگر عکسی دقیق و خوب ثبت شده باشد؛ در اکثریت بینندگان آن عکس، حسی شبیه به حسی که عکاس از صحنه در حال عکاسی داشته، ایجاد خواهد شد.

منبع photographylife
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.