نقد و بررسی دوربین سونی مدل ZV-1 Mark II

دوربین ZV-1 Mark II سونی، نسخه به‌روز شده‌ای از دوربین ZV-1 است که کمپانی سونی در ماه مه سال ۲۰۲۰ آن را معرفی کرد. این سری دوربین‌ها که به‌صورت اختصاصی برای ولاگ و تولید محتوا ساخته شده‌اند، به‌واسطه رابطه کاربری ساده و قابلیت‌های کارآمد در حیطه تولید محتوای تصویری، محبوبیت‌ بالایی میان یوتیوبرها کسب کرده‌اند.

0 827

دوربین ZV-1 Mark II در یک نگاه

  • دوربین ZV-1 Mark II مجهز به لنز با فاصله کانونی معادل ۵۰-۱۸ میلی‌متری و حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.8-4
  • قابلیت فیلم‌برداری در حالت‌های 4K 30p و Full HD 120p
  • دامنه حساسیت ISO: از ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ (۱۲۸۰۰-۸۰ در حالت اکستندد)
  • عکاسی‌ پی‌درپی با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه
  • نمایشگر ۳ اینچی کاملاً چرخان

دوربین ZV-1 Mark II سونی

بدون شک بزرگ‌ترین تفاوت دوربین سونی ZV-1 Mark II نسبت به نسخه قبلی (دوربین ZV-1)، وجود لنز Zeiss Vario-Sonnar T* 6.9-17.6mm F1.8-4 بر روی آن است که این لنز زاویه دید بسیار وایدتری دارد. دامنه فاصله کانونی لنز این دوربین علاوه بر فیلم‌برداری، در عکاسی نیز دست کاربر را باز گذاشته است.

قابلیت‌های دوربین ZV-1 Mark II

همانند نسل قبلی در دوربین ZV-1 Mark II نیز از سنسور ۱ اینچی ۲۰ مگاپیکسلی با ابعاد دقیق ۸.۸×۱۳.۲ میلی‌متر استفاده شده است. سنسور موجود در این دوربین از سنسورهایی که در اکثر گوشی‌های هوشمند به‌کاررفته ابعاد بزرگ‌تری دارد ولی از سنسورهای موجود در دوربین‌های با امکان تعویض لنز، کوچک‌تر است. حساسیت ISO این دوربین از ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ در حالت خودکار قابل تنظیم است و در حالت extended می‌توان از حساسیت ایزو ۸۰ نیز استفاده کرد.

دوربین سونی ZV-1 Mark II

این دوربین تنها دارای شاتر الکترونیک است که حداکثر سرعت آن برابر با 1/32000 ثانیه و حداقل سرعت آن به ¼ ثانیه محدودشده است. البته امکان نوردهی طولانی برای ثبت جلوه روان بودن آب و یا آتش‌بازی از روی تنظیمات موجود بر روی نمایشگر دوربین وجود دارد. همچنین همراه با دوربین ZV-1 Mark II می‌توان با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه به‌صورت پی‌درپی به عکاسی پرداخت.

لنز این دوربین نسبت به نسخه قبلی زاویه بسیار بازتری را پوشش می‌دهد، به‌بیان‌دیگر دوربین ZV-1 Mark II در میان دوربین‌های کامپکت، وایدترین زاویه دید را در اختیار گذاشته است. البته لازم به ذکر است که حداکثر گشودگی دیافراگم لنز این دوربین در بازه زوم، ثابت نخواهد ماند؛ به‌این‌ترتیب گشودگی دیافراگم لنز این دوربین در فاصله کانونی معادل ۲۴ میلی‌متری برابر با f/2.8 و در فاصله کانونی معادل ۳۵ میلی‌متری برابر با f/4 خواهد بود. فاصله کانونی و گشودگی دیافراگم معادل (فول فریم) لنز این دوربین برابر با ۵۰-۱۸ میلی‌متر و f/5-11 است. این دوربین همچنین دارای فیلتر ND داخلی ۳ استاپی است، اما تثبیت کننده تصویر اپتیکال در این دوربین وجود ندارد.

محل قرارگیری باتری و شیار مانت دوربین سونی ZV-1 Mark II

به‌عنوان دوربینی که بیشتر برای استفاده در فیلم‌برداری طراحی شده، ZV-1 Mark II قادر است در رزولوشن 4K با سرعت ۳۰ فریم و در رزولوشن full HD با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای ایجاد افکت اسلوموشن فیلم‌برداری کند. این دوربین قادر است با هر بار شارژ به مدت ۴۵ دقیقه با کروما سابسمپلینگ 4:2:0 و به‌صورت ۸ بیتی فیلم‌برداری کند. یک میکروفون باکیفیت با ۳ کپسول در این دوربین وجود دارد که امکان انتخاب جهت تمرکز میکروفون بر دریافت صدا را به همراه دارد. یک خز بادگیر نیز به همراه این دوربین عرضه شده است که می‌توان آن را بر روی کفشک چندمنظوره دوربین متصل کرد تا در محیط‌های بیرونی از دریافت نویز باد توسط میکروفون دوربین جلوگیری شود. از این کفشک می‌توان برای اتصال میکروفون ECM-G1 نیز استفاده کرد. همچنین بر روی این دوربین یک پورت ۳.۵ میلی‌متری ورودی میکروفون نیز وجود دارد.

امکان استفاده از حالت Product Showcase در این دوربین وجود دارد. این حالت برای فیلم‌برداری از محصولات ایده‌آل است، سیستم فوکوس خودکار دوربین هنگام استفاده از این حالت با نزدیک کردن محصول نزدیک دوربین، به‌سرعت فوکوس بر روی محصول تنظیم خواهد شد و با دور شدن محصول، فوکوس بر روی معرفی کننده باز خواهد گشت. همچنین با استفاده از دکمه Background Defocus پس‌زمینه تصویر، تار خواهد شد. همچنین ویژگی جدید multi-face recognition نیز به این دوربین اضافه شده است که با استفاده از این حالت دیافراگم لنز دوربین برای داخل فوکوس بودن تمام افراد موجود در کادر تنظیم خواهد شد.

پورت‌ها و اتصالات دوربین ZV-1 Mark II سونی

بدون نیاز به هیچ نرم‌افزاری، می‌توان از دوربین ZV-1 Mark II به عنوان وب‌کم استفاده کرد. همچنین امکان استریم لایو از طریق پورت خروجی USB-C و اتصال دوربین به کامپیوتر و یا گوشی‌های Xperia نیز وجود دارد. این دوربین همچنین از بلوتوث و وای-فای برای اتصال بی‌سیم دوربین به گوشی‌های هوشمند و استفاده از اپلیکیشن Sony Creators’ پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های اصلی دوربین ZV-1 Mark II سونی

  • اتصالات: پورت ورودی ۳.۵ میلی‌متری میکروفون، micro HDMI، USB-C و کفشک چندمنظوره
  • USB-C PD: برای ضبط ویدیوهای طولانی می‌توان این دوربین را هنگام اتصال مستقیم به شارژ استفاده کرد.
  • حافظه: این دوربین دارای یک درگاه کارت حافظه SD است که در محفظه باتری این دوربین قرار دارد.
  • کفشک چندمنظوره: امکان استفاده از این کفشک برای اتصال میکروفون شاتگان ECM-G1 وجود دارد.

نمایشگر دوربین ZV-1 Mark II

برخلاف دوربین‌های سونی که برای عکاسی طراحی شده‌اند، دوربین‌های سری ZV فاقد منظره‌یاب هستند. در عوض با وجود نمایشگر کاملاً چرخان می‌توان ترکیب‌بندی تصاویر را انجام و بعد از ثبت آن‌ها را مشاهده کرد.

دوربین Sony ZV-1 Mark II

رزولوشن نمایشگر ۳ اینچی این دوربین برابر با ۰.۹۲ میلیون‌ نقطه است. روشنایی نمایشگر این دوربین در اکثر شرایط کفایت می‌کند و در شرایط آفتابی شدید نیز می‌توان حالت Sunny Weather را در تنظیمات دوربین فعال کرد. متأسفانه در هنگام فیلم‌برداری به دلیل مدیریت در شارژ باتری و دمای داخلی دوربین، نمی‌توان میزان روشنایی نمایشگر را تغییر داد.

سیستم فوکوس خودکار دوربین ZV-1 Mark II سونی

در این دوربین آخرین سیستم فوکوس خودکار دوربین‌های سونی که در دوربین Alpha A7R V به‌کاررفته، وجود ندارد. اما قابلیت‌های مورداستفاده ولاگرها که شامل تشخیص چشم و چهره می‌شود، در این دوربین وجود دارد. سیستم فوکوس خودکار ZV-1 Mark II قادر است چشم انسان و حیوانات را تشخیص دهد. اما به طرز گیج‌کننده‌ای سیستم فوکوس این دوربین قادر به شناخت هم‌زمان انسان‌ها و حیوانات نیست.

جمع‌بندی

با توجه به فروش و موفقیت بالای سری اول دوربین ZV-1، تولید نسخه دوم این دوربین برای کمپانی سونی اهمیت بالایی دارد. به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی بر روی نسخه جدید این دوربین اعمال‌شده است که شامل تغییرات در رابط کاربری نمایشگر لمسی، لنز، تغییر شیار مانت به سه‌پایه دوربین برای دسترسی آسان‌تر به پورت شارژ، باتری و درگاه کارت حافظه و میکروفون جهت‌دار می‌شوند.

دوربین سونی مدل ZV-1 Mark II

استفاده از یک لنز الترا-واید در این دوربین تغییر منطقی و جالب‌توجهی‌ است، اما سونی می‌توانست با ارائه گشودگی دیافراگم بالاتر برای لنز این دوربین، کنترل بهتری را در تنظیم عمق میدان مهیا کند. برای افرادی که از حالت Product Showcase و Background Defocus این دوربین استفاده کرده‌اند، احتمالاً عملکرد نسخه اولیه دوربین خوش‌آیندتر بوده است.

برای علاقه‌مندان به عکاسی، دوربین ZV-1 Mark II باوجود لنز منحصربه‌فرد خود، دوربین محبوبی خواهد بود. البته عدم وجود تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال و عدم امکان تنظیم شاتر دوربین بر روی سرعت‌های کندتر از یک‌چهارم ثانیه از جذابیت این دوربین برای عکاس‌ها می‌کاهد. اما بااین‌وجود؛ سنسور ۱ اینچی و لنز این دوربین با فاصله کانونی معادل ۵۵-‍۱۸ میلی‌متری بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی را جذب خود خواهد کرد.

منبع amateurphotographer
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.